LG 27UK850-W Zilver

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 27UK850-W Zilver Review

ItsWillemTestpanel 6 juli 2018, laatste update op 6 juli 2018, 287 views Testpanel

LG 27UK850-W Zilver

LG maakt prachtige (IPS) monitoren. Ook deze keer stelt LG niet teleur. Deze monitor ondersteunt 4K 60Hz via HDMI, DisplayPort en USB-C. En als kers op de taart heeft de monitor ook nog eens HDR10 support! Daarnaast is de bouwkwaliteit om u tegen te zeggen. Kortom: zijn geld wel waard!

Pluspunten

• USB-C
  • HDR10
  • IPS met FreeSync en 5ms
  • Dunne bezels
  • Stevige standaard

Minpunten

• Redelijk grote powerbrick
  • Niet gemakkelijk naar links/rechts te draaien
  • Niet al te beste speakers, heb betere gezien
  • Energielabel B
  • Ontwerp is niet compleet wit

Testpanel
Ik had een maand of twee geleden de gedachte om mijn profiel een stukje mooier te maken. Ik had mijn ‘cv’ ingevuld, een nieuwe profielfoto ingesteld en een boel andere gegevens aangevuld. Tijdens het bewerken van mijn profiel kwam ik als laatste bij het kopje ‘Testpanel’. Ik had toen nog geen idee wat dit inhield en las de zin ‘’Voor het Tweakers testpanel zijn wij constant op zoek naar users die graag de nieuwste producten testen. […]’’ Hierop dacht ik: Ja, waarom niet? Tuurlijk lijkt het me leuk om met de nieuwste snufjes aan de slag te kunnen gaan! Ik had zoveel mogelijk categorieën ingevuld. Ik wilde wel zoveel mogelijks kans hebben om iets te testen, het maakte mij niet uit wat.

Maar toen… Al vrij snel kreeg ik een mailtje binnen met ‘’Gefeliciteerd! Jij mag de LG 27Uk850 testen en reviewen!’’ Meteen had ik de gedachte: Ach, weer zo’n spam mailtje met een fake e-mailadres. Maar nee! De afzender was van @tweakers.net. Het kwam van een Tweakers-medewerker! Al vrij snel las ik het mailtje door. Het bleek om een 4K IPS-monitor van LG te gaan. Meteen heb ik contact gezocht en kon ik een afspraak met de koerier maken, zodat ik het pakket kon ontvangen. Vanaf toen had ik 2 weken de tijd om de monitor grondig te onderzoeken…
LG
LG Display valt onder LG Group, ook wel beter bekend als LG. Het Zuid-Koreaanse bedrijf is een conglomeraat. LG is opgericht in 1947 door Koo In Hwoi. Een zogeheten conglomeraat houdt zich bezig met het produceren van verschillende producten en bezit verschillende divisies. Deze divisies (bijvoorbeeld LG Telecom of LG Display) hebben vaak niks met elkaar te maken. Dit doen zij om het bedrijf LG Group stabiel te houden. Dus als de ene groep het slecht doet, hebben ze altijd nog een soort ‘back-up’ van een andere divisie. LG Group is actief in de volgende vijf sectoren: elektronica, chemie, energievoorziening, handel en financiering. Fun fact: LG staat voor ‘Life’s Good’.
Gebruiksruimte
Ik gebruik deze monitor in combinatie met:
#ProductPrijsSubtotaal
Totaal€ 972,60

Specificaties

Inch27
Resolutie4K (3840x2160)
Video-aansluitingenDisplayPort 1.2, 2x HDMI 2.0, USB-C (Gen1, Type-C, Bandwith: 5Gb/s)
Type paneelLCD, IPS (kijkhoek: 178°)
DPI163
HDRHDR10

Ook heeft de monitor Freesync ondersteuning via DisplayPort, mits je GPU (AMD) dit ook ondersteunt.
Daarnaast heeft de monitor ingebouwde speakers (2x 5 watt) en heeft de monitor energielabel B, niet het aller zuinigst. Gelukkig verbruikt hij in stand-by maar 0,5 watt.

Uitpakken

Verpakking
Naar mijn mening is het leukste van de meeste producten het daadwerkelijk uitpakken van het product!
De doos is stevig en heeft zelfs een uitgehakt stuk in de doos wat als handvat kan dienen. Dit is wel handig als je de monitor vaak zou willen verplaatsen, want de monitor zelf is niet de lichtste met zijn 6kg. Ook worden de main-features nog eens goed benadrukt op de doos: HDR, IPS 4K, USB Type-C en natuurlijk AMD FreeSync. Dit zijn wel de features waarvoor je zo’n monitor koopt!

Na het plakband los te hebben gemaakt kreeg ik meteen een goede indruk: alles was netjes ingepakt in allemaal losse plastic zakjes. Ook de kabels zaten weer in aparte zakjes. Op de linker flap staat een uitleg hoe je de voet moet monteren en aan de andere kant staat weergeven hoe je de monitor het stabielst op zijn voet kan zetten: niet meer dan 3° uitwijken.

Het piepschuim is erg stevig en ook redelijk dik. Zeker het gedeelte waar de monitor op ligt. Het is namelijk geen goedkoop paneel! De verpakking is erg goed gedaan.
Wat zit er in de doos?
In de doos zitten de volgende dingen:
  • Standaard met voet (1)
  • HDMI kabel (6)
  • DisplayPort kabel (7)
  • Handleiding, waarin de belangrijkste dingen worden uitgelegd 8
  • CD met software 8

Het eerste wat ik opmerk is dat alle kabels in het wit zijn geleverd. Zelfs de HDMI en DisplayPort kabel. Persoonlijk vind ik dit wel bij de monitor passen, omdat de achterkant van de monitor en de standaard ook in het wit/zilver zijn. Ik kan begrijpen dat witte kabels beter samengaan met bijvoorbeeld een wit IKEA bureau dan met zwarte kabels. Ik vind ook wel dat witte kabels er een stuk chiquer uitzien. Maar dit is natuurlijk erg persoonlijk!

In de praktijk

Bouwkwaliteit en afwerking
Het monteren van de voet gaat heel erg makkelijk, het is bijna een soort ‘plug-and-play’ systeem.
Om de voet aan de arm te kunnen monteren moet je deze vastdraaien met een schroef. Gelukkig zit hier ook een clipje aan waardoor een schroevendraaier niet nodig is. Zo wordt de voet en arm bij elkaar een standaard. Vervolgens kun je de standaard via een clipje op de monitor zetten, waarna de standaard zo op de monitor ‘klikt’.

De standaard voelt erg zwaar en solide aan. Dit is ook wel nodig omdat de monitor natuurlijk niet zomaar om moet vallen. Zelfs als de monitor helemaal omhoog geschoven staat wiebelt het geheel nog niet eens zo heel erg, iets waar ik met mijn vorige LG-monitor wel last van had. Deze had namelijk een voet die compleet uit plastic bestaat, iets wat bij deze LG-monitor dus niet het geval is.
Ook zijn de kabels van hoge kwaliteit, ze voelen stevig aan. Ze zijn allemaal wit, iets wat ik er wel chique uit vind zien! Waar je wel rekening mee moet houden (voor eventueel kabel-management) is de grootte van de power brick. Deze is erg groot. Zo past hij maar net in mijn Ikea kabelgoot.

Van LG ben ik wel gewend dat hun afwerking en bouwkwaliteit top zijn. Ook deze keer stellen ze mij niet teleur. Het is heel netjes gedaan. De bezels rond de monitor zijn erg dun, zeker degene aan de bovenkant en aan de zijkanten. De bezel aan de onderkant is een stukje groter dan de andere drie, waarschijnlijk omdat er ruimte nodig is voor de speakers en de joystick die aan de achterkant zit. Het enige beetje vreemde eraan is, is dat de voorkant van de monitor geheel zwart is afgewerkt terwijl de rest van de monitor, de stand en achterkant vooral, wit zijn afgewerkt. Echter stoort dit mij niet omdat de monitor die ernaast staat ook zwart is afgewerkt. Maar ik had toch liever gezien dat bijvoorbeeld de onderste dikste bezel grijs was afgewerkt zodat hij zich een soort van mengt met de voet. Een klein detail dus. Overigens zijn looks wel persoonlijk moet ik zeggen, de ene vindt juist wit mooi terwijl de ander liever een compleet zwarte monitor heeft.

Het verstellen van de monitor gaat ook erg makkelijk. Er zit een sterke veer in, dus je moet wel iets van kracht geven voordat hij pas naar boven of beneden gaat. Zo kun je hem niet per ongeluk omhoog schuiven.

In de laagste stand heeft de monitor een afstand van bureau tot begin van de bezel van ongeveer 8cm:

In de hoogste stand heeft de monitor een afstand van bureau tot begin van de bezel van ongeveer 19 cm.
Houd er rekening mee dat de bezel ongeveer 2cm dik is!

Ook kan de monitor 90° horizontaal naar rechts draaien. Zo kun je bijvoorbeeld je Twitter notificaties of je Facebooktimeline gemakkelijk weergeven. Ook als de monitor zo 90° naar rechts is gedraaid staat de stand nog stevig op zijn voeten en wiebelt minimaal.

De monitor is ook te kantelen naar boven (20°) en naar beneden (-5°) maar helaas niet naar links of naar rechts. Hiervoor zou je dan echt de hele monitor inclusief voet moeten verschuiven. Voor sommigen misschien een probleem omdat de voet redelijk groot is. Ik had bijvoorbeeld problemen met mijn muiskabel, deze stootte hier soms nog weleens tegenaan. Kan bijvoorbeeld in FPS-games vervelend zijn. Echter als de monitor ver genoeg weg staat van je muis is het een niet zo heel erg groot probleem. Je zou de monitor eventueel nog kunnen monteren aan een monitor arm, de monitor heeft namelijk een Vesa compatible (100mm) mount.
Featureset
De monitor komt met een boel handige features. Hier een lijstje van de features die je o.a. kunt gebruiken:
  • USB-C-aansluiting (USB 3.1, 5Gb/s): hiermee kun je een MacBook verbinden naar het scherm met een output van 4k op 60hz. Je kunt zelfs de MacBook via de USB-C-kabel opladen tot 60watt, mits je de meegeleverde kabel van LG gebruikt. Met de kabel van de MacBook zelf werken sommige functies waaronder het opladen misschien niet of minder goed
  • HDR: Dit staat voor High Dynamic Range. Het kan de donkere en zeer heldere delen van een afbeelding beter weergeven. De HDR-ondersteuning op deze monitor is HDR10
  • DisplayPort 1.2: hiermee kun je FreeSync* gebruiken. De output is 4k op 60hz
  • 2x HDMI 2.0: De output is 4k op 60hz
  • *FreeSync 1: Dit werkt op enkel AMD-kaarten. Het vermindert stutter en tearing. De FreeSync range op deze monitor varieert van 40hz tot 60hz
  • IPS-paneel: IPS staat bekend voor zijn geweldige kijkhoeken en realistische kleurweergave. De kijkhoek op deze monitor is 178°
Aansluitingen:
Bediening
De bediening van de monitor kan op 2 manieren: via de ‘OnScreen Control’ software van de LG-website of via de joystick aan de onderkant van de monitor.
Via de joystick:
Als je het menu wilt openen, klik je bovenop de joystick. Een klein menu komt tevoorschijn. Zo kun je de joystick de kant op bewegen naar waar je heen wilt. Eigenlijk zijn de kopjes ‘’Input’’ en ‘’Game’’ een soort shortcuts, dezelfde opties zijn ook gewoon te vinden onder het kopje ‘’Settings’’
Je hebt hier 4 opties: de monitor uitschakelen, de uitgebreide settings, de game opties en de input.

Bij het kopje ‘’settings’’ valt een hoop te veranderen.
Van boven naar beneden:

Quick settings:

Input:

Picture:

Sound:

General:

Ik vind zo’n joystick zelf echt fijner werken dan allemaal aparte knopjes onder je scherm. Puur omdat je de ‘richting’ kunt kiezen waar je in het menu naartoe wilt. Als je een verkeerde kant opgaat kun je altijd weer makkelijk teruggaan. Het is wel eventjes wennen maar na enige tijd gaat het steeds makkelijker, al is het wel een persoonlijk dingetje.
OnScreen Control software
De ‘OnScreen Control’ software, te downloaden van de LG-website, is eigenlijk een makkelijkere versie van de joystick bediening. Het heeft een stuk minder opties, al benadrukt het wel de functies die het meeste worden gebruikt. Het is in je Windows/MacOS omgeving te gebruiken.

In het eerste kopje kun je een soort screen split functie doen, volgens mij heeft dit iets te maken met meerdere inputs of met meerdere applicaties. Ik heb dit niet echt kunnen testen.

In het tweede kopje zijn de basic monitor settings te vinden. Zo kun je de helderheid en het contrast aanpassen en de display oriëntatie. Ook een handige optie is het updaten van je monitor software, dit heeft te maken met eventuele nieuwe features die kunnen worden geïmplementeerd.

Bij het derde kopje kun je per applicatie een andere afbeeldingsmodus instellen. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld met een verslag bezig bent. Zo kun je bijvoorbeeld voor Microsoft Word een wat minder felle leeskleur instellen. Denk bijvoorbeeld aan een meer oranje/bruinig beeld. Zo krijg je wellicht minder oogmoeheid.

Bij het laatste kopje zijn alle game instellingen te vinden. Zo kun je de response time, FreeSync en black stabilizer waarde aanpassen. Eigenlijk hetzelfde wat je via de joystick ook kunt doen.
Beeldkwaliteit
Kleurweergave
Hetgeen waar je een IPS-monitor voor koopt is voornamelijk de realistische kleurweergave. Hier helpt natuurlijk de grote kijkhoek erg in mee. Ik heb een willekeurige 4K-resolutie afbeelding van het internet gehaald om te kijken hoe de kleurproductie was. Ik heb vaker met IPS-monitoren gewerkt en moet zeggen dat deze monitor echt heel fijn is om naar te kijken. Zo zijn alle kleuren neutraal. Niet te veel oversaturatie of heel veel grijstinten. Eigenlijk een goede balans. Ook zijn de kijkhoeken natuurlijk heel erg goed, dit is zeker te verwachten van een IPS-paneel! Er vindt geen rare kleurverandering plaats, hoe groot je de kijkhoek ook maakt.

Voor:

Onderkant

Bovenkant

Rechts

Links

Daarnaast is in te stellen hoe donker je het scherm wilt hebben, middels de ‘black stabilizer’. Dit reduceert of verhoogt hoe ‘wit’ het scherm kan worden. Een erg duidelijke uitleg heb ik hier niet voor.

Wit is ook echt wit en merk ik dat er geen rare ‘vlekken’ op het scherm zichtbaar zijn, wat ik weleens tegenkom op goedkopere panelen.

Het enige jammere aan deze monitor is, is dat er veel backlight bleeding zichtbaar is. Ik heb in dit voorbeeld een donkere kamer gebruikt met alle lichten uit. Het is vooral zichtbaar aan de hoeken en onderkant/bovenkant van de monitor. De witte verticale streep aan de linker bovenkant is van het licht dat door het kiertje van het raam kwam en is dus niet van de monitor zelf.
Echter was voor mij de backlight bleeding in games nauwelijks zicht-/merkbaar.
HDR
HDR staat voor ‘High Dynamic Range’, oftewel; een hoog dynamisch bereik. Bij een afbeelding met een hoog dynamisch bereik is er nauwelijks sprake van grote contrastverschillen in de belichting. Er zijn geen diepe schaduwen of felle hoog lichten, maar alle delen in de foto zijn gelijkwaardig belicht. Je ziet hierdoor de meeste details in een afbeelding. Het toepassen van HDR werkt goed in situaties met een extreem licht-donker contrast. Denk bijvoorbeeld aan een hele donkere ruimte met daarin een klein raam.
Pixeldefecten
Ik heb verschillende tests gedaan met verschillende kleuren op verschillende helderheid-/contrastwaardes en kon geen enkele dode pixel opmerken. Dit is wel te verwachten van een duur paneel als deze. Het zou natuurlijk niet heel fijn zijn wanneer je op de eerste dag van gebruik meteen een kapotte/dode pixel tegenkomt. Zou mij enorm irriteren.
Ghosting
Ik heb via de website https://www.testufo.com/ghosting de monitor getest op eventuele ghosting. Het verschil tussen een 1ms TN-paneel (mijn AOC) en deze 5ms IPS-paneel zijn nauwelijks merkbaar.
Er is naar mijn ziens een heel klein beetje ghosting aanwezig op de LG. Het is soms merkbaar als je (bijvoorbeeld op Tweakers) scrolt door een artikel. De tekst wordt een beetje paars en minder scherp wanneer je omhoog of omlaag scrolt. Dit is overigens pas merkbaar wanneer je heel snel scrolt. Het geeft geen problemen in bijvoorbeeld Microsoft Word. Hierin is de tekst gewoon als scherp als je zou verwachten.
Aan de linkerkant merkbare ghosting, rechts geen ghosting
Helderheid en contrast
Het matte paneel werkt erg goed tegen weerspiegelingen, zelfs als de zon er direct op schijnt. De helderheid gaat redelijk hoog, ook al had ik het iets hoger gezien puur omdat het wit er niet heel erg uitstraalt. Misschien juist wel goed, omdat anders je ogen sneller moe kunnen worden. Het paneel heeft een helderheid van 450 Nits. Bij HDR-panelen zou je wel meer verwachten. Ondanks dat valt de helderheid zeker niet tegen. Het contrast daarentegen kan wel redelijk hoog, zo had ik in sommige games in donkere situaties echt geen last dat ik niks kon zien. Integendeel zelfs! In de ideale situatie voor mij stond het contrast op 63. Hierop is er net niet te veel en net niet te weinig contrast. Zo is zwarte tekst op een witte achtergrond heel scherp te lezen en heb je toch nog best wel veel helderheid. Helaas valt het contrast redelijk weg als je het scherm in de HDR-modus zet. Zo lijkt het alsof alles erg onderbelicht is. Hiervoor heb ik helaas te weinig ervaring om te zeggen waar dit nou precies aan zou kunnen liggen.
Game-features
Als je echt vloeiend wilt gamen wil je natuurlijk geen last hebben van stutter of extreme screen tearing. Hiervoor bestaat er G-Sync en FreeSync. Op deze LG-monitor zit AMD FreeSync. Het is echt een fijne toevoeging aan de monitor, zeker als je gericht bent op FPS-games. In tegenstelling tot de concurrent van Nvidia, G-Sync, is AMD FreeSync een stuk goedkoper om te implementeren waardoor het op steeds meer monitoren ingebouwd is. Helaas werkt FreeSync enkel met een AMD-videokaart. Gelukkig heb ik een RX580, welke FreeSync ondersteunt via DisplayPort. Ik heb dan ook verschillende games getest en heb de LG vergeleken met mijn 75Hz TN-paneel. De FreeSync range, eigenlijk in welke Hz range de FreeSync werkt, is van 40Hz tot 60Hz. Ik merkte wel dat FreeSync, vooral in CS:GO, een veel vloeiender beeld gaf. Alles voelt ook een stuk vlotter, alsof je input sneller wordt gedetecteerd. Ik heb helaas vrij weinig games kunnen testen omdat mijn RX580 niet echt een performer is op 4K gebied… Toch voelt het 1ms TN-paneel echt wel een stuk vlotter dan het 5ms LG-paneel. Eigenlijk is het nauwelijks te vergelijken, de ene is 75Hz 1080 terwijl de andere 4x 1080p is op 60Hz…

FreeSync werkt eigenlijk als volgt: het vermindert tearing en stuttering, mits je in de 40-60fps/hz (of hoger) range zit. Het aantal frames dat een videokaart doorstuurt kan erg variëren, terwijl een monitor altijd een vaste verversingssnelheid heeft. Het komt voor dat je videokaart maar een deel van een nieuw frame doorgeeft op het moment dat je monitor het beeld ververst. Hierdoor verschijnen er meerdere beelden tegelijkertijd op je beeldscherm, wat vervelende blokkige effecten oplevert: tearing. Je ziet deze meerdere dan ook als een soort lijn op je scherm, want pixels worden van links naar rechts doorgevoerd naar het paneel.

Via de optie ‘’Game’’ op het control menu kun je uit een boel verschillende opties kiezen:
In het eerste kopje kom je in ‘Game Mode’
Hierin kun je kiezen uit 4 verschillende opties: FPS 1, FPS 2, RTS en Custom.
Deze 4 opties passen je contrast, kleur en scherpte van het beeld aan. Bij de twee FPS-modi wordt het gedeelte in het midden een stuk meer helder en de ruimte daarom heen een stukje donkerder. Zo kun je je naar mijn mening een stukje beter focussen op je crosshair. Ook al is het niet een heel erg nodige feature en zeg ik dus ook maar een ‘stukje beter’.

Bij het tweede kopje ‘Black Stabilizer’ kun je, zoals eerder besproken, de mate van hoe ‘wit’ het scherm kan worden aanpassen. Zo heb je wellicht bij horror games, waar meestal alles zich in het donker afspeelt, een hogere waarde nodig om alles zo goed mogelijk te kunnen zien.

Bij het derde kopje ‘FreeSync’ kun je, zoals je kan voorspellen, FreeSync aan of uit zetten. Er staan drie opties: Off, Basic en Extended. Naar mijn ervaring werkt Extended het best. Ik heb hier weinig over kunnen vinden maar het lijkt dat de Hertz-range in Extended breder is. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld een game speelt waarin je lagere FPS haalt. Verder heb ik daar geen echte conclusie over kunnen trekken.

Bij het vierde kopje ’Response Time’ kun je, zoals de naam al zegt, de response time aanpassen. Ik zal het in alle tijden gewoon op ‘Faster’ laten staan, puur omdat alles dan naar mijn gevoel een stuk sneller reageert. Bijvoorbeeld in FPS shooters is dit een vereiste, als je de flick wilt raken ;).

Prijs en alternatieven

Op het moment van schrijven (05/07/2018) zijn er genoeg goedkopere alternatieven beschikbaar. Zo heb je al een 4K monitor voor iets meer dan 260 euro. Meeste monitoren in deze prijscategorie hebben geen HDR en een TN-paneel. Ook missen ze dan een USB-C-aansluiting en lever je vaak in op bouwkwaliteit (zijn vaak plastic stands) of mis je andere features.

Ik denk dat de adviesprijs van 528,77 euro een klein beetje te hoog is. Maar je krijgt er echt wel een boel monitor voor terug. Zo is de bouwkwaliteit top, zijn de ingebouwde speakers prima voor het luisteren naar een Tv-programma of misschien zelfs een serie, heeft het IPS-paneel een erg natuurlijke kleurweergave en heb je de optie om een MacBook aan te sluiten via USB-C, waarmee je zelfs kan opladen. Toch is dit een van de goedkoopste monitoren met IPS én HDR-ondersteuning, iets wat niet aanwezig is op goedkopere 4K monitoren. Daarom zeg ik ook: een klein beetje te hoog.

Het is een erg solide monitor met een erg mooi IPS-paneel. De bouwkwaliteit is echt heel erg goed, zelfs al staat de monitor 90° naar rechts gedraaid, wiebelt de monitor minimaal.
Pluspunten
- HDR10 ondersteuning
- IPS met realistische kleurweergave en grote kijkhoek
- AMD FreeSync
- USB-C aansluiting met maximaal 60watt aan oplaadvermogen
- Hele dunne bezels
- Handige software die echt wat toe kan voegen
Minpunten
- Vrij grote power brick
- Helaas niet te draaien naar links of rechts zonder de hele voet te verplaatsen
- Niet al te beste speakers, ook al voldoen ze om naar vocaal te luisteren
- Energielabel B, niet ‘ultra-zuinig’. Monitor wordt ook erg warm bij langer gebruik.
- Helaas is niet de gehele monitor wit, met name de onderste bezel. Dit zou wel passen bij de meegeleverde kabels en de zilveren stand

Bedankje

Zonder het testpanel had ik natuurlijk nooit de mogelijkheid gekregen om deze 4K monitor te mogen testen. Ik heb nog nooit eerder zo veel met een 4K monitor mogen of kunnen werken puur omdat ik nog niet echt het nut zie van 4K. Na het grondig ‘spelen’ met deze monitor zie ik wel steeds meer de potentie van 4K-monitoren. Het beeld is echt heel veel beter en vooral tekst is een heel stuk scherper dan op bijvoorbeeld een 24 inch 1080p monitor. Daarvoor wil ik Tweakers enorm bedanken! Ik raad dan ook altijd Tweakers.net aan als kennissen of vrienden nieuwe Tech-producten willen aanschaffen :P.

Heb jij ook een LG 27UK850-W Zilver?