Specificaties Bluetooth muis - Bekijk alle specificaties

Logitech V470 Cordless Laser Mouse for Bluetooth Review

floduR 16 maart 2010, laatste update op 16 maart 2010, 1.570 views

Logitech V470 Cordless Laser Mouse for Bluetooth

Pluspunten

• Werkt op elk oppervlak (ook niet gladde en glimmende)
  • Lange batterijduur

Minpunten

• Lastig in te stellen in combinatie met touchpad
  • Vrij irritante melding van batterij bijna leeg (in Windows)

Reden van aankoop
Voor mijn Dell Studio 15 laptop zocht ik een goede muis met de volgende eisen:
- Bluetooth
- Nauwkeurig
- Werkbaar op verschillende ondergronden (zoals de bank)
- Redelijke batterijduur (in ieder geval geen zin om elke week batterijen te vervangen)

Na een redelijk uitgebreide zoektocht kwam ik bij deze muis uit, waarbij vooral de werking op moeilijke ondergronden als positief naar voren kwamen.

Ik heb er 33 euro voor betaald, wat ik opzich vrij fors vind voor een simpele muis. Maar achteraf vind ik het het geld zeker waard.

Installatie
Eerst zonder drivers geïnstalleerd, dit werkte wel maar kon de gevoeligheid van de touchpad en de muis niet apart instellen en deze gevoeligheid verschilde enorm; bij een normale gevoeligheid van het touchpad was de muis onwerkbaar snel.

Ik hoopte dat Logitech setpoint de mogelijkheid zou bieden om de gevoeligheid apart in te stellen, dus installeerde ik die maar. En inderdaad, door aan te vinken dat setpoint de gevoeligheid moest regelen kon ik de muis apart instellen. Het ging hier wel om een verhouding, als ik de gevoeligheid in Windows opschroefde, ging setpoint mee, maar andersom niet. Dus eerst windows ingesteld voor touchpad, daarna gevoeligheid in setpoint voor de muis teruggeschroefd. Prima resultaat.

Echter na de laptop opnieuw opgestart te hebben werd de gevoeligheid in Windows gereset, waardoor zowel de touchpad als de muis veel te traag waren. Omdat ik de laptop zelden helemaal uitzet of opnieuw opstart (meestal sluimerstand/hibernate), heb ik het hier in eerste instantie even bij gelaten.

Na een aantal maanden begon ik me toch behoorlijk te ergeren aan het steeds opnieuw instellen van de gevoeligheid na een herstart (b.v. bij windows updates), dat ik wat actiever opzoek ging naar een oplossing. Deze bleek eenvoudiger dan gedacht. Ik haalde setpoint uit 'opstarten' en de gevoeligheid werd niet meer gereset maar de instellingen bleven wel behouden. Opgelost dus!

Gebruiksgemak
De muis wordt direct herkent bij het opstarten van de computer, maar bij het herstellen uit sluimerstand duurt het een aantal seconden. Dit is net te lang naar mijn mening, zodat ik eigenlijk altijd inlog (op gebruikersnaam klik) met het touchpad. Ik weet echter niet of dat aan de muis zelf ligt of dat bluetooth pas na enkele seconden werkt (ik vermoed het laatste).

De muis heeft een automatische slaapstand, die prima werkt. Na een tijdje de muis niet gebruikt te hebben merk je dat de muis een halve seconde niet reageert, maar dat vind ik zeer acceptabel.
Om die functionaliteit zet ik 'm ook nooit uit (met het schuifje) (over de batterijduur in het volgende stukje meer)

Een belangrijke reden voor de aankoop van de muis was dat deze het zou doen op bijna alle oppervlakten en dat is zeker niet overdreven. Ik heb een bank met grove vezels en reliëf en daar werkt hij uitstekend op. Uiteraard niet zo precies als op een gladde ondergrond, maar precies genoeg (verspringt niet). Hij werkt ook gewoon goed op het glimmende oppervlak van de laptop (onder het toetsenbord). Op m'n been werkt hij ook uitstekend en zelfs op de rug van mijn kat :) .

De muis is verder wat kleiner dan een normale muis, maar dat vind ik wel prettig bij een laptop. Hij ligt ook prima in de hand en is niet (te) zwaar. In vergelijking met de MX518 bij m'n desktop is hij uiteraard minder prettig, maar dat is geen eerlijke vergelijking. Ik zou zo'n grote muis niet naast m'n laptop willen hebben (bovendien werkt de MX518 niet op ongelijke oppervlakten).

Over de knoppen heb ik verder niks te melden, gewoon zoals het hoort. Ook het scrollwiel is prima. Persoonlijk hou ik niet zo van het links-rechts scrollen van het wieltje (en wat heb je eraan... horizontaal scrollende websites horen er niet te zijn bij normale resoluties). Als ik op het wieltje wil klikken (middelste muisknopfunctie) buigt hij vaak opzij waardoor het klikken faalt. Maar je went er wel aan.

Batterijduur
Er gaan twee AA-penlites in, ook één van de redenen dat ik deze heb genomen, omdat het me logisch leek dat dit langer zou meegaan dan AAA batterijen (duh...).

Ik heb de muis nu bijna een jaar en heb de batterijen (alkaline) nog maar 2x vervangen. Dus bij mijn gebruik gaat de muis zeker 4 maanden mee. De muis wordt zo'n 2-4 uur per dag gebruikt (internet). Ik kom dan uit op een batterijduur van zo'n 300-400 uur, lijkt me prima, toch? En dat terwijl ik de muis nog nooit heb uitgezet. Ik ben van plan er bij de volgende vervanging GP Recyko (2100mAh) in te stoppen, ik verwacht dan wel dat hij iets minder lang meegaat, maar dat moet nog blijken.

De melding van dat de batterij bijna op is (door setpoint denk ik?) is vrij irritant, een groot driehoekige gevarendriehoek verschijnt in het systeemvak (rechtsonder) en geeft met zekere regelmaat een pop-up melding dat de wereld vergaat (... dat de muis bijna leeg is). Voordat ik echt merk dat de muis te weinig prik krijgt is het alweer een week of 2 verder.
Misschien dat de melding wel ergens uitgezet kan worden, maar omdat de muis zo lang meegaat heb ik me er nog niet zo aan geërgerd.

De muis zelf meld ook dat hij bijna leeg is met een klein rood ledje op de bovenkant. Deze knippert dan ongeveer 1x in de 5 seconden. Zeker niet storend.

Precies wat ik zocht in een muis en hij valt zeker niet tegen!

Hij doet het altijd en overal, reageert snel, gaat lang mee en ligt prima in de hand (voor een laptop muis), wat wil je nog meer?

• Dell Studio 15(37)
  • Windows Vista

Heb jij ook een Logitech V470 Cordless Laser Mouse for Bluetooth?

Makkelijk te lezen, eerlijke review, wel een erg hoge score.
Ik zie dat je neg. eigenschappen te maken hebben met je besturingssysteem.
Dank je.

Ja, de negatieve eigenschappen hebben wellicht niet eens direct met de muis zelf te maken, maar anders wel met de software (hoort er ook bij natuurlijk)
Maar mede ook daardoor zo'n hoge score, ze wegen veel minder zwaar dan de positieve voor mij (komen namelijk bij normaal gebruik ook niet voor, alleen bij installatie en lege batterij)

Het eindoordeel zou 4,5 ster zijn als dat zou kunnen, maar vind 4 net te laag omdat ik de muis boven verwachting goed vindt. Maar je hebt wel gelijk dat als hij niet perfect is, het ook geen 5 sterren is. Zal het eindoordeel naar 4 bijstellen.

[Reactie gewijzigd door floduR op 16 maart 2010 12:52]