Tweakers zegt: 8,5

Apple Airpods (Wit)

Specificaties Oordopjes (standaard) met bediening - Bekijk alle specificaties

Apple Airpods (Wit) Review

Kassad 4 juli 2018, laatste update op 28 juli 2018, 1.064 views Product gekocht

Apple Airpods (Wit)

Voor bellen en casual media gebruik zijn dit erg goede oordoppen. Ze zijn absoluut aan de prijs maar zeker qua belkwaliteit zijn ze het voor mij waard.

Pluspunten

• Belkwaliteit
  • Handig in gebruik
  • Gaan lang mee met een lading

Minpunten

• Maximaal met 1 apparaat verbinding
  • Aanraakgevoelig deel werkt slecht

Ik was op zoek naar een vervanging voor een Bluetooth headset die ik bij mijn iPad gebruik en voor een headset om mee te bellen met mijn werk iPhone. Ik loop graag tijdens het bellen door mijn kantoor en dan is een Bluetooth headset erg handig. De Jabra die ik er voor gebruikte was ok maar ik kreeg steeds meer klachten dat ik wat moeilijk verstaanbaar was vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar iets anders. De AirPods had ik al op mijn shortlist staan en ik was erg benieuwd naar de W1 chip en hoe het pairen zich ging verhouden tot mijn Jabra.

Laat ik daar mee beginnen, het pairen, het probleem dat deze chip schijnt op te lossen. Ik vroeg me altijd al af wat dat probleem dan precies was want pairen ging met de Jabra erg makkelijk. De Jabra kon ik met meerdere apparaten verbinden, wanneer ik die aanzet is er verbinding met zowel iPad als iPhone. Punt. Dat gaat met de AirPods dus slechter. Je kan maar met 1 apparaat tegelijk verbinding hebben en wanneer je wisselt tussen iPhone en iPad moet ik op de iPad in de instellingen de AirPods selecteren, wanneer ik weer naar de iPhone terug ga idem... Dat viel me dus nogal tegen, ik hoop dat dat bij de volgende AirPods opgelost gaat worden. Het pairproces gaat makkelijk, dat is waar, maar dat doe je maar 1 keer als het goed is, daarna maak je alleen opnieuw verbinding met een gepaired apparaat en dat gaat bij de AirPods dus minder handig.

Edit 20-07, ik heb de handleiding eens gelezen wat blijkt, je kan de AirPods ook selecteren via de Control Center, Music. Dat is iets handiger.

Als je de AirPods verbonden hebt zijn ze wel erg goed overigens. Ik was er vanuit gegaan dat ik de kwaliteit van EarPods zou hebben maar ze zijn absoluut beter. Het is niet perfect, ik heb betere over-ear BT headsets gebruikt maar ze klinken gewoon prima.

De combinatie van AirPods en opbergdoosje is echt te gek. Ze klikken er magnetisch in, ik weet altijd waar ze zijn, nooit geen draadjes meer in de war, ze komen er vol opgeladen uit, echt een erg goede gebruikservaring. Ik laad het doosje 1 tot 2 keer week op, dat duurt een half uurtje oid.

Bellen met deze headset is zonder enige twijfel het allerbeste aspect, niemand die hoort dat ik met een headset bel. De kwaliteit van mijn telefoongesprekken is enorm toegenomen. De enige klacht die ik heb gekregen was bij gebruik van beide oortjes dat mijn stem wat ging rondzingen, sindsdien bel ik met 1 oortje in (heeft ook als voordeel dat bij een zeer lange conference call ik kon wisselen van oortje toen de eerste leeg was..). Perfect.

Het gebruik van het aanraakgevoelige deel van de AirPods heb ik opgegeven, dat werkt bij mij in 25% van de pogingen. Jammer ook dat er geen volumecontrole op zit, misschien dat de volgende versie dat heeft. Dat deel van de AirPods gebruik ik dus helemaal niet. Dat media op pauze gaat als je een oortje uit doet is wel zeer handig, dat gebruik ik erg veel.

Heb jij ook een Apple Airpods (Wit)?

Je kunt in je bluetooth settings ook instellen welke controls je toewijst aan dubbeltikken op de AirPods (links of rechts). Kan best handig zijn! Ik gebruik het op de fiets dagelijks om te skippen tussen nummers.
Klopt, heb ik ook gedaan, bij mij registreren de aanrakingen niet goed genoeg om het structureel te gebruiken.