Logitech Z333

Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 40 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z333 Review

jetspiking 28 juni 2018, laatste update op 30 juni 2018, 1.017 views Product gekocht

Logitech Z333

De Logitech Z333 2.1 speakerset is een aardige set voor de huidige prijs (≈€50). De subwoofer van 24W heeft niet alleen bij muziek, maar ook bij games een flinke meerwaarde. De controllpad is tevens geen overbodige luxe, deze zit echter onhandig gemonteerd aan de subwoofer met een relatief kort snoertje(1,5m).

Pluspunten

• Uitstekend geluid bij alle toonhoogtes (zowel speakers als subwoofer)
  • Nette afwerking
  • Conussen afgeschermd
  • Basregelaar
  • Afstandsbediening
  • Afstandsbediening staat stevig en verschuift niet

Minpunten

• Speaker is vervaardigd uit relatief goedkoop materiaal (MDF) en oogt daardoor niet heel bijzonder
  • Kabels vast aan subwoofer
  • Afstandsbediening heeft een redelijk korte kabel (1,50m)
  • Basregelaar zit op de achterkant van de subwoofer
  • Kleine tweeters (speakers) zijn nep

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4

Logitech Z333 speakerset recensie

Aangezien de speakerset van mijn broer het helaas recent heeft begeven ging hij opzoek naar een nieuwe. Omdat hij af en toe een game speelt en flink wat muziek luistert (vooral wat drukkere nummers) besloot hij voor een 2.1 speakerset te kijken, onder het bedrag van €50. Een 2.1 speakerset beschikt over een losse subwoofer waardoor zwaardere klanken en dreunen beter hoorbaar zijn, een 2.1 speakerset heeft vrijwel altijd meer kabels en is dus niet geschikt voor wanneer je iets compacts zoekt. Goedkope (onder de €50) 2.0 speakersets zijn niet aan te raden i.v.m waardeloze lage tonen en klanken. Een 2.0 speakerset met dezelfde prestaties in vergelijking met een 2.1 speakerset ligt naar mijn ervaring altijd bij een hogere prijs.

Er is m.b.t. 2.1 speakersets onder de €50 relatief weinig keus, veel sets zijn al redelijk oud. Wegens een slechte persoonlijke ervaring met Trust (kwaliteit prima, maar gaat snel defect) heb ik mijn broer aangeraden om net zoals ik doe dat merk te mijden. Hierdoor bleven er slechts enkele opties over en heeft mijn broer besloten om de Logitech Z333 speakerset in huis te halen.

Op het eerste gezicht lijkt de prijs voor de Logitech Z333 meer dan redelijk. In vergelijking met andere sets heeft deze een bovengemiddeld vermogen in deze prijsklasse. De afstandsbediening die er bij zit lijkt op het eerste gezicht ook erg handig, het moet bij die dingen echter nog altijd blijken hoe makkelijk deze verschuift op het bureau. De afstandsbediening op mijn huidige speakerset heeft hier last van, dit heb ik opgelost met een kabelbinder (geplakt op het bureau) die de spanning van de kabels afhaalt waardoor de afstandsbediening blijft staan zoals ik dat wil. Het is natuurlijk handiger indien de afstandsbediening een goede antislip laag (denk aan rubber) aan de onderkant heeft zitten.

In deze recensie hoop ik je meer duidelijkheid te geven over de kwaliteit van deze speakerset en eventuele haken en ogen duidelijk te maken.
Specificaties
Satellietspeakers
Subwoofer
Afstandsbediening
Kabellengtes
Vermogen

Wanneer je de specificaties bekijkt op de Logitech website vallen twee dingen op. Ten eerste zijn de kleine speakertjes nep en enkel ter decoratie. Daarnaast zit de kabel van de afstandsbediening vast aan de subwoofer, dat is an sich niet een heel groot probleem, maar in combinatie met een kabeltje van slechts anderhalve meter wel. Veel mensen zetten hun subwoofer op de grond, helaas kom je dan al zeer snel boven de anderhalve meter uit. Je subwoofer zal je dus op of onder je bureau moeten plaatsen. Mocht je ergens een gat in je bureau hebben voor kabels (i.p.v. achterlangs) zou het net kunnen, desalniettemin is het aan te raden om deze afstand even na te meten.

In principe zijn de overige specificaties voor deze prijs ruim in orde, alhoewel ik de twee neppe speakertjes behoorlijk misleidend vind. Logitech mag dit wel op hun eigen website in vetgedrukte tekst zetten, maar op de website van de doorsnee dozenschuiver kom je dit niet tegen.

Een pluspunt is de basregelaar (deze zit helaas wel op de achterkant, maar voor dit bedrag kun je niet te hoge eisen stellen), veel 2.1 speakersets rond dit prijsniveau hebben deze namelijk niet.
Uitpakken
De speakerset zit keurig ingepakt en zal niet zomaar kunnen beschadigen. De verpakking is niet bijzonder luxe en er is logischerwijs op bespaart. De verpakking op de vensterbank tentoonstellen zit er dus niet in.

Bij het uitpakken valt op dat het best een flinke set is. Mijn broer heeft bij zijn aankoop niet echt stilgestaan bij de afmetingen (genoeg ruimte op bureau), hij had echter zowel de speakers als de subwoofer wat kleiner ingeschat. Het is aan te raden om op te letten op het formaat, zodat je de speakers naast je monitor kwijt kunt.

Zoals op de foto's is te zien zijn alle kabeltjes (met uitzondering van de satellietspeakers) gemonteerd aan de subwoofer. De subwoofer kun je dus niet netjes opbergen indien je deze slechts een enkele keer nodig hebt.

De stoffilters zijn niet van de conussen af te halen, tevens zijn er geen schroeven in de speakerset aanwezig. Enerzijds heb je dan een nette afwerking (alhoewel dat ook kan met schroeven, met name in het duurdere segment), maar aan de andere kant zijn DIY oplossingen dus eigenlijk niet haalbaar bij deze set.

De afstandsbediening ziet er netjes uit en heeft geen recht toe recht aan design, een leuke afwisseling dus in vergelijking met mijn eigen speakerset (Z213). Op deze afstandsbediening is onder andere een aan-uit knop en LED vervaardigd, een 3,5mm aansluiting (mogelijk een headset of microfoon) en tot slot natuurlijk een flinke volume regelaar aan de bovenkant.

In de praktijk
Qua geluid is deze set simpelweg uitstekend (en ja, natuurlijk krijg je voor meer geld altijd beter geluid, maar dan zit je op den duur naar een set van +-500 euro te kijken). Zowel hoge als lage tonen klinken prima. Deze set is dus prima geschikt voor het luisteren van muziek. Door de flinke subwoofer zijn actie games ook erg gaaf om te spelen, het geluid van een explosie kun je horen (en voelen bij een hard genoeg volume) wat de spelervaring ten goede komt. Houd er wel rekening mee dat (bij deze set in ieder geval) de subwoofer pas wat gaat doen bij hardere volumes (totaal niet oncomfortabel), voor zachte achtergrond muziek kun je daarom beter kijken voor een 2.0 set (geen subwoofer), dan bespaar je immers een flinke hoeveelheid ruimte.

De set is in eerste instantie stereo, indien je echter naar de foto's van de subwoofer hebt gekeken kun je zien dat er nog twee satellietspeakers aan te sluiten zijn. Een surround sound set zou dus niet onmogelijk zijn. De kabels van de satellietspeakers zijn helaas wederom redelijk kort (1.5m), waardoor je deze zelf moet verlengen indien er een flinke afstand zit tussen de subwoofer en de speakers. Overigens zijn twee nieuwe kabeltjes bestellen geen optie, de kabels zitten namelijk vast aan de satellietspeakers.

Een goede vaste instelling voor de basregelaar heb ik vooralsnog niet gevonden, voor films, popmuziek en games kan de bas voluit. Indien je echter naar klassieke muziek gaat luisteren kun je de bas misschien beter iets omlaag draaien. Het geluid van de set blijft helder, zelfs bij hogere volumes.

Indien je de set uit zet is een ruis hoorbaar bij de subwoofer (oor wel extreem dichtbij houden om dit te kunnen horen), dit is enkel op te lossen door de speaker los te koppelen van het stopcontact. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat de subwoofer niet gebruik maakt van een geaarde stekker. Dit had vrij eenvoudig opgelost kunnen worden door Logitech en dat is wel jammer, ondanks dat het niet storend is. Er zijn meldingen van op internet dat in enkele gevallen een zeer luide ruis hoorbaar is, in dat geval zou ik de set retourneren en een nieuwe halen.

Een groot voordeel van de speakerset is dat deze gebruik maakt van een 3,5mm aansluiting i.p.v. een USB aansluiting. Hierdoor kun je op vrijwel ieder apparaat deze set aansluiten. Denk bijvoorbeeld aan je Playstation / Xbox / Mobiel / PC / Laptop / etc.

De afstandsbediening werkt eenvoudig, wel is het aan te raden om de juiste balans te vinden tussen je hardware volume niveau en software volume niveau. Naar mijn eigen ervaring kun je het hardware volume het beste naar 75% draaien en via de Windows / Apple / Linux / OS volumeregelaar het gewenste niveau instellen. Dit resulteert in beter geluid dan het hardware volumeniveau asburd hard zetten en het Windows niveau super zacht of andersom.
De subwoofer is ook van goede kwaliteit, het is erg prettig dat er een basregelaar op aanwezig is. Misschien denk je nu "Dat is toch normaal?" of "Waarom benadruk je dat?"; bij veel sets van 30 - 50 euro is er namelijk geen basregelaar aanwezig en wordt de hardheid van de bas bepaalt door het volume. Dat is deels ook het geval bij deze subwoofer, maar je kunt er hierbij echter kiezen om bij een hard volume de bas lager in te stellen. Voor games is dit in het algemeen niet gewenst, daarbij wil je de bas zo hard mogelijk hebben zodat je er middenin zit. Bij bijvoorbeeld klassieke muziek is dit geen goed idee, tonen gaan dan vreemd klinken. Deze basregelaar zorgt er dus voor dat je toch op een aardig volume relatief hoge toonhoogtes zonder vervorming kan afspelen.

De satellietspeakers zijn verder van prima kwaliteit en ook daar valt niet veel op aan te merken. Toch noteer ik als een minpunt de twee "decoratieve" tweeters, dit is niet omdat twee tweeters op de satellietspeakers niet voldoende zijn, dit is puur omdat het in mijn ogen de consument misleid. Je gaat er immers vanuit dat deze gewoon echt zijn, je koopt toch een paar pc speakers? Waarom zouden daar neppe luidsprekers op geplaatst worden?

Een ander kritiekpunt zijn de kabeltjes, deze zijn niet los te koppelen en veel te kort. Het is écht niet ongebruikelijk om de subwoofer op de grond te zetten, omdat Logitech dit feitelijk vrijwel onmogelijk maakt (indien je gebruik wil maken van je afstandsbediening) kun je deze onder je bureau hangen of op je bureau neerzetten. Helaas zal je knallen dan niet zo goed voelen wanneer je subwoofer onder je bureau hangt in tegenstelling met het op de grond staan. Daarnaast neemt de subwoofer op je bureau vrij veel ruimte in beslag.

Ook is het wat slordig van Logitech dat de set niet gebruik maakt van een ongeaarde stekker, hierdoor treedt een lichte ruis op wanneer je set uitgeschakeld is.

Samenvattend, de geluidskwaliteit is prima, maar er mag best beter nagedacht worden over gevallen hieromheen. Nu komt dit misschien vrij negatief over, maar wanneer ik rekening houd met de prijs kan ik eigenlijk maar één conclusie trekken.
Voor €50 heb je een erg leuke krachtige speakerset te pakken. Het geluid is prima en de set is zeer compleet. Kortom, de set is een aanrader mits je kunt leven met de genoemde minpunten. De set krijgt van mij de beoordeling goed, zonder het kabel en aarde probleem had deze set uitstekend gekregen van mij. Ondanks dat deze set sowieso al 3 jaar oud is krijg ik niet het idee dat er wat beters op de markt is. Daarnaast was de set eerst zo'n anderhalf tientje duurder (zie pricewatch), een flink probleem hoef je daar dus in ieder geval niet van te maken.

Voor vragen / opmerkingen / taalfouten / kritiekpunten is een reactie altijd welkom.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Logitech Z333?

Goede review :)
Uit je minpunten:
Uit de foto's maak ik op dat het gelamineerd is. Weet je zeker dat het niet goedkoop spaanplaat is?
MDF is vaak wat duurder.
Ik heb zojuist een mailtje terug ontvangen (het heeft even geduurd :+), maar de speakerset is gemaakt van MDF volgens Logitech.
Dankje!

Ik heb zojuist contact opgenomen met Logitech. De servicemedewerker wist het mij ook niet zo te vertellen. De vraag wordt doorgestuurd naar een andere afdeling op Logitech en de informatie krijg ik als het goed is in de loop van de volgende week binnen.

Dat zal ik ook gaan verwerken in mijn recensie mits het een ander type materiaal is.

Ik zal je ook een reactie sturen zodra ik antwoord heb.
MDF is toch juist ook een "goed" materiaal voor speakers?
Er ontstaan snel deukjes in MDF en het oogt niet zo luxe. Het is een prima materiaal, maar sommigen zullen het er wat saai uit vinden zien.

Voor de prijs is de behuizing echter prima.
Merci voor de review! Door je review heb ik de set gister aangeschaft en net uitgepakt en getest, het klinkt voor een set van 55 euro prima, zelf heb ik beneden de super grote broer staan, de Z906. Het viel me eerst flink tegen, de kwaliteit van het geluid dan, niet zo zeer de kabeltjes etc. Maar dan vergelijk ik ook een setje dus van 55 euro tegen een die ik vorig jaar voor 300 euro nieuw heb gekocht.
Dat is leuk om te horen! Deze Logitech is door de subwoofer ook goed geschikt voor films en games. Dat is zeker leuk in deze prijsklasse.

Als je inderdaad de kwaliteit vergelijkt met een speaker van €300 kom je ook bedrogen uit. Maar vergelijk hem met menig ander speaker van €50 en dan is deze heel netjes.

Veel plezier met je aankoop!
Als ik het zo zie op je foto's is het probleem met de kabellengte toch gedeeltelijk op te lossen met goedkope RCA-extensions? Correct? Natuurlijk niet de ideale manier, maar zou wel interessant zijn om te weten.
Die kabellengtes kun je inderdaad met RCA extension cables verhogen. Helaas geldt dat niet voor de afstandsbediening die vast zit aan de subwoofer. Je kunt daarbij helaas niets verbeteren tenzij je de draad doorknipt en zelf de kabel gaat verlengen, maar dat is natuurlijk erg zonde van de set.
Ik heb zojuist ook een review voor deze set geplaatst. Over het algemeen deel ik je mening maar ik vroeg me af of jij ook een duidelijke ruis hoort uit de sub wanneer de set in standby staat.
Ik kan nog een keer luisteren, maar destijds heb ik er geen problemen mee ondervonden. Misschien dat dit nu anders is.
Zojuist nog een keer geluisterd, maar ik hoor helemaal niets.
Wat gek. Iedereen klaagt hierover en ik heb het zelf ook. Omdat dit probleem zo massaal gerapporteerd word heb ik het idee dat het vrij zinloos is voor mij de set te ruilen.

Beschouw jezelf gelukkig!
Zou kunnen dan dat ik een prima versie heb, maar wel apart aangezien ik geen enkele brom van de subwoofer hoor komen (staat gewoon aan en verbonden met pc natuurlijk).

Kan het niet liggen aan je audiokaart toevallig? Anders de aansluiting verbinden met een andere pc of laptop en kijken of het nog steeds te horen is.
Als mijn set aan staat heb ik ook geen last van geluiden. Het gaat er specifiek om wanneer de set uit staat, in standby. Er komt dan een hoge ruis uit de sub (niet echt een brom). Het maakt niet uit of de aux ergens in zit of niet.

Het is niet super hard, maar hard genoeg irritant te zijn wanneer ik zonder geluid zit te werken.

[Reactie gewijzigd door Morphs op 14 februari 2019 16:38]

Ook dan hoor ik eigenlijk niks, alleen af en toe als ik aan de knop draai hoorde ik wat ruis, maar anders helemaal niets