Samsung QE65Q9F (2018) Zwart

Specificaties 65" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Samsung QE65Q9F (2018) Zwart Review

Arjant2 25 juni 2018, laatste update op 14 september 2018, 3.151 views Product gekocht

Samsung QE65Q9F (2018) Zwart

Schitterende TV en door zijn FALD backlight een mooi alternatief voor OLED. Wel nog aan de prijzige kant in vergelijking tot de concurrenten.

Pluspunten

• Zwartweergave
  • Bouwkwaliteit
  • Kleurweergave
  • HDR weergave
  • Design

Minpunten

• Afstandsbediening
  • Vrij prijzig
  • Geen DTS ondersteuning

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Sinds 4 dagen staat dit top model van Samsung uit de QLED 2018 reeks te schitteren in mijn huiskamer als vervanging van mijn 55 inch Samsung F7000 uit 2013.

Na een jaartje afwezigheid heeft Samsung bij haar 2018 modellen weer een FALD model toegevoegd. Voor mij de perfecte timing want ik wilde graag de overstap maken naar een UHD tv van een maatje groter. Mijn appartement heeft grote ramen en voor deze situatie heeft een LCD TV met FALD backlight voor mij de voorkeur boven een OLED scherm vanwege de hogere helderheid.

Specificaties

Samsung Q9F QLED tv
•QLED
•Lcd led met quantum dots
•Full Array led
•60 Watt audiosysteem
•Premium One Remote Control
•Samsung Smart tv

Installatie

De tv weegt inclusief voet 30,9kg. Voor een 65 inch TV is dat aan de zware kant. Vergelijkbare 65 inch OLED en non-FALD LCD modellen wegen rond de 25kg. In je eentje de tv proberen te installeren raad ik dan ook af.
De tweedelige voet laat zich eenvoudig op de achterkant van de tv klikken, 4 schroeven op de achterkant van de tv vastdraaien en 3 schroeven om de twee delen van de voet te verbinden.
De Q9F reeks is voorzien van de uit de 2017 reeks bekende one connect box van Samsung. Bij het 2018 model is de box echter flink gegroeid in omvang en gewicht. Oorzaak? De stroomvoorziening verloopt nu ook via de one connect box. Voordeel daarvan is dat je nu maar 1 dunne wit/grijze kabel naar de tv hebt lopen die zowel het beeld als de stroomvoorziening verzorgd.
De kabel tussen de tv en one connect box is eenvoudig in de voet van de tv weg te werken, een kwestie van het kapje van de voet verwijderen en de kabel door de gleufjes voeren.
Alle randapparatuur wordt dus aangesloten op de One connect box, in mijn geval sluit ik mijn Denon X1400H hierop aan. Op de receiver heb ik vervolgens een Nvidia Shield en Playstation 3 aangesloten. Tevens zit op de One connect box de gleuf voor de CI+ module.

Tot zover het fysieke gedeelte van de installatie. Tijd om de tv aan te zetten.
Na de taalselectie en het kiezen voor het inkomende signaal (in mijn geval kabel tv van Ziggo via CI+) krijg je de mogelijkheid via de SmartThings app van Samsung (beschikbaar voor iOS en Android) de TV verder in te stellen. Dit heb ik dan ook gedaan aangezien deze app reeds standaard geïnstalleerd staat op mijn Samsung S8. De tv haalt hiermee direct de instellingen voor o.a. wifi en Samsung Account uit de telefoon. Ook geeft SmartThings aan welke apps op je telefoon ook op de tv kunnen worden geinstalleerd welke je dan direct kan selecteren. De SmartThings app werkt vervolgens ook als afstandsbediening voor de tv.

Beeld- en geluidskwaliteit

Zoals gezegd beschikt de 2018 versie van de Q9F over een FALD backlight (Full Array Local Dimming). De meeste LCD tv's beschikken over edge lit backlight wat inhoudt dat de verlichting in de randen van de tv zit.
Het voordeel van FALD over edge lit is dat de verlichting in zones achter het scherm geplaatst is. Daardoor kan een FALD tv donkere en lichte delen van het beeld beter weergeven daar waar de edge lit tv daar een probleem mee heeft en bijvoorbeeld zwart niet echt zwart zal zijn maar meer grijs.
Ik ben begonnen met de instellingen van Rtings.com Vervolgens ben ik wat gaan tweaken om het beeld helemaal naar mijn smaak te maken (met name wat minder geel).

De 65 inch Q9F beschikt over 480 zones. Om te beoordelen hoe de tv omgaat met donkere beelden heb ik zowel de laatste Star Wars film als laatste Startrek film gekeken beide in UHD met HDR. Beide films hebben flink wat scenes met donkere beelden gecombineerd met lichte objecten. Rond de lichte objecten zie je een lichte blooming. Rond de ondertiteling idem al is dat maar een fractie van een seconde, dan grijpt de local dimming en verdwijnt het. Dit valt overigens alleen op als je er echt op let.
De zwartwaardes zijn echt prima, volgens een aantal reviewers werkt de local dimming iets te agressief waardoor bijvoorbeeld sterren in de ruimte bij de Star Wars film zouden verdwijnen. Inmiddels is er een firmware update uit die de te agressieve local dimming heeft aangepakt (aldus hdtvtest). Overigens is die te agressieve local dimming alleen te zien als je er een andere (oled)tv naast zet die het niet doet. Mijn tv werd geleverd met die laatste firmware en mij viel in ieder geval niets op. Het is in ieder geval goed om te weten dat Samsung aan het werk blijft om de beeldkwaliteit te verbeteren met behulp van nieuwe firmware.

Een nadeel van de 2017 modellen was de slechte kijkhoek. Samsung heeft hier aan gewerkt en de kijkhoek is dan ook verbeterd. Echter het wordt nog steeds als minpunt gegeven oo sites als rtings.com. in de praktijk vind ik dit zeer meevallen.
In mijn huiskamer staat 1 bank haaks op de tv en ook als je daar zit is het beeld nog zeer goed. Visite die daar zaten het weekend waren nog steeds onder indruk van het beeld.

De Q9F ondersteunt HDR10, HDR10+ en Hybrid Log Gamma en heeft een zeer hoge piekhelderheid (rond de 1500 nits in een 10% window aldus diverse tests). Dat blijkt ook wel uit de diverse films die ik heb gekeken, door de uitstekende HDR weergave spatten de kleuren van het scherm. Tezamen met de local dimming en zeer goede kleurweergave ben ik zeer tevreden over het beeld.

De tv heeft redelijk goede (60W) speakers en het geluid is duidelijk beter dan dat van de F7000. Een vervanger voor een goede homecinema set is het echter niet. In deze prijsklasse zullen de meesten dan ook wel een homecinema set hebben.
Een nadeel is wel dat de TV geen DTS ondersteunt. Voor degene met een homecinema met 4K throughput is dat geen probleem maar anders kan dat wel een probleem zijn als je films met DTS wil afspelen.

Bouwkwaliteit

De tv is zeer mooi afgewerkt waaraan je duidelijk ziet dat dit het topmodel is. De voet is van donker grijs metaal net als de rand om de TV. De achterkant is van (hoogwaardig afgewerkt) plastic gemaakt, maar niemand die daar ooit naar kijkt dus dat is wat mij betreft irrelevant.
Doordat de Q9F beschikt over FALD is de tv wel wat dikker dan een LCD tv met edge lit verlichting.
Het scherm is voorzien van een speciale anti reflectie coating welke erg goed werkt.

Gebruiksgemak en features

De Q9F wordt geleverd met een mooie maar helaas voor mij onhandige afstandsbediening. Samsung is hier wat doorgeslagen wat mij betreft. Het aantal knoppen is beperkt, zo is een zendernummer invoeren onhandiger dan met een gewone afstandsbediening. Voor kanaalomhoog/omlaag of volume omhoog/omlaag is hij nog wel prima. De tv is met de afstandsbediening ook met de stem te bedienen. Dit werkt echter alleen in het Engels en je moet precies het goede commando weten anders kom je in een zoekvenster van Youtube terecht.
De TV herkent via HDMI-CEC welke apparatuur er verbonden is aan de One connect box en daarmee is de afstandsbediening dan tevens te gebruiken voor de aangesloten apparatuur. Dit werkt perfect met mijn Denon en Shield.

Als ik mocht kiezen, dan had ik liever een normale afstandsbediening gehad. Gelukkig werkt de afstandsbediening van mijn F7000 ook nog perfect op deze tv. Voor deze prijs (zie verderop in de review) mag Samsung er wel een dubbele afstandsbediening bij voegen zoals het bij mijn F7000 ook deed.

De tv kan ook als schilderij aan de muur dienen en zelfs het patroon van bijvoorbeeld het behang weergeven, de zogenaamde Ambient Mode. Tevens kan de tv een interactieve achtergrond weergeven met bijvoorbeeld het weer en nieuws. Dit beschouw ik meer als een gimmick dan een nuttige feature.

Het smartplatform van Samsung is gebaseerd op Tizen, het eigen besturingssysteem van Samsung wat nu een aantal jaren gebruikt wordt. De trage interface bij de voorgaande modellen is duidelijk verbeterd en alles gaat nu zonder noemenswaardige vertragingen. Bijna alle bekende apps zijn beschikbaar, denk aan Youtube, Netflix, prime video en Spotify. Ook de Nederlandse NPO, NLZiet en Videoland app zijn aanwezig. Grote afwezige is RTL XL, terwijl deze app wel beschikbaar is voor Samsung tv's met Tizen. Inmiddels is de RTL XL app ook toegevoegd.

De Samsung internet app bevat reeds een aantal aanbevolen sites. Waar verrassend dan wel RTL XL aan toegevoegd is naast de andere bekende videosites.
Nu ik toch internetbrowser open heb staan heb ik gelijk via speedtest.net een speedtest gedraaid. Via wifi haalt de tv een download van 177Mbps en up 140Mbps met een ping van 9. Snel genoeg voor alle streamingvideo in de hoogste kwaliteit.

De 65 inch Q9F staat momenteel bij veel winkels nog voor de introductie adviesprijs van EUR 4.299. Samsung heeft tot 1 juli een cashback actie op de Nederlandse modellen van EUR 500, waardoor de tv's effectief EUR 3.799 kost.
Ten opzichte van de populaire C8 Oled tv van LG die bij veel winkels voor EUR 3.999 staat is dat dus iets goedkoper. Voor beide tv's zijn er echter ook betere deals te krijgen als je contact op neemt met sommige dealers.
Voor de Q9F heb ik via Apollo.nl een deal gekregen van EUR 3.290 voor aftrek van de EUR 500 cashback, waardoor ik per saldo EUR 2.790 betaald heb. De C8 is voor minder te krijgen volgens het forum topic hier op tweakers.
Samsung zal derhalve nog wat aan de prijzen moeten doen wil dit toestel de concurrentie met LG echt aan kunnen gaan. Daarbij moet wel aangetekend worden dat de Q9F pas sinds kort verkrijgbaar is en de prijzen waarschijnlijk nog wel wat zullen gaan zakken.

Na het 'debacle' van de 2017 QLED reeks heeft Samsung een uitstekende TV neer gezet met deze Q9F. De FALD LED- backlight met 480 zones zorgt voor een uitstekende zwartweergave.
De hoge helderheid gecombineerd met de uitstekende zwartweergave, de goede kleurweergave en mooie afwerking zijn wat mij betreft de pluspunten van deze TV.

Edit: deze review zal komende tijd nog aangepast worden naar aanleiding van mijn verdere ervaringen.

Heb jij ook een Samsung QE65Q9F (2018) Zwart?

Reviews door de redactie

Hoi Arjan.
Dank voor je verstrekte info.
Perfecte TV lijkt mij, was afgelopen periode weer in de aanbieding, dus naar de winkel.
Helaas kon men nergens antwoord geven op mijn vraag over het DTS verhaal, en dat is voor mij wel een showstopper. Als je van de TV-tuner (of op andere HDMI-ingangen aangesloten apparatuur) geen DTS geluid retour kan krijgen over ARC of optics, houdt het op.
Is hier toevallig verandering in gekomen met nieuwe firmware ?
Mijn huidige 7700 werkt tot nu toe nog perfect met de Denon receiver.
Gr. Ron.
Nee, zover ik weet geeft geen enkele Samsung TV uit 2018 DTS via ARC retour, Samsung weigert blijkbaar licentiekosten te betalen hier, dus dat zal denk ik ook niet snel veranderen.

Als je overigens een receiver hebt waarom dan niet alles via receiver laten verlopen en 1 kabel naar TV? (tenzij je natuurlijk geen 4K throughput hebt en dat wel nodig hebt).
Via TV-tuner krijg je toch geen DTS.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 8 januari 2019 11:39]

Dank voor je snelle reactie.
Ik sluit nu idd alleen de BR speler (geen 4K) direct via de reciever aan, en lus door naar TV (hdmi ARC)
Heb regelmatig externe bronnen die ik direct op de TV aansluit en ook speel ik veel films (met DTS) af via een USB-harddisk, dat gaat dus geen DTS geluid meer geven.
Misschien gewoon alles via de receiver ja, de Denon 3311 heeft geen 4K, dus afwachten of het lekker gaat, maar de usb-films kunnen ook op de manier zoals jij het doet, met de Shield TV oid, dan heb je ook meer controle over de subtitles en talen.
Kost dan een extra media speler, maar dat moet er dan wel af kunnen, zolang ik maar niet meteen een nieuwe Denon hoef te kopen haha.

Ik ga binnenkort toch maar weer eens kijken.