Peaq PMM C1010-I02N3

Specificaties 10,1" • 1920x1080 • 64GB • Intel Atom - Bekijk alle specificaties

Peaq PMM C1010-I02N3 Review

arjan1995 24 juni 2018, laatste update op 3 september 2018, 903 views Product gekocht

Peaq PMM C1010-I02N3

Het is een leuk ding, maar het dock is niet heel betrouwbaar. Ik heb 1 exemplaar teruggebracht vanwege een defect touchpad. Twee weken later gebeurde hetzelfde, maar nadat ik de batterij van het dock helemaal had leeg laten lopen werkte het touchpad weer.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Lange accuduur tablet-gedeelte
  • Genoeg opslagruimte
  • Aansluitingen

Minpunten

• Touchpad stopt er soms mee
  • Driverproblemen na nieuwste Windows 10-update (1803)
  • Accu toetsenbord loopt snel leeg bij stand-by
  • Matige geluidskwaliteit speakers
  • Opladen duurt erg lang (oplader is niet sterk genoeg)
  • Touchpad "bedient" scherm en klikt op lock-screen links in dichtgeklapte toestand

Edit 3 (03-09-2018): Inmiddels dit apparaat enige tijd in bezit, maar word er niet echt vrolijk van. Mijn bevindingen onderaan de review toegevoegd.

Edit 2 (01-07-2018): Inmiddels Dolby werkend gekregen op nieuwste update Windows 10 en Chrome werkt nu ook beter dankzij aanpassing geheugenbeheer.

Edit 1 (24-06-2018): Review aangepast omdat de touchpad het toch weer is gaan doen. Beoordeling van 1 ster naar 2 sterren verhoogd.

Een mooie tablet met een keyboard-dock erbij, zodat je hem als minilaptop kunt gebruiken. En dat voor maar 149 euro. Wat leek mij dat toch handig!

Ik had er een perfect idee voor: Ik wilde mijn inmiddels bijna 6 jaar oude laptop doorschuiven binnen de familie, en deze 2-in-1 als tablet als vervanging gaan gebruiken. Ik deed toch niet zo veel meer met de laptop (want heb ook nog een desktop), de laptop had een matig scherm (1366*768) en inmiddels minder dan een uur accuduur. Dat deze niet zo snel zou zijn boeide mij niet. Als ik wilde gamen of een zware applicatie ging gebruiken, liep ik wel naar mijn desktop toe...

Bovendien wilde ik de 2-in-1 gaan gebruiken om piano-bladmuziek op te zetten. Het gebruik van Windows leek me het handigst, omdat het hiermee het eenvoudigs is om muziek er via verschillende kanalen op te kunnen krijgen (scans, usb-sticks, whatever)

Met die gedachten en ideeën ben ik drie weken geleden naar de MediaMarkt gegaan om deze Peaq c1010 te kopen.

Bij het uitpakken ervan was ik positief verrast. Het was een leuk klein apparaatje. Niet te groot, niet zwaar en het zag er strak uit.

Het ding heeft een mooi scherm, dat zeker. De resolutie van 1920*1200 zorgt ervoor dat alles er haarscherp uit ziet. Ook de helderheid kan lekker hoog en de kleuren zien er goed uit. Veel beter dan de vorige laptop die ik had!

Verder heeft het ding alle handige aansluitingen. Mini-HDMI, MicroSD (plus gewone SD in het dock) en een usb-poort in het dock. Allemaal hartstikke handig, zodat je alles wat je wilt kunt aansluiten.

Tot zover was er dus nog geen vuiltje aan de lucht te bekenen...

... maar dat veranderde vrij snel na het in gebruik nemen. Ik wilde voor de bladmuziek een app uit de Store gebruiken (MobileSheets). Van alle bladmuziek-tools voor Windows zag deze er het gebruiksvriendelijkst uit.

Ik kon hem alleen niet installeren, omdat de app een nieuwere versie van Windows 10 nodig had. Dat leek me eerst wat vreemd, maar toen ik verder ging kijken bleek dat er wel een erg oude versie van Windows 10 op de 2-in-1 stond: Versie 1507 (build 10240). Dat is de allereerste versie uit 2015! Inmiddels zijn we al bij versie 1803 aanbeland.

Goed, dus eerst maar het update-hulpprogramma gedraaid. Hiervoor het apparaat een nacht aan laten staan, toen stond de nieuwste versie van Windows 10 er dan toch echt op.

Toch was het probleem nog niet helemaal opgelost: Er stonden nogal wat vreemde meldingen op het scherm: "Kan dolby-stuurprogramma niet starten...", gevolgd door "Message - Can't find the available devices". Hmm, zou het updaten dan toch niet helemaal goed gegaan zijn?

Zoals ik al vermoedde was dit een probleem met de drivers van Dolby. Dus gekeken bij Peaq of er een nieuwere versie beschikbaar was, maar nee hoor: Geen nieuwere versie te bekennen. Ook niets wijzer geworden via Google, behalve honderd verschillende sites die allemaal betaalde driver-updaters aansmeren.

Dus: ik had besloten om de "probleemgevallen" van deze meldingen te verwijderen. Dit waren de programma's Dolby home theater, D_OSD en D_KEY.
De geluidskwaliteit van de speakers was -dacht ik toen- toch belabberd (lees: geen bas) dus dacht niet dat een Dolby-tooltje hier veel aan kon verbeteren. De speakers bleven het ondanks het verwijderen van deze drivers overigens wel gewoon doen.

Later heb ik eens gekeken hoe de tablet onder Ubuntu (linux) werkte en het viel me op dat er toen opeens veel beter geluid uit de speakers klonk. Ubuntu werkte niet optimaal (maar dat is een ander verhaal) maar ik heb wel besloten om de drivers van Dolby werkend te krijgen op Windows.
Door de audio-drivers (SST audio device en Reltek i2c codec) te downgraden naar de versies van de Peaq website en vervolgens alle dolby spullen weer te installeren, kon ik de bas op maximaal zetten en klonk het geluid een stuk beter.

Na de Windows-updates was het apparaat goed te gebruiken, en kon ik er mee aan de slag. Het leek inderdaad perfect te doen wat ik wilde, totdat ik na een paar dagen de muis niet meer kon bewegen. Ik kon nog wel klikken met het touchpad, op de plek waar ik voor het laatst mijn vinger hield verscheen dan nog het menu. Maar het bewegen van de muis wilde echt niet meer lukken.

Ik heb toen van alles geprobeerd om het op te lossen. Functie-toets van touchpad aan-uit zetten, Rebooten, geforceerd rebooten door het power-knopje lang ingedrukt te houden, tablet en dock apart proberen op te laden, het tablet paar keer in en uit het dock halen, muis en driver uitgeschakeld en weer ingeschakeld via apparaatbeheer, maar nee: niets hielp om het probleem op te lossen.

Toen ben ik maar terug gegaan naar de mediamarkt. Zij konden het probleem ook niet oplossen en hebben het defecte exemplaar omgeruild voor een nieuwe. Nette service, dat mag zeker worden gezegd.

Vervolgens heb ik het nieuwe exemplaar eigenlijk op dezelfde manier gebruiksklaar gemaakt (dus eerst weer laten updaten en -initieel- de dolby drivers verwijderd). Vervolgens ben ik er weer mee aan de slag gegaan.

Het apparaat leek nu goed te werken en ik was inmiddels wat meer vertrouwd met het kennen en kunnen van het apparaat geraakt.

De snelheid van de processor is niet geweldig, maar best acceptabel. Voor het browsen moet je bij Chrome het swappen van tabs bij weinig vrij geheugen uitzetten, omdat je anders bij het wisselen tussen tabs zult merken dat alles steeds opnieuw moet worden geladen. Ook voor mailtjes, Office en andere basis-apps is het apparaat goed genoeg.

Het gebruik voor bladmuziek gaat best goed. De app daarvoor doet het echt goed en het mooie scherm zorgt ervoor dat het goed afleesbaar is.

Maar: helaas had ik nog een keer pech. Na 2 weken hield het touchpad er wéér mee op. Dit keer kon ik er ook niet meer mee klikken, dus het deed echt he-le-maal niets meer. Na weer alles geprobeerd te hebben, dacht ik dat het ding toch weer kapot moet zijn. Het enige wat ik de eerste keer nog niet had geprobeerd en nu wel heb gedaan, is om de batterij van het dock helemaal leeg te laten lopen. dit heb ik gedaan door een externe harde schijf aan te sluiten en vervolgens een film in een loop vanaf de schijf af te spelen (zodat de schijf blijft draaien). Nadat het dock leeg was heb ik het weer aangesloten op de lader en (je gelooft het niet) het touchpad werkt weer!

Hoe het precies kan gebeuren dat het touchpad ermee ophoudt weet ik niet, maar vervelend is het in ieder geval wel. Mede omdat ik zoveel moeite heb moeten doen om het op te kunnen lossen geef ik het product een lage score. Het helpt er ook niet bij dat het opladen van de batterijen heel lang duurt.

Daar is ook nog een ding mee: Er mogen bij het opladen geen (zware) usb-accessoires zijn aangesloten, want dan trekt de oplader het simpelweg niet meer en vallen de accessoires en het dock continu uit. Het leveren van een sterkere oplader was geen slecht idee geweest.

3 maanden later - hoe bevalt het apparaat?
Ik heb het apparaat inmiddels ongeveer 3 maanden in bezit en heb het af en toe gebruikt. Ik word er helaas niet echt vrolijk van, de matige prestaties nodigen niet uit om dit apparaat ook maar een beetje intensiever dan wat browsen en als musicreader te gebruiken.

Hieronder een korte toelichting van mijn bevindingen:

- Bij het browsen op internet is het apparaat heel erg traag, een hoop sites doen er lang over om te laden en het scrollen verloopt vaak schokkerig. Het lijkt erop dat de processor vaak volledig wordt belast. Dit is bij verschillende browsers het geval en lijkt vooral bij sites met veel media voor te komen (bijvoorbeeld YouTube en Facebook)
- Het touchpad heeft nog steeds de neiging om er soms (even) mee te op te houden. Ik heb tot nu toe al 3x de accu van het dock helemaal leeg moeten laten lopen om het touchpad weer te kunnen gebruiken.
- Er ontstaat soms een enorme vertraging bij het typen (letters verschijnen pas vele seconden later op het scherm, dat gaat dan heel langzaam en ze komen 1 voor 1) of er verschijnt even helemaal niets en dan een hoop letters tegelijk. Niet duidelijk waarom en wanneer dit precies gebeurt.
- De touchpad software stopt soms waardoor je niet meer met 2 vingers meer kunt scrollen, deze moet dan via c:\program files\fsphid\fspuip.exe weer worden opgestart
- De internetverbinding is soms erg langzaam, plaatjes worden dan stukje voor stukje geladen. Dit kan ook aan mijn wifi liggen maar ben dit op mijn telefoon weinig / niet tegen gekomen.
- De accu van het keyboard-dock is heel snel leeg (enkele minuten blauwe LED en dan nog 2-3 dagen oranje LED) en doet er ook zonder aangesloten tablet heel lang over om op te laden

Enige positieve punten zijn eigenlijk nog steeds de hoge schermresolutie, de lange accuduur van het tablet-deel, de afwerking, de aansluitingen en de mogelijkheid om alle desktop software te kunnen gebruiken.

Heb jij ook een Peaq PMM C1010-I02N3?

Arjan,

Allereerst dank voor je prima, waardevolle review.
Ik heb gisteren bij Mediamarkt een exemplaar op de kop weten te tikken voor 99 euro.

Ik heb geen problemen met het touchpad, maar vraag me wel af hoe ik het toetsenbord uit kan zetten (of zelf uitgaat?) als ik het tablet afsluit. Bij mij blijft het oranje lampje op het toetsenbord continu branden. Ook het loskoppelen van tablet en toetsenbord hielp niet; het lampje ging gewoon weer aan... Of moet ik keyboard en tablet losgekoppeld van elkaar bewaren als ik de set niet gebruik?
Hoi,

Dat kan helaas niet, je zult ze los van elkaar moeten bewaren of het geheel continu aan de lader moeten laten liggen.
Merci voor je snelle antwoord!