Apple HomePod (Zwart)

Specificaties Stereo-speaker met WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Apple HomePod (Zwart) Review

iAR 24 juni 2018, laatste update op 27 september 2018, 1.263 views Product gekocht

Apple HomePod (Zwart)

Bij aankoop: fantastische klinkende domme speaker! Twee maand later: de speaker is te dom en mist features.

Pluspunten

• Design: strak en mooi afgewerkt
  • Snelle, simpele setup
  • Geluid (!)
  • Siri in het Engels werkt wel goed
  • Veel volume, en Siri hoort je dan alsnog
  • Zware Apple lock-in (en dat werkt goed)

Minpunten

• Zware Apple lock-in (alleen Apple Music) met volledige (Siri) functionaliteit
  • Gekoppeld aan 1 Apple ID
  • Geen stemherkenning (als in personen)
  • Privacy binnen gezin (berichten, herinneringen, agenda en notities zijn door iedereen opvraagbaar)
  • Geen line-in (of andere aansluitmogelijkheid)
  • Geen vervanging van receiver/speaker setup (en daardoor: wat voeg het dan toe?)
  • Geen equalizer opties
  • Geen mogelijkheid om als default output in te stellen op Apple TV

Muziekweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Mid- en hoogweergave Score: 4
De HomePod, Apple's antwoord op de goedkope slimme speakers én de mooie lijn die Sonos tegenwoordig op de markt heeft.
Om kort te zijn: de speaker is niet zo slim (aan de oppervlakte) maar het geluid is fantastisch.

Uitpakken & Installatie

Als er een categorie foodporn is, dan is er zeker ook een categorie uitpakporn. De zware doos trek je eenvoudig uit de bruine doos. Je trekt aan het plastic lipje en de sealing valt keurig van het doos af. Als je de deksel optilt zie je de mooi touch display van de HomePod.
Je tilt het kleine zware spacegrijze apparaat uit de doos en je plugt hem in. Een grijze wolk op de touch display laat zien dat hij opstart. Op de iPhone popt een HomePod op en na 5 tikken is het apparaat geïnstalleerd. Een mooie zwarte toon komt je tegemoet en Siri spreekt je keurig aan. Welcome home, HomePod. Wat ben je mooi.

Eerste indruk

Welk nummer? Wat moet ik Siri vragen? Siri is sneller dan mijn keuze. Hey Siri, play something i like en prompt begint mijn muziek te spelen.
Het duurt enkele seconden of het geluid valt op zijn plek. Warme, goed klinkende tonen komen er uit de speaker. Ik ben toch verbaasd. Hoewel ik zeker geen audiofiel ben, voelt het goed. Alles is goed hoorbaar. De bas is mooi. De hoge tonen ook. Op een schaal van 1 tot 5 geef ik het een 4,5. Mijn Pioneer met nette speakers zijn niet zo mooi. Die speakers doen hun werk recht vooruit. De HomePod komt van alle kanten. Ik houd daar van.
Terwijl ik het volume omhoog duw vraag ik me af of de buren thuis zijn, die moeten dit toch horen. Ik ga 6 meter bij de HomePod weg staan en roep niet al te hard "Hey Siri, decrease volume". Tot mijn verbijstering hoorde ze het en binnen no-time is het volume gedaald. Impressive.

Stereopaar

Om de verzendkosten te drukken heb ik voor een goede vriend ook een besteld. Met zijn toestemming maken we een stereo paar van de Pods. De setup is opnieuw te eenvoudig. Omdat er al een in mijn woonkamer staat wordt het paar direct gelinkt. Het volume dat uit het paar komt is nog harder. De buren zijn gelukkig nog even niet thuis! En zelfs bij het harde volume klinkt het geluid nog goed.
Als ik het paar aan de Apple TV hang bevalt het kijken van een trailer erg goed. Maar als ik een conversatie op het scherm heb voel ik dat de conversatie 'van de zijkant' komt. Er is natuurlijk geen center speaker. Zou dit wennen zijn?

Nadelen?

Na veel lof, toch ook wat kritiek op de HomePod. Zoals ik al zei, slim is hij niet.
Siri
Hoewel Siri in het Engels al een stuk beter is dan in het Nederlands heeft ze geen enkel besef van mijn huishouden. Doordat Siri is gelinkt met mijn iPhone ben ik de enige in haar leven. Hoewel ze naar huisgenoten luistert speelt ze muziek uit mijn bibliotheek. Kan dit anno 2018 nog wel? Google heeft stemherkenning. En een fall back zou zijn dat Siri vraagt of je inderdaad iAmRenzo bent voordat ze verder gaat. We hebben immers een Apple Music Family abonnement maar de HomePod en zelfs de Apple TV hebben daar schijt aan.
Daarnaast snapt de Engelse Siri niet wat "Turn the lights in the Woonkamer on" betekent.
Privacy
In het verlengde van boven: je kunt de berichten, agenda, notes en herinneringen van één persoon benaderen. Dat is een issue. Iedereen in huis kan vragen of mijn berichten worden voorgelezen. Ok, mijn iPhone moet er zijn... maar voor een kleine boodschap laat ik die wel eens thuis. Niet tof. Uitgezet.
Je kunt wel verifieren met je iPhone, maar ja... dan kun je net zo goed op je iPhone kijken.
Overigens doet de feature het helemaal niet als je iPhone op Nederlands staat.
Ondoordacht
De hebberigheid slaat toe. Ik wil er nog een voor in de woonkamer maar voel ook wel wat voor de slaapkamer, studeerkamer en de badkamer. Dat is 5 keer 350 euro. Waarom heeft Apple geen lijn van een goedkopere. Of zelfs meer een Siri focussed sjoelschijf zoals Amazon die heeft?
Daarnaast, de Apple TV kun je eenvoudig van de stoom halen met een stekker in de Apple TV. De HomePod heeft een vast snoer. Dus de Pod even meenemen naar een andere kamer is niet handig. Je werkt het snoer toch een beetje mooi weg. Nee, dat vind ik toch allemaal een beetje ondoordacht.
Apple lock-in
Op de een of andere manier heb ik bij het idee van de Apple Watch, Apple Pencil en HomePod dat het niche producten zijn. Je moet immers een iPhone/iPad hebben én dan dus ook nog eens heel specifiek die functionaliteit gebruiken. Ik zie daarom ook niet in waarom je een HomePod zou kopen als je geen Apple Music gebruikt. Er is geen aansluiting behalve Airplay.

(Voorlopige) conclusie

Vooralsnog ben ik erg blij met het apparaat. De Apple TV gaat al niet meer aan voor muziek. Via Siri vraag je het zo even. Maar dan mis ik nog wel de visuals. Ik ken mijn bibliotheek niet uit mijn hoofd.
Muziek via mijn iPhone bedienen kan ook, hoewel de initiële connectie via Airplay2 erg traag is kun je op een Spotify Connect-achtige manier je muziek bedienen.
De kans dat ik mijn receiver, speakers en subwoofer er in september uitgooi is nu nog 99%. tvOS 12 heeft de optie dat je de HomePod(s) als standaard uitvoer kunt gebruiken. Dat lijkt me geweldig. En scheelt in de speakers en kabels.
Maar wat mij betreft moet Siri toch een update krijgen. Persoonsherkenning via de stem. Multilingual support (dus in het Nederlands vragen naar een Engelse titel) en dingen beter onthouden waardoor je niet altijd meer expliciet iets hoeft te vragen.

2 maanden later

Twee maanden later heb ik mijn enthousiastme en de review wat naar beneden afgesteld. Hoewel ik het wel had verwacht (want Siri is gewoon niet zo heel bruikbaar): de speaker is echt heel dom. Meer dan "doe de lichten aan" en soms "speel x" doe ik niet. Af en toe vraag ik nog wel eens "play something I like" maar de helft van de tijd krijg ik te horen "i cannot do that".

Siri kan ook niets persoonlijks, tenzij je alles open gooit voor iedereen (of via verificatie op je iPhone... en ja, dan zoek ik het wel op mijn iPhone op).
Shortcuts (of Opdrachten) werken niet want Siri op de Homepods is een andere taal dan op mijn iPhone.

Ik gebruik mijn HomePods als standaard speakers in de woonkamer, maar dat is niet echt prettig. De Apple TV schakelt steeds terug naar HDMI als default (= de TV). Dus ik moet eerst altijd de instellingen in om de HomePods te selecteren. Alleen Plex heeft die optie in het top-menu tijdens het afspelen. Ik mis daarom toch een soort line-in, zodat dit gedeelte gewoon goed geregeld is én je dan dus ook gewoon nog kunt AirPlayen of via Siri zelf wat kunt afspelen.

Al met al is 700 euro voor 2 domme speakers met een beperkte featureset en veel ontbrekende features zodat je niet echt een seamless Apple ervaring krijgt echt te veel. En ik zie eigenlijk ook nit dat ik de HomePods in de keuken of slaapkamer zet. Dan worden ze nog minder gebruikt en lijkt 350 each een nog veel hoger offer.

Jammer.

Heb jij ook een Apple HomePod (Zwart)?

Psst je zegt 3 dingen verkeert!

1: Apple lockin klopt niet.
2: je kunt ook spotify gebruiken
3: standaard kan misschien iedereen bij je notities, maar je kunt dat uit zetten, endan moet je jezelf authentificeren voordat dat kan.
Dat is iets te rooskleurig, volgens mij.
Je kunt niet Siri vragen om Spotify te spelen, bedienen. Je moet dit volgens mij met Airplay doen.
Daarnaast is de instelling voor notities, reminders en dergelijke aan of uit. Er is geen mogelijkheid om dit uit te zetten of om je als je iets vraag even kort te identificeren.
Volgens het tweakers review artikelen wel...

En klopt, spotify werkt niet met Siri, duhh, het is Apple. En je weet, apple wil je helemaal opsluiten in het ecosysteem...

reviews: Apple HomePod vs. Google Home Max - Strijd der slimme speakers

Hier onderaan bij privacy, staat dat Google stem herkend, en bij Apple je moet identificeren

[Reactie gewijzigd door dec0de op 10 juli 2018 09:39]

... duhh, het is Apple...
Daar spreek je jezelf dus een beetje tegen, daarmee is het wel degelijk een Apple lockin.

Ik heb die functie uit staan, als ik Siri vraag naar mijn reminders dan zegt hij netjes dat ik eerst die optie aan moet zetten in de home app.
Van die extra identificatie was ik niet op de hoogte. Ik vraag me overigens ook af wat het nut is. Als ik toch al een handeling moet doen op mijn iPhone, waarom zou ik het Siri vragen?
Google heeft dit toch net iets beter voor elkaar heb ik het idee.
Nee, ik spreek mezelf niet tegen, ik zeg dat Apple sommige functies alleen voor Apple producten overlaat maar ze zeggen niet dat je alleen Apple music kunt gebruiken
Ik ook niet. Dus dan is het cirkeltje weer rond...
Deze reactie kwam vanzelf, dus daarom maar naar dit gewijzigd

[Reactie gewijzigd door dec0de op 10 juli 2018 11:42]

Is Siri inmiddels beter geworden op de Homepod?

Ik heb mijn iPhone al 2 jaar op Amerikaanse Siri staan.
In de laatste 3 maanden zie ik zoveel verbeteringen terug. Ook de antwoorden zijn accuraat, behoorlijk gedetailleerd en soms echt erg grappig.

Was ook wel nodig. Waarom zet je beiden niet op Siri US. Dat werkt prima.

Nog andere ervaringen? Ik overweeg deze Homepod nog wel te kopen, maar had gehoopt dat ze inmiddels al uit zouden komen in NL....
Hoewel mijn iPhone volledig in het Engels staat, heb ik Siri wél in het Nederlands geconfigureerd. De hoofdreden hiervoor is de Amerikaanse Siri stem er geen jota van begrijpt als ik een bericht in het Nederlands zou dicteren, en omgekeerd er ook een onverstaanbare boel van maakt als ik een bericht laat voorlezen. Spreken iedereen die je kent perfect Engels, of hoe los jij dit op? Ik weet dat Google ondertussen (min of meer, en buggy, maar goed) twee talen aankan, maar voor zover ik weet kan Siri het nog niet.
Ben benieuwd wat je ervaring nu is, nu je Spotify ook met Siri kan bedienen en er sinds 13.2 voor HomePod ook stemherkenning is toegevoegd.
Ik heb 13.2 nog niet geïnstalleerd. daar was iets mis mee las ik.
Stembediening werkt, volgens mij, alleen als je de zelfde Siri taal op je iPhone hebt. Dus Engels of Duits. Geen Nederlands, want na een jaar is er nog steeds geen release in Nederland helaas...