Beyerdynamic DT 1990 Pro (250 Ohm) (Zwart)

Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Beyerdynamic DT 1990 Pro (250 Ohm) (Zwart) Review

Icky 23 juni 2018, laatste update op 24 juni 2018, 3.909 views Product gekocht

Beyerdynamic DT 1990 Pro (250 Ohm) (Zwart)

High end Beyerdynamics met een premium build en een erg gedetailleerd geluid. Zie mijn volledige review voor mijn uitgebreide ervaring waarin ik de DT770 als referentiepunt neem.

Pluspunten

• Premium build met metaal ipv plastic
  • Vele extras
  • Erg goede en diepe bas voor open-back hoofdtelefoon
  • Open-back: Geluid voelt wat natuurlijker en minder ingesloten.
  • Nog een stapje beter dan headphones van de prijsklasse eronder
  • Opgewekt en energiek geluid

Minpunten

• Niet laid-back, voor sommige misschien wat te opgewekt
  • Hoge tonen kunnen iets te aanwezig zijn in sommige nummers

Intro
Beyerdynamic is een Duits merk vooral bekend van zijn microfoons en headphones. Je vindt voornamelijk de DT770 en DT990 veel terug in de studios en radio stations. Daar zijn ze geliefd door hun grote ronde oorschelpen met zachte velourpads die je uren lang op kan houden.

Beyerdynamic heeft met de introductie van de DT1990 en DT1770 Pro headphones uitgegeven die qua ontwerp doen denken aan de goedkopere DT990 en DT770, met de technologie uit hun vlaggenschip T1 headphones. Ook heeft Beyer de headphones een wat meer premium uiterlijk gegeven met meer metaal in plaats van plastic. Voor een prijs van iets boven de 400 euro zijn ze ook een stuk duurder dan de originele DT series die zich in het segment tussen de 100 en 200 euro bevinden.

Ik heb ze aangeschaft voor gebruik bij muziek productie als ook voor media consumptie in de late uurtjes. Ik gebruik in de regel studio monitors maar hiermee kan ik soms anderen tot last zijn. Hiervoor heb ik een paar DT770s gehad, die mij in de fijne details (vooral in de midden frequenties) wat tekort schoot.
Om die reden heb ik een paar HD700s aangeschaft van Sennheiser. Deze headphones heb ik echter snel teruggestuurd omdat ze een pijnlijke piek hebben rond de 6000 Hz. Dat is zo ongeveer de frequentie van een S of T geluid in zang. Daarna ben ik terug gegaan naar Beyerdynamic om de DT1990 uit te proberen. Hier mijn indruk na een dag in gebruik en vergeleken met de DT770.

Eerste indruk

De DT1990 Pro wordt geleverd in een vrij zakelijke doos. Hierop geeft Beyerdynamic aan dat het gaat om "Professional open-back reference headphones", "made for precise listening, mixing and mastering".
Aan de zijkant staan nog een aantal technische specificaties aangegeven, waaronder het frequentiebereik (5-40.000 Hz), de impendence (250 Ohm) en de gevoeligheid (102 dB SPL/mW).

In de doos zelf zitten twee boekjes; een handleiding en een boekje over Beyerdynamics product range. Daarnaast zit er een carry case in waarin je de headphones kan opslaan. In deze case zitten naast de headphones ook een extra set earpads (met neutraler geluid) en 2 kabels (coiled en straight). De kabel is te verwijderen.

De headphone voelt erg goed aan. De goedkopere Beyerdynamics voelen stevig aan maar niet 'premium'. De DT1990 heeft nog steeds een utilitair uiterlijk maar door meer gebruik van metaal voelt het net iets degelijker. De bouw van de headphone zelf is niet heel anders dan dat van de DT770 of DT990. Nog steeds gebruikt Beyer zachte velour pads, grote ronde oorschelpen die vast zitten aan metalen hoofdband met een leren omhulsel. Met trots staat er op de zijkant "Made in Germany".

Het draag comfort is erg groot, maar niet beter ten opzichte van de goedkopere DT770. Het zijn vrij zware headphones die je echt op je hoofd voelt, maar door de zachte velourpads worden ze nooit echt oncomfortabel zoals headphones met pads van nepleer. De oorschelpen zijn enorm en zelfs de grootste oren zullen in de oorschelpen verdwijnen.

Het geluid
Over het algemeen zijn de DT1990s extreem goed. In alle frequenties zijn kleine details te horen die ik niet zo snel kan waarnemen met de goedkopere DT770. Doordat het open-back headphones zijn voelt het geluid meer 'open' aan. Dat wil zeggen dat het geluid overkomt alsof het van buiten de headphones zelf komt. Dit is niet vergelijkbaar met een speaker setup natuurlijk, maar wel stukken beter dan gesloten headphones. Het geluid is vrij opgewekt en punchy maar ook analytisch.
Bass
De bas is ongekend goed voor een open-back headphone. Met de Balanced pads is deze punchy en zijn de subbass tonen erg aanwezig. De A pads halen de bas iets terug maar het detail raakt niet verloren. De bas is niet zo extreem aanwezig als op de DT770s, wat echte 'bass cannons' zijn. Nog steeds een erg fijne headphone voor genres als trap of EDM door de stevige bas.
Mids
De mids zijn vrij neutraal. Vergeleken met de DT770 zijn ze iets meer centraal waardoor ik de DT1990 fijner vindt voor akoestische muziek. Het detail hier is ongekend goed, en fijne textuur in geluid zijn goed te horen vergeleken met de DT770.
Highs
Beyerdynamics staan bekend voor hun scherpe treble. Daarin zijn de DT1990s geen uitzondering. De hoge tonen zijn aanwezig en voor iemand die daar gevoelig voor is kan dat storend zijn. Doordat de hoge tonen aanwezig zijn zorgt dat ervoor dat veel nummers wat opgewekt klinken.
De hoge tonen die wat overaanwezig zijn zitten vooral in het hoge hoog. Dus niet de S of T in vocalen (zoals op de HD700) maar in sommige tracks kunnen de hihats net iets scherp zijn. Het beste voorbeeld hiervan uit mijn playlist was de hihat in MGMT - Time to Pretend. Deze klinkt net iets te aanwezig (maar niet pijnlijk).
Conclusie: het geld waard?
Waar ik de HD700 van Sennheiser binnen 10 minuten heb teruggestuurd ben ik na enkele uren luisterplezier zeer te spreken over de DT1990. De vraag is wel hoeveel beter de headphones zijn dat de DT770. Je bent namelijk wel 3x zoveel geld kwijt. Het verschil in geluidskwaliteit is merkbaar bij A/B testen. Vooral kleine details legt de DT1990 net iets sneller bloot. De DT1990 is daarnaast iets neutraler en in mijn ogen breder inzetbaar dan de DT770. De DT770 zijn geweldig voor films, games en muziek met veel bas. De DT1990 hebben meer midrange en klinken stukken beter in genres met vocalen of akoestische instrumenten.

Over het algemeen zou ik de DT1990 beschrijven als neutraal en analytisch. Beyerdynamic noemt het zelf ook 'Reference headphones'. Ze zijn echter niet saai, maar voegen net genoeg 'edge' toe aan de muziek om het wat levendiger te maken, vooral met de 'B' pads. Of dit kleine stapje meer detail en premium bouwkwaliteit de extra prijs waard is is maar de vraag natuurlijk. Het verschil is niet 'dag en nacht' maar bij een 1-op-1 vergelijking wel te merken. Het is allemaal net een stapje beter.

Voor iemand die een high end headphone zoekt met een zeer gedetaileerd geluid wat iets opgewekt klinkt is de DT1990 een echte aanrader. Voor iemand die jusit een wat meer laidback geluid zoekt is een mogelijk alternatief de Sennheiser HD 600/650. Deze hebben ook een analytisch geluid maar zijn juist wat warmer met een nadruk op middenfrequenties.

Heb jij ook een Beyerdynamic DT 1990 Pro (250 Ohm) (Zwart)?

Mooie review! nu moet ik alleen op zoek naar A/B vergelijking tussen de DT990 (die ik al heb) ipv de DT770. Ben wel benieuwd hoe die 2 het tegen elkaar verhouden en of het een upgrade waard zou zijn :-)
Grappig om te lezen dat je getest hebt met MGMT - Time to Pretend, wat in mijn ogen ook best wel een bak rauwe herrie plaat is waar een hoop systemen moeite mee zullen hebben.
Ik hoor her en der online dat de DT1990 met de B pads klinkt als een betere DT990, en met de A pads als een betere 880. Het best kan je ze ergens in een hi-fi zaak testen, of anders bij een webshop met niet goed geld terug garantie de headphones zelf uitproberen (en vooral je ervaring op tweakers delen :) ). Ik ben er zelf in ieder geval erg over te spreken. Was van te voren een beetje sceptisch over het kwaliteitsverschil tussen de headphones maar het is wel duidelijk een verbetering op alle punten. DT770s blijven ongelooflijk veel waar voor het geld. Je krijgt wel diminishing returns zoals dat heet.

Ik heb het getest met behoorlijk wat nummers. MGMT's Time to Pretend noem ik specifiek omdat het het nummer was waar de hoge tonen wat storend waren. Kan inderdaad goed zijn dat het nummer zelf gewoon niet goed gemixed en mastered is. In alle andere nummers vond ik het hoog mooi en niet storend.
Voor de mensen die niet weten wat "trap" is of "EDM".
Dankje voor de aanvulling. Omdat het momenteel vrij populaire genres zijn ging ik er vanuit dat lezers er bekend mee zouden zijn. Voor de zekerheid zal ik ook de tekst hier iets op aanpassen.
Leuk om nog review te lezen van een andere DT1990 eigenaar :)

Nog een kabel tip, nagenoeg alle AKG 3pin mini-XLR kabels werken prima i.c.m. deze hoofdtelefoon. Zelf was ik na een langere periode niet echt te spreken over de bijgeleverde kabels, waardoor ik opzoek ben gegaan naar 'custom' spul. Uiteindelijk in Engeland een adresje gevonden (DM voor adres), met als resultaat: foto :)

Verder sluit ik me volledig aan bij @Icky. De DT1990 is absoluut een upgrade, maar de DT770 is gezien zijn prijs/kwaliteit verhouding nog steeds een regelrechte aanrader.
Die kabel tip is zeker handig. Ik vind de kabels die Beyer erbij doet niet kwalitatief slecht maar ze zijn erg lang voor gebruik bij een gewoon bureau. Het is duidelijker dat ze verwachten dat je ze bij een enorme mixing desk oid gebruikt waar de 3 meter lengte wel fijn is.

DM verstuurd trouwens ;)
Goede middag,
Is diegene in zo verre aangepast dat je de kabels kan verwisselen?

Met vriendelijke groeten
De kabels zijn standaard verwisselbaar voor de DT 1990 Pro, al moeten ze wel beschikken over een 3pin mini-XLR aansluiting. Mocht je geen vervangende kabels tegenkomen voor de DT 1990 Pro, dan kun je ook specifiek zoeken naar AKG 3pin mini-XLR vervangende kabels. Het is geen garantie dat ze werken, maar mijn ervaring is positief. Vraag dit vooral even na bij de verkopende partij om teleurstelling te voorkomen, je zal net zien :)