LG UltraGear 32GK850G Zwart

Specificaties 31,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 32GK850G Zwart Review

hidjedewitjeTestpanel 23 juni 2018, laatste update op 23 juni 2018, 1.373 views Testpanel

LG UltraGear 32GK850G Zwart

Het is een mooie gaming monitor met zakelijk design. Hij bevat alle gaming functies die je maar kan wensen (incl RGB!). 31.5" bied veel werk ruimte, op 1440p is dit wel een lage dpi. Voor beeldbewerking zijn er betere opties, voor hoge-fps gamen op een groot scherm is dit ideaal.

Pluspunten

• 144Hz
  • Werk ruimte
  • Gamer functies zonder gamer uitstraling
  • Bouwkwaliteit
  • Nog meer RGB!!!!!!

Minpunten

• Korte kabels
  • USB-poort op de achterkant
  • Lage dpi zorgt voor onscherp beeld
  • Prijs is ~100 duurder dan concurrentie

Introductie

Na uitgenodigd te zijn geweest op het LG Preview event op 14 maart heb ik de kans gekregen om de LG 32GK850G te mogen testen voor twee weken.
Zowel het preview event als het testen was een groot plezier.
De LG 32GK850G is een monitor uit LG’s nieuwe 2018 lijn. Dit specifieke model is vooral gericht op de gamemarkt. De specificaties en features laten dat ook duidelijk zien.
Mijn dagelijkse referentie’s zijn voornamelijk een Macbook pro 2013 (met retina scherm), Een 1080p TN paneel in mijn 15.6” Asus laptop en mijn goude oude 1050x1680 schermpjes. De kwaliteit van mijn laptop en 1050x1680 schermpjes zijn totaal niet vergelijkbaar met het geteste scherm. In de vergelijkingen zijn deze dan ook achterwege gelaten.

Specificaties en Features

Allereerst alle specificaties netjes op een rijtje!
Specificaties van het scherm:
  • Screen size diagonal (inches) 31.5”
  • Aspect Ratio: 16:9
  • Resolution: 2560x1440
  • Panel Type: VA
  • Color Gamut (CIE1931): 72%
  • Color Depth: 8bit, 16.7 million colours
  • Pixel Pitch (mm): 0.2724 x 0.2724
  • Response Time at “Faster” setting (ms): 5
  • Refresh Rate: 165Hz (with overclock), 144hz(without overclock) (
  • Brightness: 350 nits(typical), 280nits (min)
  • Contrast Ratio: Mega
  • Viewing Angle (degrees): 178 / 178
  • Surface Treatment: Antiglare, 3H
  • G-Sync: Yes
  • Connection Options: 1x HDMI 1.4, 1x Display Port 1.2, USB 3.0 (1x up 2x down) with Quick Charge support.
  • Dimensions With Stand (WxHxD)(inches): 28.2” x 23.8” x 10.7”
  • Dimensions Without Stand (WxHxD)(inches): 28.2” x 16.7” x 2.2”
Naast het scherm heeft de voet ook een paar belangrijke features:
  • Detachable base: Yes, with 100mm VESA mount
  • Tilt Angle (Degrees): -5 to +15
  • Swivel (Degrees): -20 to +20
  • Height (mm): 110
  • Pivot (Degrees): 0 to 90 clockwise
Source: http://www.lg.com/us/monitors/lg-32GK850G-B-gaming-monitor

What's in the box

Bij de monitor zitten een aantal accesoires:
  • De monitor
  • 1x De paal met VESA mount waar de monitor op komt te staan
  • 1x De voet
  • 1x 1.5m HDMI Kabel
  • 1x 1.5m DisplayPort kabel
  • 1x USB 3.0 kabel (Male A to Male B)
  • 1x Cable Management ring voor op de stand
  • 1x Papieren handleiding
  • 1x CD met handleidingen

Feature Set

De RGB Ring
De LG 32GK850G-B heeft een aantal unieke features. De meest opvallende feature moet haast wel de RGB ring op de achterkant zijn. Ik moet toegeven dat het er erg cool uit ziet op foto’s, vooral als je gehele set-up in dezelfde kleur is. Naast dat heeft het eigenlijk geen toegevoegde waarde. Het zijn RGB leds, maar zijn niet in elke kleur van de wereld te programmeren. LG geeft de volgende kleur opties:
  • Dynamic (de ring heeft een regenboog kleur die ronddraait)
  • Rood
  • Groen
  • Blauw
  • Cyaan
  • Magenta
  • Wit(koud)
  • Wit(warm)
  • Peaceful (de ring fade langzaam tussen de kleuren)
Een demonstratie van de instellingen en hoe de RGB Ring in de werkelijkheid er uitziet kan je hier terug vinden (alle kudo's gaan naar de originele maker):

De helderheid van de ring is eenvoudig in te stellen met het scrolwiel aan de onderkant. De ring is gelukkig ook uit te zetten door het scrolwiel een aantal seconden ingedrukt te houden. Dit had mijn voorkeur.
Aansluitingen
Op de achterkant van de monitor bevinden zich twee USB 3.0 poorten (met Quick Charge en gebruikt maar 1 up-link). Normaal gesproken vind ik extra usb poorten erg handig, maar in dit geval helaas niet. De USB poorten zitten op de achterkant en even een usb stick er in doen is dus niet echt het geval. Voor kabels die er eigenlijk altijd in zitten is het dus wel geschikt.

Verder beschikt de monitor over 1x HDMI 1.4 en 1x DisplayPort 1.2. Bij deze poorten is het natuurlijk alleen maar fijn dat ze aan de achterkant zitten.

Voor audio zit er een koptelefoon output op de achterkant. De monitor heeft geen speakers. Ik vind dit een verstandige keuze, gezien de speakers die in monitoren vaak van erg lage kwaliteit zijn. Iemand die zich 700 euro voor een scherm kan permitteren en een mooie GPU hier voor, moet zich ook wel een degelijk setje speakers kunnen permitteren.

Alle aansluitingen van de monitor
De Voet
Bij een monitor van dit prijs kaartje hoort natuurlijk een mooie voet.
De voet is van plastic gemaakt, echter is dit wel verstevigd met metaal. Zelf vind ik plastic een beetje goedkoop ogen, gelukkig voelt dit totaal niet zo door de metalen verstevigingen.

De rode accenten geven de monitor een gamer look. Gelukkig is het niet zo “in-your-face” als vele andere game producten (bijvoorbeeld: de ASUS ROG Swift PG27VQ Gaming monitor). Sterker nog, op deze accenten na vind ik de monitor erg zakelijk ogen. Mocht je de voet toch te lelijk vinden, dan is er altijd nog de optie om hem op een arm te zetten.

De voet bestaat uit twee delen. De voet en de paal. Deze kunnen eenvoudig in elkaar gezet worden en vastgeschroeft. Dit voelt erg solide aan.

De aansluiting van de voet waar de paal in komt

De voet en de paal.
Scherm Instellingen
In de instellingen kunnen we uiteraard de RGB waardes, helderheid en contrast aan passen. Alleen LG heeft voor de fanatieke gamer de volgende opties ingebouwd:

Overclock - Dit is om het scherm van 144Hz naar 165Hz over te clocken. Dit heb ik niet kunnen testen omdat mijn videokaart(GTX 660) geen output heeft die meer dan 120Hz kan weergeven.

Black stabilizer - Deze functie geeft de kleuren (en met name de donkere kleuren) net een andere tint. Zelf vind ik de kleur kwaliteit achteruit gaan. De kleuren worden een beetje bleek. Deze instelling heeft 4 opties: uit, laag, medium en hoog. In het hoofdstuk “Kleur reproductie staat een foto over het effect van deze “black stabilizer”.

Response time - dit was ook aan te passen in dezelfde vier settings als de black stabilizer. Dit had geen effect op de kleuren, maar wel op ghosting. Tijdens de motionblur/ghosting test op https://www.testufo.com/ghosting zag je de ghosting significant toe nam als de response time optie lager/uit stond. Buiten deze test heb ik overigens geen last gehad van ghosting. Foto’s hiervan staan in het hoofdstuk “Refresh rate en response time”.

Crosshair - dit geeft een kruis of punt in het midden van het scherm in rood of groen. Ik vind het een merkwaardige instelling, omdat alle FPS games toch al een vizier hebben (soms zelfs aan te passen naar wens) en buiten games is het zelfs storend.

Een andere functie die ik erg aangenaam vond maar die ik niet aan kon passen is dat het scherm zichzelf inschakelt op het moment dat er een signaal op de displayport of HDMI poort komt.

Het Scherm

En dan nu eindelijk waar de hele review om draait. De prestaties van het scherm!
Pixel Defecten
In een scherm van ~700 euro verwacht je geen pixel defecten. Gelukkig heb ik hier dan ook geen last van gehad. Ik heb alsnog een aantal foto's gemaakt van de tests (door het gehele scherm een kleur te geven).

Het scherm staat hier op zwart(en dus niet uit!)

De scherm instellingen zijn als volgt:
  • Helderheid: 50%
  • Contrast: 50%
  • Gamma: Mode 2
  • Kleur temperatuur: Warm
  • RGB: 50/50/50
  • Black Stabilizer: Off
De camera instelling zagen er zo uit:
  • F-stop = f/5.3
  • Belichtingstijd: 1/125s
  • ISO: 4000
Kleuren Reproductie
Allereerst wil ik toch graag herhalen dat het scherm is ontwikkeld met gamen in het achterhoofd. Het scherm zal dan ook zeker minder goed kleuren weergeven dan een scherm dat ontwikkeld is voor beeldbewerking.

Wat mij direct opviel is dat de kleuren en de kijkhoek minder mooi zijn dan op mijn Macbook. Mijn Macbook heeft dan ook een IPS scherm, maar toch. Als je op zo’n groot scherm naar de hoeken kijkt zie je dat de kleuren anders zijn dan kleur in het midden. Op de foto’s bij de dode pixel test is dit ook wel een beetje te zien.

Wat me wel opviel is dat het scherm verassend zwart kan worden. Ook heeft het scherm totaal geen last backlight bleeding.

Exacte metingen van de monitor kan ik niet geven, omdat ik geen spectrofotometer heb. Gelukkig bestaan er review websites die deze apparatuur wel hebben. Zo hebben ze op hardware.info (https://nl.hardware.info/...-mee-met-gaming-monitoren) de monitor doorgemeten. Op TFT Central hebben ze de monitor wat meer in-depth gemeten. De meet resultaten van TFT Central zijn hier terug te vinden: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_32gk850g.htm.
Helderheid en Contrast
De meeste mensen willen graag een hoge helderheid. Zelf houd ik hier niet zo van, omdat ik de monitor vaak ’s avonds gebruik. De helderheid was voor mij voldoende, maar ik ben ook niet veel eisend. De specificaties geven een helderheid van 350 nits (typical) aan, maar ook dit heb ik niet na kunnen meten in verband met de meetapparatuur die ik niet tot mijn beschikking heb.

Door het contrast werd ik aangenaam verast. Het kan verassend donker de kleuren nog weergeven. Met de volgende contrast test had de monitor enkel problemen met de donkerste 3 waardes en de lichtste 2. Als ik de kijk hoek veranderde werden deze blokjes met moeite wel zichtbaar.

LG heeft ook een “Black Stabilizer”. Het doel was om de donkere kleuren beter weer te laten geven. Ik moet toe geven dat het voor de donkere grijstinten in deze test echt extreem goed werkt. De andere kleuren lijken wel wat bleekjes te worden. Tijdens het gamen vond ik de kleuren niet belangrijk, mijn tegenstanders eenvoudig spotten in donkere plekjes daarentegen wel.

Om het contrast te testen heb ik de volgende afbeelding genomen:
(Bron voor deze afbeelding en vele andere kleur/contrast tests: http://www.footootjes.nl/Various/Monitor_test_charts.html)

Ik heb geprobeerd de test op te nemen met foto's. Dit is niet heel representatief gezien de belichting en de camera ook een rol spelen. Al geeft het wel een impressie van het contrast en het effect van de black stabilizer.
Alle instellingen op de monitor behalve de black stabilizer zijn constant gehouden. De monitor had de volgende instellingen:
  • Brightness en contrast: 50% en 50%
  • RGB: 50%/50%/50%
  • Gamma: Mode 2
  • Kleur temperatuur: Warm
  • Black stabilizer: uit of high (afhankelijk van test)
  • Response Time: Faster
De test zonder black stabilizer

De test met black stabilizer

Met name de blokjes in de hele donkere grijstinten zijn een stuk beter zichtbaar. Er zijn ook foto’s beschikbaar van de lichte tinten. Helaas is er weinig verschil op de foto’s zichtbaar, terwijl die er wel degelijk zijn in het echt. Mocht je deze foto's willen zien stuur even een berichtje.
Responstijd en Refreshrate
Toen ik de monitor ontving was ik erg enthousiast, omdat ik graag thuis een keer 120Hz+ wilde proberen. Er zijn namelijk nogal wat discussies of het zichtbaar is of niet. Kort gezegd: Ja het is zichtbaar, maar dan moet de responstijd van het scherm ook kleiner zijn dan de periode van 1 frame. Ghosting van het scherm maakt het namelijk verschil namelijk minder groot dan dat het daadwerkelijk is.
Toen ik de monitor voor het eerst aanzette merkte ik meteen dat het veel vloeiender, maar het was me de meer prijs niet waard. Vervolgens ben ik even met de instelling gaan spelen en ik merkte dat zodra ik de response time op “faster” zette het scherm een stuk beter presteerde. Dit kwam met name doordat ghosting minder werd. Ik heb het hier onder vast proberen te leggen op camera:

Response time setting: Off

Response time setting: Faster

De refresh rates boven de 120Hz heb ik niet kunnen testen door de limitaties van mijn videokaart.
Hoewel ghosting wel degelijk zichtbaar is in dit soort test heb ik er in het dagelijks gebruik totaal geen last van gehad.
Resolutie en grootte
31.5” Is niet voor iedereen geschikt. Ook voor mij was het een flinke stap. Na twee weken er mee gespeelt te hebben moet ik toch zeggen dat het nog steeds erg groot is en ik toch liever twee kleinere schermen heb. Twee schermen van 31.5" neemt ook aardig wat ruimte in beslag, dit was voor mij dan ook geen optie (naast het feit dat ik geen 2e 31.5" monitor heb). Ik miste de flexibiliteit van een 2e scherm wel.

Voor office toepassingen is de hoeveelheid ruimte erg fijn, maar met name met gamen is een kleiner formaat scherm toch fijner. Dit komt omdat het erg lastig is om het gehele scherm tot je te nemen. Je kan niet meer in een oogopslag zien wat er op het gehele scherm gebeurt.

Een ander nadeel is de resolutie. 1440p is opzich geen verkeerde resolutie, maar op 31.5” is het toch wat karig. Om even een vergelijking te nemen: de LG 32GK850G heeft een pixel density van 93.24 ppi. Een 15.6” laptop met een 1080p scherm heeft een pixel dichtheid van 141.21 ppi. Dit resulteerd in een scherm dat eigenlijk nooit echt scherp is.

Bouw Kwaliteit en Afwerking

De monitor is eigenlijk heel erg degelijk afgewerkt. Het is weliswaar grotendeels plastic, maar het voelt niet als het goedkope plastic wat je in budget monitoren vaak ziet. Ook zijn de cruciale onderdelen verstevigt met metaal (voet en de houder).
Een ander groot pluspunt is dat de monitor niet echt een gamerlook heeft. Hij heeft een vrij zakelijke uitstraling terwijl hij toch alle cruciale gaming features heeft.
Ook voelen de ergonomische features (swivel, tilt, pivot en heigh adjustment) erg stevig aan.

Alle kabels zijn van goede kwaliteit en doen wat ze moeten doen. Voor mij zijn ze wel wat aan de korte kant en ik heb daardoor toch een 3rd party display port kabel moeten gebruiken.
Ook vind ik het jammer dat het een 2-delige voeding is. Ik had liever een voedingskabel met IEC connector gezien. Stel dat hij dan een keer kapot gaat dan hoef je niet te zoeken naar proprietary onderdelen.

De Prijs

De prijs vind ik het moeilijk om over te hebben. Dit is namelijk het enige scherm wat ik uitgebreid heb kunnen testen met een hoge refreshrate en G-Sync.

Als we gaan kijken naar andere schermen met een 31.5" scherm, 1440P of hogere resolutie, een VA of IPS paneel en een refresh rate van 144Hz of meer. Dan zijn er slechts 10 monitoren die dit hebben (en op tweakers staan).
De gemiddelde prijs van deze monitoren ligt op zo'n 550 a 600 euro. De LG zit dan wel wat aan de hoge kant. Al kan ik de kwaliteit van de andere schermen niet beoordelen zonder ze eerst gezien te hebben.

Zou ik zelf de monitor kopen? Nee, ik hecht toch echt meer waarde aan twee kleinere schermen dan een groot scherm. Ook vind ik het best een prijzig scherm voor de dpi die je krijgt.

Het is een mooie gaming monitor met een zakelijk design. Hij beschikt over alle gaming features die ik persoonlijk maar kan wensen (inclusief RGB!). Door het grote scherm heb je veel werk ruimte, helaas is de dpi erg laag.
Voor de gemiddelde beeldbewerkers zijn er echt betere opties beschikbaar. Voor iemand die op een groot scherm en hoge refresh rate wil gamen is dit een goede monitor.

Heb jij ook een LG UltraGear 32GK850G Zwart?

Wat een mooi design scherm weer, strak maar het heeft wel wat
Jammer genoeg niet in de 27" 1440P uitvoering :(
Inderdaad, het is een prachtig scherm. Hij is alleen wat groot voor mijn smaak.

Als hij nou 25" of iets in die richting was had ik hem overwogen, maar 32" is echt een stapje te veel. Helemaal als je meerdere monitoren gewend bent.

Ik vind het eigenlijk jammer dat men steeds maar groter en groter wil. Twee 25" of kleinere schermen zouden perfect zijn voor mij. Helaas zijn er dan alleen TN-Panelen beschikbaar op 1440p 120Hz+.

Bij televisies is het al helemaal erg. Als je een OLED scherm wilt moet je haast wel een 55" of nog groter nemen.
Goede review! enige punt wat me nog tegen houd is de karige DPI... toch maar eens even een winkel opzoeken om het met mijn eigen ogen te zien.
Naar wat voor monitor ben je precies op zoek?
Ik denk namelijk dat er voor 650 euro (wat het nu kost) best betere monitoren op de markt zijn. Als zijn de meeste monitoren geen 32".
27-32" 1440P 144hz+ low input lag (gsync?)
Deze ga ik dan gebruiken voor photoshop/office werk en gamen.

Ik wil eigenlijk de komende maanden een eigen build in mekaar zetten (zie mijn wenslijst desktop build)
Hiervoor was ik eigenlijk opzoek naar een 27" scherm maar toen kwam ik deze van LG tegen. Ik heb echter alleen nog maar reviews gelezen dus qua grootte en dergelijke moet ik nog even in een fysieke winkel langs om het te bekijken wat ik fijn vind.

[Reactie gewijzigd door n0ss op 23 januari 2019 10:06]

Ik zit te denken om dit scherm aan de gaan schaffen. Ik bezit nu nog 3x de Samsung Syncmaster SA300. Hier wil ik er 1 van vervangen door het LG Scherm. Ik mag er toch wel vanuit gaan dat de overgang van 1080p met een ppi van 93 naar dit 1440p scherm met een ppi van 93.24 scherper zal zijn?

[Reactie gewijzigd door Timmiboy op 25 januari 2019 12:43]

Hij zal (volgens jou berekening) 0.24 DPI scherper zijn. Een verschil van 0.24DPI ga je echt niet zien op 32".
Als je echt een high-res scherm wil hebben kan je beter een 27" 1440p scherm nemen (dat heb ik ook gedaan) of gaan voor 4k.
4K gaat m voor mij niet worden. Ik gebruik een ROG 1070 kaart en wil wel gebruik van van 100+hz dan de 60hz die ik nu heb. Aangezien ik met de resolutie omhoog wil, wil ik er natuurlijk ook wel iets van merken. Ik ben ook nu dus aan het kijken naar een 27" Monitor. En voor nu is mijn oog gevallen op de Asus PG279Q

Edit: ik vraag me alleen wel af of het verschil van 16dpi merkbaar is?

[Reactie gewijzigd door Timmiboy op 25 januari 2019 14:46]

Je kan altijd een 4k scherm kopen en hem op lagere resolutie gebruiken tijdens het gamen. En 4k op een 1070 lukt best, alleen AAA games krijgen het lastig.

Ik heb zelf op het moment een ASUS PG279Q. Ik vind het zelf echt een prettiger scherm dan de LG. 32" was mij wat te groot en het ging enkel ten koste van de resolutie.

Wat jij zelf mooi vindt kan ik moeilijk zeggen. Ik adviseer dan ook om naar een winkel te gaan die een 27" 1440p scherm heeft staan op demo. Puur om te kijken of je dit wat vindt. Als er geen winkels in de buurt zijn kan je even overleggen of je online een kan bestellen en hem mag retourneren als je hem getest hebt.
De combinatie met 4K en 100+hz is geen uitkomst bij mij. Dat speelt ook mee. Probleem met Monitoren bekijken in de winkels is, dat ze allemaal van die achterlijke demos hebben op 480p. Enige wat ik even heb bekeken is het formaat. Ik heb dan ook vanmiddag de knoop doorgehakt en de PG279Q besteld. Die zal morgen binnenkomen

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple