1 review

LG 27UK650-W Zilver, Zwart

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • AH-IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 27UK650-W Zilver, Zwart Review

Zalaroth 22 juni 2018, 2.549 views Product gekocht

LG 27UK650-W Zilver, Zwart

Prachtige 27", 4K, HDR10 monitor. Gekocht voor console gaming achter 't bureautje. Geen merkbare inputlag of ghosting. Prachtige IPS kleuren en de HDR 10 ondersteuning is zeker een toevoeging.

Pluspunten

• HDR 10
  • 27" 4K Resolutie
  • IPS
  • 5ms
  • Minimale reflectie
  • Geen merkbare inputlag / ghosting
  • 2x HDMI 2.0
  • FreeSync optie

Minpunten

• Lichte blacklight bleeding
  • Plastic stand voelt goedkoop aan
  • Externe voeding

Gekocht voor de PlayStation 4 Pro en toekomstige consoles.
In de toekomst wil ik graag ook mijn Mac eraan hangen. Mijn huidige Mac ondersteund helaas geen 4K. Voor nu gebruik ik de monitor alleen maar voor de PS4.

Ik kom van een 1ms 144Hz PC gaming monitor. >Ik< merk geen enkele input-lag of ghosting. Anders zou ik hem namelijk regelrecht retour gestuurd hebben. :)

Altijd ben ik al een fan geweest van IPS schermen door de kleurweergave. Helaas gaf dit altijd merkbare irritante ghosting weer. Dit is het eerste IPS scherm waarbij ik geen ghosting waarneem.

De HDR is zeker van toegevoegde waarde, het verschil is er zeker.
Er zijn uiteraard een groep mensen die het fake HDR noemen. Ik ben het daar niet geheel mee eens omdat je hier zoals bij een TV er 3/5 meter vanaf zit. Voor een monitor afstand wil je denk ik niet verblind worden door 'echte' HDR.

Fake of niet, de ondersteuning voor HDR is er dus en de PS4 Pro maakt hier prima gebruik van. Games als Horizon en The Last of Us zien er prachtig uit. Geen OLED zwart, maar het komt zeer dicht in de buurt naar mijn mening!

Zelf heb ik links lichte blacklight bleeding. Maar dat had veel erger gekund en ik denk dat ik hier al geluk mee heb.

Kortom, voor de prijs een prachtige (console) game monitor.

Heb jij ook een LG 27UK650-W Zilver, Zwart?

Hallo,

Ben ook opzoek naar een 4k monitor met HDR voor mijn PS4 Pro en later PS5. Vandaar mijn volgende vragen

Ik denk niet dat je over één nacht ijs bent gegaan mbt keuze van deze 4k monitor. Tussen welke heb je getwijfeld?

Is het echt een verbetering ten opzichte van een 1080p. Speel nu God of War en deze heeft performance speciaal voor 1080p En echt dat ziet er al TOP uit! Is 4k een verbetering? Aantal fps daalt bij 4k?

Is HDR gaming echt veel mooier dan zonder?

Denk jij dat deze monitor PS5 proof zal zijn?

En dan een brutalere vraag: Mag ik het zien? Zou ik langs mogen komen. Ik woon in Leidschendam. Indien je woont in de randstad zou ik graag je nieuwe monitor icm de PS Pro willen zien.

Ik hoor graag van je!

grt,
Sander

[Reactie gewijzigd door sstrike op 22 juni 2018 22:50]

Hoi,

Ik twijfelde tussen:

- LG 27UK850-W Zilver (Z'n grotere broertje, zelfde scherm ook. Maar voor de USB Type-C. Prijs verschil vond ik te groot daarvoor.
- BenQ EL2870U (1ms TN panel) - Omdat ik nogal gevoelig ben voor ghosting/input lag. Gezien en kort getest, maar die monitor heeft 10x in de wasmachine gezeten volgens mij. (Verschrikkelijke uitgewassen kleuren)
- BenQ EW3270U. Ook HDR, kleuren vallen niet tegen. Maar het scherm ziet er wat korrelig uit wat ik irriterend vind. Ook is dit 32" en voor bureau vind ik 27" toch wel de sweet spot.

Verder gewoon veel reviews gelezen, makkelijker te zoeken op z'n broer de 27UK850. Uiteindelijk gewoon besloten om hem te bestellen, mocht het niet bevallen dan ruilen 'm wel weer om. Altijd al een fan van IPS schermen geweest maar daar viel nooit mee te gamen. Volgens de reviews wel op deze, vandaar dat ik hem maar besteld heb om het zelf eens goed te testen met verschillende games.

Verschil tussen 1080p en 4K merk ik op TV veel minder dan op monitors. Je zit er nu veel dichter op. Maar dit blijft een moeilijke kwestie.. de één ziet het amper, de ander enorm.
Inderdaad is 1080p al top en scherp. Wanneer ik nu de schermen omwissel om het verschil te bekijken merk je pas hoeveel scherper het eigenlijk is.(maar dat is ook nog maar een klein handje vol spellen, veel ondersteunen het nog niet (optimaal).
Het is iets waar je aan gaat wennen. Pas als je het vlak naast elkaar gaat vergelijken zie ik de verschillen. Maar het blijft voor mij kicken om soms met m'n neus op het scherm te zitten om te kijken hoe scherp het blijft!

HDR is helaas ook een discussie punt wat niet uit te vechten is.
God of War heb ik helaas nog niet (heb nog te veel om te spelen..). De eerste paar dagen zat ik juist continue in nieuwe omgevingen te switchen met HDR on en Off. Meestal is HDR mooier, soms ook veel mooier. Maar toegegeven, soms lelijker. Er is een gebied met bos in The Last of Us waarvan ik al dacht 'wtf is dit'. In dat gebied was HDR compleet mislukt en zag het er zonder veel mooier uit.
Horizon was het makkelijkst om te testen voor me, dat zag er in elk gebied gewoon veel mooier uit met HDR aan. Dus nog steeds hangt dit van genoeg factoren af.
Maar ach, ik heb de optie en die optie wilde ik. Ongeacht wat de zogenaamde HDR-experts ervan te zeggen hebben. :) Heel veel over te vinden als je er even op google'd.

De nieuwe consoles.. tja.. wat zullen we zeggen.. 2020? Ik zie niet dat de hele technologie zo snel op z'n kop gaat maar dat weet je nooit. Ik denk dat 4K en HDR10 voorlopig wel aanblijft. TV gebruikers blijft de doelgroep, die gaan niet elke 5 jaar een nieuwe TV kopen omdat er ineens een HDMI 3.0 poort op moet om X of Y te kunnen.
De Xbox One kan ook nog gebruik maken van FreeSync. Sony misschien ook na wat patch werk of hopelijk voor de PS5, wat weer ADM lijkt te worden. Het is wel 60hz, dus mocht het ooit zo gek worden dat consoles boven 60FPS gaan presteren, wat ik niet zie gebeuren dan zal dat 'n probleem worden.

Maar ik blijf erbij, 4K en HDR is zó persoonlijk.. je hebt bijna niks aan de mening van anderen. Je moet het zelf ervaren en bepalen.

En je zou het wel mogen zien, maar ik woon bijna in België dus de afstand lijkt me het niet bepaald waard. ;)
Beste Zalaroth,

Heeft u ook last van meer backlight bleed in de hoek linksboven in tegenstelling tot de andere hoeken?

Dit is in mijn scherm zo en twijfel of ik hem moet omruilen.

Mvg,

MaxPJ
Hallo ik heb deze tv nu met een xbox one x en kreeg een melding dat me beeld niet goed was ingesteld, en had ook nog geen geluid, maar daar krijg ik dan nu wel gratis boxjes voor, want dat was een foutje van de site, maar weet jij of ik nog dingen moet instellen op me scherm, of komt dat vanzelf wel goed, want het kan ook via je xbox one x.

Het staat allemaal in me nieuwe huis waar ik nog niet woon, dus ik vraag het even, en ik hoop dat jij me verder kunt helpen.
Hoi Zalaroth,

Ik heb sinds gister ook deze monitor gehaald. Kwam voor mijn doeleinden en prijsklasse het beste tot zijn recht. Zodra ik verhuisd ben volgende maand komt er nog zo'n 2e scherm bij.

Heb jij het scherm werkend in 4k resolutie 60 fps/hz ?
Ik heb hem aangesloten via HDMI maar dan krijg ik hem niet in 4k resolutie. Ik heb ook een nieuwe videokaart aangeschaft (GTX 1050 TI) met 3x HDMI 2.0b aansluiting en een Displayport 1.4 aansluiting. In HDMI stand kreeg ik hem niet in 4k tenzij ik refresh rate terugschroefde naar 30 Hz. Dan deed hij het wel, maar dan gaat de muis behoorlijk hakkelig over het scherm. Toen display port aangesloten, deze heerlijk soepel in 4K 60hz.

Het scherm heeft zelf ook een HDMI 2.0 aansluiting. Waarom krijg ik deze dan niet in 4k 60 hz? Is de bijgeleverde kabel misschien maar een 1.4 kabel? Of heb jij er op je PS4 geen last van?

Ik hoopte dat jij misschien hier wat vanaf wist.
Ik zit er nu aan te denken om een adapter te halen van displayport naar hdmi 2.0. Zou dit werken dat ik dan via HDMI wel die 60 hz aan kan? (dit ivm 2e scherm).

Heeft dit zin? Of moet HDMI kabel ook gewoon werken op 2160p 60hz ?
@koffieboontje

Ik heb dit scherm ook, met een RX 480, en gebruik de meegeleverde kabel en kan 20160p 60Hz gebruiken. Ik heb dan wel maar 8 bit kleuren (RGB), 10 bit kon wel met YCbCr 4:2:2 geselecteerd. Voor video misschien wel goed, maar voor Windows desktop en tekst vond ik het lelijk.

Kan je misschien eerst de kleuren op 8 bit zetten en kijken of je dan wel 2160p 60Hz kan selecteren? Kan ook controleren of 'HDMI ULTRA HD Deep Color' aanstaat, volgens manual is dat nodig voor 2160p 60Hz met HDMI.

[Reactie gewijzigd door AlanSmithee op 10 januari 2019 13:00]

Hoi Alan!

@AlanSmithee
Dank voor je reactie.
Ik heb hem na de verhuizing ineens aan de praat. Ik had destijds in november slechts 1 scherm.
Na mijn verhuizing direct een tweede scherm aangeschaft.
Nu aangesloten op een GTX 1050 TI.

Mijn main-screen (links) via displayport.
Mijn secondary screen (rechts) via HDMI.

Beide schermen draaien nu op 2160p op 60Hz.
Dus gelukkig geen probleem meer.

Alleen jammer dat er in beide schermen toch best wel wat kleurverschil zit. Vooral in het "wit".

Beide schermen staan 100% identiek hetzelfde ingesteld. Heb echt elk veldje in het instellingsmenu met elkaar vergeleken of daar misschien verschil in zat.
Kan me niet voorstellen dat dit met HDMI of Display port heeft te maken.

Wel gelezen dat echt elk scherm zijn eigen paneel heeft en dat kleurverschillen altijd mogelijk zijn.
Maar vond het verschil best behoorlijk. Inmiddels met wat customizen wel iets geminimaliseerd en inmiddels ben ik eraan gewend.

Maar weiger om van die kleur kalibratie sets te kopen. Zijn super duur en lees over de resultaten veel verschillende verhalen (zowel positief als negatief). Voor mij is het vooral wat zakelijk gebruik en daarbuiten wat Lightroom werkzaamheden.

Verder enorm tevreden over deze schermen!
Werkt 4k 60hz HDR ook over DisplayPort?