Xiaomi Redmi 5A Grijs Review

Techrvw 25 juni 2018, 891 views

Xiaomi Redmi 5A Grijs

Een 5" smartphone voor nog geen €100? De Xiaomi Redmi 5A is een budget telefoon welke prima werkt, als je niet een zware gebruiker bent. WhatsAppen, Internetten en Mailen kan prima, ook in multi-task mode. De camera is wat minder, maar voor de prijs heb je niks te klagen!

Pluspunten

• Prijs/Kwalitweit
  • Batterij duur
  • Design

Minpunten

• Plastic Materialen
  • Camera Kwaliteit

Sommige mensen hebben niet de laatste Snapdragon processor nodig of een curved display. De Xiaomi Redmi 5A is een goede optie voor zulke mensen. Deze 5" smartphone heeft alles wat een basis gebruiker nodig heeft. De Redmi 5A heeft 16GB aan opslag en kan worden uitgebreid met maximaal 128GB via een Micro-SD kaart. Er zit 2GB aan RAM in, welke je kunt gebruiken voor de dagelijkse taken.

De Xiaomi Redmi 5A is bij GearBest te verkrijgen voor nog geen €85!

Introductie & Specificaties

Deze Xiaomi smartphone is een echte budget telefoon. Je kan er niet de laatste games op spelen, maar je kan er prima met internetten, WhatsAppen of Instagrammen. Voor de basis gebruiker biedt deze smartphone meer dan genoeg en betaal je niet teveel voor prestaties die je niet gebruikt.

Specificaties
  • Brand: Xiaomi
  • Model: Redmi 5A
  • CPU: Qualcomm Snapdragon 425
  • Cores: 1.4GHz,Quad Core
  • Screen resolution: 1280 x 720 (HD 720)
  • Screen size: 5.0 inch
  • Battery Capacity (mAh): 3000mAh (typ) / 2910mAh (min)
  • SIM Card Slot: Dual SIM,Dual Standby
  • SIM Card Type: Nano SIM Card
  • RAM: 2GB RAM
  • ROM: 16GB
  • External Memory: TF card up to 128GB (not included)
  • Package size: 16.00 x 8.00 x 5.00 cm / 6.3 x 3.15 x 1.97 inches
  • Package weight: 0.2600 kg
  • Product size: 14.04 x 7.01 x 0.84 cm / 5.53 x 2.76 x 0.33 inches
  • Product weight: 0.1370 kg
  • Package Contents: Cell Phone 1, English Manual 1, Power Adapter 1, USB Cable 1

Unboxing

De Xiaomi Redmi 5A komt in een rode doos met de naam van het product aan de voorkant. Aan de achterkant vinden we zeer weinig specificaties, maar verder niks speciaals. Als we de doos openen, zien we als eerste de telefoon zelf. Hij zit er goed uit, maar de plastic achterkant is wel een min puntje, maar gezien de prijs kan ik het zeker begrijpen. Verder zit er nog een Europese oplader in, een sim tray ejector tool en een handleiding.

Hardware & Design

De Xiaomi Redmi 5A is goedkoop en dat kan je zien in de gebruikte materialen. Zo heeft de Redmi 5A een plastic achterkant in plaats van metaal. Dat is prima gezien de prijs, maar wel iets waar je je bewust van moet zijn voor je deze telefoon komt. Het scherm formaat vind ik zeer fijn en het houdt gemakkelijk past. Hij is niet te groot of te klein. De knoppen zijn gemakkelijk te gebruiken en klikken makkelijk in. Zelf verwachten ik eigenlijk wel dat ze minder goed zouden werken of goedkoop aan zouden voelen, maar dat valt gelukkig erg mee.

In de Xiaomi Redmi 5A vinden we de Snapdragon 425. Deze processor geeft je 1.4GHz aan snelheid, wat niet het snelste is, maar prima gezien de prijs. Deze 8 core processor geeft je de mogelijkheid om de dagelijks taken snel en soepel te gebruiken. Dat alles verpakt in een 5" design, wat heel veel mensen toch fijn vinden. Laten we hopen dat de smartphones niet alleen maar groter en groter worden. Dit formaat is nog prima vast te houden.

SIM Cards/Micro SD Card
De Xiaomi Redmi 5A heeft de mogelijkheid om 2 nano SIM kaarten erin te plaatsen. Wat niet speciaal is sinds veel telefoons het tegenwoordig hebben. Voor deze budget versie vind ik het wel de moeite waard om te benoemen. Tegenwoordig krijg je vaak de optie om 1 SIM kaart en/of een SD kaart erin te plaatsen. Gelukkig is dat bij de Redmi 5A anders en kan je 2 SIM kaarten EN een SD kaart erin plaatsen. Super handig!

Infrarood
Dit is een optie die we vaker zien op een Xiaomi telefoon. Het is niet iets wat op de flagships van Apple of Samsung zit, maar het is zeker handig! Ik gebruik het regelmatig op mijn Xiaomi Mi Note 3 om mijn TV te bedienen. Het is niet dat je het nodig hebt, maar het is leuk dat het erop zit.

3.5mm Jack
Steeds minder telefoons hebben een 3.5mm jack. Als je niet zonder kan, is de Redmi 5A nog een optie voor je! Xiaomi luistert naar de mensen en de Redmi 5A heeft dus nog een 3.5mm jack. Luister je muziek lekker met je oordopjes. Plug en begin direct met luisteren, net zoals "vroeger".

Benchmarks

We kunnen niet verwachten dat de Redmi 5A dezelfde prestaties heeft dan een flagship telefoon, maar wat kunnen we wel verwachten? Wat ik hoop is dat de telefoon consistent blijft en genoeg snelheid geeft om rustig en vloeiend te kunnen browsen, WhatsAppen of Instagrammen. Laten we kijken naar een aantal benchmark tests.
AnTuTu
Met de AnTuTu test scoort de Xiaomi Redmi 5A bijna 44.000 punten. Voor de prijs en de hardware vind ik dat een prima score voor de budget Redmi 5A.

GeekBench
Op de single core test scoort de Xiaomi Redmi 5A 675 punten en op de multi core test is dat 1865 punten. Zelf vind ik de punten altijd niet heel interessant. Het geeft je een indicatie, maar de echte snelheid ervaar je tijdens het gebruik. In dit geval lijkt de score laag, maar de Redmi 5A voelt totaal niet traag aan in het gebruik.

PC Mark
Met de derde en laatste test krijgen we 3361 punten. Dit is wederom niet een hoge score en eerder aan de lage kant van de geteste smartphones tot nu toe. Niet zo gek als we de prijs en hardware in gedachte houden.
Dagelijks Gebruik
In de dagelijkse taken werkt de Xiaomi Redmi 5A prima. Je kan er geen PUBG of Fortnite op spelen, maar een beetje browsen of chatten gaat meer dan goed. Het switchen van de apps gaat snel en soepelen en ook de "split Screen" modus werkt zonder problemen.

Zelf had ik dat niet gedacht. Één app goed draaien is te doen, maar twee apps vraagt toch meer van je telefoon. Gezien de prijs en de gekozen hardware ben ik daar zeer tevreden over.

Batterij

Xiaomi heeft een 3000 mAh batterij in de Redmi 5A gekregen. De software draait met een MIUI 10 skin en ik hoop dat ze het zo geoptimaliseerd hebben dat je minimaal één complete dag met de batterij kan doen. Helaas support de Redmi 5A geen Quick charge, wat jammer is, maar niet super erg. Je kan ook niet voor deze prijs alle premium features hebben. Om van 0% tot 100% acculading te komen, moet je rekening houden met ongeveer 90 tot 100 minuten laden. Dit is niet heel kort, maar ook niet heel lang.
Batterij BenchMark Test
Als we de batterij test van PC Mark draaien, krijgen we 8 uur en 16 minuten uit de batterij. Dit is met het scherm aan, volle helderheid en constant data verwerken. Zelf vind ik dat een zeer schappelijk resultaat voor de Xiaomi Redmi 5A. Het is niet het beste, maar je kan er zeker een gehele dag mee doen zonder naar de oplader te rennen. Ik gok dat de Redmi 5A sowieso niet voor jongeren bedoelt is. De ouderen of minder intensieve gebruikers kunnen dus nog langer met de batterij doen.

Batterij Dagelijks Gebruik
Op een normale dag vind ik de 3000 mAh batterij erg goed preseteren. Als we WhatsApp, Instagram en wat mail gebruiken, kon ik twee dagen met de batterij doen. Dat is meer dan voldoende als je het mij vraagt. Af en toe een foto maken en ééns in de twee dagen opladen, ik ben tevreden. Helemaal als we de prijs, de hardware en het gebruiksgemak in gedachte houden van de Redmi 5A.

Camera

De Xiaomi Redmi 5A is een smartphone die niet gemaakt is voor het maken van top foto's. Je kan er foto's mee maken, maar verwacht niet de beste kwaliteit. Zo zit er een 13MP camera aan de achterkant en een 5MP camera aan de voorkant. Je kan video's maken in 1920 x 1080, wat gezien de prijs zeer goed is. Hier zijn wat foto's gemaakt met de Redmi 5A:
Voor Camera (Selfie)
We nemen met ze alle steeds meer selfies en daarom moeten we een goede selfie camera hebben. Op de Redmi 5A zit een 5MP lens, hier zijn wat voorbeelden van selfies:

Achter Camera
Xiaomi heeft een 13MP camera gekozen om foto's mee te maken. Dit zijn natuurlijk niet de beste foto's die je kunt maken met een smartphone, maar gezien de prijs moet ik zeggen dat ik wel tevreden ben over de foto's.

Er zitten goede details in de gemaakte foto's, maar er komt ook te veel licht door. Ik verwacht dat de groep mensen voor wie de Redmi 5A gemaakt is niet super veel foto's zullen maken en er niet mee zitten dat de kwaliteit iets minder is. Voor zware gebruikers of fanatieke Instagrammers is deze camera niet goed genoeg.

Hier zijn wat voorbeelden van gemaakte foto's op de Redmi 5A:

Met de Xiaomi Redmi 5A moet je in gedachte houden dat het niet het snelste toestel is en dat je er geen spelletjes op kunt spelen. Voor het gemaakte doel werkt de smartphone erg goed. Je kan goed multi-tasken, de batterij gaat zeker een dag mee en je hebt alle functies die je verwacht op een budget telefoon.

De Snapdragon 425 doet zijn werkt goed en met 2GB aan RAM heb je genoeg voor de niet al te zware taken. De 3000 mAh batterij is genoeg om je door de dag heen te slepen en misschien zelfs wel langer, wat afhangt van je gebruik. Voor mij is het genoeg en ik ben zeer blij met de prestaties van het toestel. Verwacht er echter niet te veel van en zware apps zal de Redmi 5A wat moeite mee hebben. Voor de dagelijkse apps en misschien de lichte games werkt de Redmi 5A perfect!

Heb jij ook een Xiaomi Redmi 5A Grijs?

Leuke review! Had alleen graag wat uitgebreidere punten gezien over de software.
Net als vele mede-tweakers ben ik voor een grote groep intimi een vraagbaak voor elektronica.
Vrienden van mijn ouders zoeken dus een nieuwe telefoon binnenkort, mag natuurlijk niks kosten en moet perfect werken. Ben alleen wat huiverig over de MIUI-skin voor hen, is natuurlijk allemaal eng enz. is deze gewoon in Nederlands te zetten?
Bedankt!

Ik ga eigenlijk niet zo diep in op de software omdat er, helemaal op Tweakers, vaak een andere ROM of Skim over wordt gegooid. Dan heb ik uren getest, terwijl het niet relevant is :)

In dit geval heb ik een foutje gemaakt in de review en draait de Redmi 5A niet op MIUI 10, maar MIUI 9.1
Zojuist even gekeken voor je en het is helaas niet mogelijk om de systeem taal op Nederlands te zetten. Misschien dat het met een andere ROM wel mogelijk is, maar dat durf ik niet te zeggen.

Mijn ervaring met de MIUI Skin is trouwens erg goed. Het is heel simpel, en gemakkelijk in gebruik.
*moest reactie zijn.

[Reactie gewijzigd door Techrvw op 1 juli 2018 12:20]