Foscam FI9900EP (2,8mm lens)

Specificaties Bedrade PoE buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Foscam FI9900EP (2,8mm lens) Review

Glodenox 21 juni 2018, laatste update op 23 juni 2018, 1.117 views Product gekocht

Foscam FI9900EP (2,8mm lens)

Goede compacte bewakingscamera met duidelijke beelden en vrij veel opties met de mogelijkheid om lokaal of extern de beelden op te slaan.

Pluspunten

• Flexibel te richten camera
  • Zeer compacte vorm
  • Goede beeldkwaliteit
  • Veel mogelijkheden voor instellingen

Minpunten

• Onduidelijke PoE vereisten
  • PoE defect bij levering

Kwaliteit Score: 3
Aangezien onze vorige beveiligingscamera nog maar een resolutie van 640x480 pixels had werd het stilaan tijd om eens uit te kijken naar een nieuwe camera. Omdat we al een UTP-kabel hadden getrokken tot de locatie van de vorige camera was de keuze voor PoE (Power over Ethernet) evident en bleek dit de ideale camera.

Levering
De camera wordt geleverd in een goede verpakking met niet al te veel plastic.

Voorkant doos Achterkant doos

In de doos zelf kan je naast de camera nog een adapter vinden, een netwerkkabel, wat documentatie, schroefjes, pluggen en een inbussleuteltje.

Inhoud doos

Installatie
De camera kan je instellen met een app (die je lokaal netwerk zal afspeuren naar camera's van Foscam) of via je webbrowser. Opgelet voor de webinterface: out of the box wordt alleen Internet Explorer en misschien Safari ondersteund. De laatste nieuwe firmware zorgt er gelukkig voor dat ook Firefox en Chrome ondersteund worden, dus upgraden is een goed idee.

De webinterface voelt een beetje gedateerd aan, maar doet wel zijn ding. De interface laat je toe om allerhande zaken voor de camera in te stellen:
  • Instellingen rond netwerk en tijd (NTP-server, DHCP of niet, etc.)
  • Bewegingsdetectie (bepaalde gebieden uitsluiten? Hoe notificaties sturen?)
  • Beeldkwaliteit van de verschillende videostromen die uitgelezen kunnen worden
  • Externe of interne opslag gebruiken voor beelden (je kunt een SD-kaart in de camera steken voor interne opslag, maar dat vereist wel wat speciale schroefkoppen)
Webinterface - video Webinterface - algemene info Webinterface - motion detection Webinterface - storage

Ook fijn is dat de ondersteuning voor de Synology NAS perfect in orde is. De camera kan teruggevonden worden in de voorgedefinieerde profielen en is dus simpel in te stellen.

Het bevestigen aan de buitenmuur ging vlot. We hebben hiervoor gebruik gemaakt van de "FAB99 spatwaterdichte lasdoos" om de kabels veilig in op te bergen. Uit de camera komt namelijk een kabel die zich na 15 cm opsplitst in 5 aparte kabels. Aangezien we van die 5 aansluitingen alleen de UTP gebruiken en het ons toch best leek om de aansluitingen zo weinig mogelijk in contact te laten komen met water hebben we van zo'n waterdichte doos gebruik gemaakt.

Camera

Power over Ethernet
Iets dat ik niet meteen op het internet kon vinden en hier wil delen zijn de vereisten voor de PoE stroomvoorziening van de camera. Je moet namelijk 48V aan 0.5A voorzien voor de camera. 24V aan 1A werkt niet. In de handleiding of online wordt dit nergens vermeld en zegt men dat gewoon IEEE 802.3af vereist is, maar niet alle switches of PoE injectors zullen dit ondersteunen. Ook is het belangrijk om te weten dat er geen PoE injector in de doos zit. Je krijgt alleen een gewone stroomadapter mee in het pakket. Als PoE injector hebben we uiteindelijk de Ubiquiti POE injector genomen. Maar eender welke andere injector had waarschijnlijk even goed gegaan.

Jammer genoeg hadden we wel de pech om een camera te hebben waarvan de PoE stroomvoorziening niet werkte. Eerst was er al het probleem dat we het juiste voltage niet wisten en dan kwam dat er nog bij. Omdat er geen verschil is in gedrag tussen het niet werken van de camera of een verkeerd voltage aanbieden heeft het even geduurd vooraleer dit uitgeklaard en opgelost was. Dat was dus niet zo'n fijne ervaring. Ik zou toch mogen verwachten dat men dit soort problemen bij de kwaliteitscontrole in de fabriek kan opmerken.

Beeldkwaliteit
De camera laat toe om beelden in Full HD op te nemen, maar ik kan zo niet meteen zeggen dat de 1080p instelling veel meer detail laat zien dan de 720p instelling. Hieronder heb je een afbeelding in Full HD stand en een afbeelding in 720p stand. Let wel dat de bitrate van 720p slechts 512KB is in plaats van de 2MB voor Full HD, dus de compressie vervormt dit ook een beetje. Deze fout in de vergelijking zag ik achteraf in, maar ik heb geen zin om de camera te gaan demonteren om dit opnieuw te testen ;)

Overdag, Full HD kwaliteit Overdag, HD kwaliteit

Verder zijn er ook nog wat beelden om de beeldkwaliteit tijdens de dag weer te geven. Veel hangt natuurlijk af van waar de camera hangt en hoe deze gericht staat. De infraroodlampjes in de camera doen goed hun best om ook 's nachts een redelijk duidelijk beeld te geven. Hieronder heb je een screenshot 's ochtends, bij schemeravond en 's nachts.

Beeld ochtend Beeld valavond Beeld nacht

Ik heb geen video opgenomen die ik hier kan delen, maar op zich is er hier niets speciaal op aan te merken. De camera doet gewoon zijn werk.

Over het algemeen was de aankoop een positieve ervaring, maar het is jammer dat er enkele hordes genomen moesten worden om het geheel werkende te krijgen. Als je op zoek bent naar een camera en deze met PoE wilt aansluiten is deze camera zeker een goede keuze. Kijk wel goed na of je voldoende stroom kan leveren via PoE, een PoE injector zit namelijk niet in het pakket!

Heb jij ook een Foscam FI9900EP (2,8mm lens)?

802.3af is altijd 48 volt, zo heel onduidelijk is dat toch niet? (als in, dit heb ik in 1 minuut gevonden)
(Het is een protocol dat met het apparaat afspreekt wat het nodig heeft aan spanning/vermogen, het is niet alleen spanning op een draadje zetten zoals bij die 24v PoE)

Ik zou graag nog een plaatje zien van wat er uit de camera komt, vrij essentieel bij een camera review.
Verder een goede review :)
Die plaatjes komen nog, normaal gezien dit weekend. Ik wou voornamelijk al de tekst af krijgen :)

Mja, de aanduiding op de site was niet duidelijk genoeg voor mij, dus dan ga ik er van uit dat andere mensen die fout ook kunnen maken. Misschien is het niet echt een negatief punt waard, maar ik heb het anderzijds ook niet als argument gebruikt om een criterium een lagere score te geven. Ik hield eigenlijk op het moment van de bestelling er al rekening mee dat ik mogelijk een fout aan het maken was. Alleen dat PoE niet werkte bij de camera die ik ontvangen had vond ik belangrijk om in mijn beoordeling rekening mee te houden.

Op Wikipedia merk ik nu ook op dat er bij 802.3af 44.0-57.0 V vermeld staat en dat dit blijkbaar over het verschil tussen active vs passive PoE gaat. Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijker :X

[Reactie gewijzigd door Glodenox op 22 juni 2018 09:32]

Er zijn zonet wat plaatjes toegevoegd aan de review. Ook heb ik enkele verbeteringen aangebracht in de tekst. Voor een camera review is dat inderdaad zeer belangrijk.
+2 :)

Het nacht beeld is behoorlijk goed