Asus P5E64 WS Evolution

Specificaties Socket 775 • ATX • Intel X48 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5E64 WS Evolution Review

KatWeasl 11 november 2018, 338 views Product gekocht

Asus P5E64 WS Evolution

Zeer stabiel X48 moederbord. Overklokken voor dummies, maar ook zeker voor de expert. Ruime hoeveelheid aansluitmogelijkheden en ondersteuning voor Crossfire. De leeftijd biedt natuurlijk uitdagende support problemen voor nieuwe hardware, maar niets waar een tweaker niet uit kan komen.

Pluspunten

• Mooi moederbord met nette layout.
  • 8 pins CPU stroom voorziening. Genoeg extra power voor de processor om te kunnen overklokken.
  • Bios mogelijkheden voor overklokken, zowel voor de beginner als voor de gevorderde gebruiker
  • 8 Sata poorten met raid support en 12 USB poorten
  • Bord ondersteund 16GB DDR3 tot 1866mhz out of the box. Met nog ruimte voor hogere snelheden.
  • 4 PCIe X16 poorten
  • Online support van Asus, goed advies en technische ondersteuning voor een bord van 10 jaar oud.

Minpunten

• Alleen PWM voor cpu koeling. Fan control op slechts 2 3pin aansluitingen.
  • Sata 2 3gb/s
  • Geen USB 3.0
  • Weinig te vinden over welk geheugen werkt. Aansluitend ook weinig te vinden over hoeveel geheugen werkt. Kwestie van trial and error.
  • Slechts 2 x PCIe 2.0 x16. Andere sloten draaien op PCIe 1.0.
  • Een Ami bios, geen moderne Eufi. Hierdoor geen ondersteuning voor NVME boot disks.

Layout Score: 4
Asus P5e64 Workstation Evolution

Een 10 jaar oude socket 775 CPU, wat is er nog mee mogelijk vandaag de dag? In al het geweld van meer CPU cores en betere moederbord chipsets die nu uitkomen leek mij dit een leuke vraag om te beantwoorden.

Ik ben al een tijdje bezig te zoeken naar een potent bord om een toffe build te maken met een quadcore CPU. Mijn wensen voor de uiteindelijke build:
  • Windows 10 moet responsief draaien
  • Photoshop CS5 moet zonder haperingen werkbaar zijn
  • Ik wil er op kunnen gamen, liefst Battlefield 1, wat race games en uiteraard moet Tekken vlekkeloos draaien via de Steam Link
Na een tijd experimenteren met een Asus 790i Extreme bord welke geweldig willen overklokken is het tijd voor wat anders. Ik wil sowieso een bord waar meer dan 8GB RAM op kan draaien en die een chipset heeft die niet zo warm wordt (een welbekend euvel van moederborden met een 790i chipset).

En zoals het vaker gaat bij dit soort projecten is het wel ietwat uit de hand gelopen. Waterkoeling, RGB en NVME opslag het kan niet op en uiteindelijk is het nu de game computer geworden.

Hierbij mijn ervaringen en hopelijk nuttige review.

Specificaties

CPU
Intel® Socket 775 Xeon/Core™2 Quad/Core™2 Extreme/Core™2 Duo/Pentium® Extreme/Pentium® D/Pentium® 4 Compatible with Intel® 05B/05A/06 processors
Support Intel® 45nm CPU
Chipset
Intel® X48 Intel ICH9R
Memory
4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 1800(O.C.)/1600(O.C.)/1333/1066/800 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
Support Jack-Sensing, Enumeration, Multi-streaming
LAN
Marvell 88E8056/88E8001 Dual Gigabit LAN controller
Expansion Slots
4 x PCIe x16 (@ x16, x16, x4, x4) (Dual PCIe 2.0 x 16)
1 x PCIe x4
2 x PCI 2.2
Storage
Southbridge
6 xSATA 3 Gb/s ports
Intel Matrix Storage Technology Support RAID 0,1,5,10
Ext PATA and SATA controller
2 xExternal SATA 150/300 (RAID 0,1,10,5)
2 xSATA 150/300 (RAID 0,1,10,5)
1 x ATA 133/100 x
Front panel audio connector
Back Panel Connectors
1 x PS/2 Keyboard
2 x External SATA
1 x S/PDIF Out (Coaxial + Optical)
1 x IEEE 1394a
2 x LAN(RJ45) port
6 x USB 2.0/1.1
8 -Channel Audio I/O

Wat het voor mij anno 2018 vooral interessant maakt zijn:
  • De ondersteuning voor de (extreme) quadcores en de X-serie Xeon's (met bios mod).
  • Tenminste 16GB DDR3 1600mhz.
  • De "Diagnose Card"
  • Normale chipset koeling die met airflow te koelen is

Features, Bios, Bouw en Lay-out

Features
Dit workstation bord stamt uit 2008 en voor die tijd is het tamelijk rijk uitgerust.
Met 4 x PCIe x16, een sloot aan USB poorten, digitaal en analoog audio out, 2 x Gbit lan en natuurlijk 8 sata poorten met raid support, was er zeker in 2008 niet veel wat er niet op dit bord aangesloten kon worden.

De meegeleverde diagnose module is erg handig bij het overklokken en testen van allerlei hardware.
De module zit goed leesbaar en bereikbaar, haaks geplaatst, aan de onderzijde van het moederbord. Behalve het uitlezen van de boot en foutcodes zitten er een reset en boot button op. Daarmee kan je het bord makkelijk testen als het nog niet is ingebouwd.
Zoals je kan zien op de foto is het niet een bijzonder mooi ding, dus als alles eenmaal gereed is kan deze weer eenvoudig worden los gekoppeld.

Aanvullende Software
Gebruik je nog een oudere OS (pré Win10) dan is er allerlei leuke software van Asus beschikbaar die aansluiten bij de features van dit moederbord. Denk dan bijvoorbeeld aan software voor de hardwarematige raid, uitgebreide audio ondersteuning en het updaten van de bios vanuit Windows.
Met de komst van Windows 10 is dat helaas allemaal weggevallen. Echter wordt alle hardware vanuit Windows 10 volledig ondersteund, werken alle drivers in één keer en biedt Windows 10 bijna dezelfde functionaliteit.
Bios
Hoewel het de naam workstation meedraagt kan je duidelijk merken dat dit bord zeker deels is gemaakt voor de overklokker. De Bios biedt een hoop opties om in kleine stapjes voltages aan te passen en het geheugen en de CPU te klokken naar eigen wens.

Fan support is zeer matig, er valt op dat gebied weinig aan te passen. Er is Q-fan support, maar voor overklokken is dat minder handig gezien er maar 2 fans mee kunnen worden aangestuurd. De CPU biedt ondersteuning voor PWM, Fan poorten 1 en 2 kunnen van 60% tot 100% worden ingesteld.
Wil je dus echt full control dan is een losse fan controller een must.

Een oude AMI bios heeft als voordeel dat het toevoegen van een CPU code heel erg makkelijk is. Nadeel is evengoed dat je allerlei ondersteuning mist voor hedendaagse hardware (bijvoorbeeld NVME schijven) aangezien de moederbord fabrikanten niet meer sleutelen aan zo'n oude AMI bios. Soms vind je op fora nog mensen die het leuk vinden om dit soort taken op te pakken, maar dat zijn wel uitzonderingen.
Bouw
De bouw kwaliteit van het moederbord is zeker goed te noemen. Alles zit na zoveel jaren nog steeds stevig op de plek, ik heb nergens kapotte of versleten onderdelen kunnen ontdekken.
Tevens vind ik het bord mooi ontworpen met een goede kleurstelling. De meeste aansluitingen zitten aan de randen van het bord en stekkers zitten elkaar niet in de weg.
Als er gebruik wordt gemaakt van IDE schijven zal het al snel een kabelbrij gaan worden, maar gelukkig hoeft dat tegenwoordig niet meer en kunnen er gewone sata of PCIe NVME schijven worden gebruikt (lees daarover verderop in de review meer).

Belangrijk is ook het koelvermogen van het bord. Degelijke en simpele koelribben die met voldoende airflow de chipset op temperatuur kunnen houden. Tijdens volle belasting ligt de ambient temperatuur rond de 40 graden, keurig in orde dus.
Lay-out
Qua lay-out is het bord iets minder goed doordacht. In algemene zin werkt het meeste prima, maar het zijn kleine ontwerpfoutjes waardoor het bord geen uitstekend krijgt op dit gebied.
Zo zit een lange videokaart de klipjes van het geheugen in de weg of zit er bijvoorbeeld strak naast een 3-pin fan poort een chip waardoor je een 4 pins fan aansluiting van een fan er niet makkelijk op krijgt.

De hardware

Dit bord is getest en gebruikt met de volgende harde waren:

MS-tech CA-0335 ATX
Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB
pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB
Cooler Master RGB LED Controller
pricewatch: Cooler Master RGB LED Controller
16GB Corsair Vengeance DDR3 LP 1600mhz (2 kits van 8GB)
pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9B Blue
Kingston A1000 240GB NVME ssd
pricewatch: Kingston A1000 240GB
Samsung 850 EVO 500GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB

Hieronder nog een link naar de inventaris:
gallery: KatWeasl

Prestaties

Volg je de originele specs van het bord, zonder overklokken en experimenteren, dan is het allemaal niet zo spectaculair. Smeer er een beetje tweaker-jus overheen en het wordt al een stuk interessanter.
RAM
Volgens Asus zou er max 8GB ram op het bord kunnen, maar er zijn genoeg posts op fora te vinden van mensen die 16GB gebruiken en theoretisch gezien moet een X48 chipset nog wel meer kunnen hanteren. 32GB wil ik in de toekomst zeker nog proberen.
CPU
Ik had reeds een Intel q9650 tot mijn beschikking, maar het leek mij leuk om ook een Intel Xeon te testen. De Xeon X3370 is op papier dezelfde cpu als een Q9650, maar zou een wat beter binning moeten hebben. Dus mogelijk meer overklok potentieel.

Op dit bord haal ik met de q9650 een redelijke overklok winst tot net geen 4 Ghz, echter moet er een te hoge voltage doorheen, waardoor deze behoorlijk heet wordt. Waarschijnlijk is dit niet echt een goede CPU uit de chiploterij, aangezien ik op mijn Asus 790i Extreme bord met een andere q9650 met lagere voltages veel hogere clocks heb behaald.

De Xeon X3370 draait daarentegen erg goed op dit bord. Een voltage verhoging in de bios en verder bijna alle CPU settings op auto. Idle wordt de CPU slechts 32 graden en op 4.2 Ghz draait deze zeer stabiel.
Met een 37% FSB verhoging van 333 Mhz naar 457 Mhz is er nog veel ruimte voor een nog veel betere overklok, echter dit kost ook een hoop tijd. Werk in uitvoering!
GPU
Met de X48 chipset kan er Crossfire gedraaid worden op twee volle PCIe 2.0 x16 lanes. **

Met een Geforce GTX 970 4G of vergelijkbare videokaart word het PCIe 2.0 slot qua bandbreedte in ieder geval nog niet volledig belast en vormt deze geen bottleneck.

Ik heb hier bewust niet voor gekozen aangezien ik graag mijn NVME schijf in een PCIe x16 2.0 slot wil laten draaien.
Opslag
Bij gebruik van de onboard sata poorten werken zowel HDD's als SSD's en kunnen deze vanuit de bios als opstart media worden ingesteld.

Qua storage voor Windows 10, applicaties en games is het tegenwoordig logisch om met SSD's te werken. De sata 2 (3 gb/s) poorten knijpen de snelheid van zeer snelle schijven, het volle potentieel van SSD schijven haal je niet. Maar het verschil met een normale HDD is al gigantisch door de snelle acces tijden van een SSD. Voor bijvoorbeeld documenten kan een normale HDD natuurlijk nog prima en vormt de sata 2 poort geen bottleneck.

Het verschil in snelheden met diverse schijven op dit moederbord. Van links naar rechts:
  • WD Blue 500GB
  • Kingspec SSD 90GB
  • Samsung EVO 500GB
  • Kingston A1000 NVME 256GB
De Kingspec is een 20 euro SSD schijf van Aliexpress, de Samsung EVO draait wel sneller maar hier zie je de sata 2 bottleneck. De NVME schijf in het PCIe slot laat de rest duidelijk in het stof bijten al komt deze ook nog niet tot volle snelheid.
Add-on Kaart
Met sata 3 (6 gb/s) ondersteuning op een simpele add-on kaart boek je zeker met een SSD snelheidswinst. Het moederbord wil gewoon booten met de volgende kaarten:
  • Highpoint Rocketraid 2700 serie
  • Highpoint Rocketraid 3500 serie
  • Asmedia ASM1061 add-on (10 euro van Aliexpress)
Een add-on kaart in één van de twee zwarte PCIe x16 sloten of het witte PCIe x4 slot zorgt er voor dat het systeem blijft hangen in de boot sequence. Vreemd genoeg denkt het systeem dat er een kapotte GPU is ingestoken en loopt daarna niet meer door. Uiteindelijk gekozen om de NVME schijf te laten zitten en de add-on kaart te laten voor wat het is en de onboard sata 2 sloten te gaan gebruiken. Veel dank aan Asus voor de hulp om te proberen het probleem op te lossen.
NVME M.2
Een NVME SSD dmv een insteekkaart in een PCIe slot prikken is natuurlijk een toffe optie. Hiermee behaal je veel hogere snelheden als met een gewone sata SSD dankzij de grotere bandbreedte van het PCIe slot. De begrenzing van de snelheid ligt uiteindelijke bij het feit dat je gebruik maakt van een PCIe 2.0 slot en geen PCIe 3.0.

De bios ondersteund geen boot met deze schijven, Windows daarentegen kan er prima mee overweg. Een ideale schijf voor zware applicaties en games waar elk beetje snelheid het verschil kan maken.
Audio
De ADI AD1988B onboard audiochip bied zowel de mogelijkheid om analoog als digitaal te luisteren. Het biedt de mogelijkheid voor 8-kanaals output echter heb ik niet zo'n uitgebreide audio setup. Ik heb beide uitgeprobeerd voor het beluisteren van muziek en tijdens het gamen.
Analoog
De analoge output heb ik getest op mijn Logitech Z3300 2.1 setje en ik ben vooral tijdens het luisteren van muziek aangenaam verrast over de kwaliteit van het geluid. De standaard settings van de equalizer geven een prima muziek ervaring.
Tijdens gaming lijkt het alsof stemmen van de medespelers weggedrukt werden. Ongetwijfeld ergens een setting, maar ik ben daar niet ingedoken. Echter klinkt het geluid met gamen wel overtuigend en vooral tijdens racegames is de links-rechts balans prima.
Digitaal
De optische output heb ik met mijn kenwood 5.1 versterker getest die ik om mijn bureau heb staan. Eén optische kabel er aan prikken en alles werkt. Windows 10 pakt de settings direct goed op en de 5.1 setup is meteen te gebruiken.
Uiteraard klinkt het geluid nu een stuk voller en meer overtuigend dan met de 2.1 Logitech set. Het probleem van weg gedrukte stemmen heb ik niet meer ervaren, dus de versterker hangt er nu permanent aan.

Gamen en muziek klinkt erg mooi, wat natuurlijk ook erg prettig is de 5.1 ondersteuning tijdens shooters zoals Battlefield.
Wat wel op valt, is de niet goed functionerende ruis onderdrukking van de audiochip, als het volume vol open staat en de versterker ook vol staat te blazen.
De versterker zelf biedt deze mogelijkheid wel en normaliter heb ik daar ook geen last van als ik muziek draai. Echter filtert het moederbord via de optische verbinding (met standaard settings) op vol vermogen deze ruis niet weg, een gemis in mijn beleving. Met enige aanpassingen in de audio settings is dit wel in te stellen.

Ik ben bijzonder tevreden over de stabiliteit en bouw kwaliteit van het bord. Alle onderdelen werken na tien jaar nog steeds 100% goed en alles zit nog stevig op zijn plek. De layout is goed te noemen met kleine schoonheidsfouten die te overzien zijn.

Overklokken is erg makkelijk en met slechts een paar kleine aanpassingen is een 40% overklok makkelijk behaald. Het bord biedt echter de mogelijkheid om veel dieper in deze materie te duiken als je er de tijd voor hebt. De goed af te lezen diagnose module maakt het zeker een stuk makkelijker om problemen op te sporen.

Met een goede CPU, 16 GB DDR3 (mogelijk 32GB?), genoeg PCI express sloten voor een dikke GPU en bijvoorbeeld snelle opslag, is er ook vandaag de dag nog een toffe build van te maken.

Support is natuurlijk wel een issue bij een bord van 10 jaar oud, het komt veelal aan op experimenteren en veel uitzoeken via diverse fora. Van Asus zelf krijg je bij vragen nog steeds ondersteuning vanuit de tech support, ze hebben mij al een paar maal zeer goed geholpen.

Het meeste heb ik zo aan de praat gekregen, vooral het feit dat add-on kaarten voor sata 3 en NVME schijven werken (in een PCIe 2.0 slot) is een dikke plus!

Windows Boot in 6 seconden, Photoshop draait goed vanaf de NVME schijf en het systeem is met overclock 24/7 stabiel.

Het feit dat Battlefield 1 op FullHD ultra met minimaal 40 fps in multiplayer en rond de 95 fps in singleplayer draait maakt het experiment wat mij betreft geslaagd!

Heb jij ook een Asus P5E64 WS Evolution?