Tweakers zegt: 6,5

Cooler Master MasterCase H500P Mesh Wit

Specificaties Tower • 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterCase H500P Mesh Wit Review

Cooler Master MasterCase H500P Mesh Wit

Bij de iets jongere (witte) mesh variant op de H500P heeft Cooler Master een aantal puntjes goed verbeterd. Uiteraard is er meer airflow, maar ook zien we wat kwaliteitsverbeteringen die de H500P Mesh White wat beter, en onder de streep een objectief degelijke case maakt. Voor de RGB liefhebber.

Pluspunten

• Stevig chassis, net TG zijpaneel met handige opening
  • 2x 200mm RGB fans voorin = damn sexy (aan te sluiten op RGB headers)
  • Prima interieur voor de meeste doeleinden, incl PSU shroud en degelijk kabelmanagement.
  • Prima standaard koeling (3 fans incl), voldoende uitbreidingsmogelijkheden.
  • Duidelijke verbeterpuntjes tov de originele H500P

Minpunten

• Had voor 150 eur ook wel een fan controller of extra LED strip o.i.d. mogen hebben.
  • Minimale geluidsproductie van de 200mm fans is redelijk, maar als je echt onhoorbaar wilt zijn er betere opties.
  • Ik zie de prijs de H500P liever volgen (~130 ipv 150) gezien de vele concurrerende opties in dit segment.

Cooler Master H500P Mesh White review

- Inleiding
- Specificaties
- De buitenkant
- De binnenkant
- Onze build

- Conclusie

De geschiedenis van de Cooler Master H500P is een interessante, om het maar even zacht uit te drukken. De oorspronkelijke kinda-but-not-really HAF opvolger was een leuke case, maar laten we hem niet onomstreden noemen (iets met marketing vs realiteit, waarbij de daadwerkelijke (prima) prestaties uit het zicht verloren raakten). Cooler Master ondernam actie, en kwam iets later met deze H500P Mesh White. Bijna dezelfde kast, met wat kleine verbeterpuntjes en een verandering van een dichte acryl voorzijde naar mesh. Oh, en in het wit, dus dat moet je wel aanspreken.

Prijskaartje? Op dit moment te koop voor ca 149 euro. De oorspronkelijke H500P kostte in de tijd hetzelfde, maar is inmiddels voor een paar tientjes minder te vinden.

Specificaties

De buitenkant

Doos, netjes, stevig, weer met de case in een grote zak. Accessoires netjes gepresenteerd bovenop, poetsdoekje erbij, keurige eerste indrukken.

De Buitenkant

Toch best leuk dat wit, nietwaar? Dat gezegd hebbende, het blijft een redelijk opvallend ontwerp van Cooler Master welke je wel aan moet spreken. Het is nog altijd duidelijk anders dan wat de laatste jaren de nieuwe standaard is geworden, dit doet ons meer denken aan een moderne versie van de 690, wat overigens een uitstekende case was in zijn tijd.

We hadden het bij de H500M (de nog luxere, aRGB versie) al gezien, maar ook hier is de kwaliteit van het plastic ten opzichte van de H500P wel wat verbeterd. Niet dat je daar direct veel van merkt als eindgebruiker, en het is nog geen staal, maar het valt wel op als gewoon meer dan prima. Voorpaneel met tweemaal USB 3.0 en tweemaal USB 2.0 lijkt ons prima, Type-C blijft toch nog beperkt tot de topmodellen, en wat afwerking betreft geen klagen.

Van voren lijkt de term HAF hier een stuk meer van toepassing. Twee grote 200mm ventilatoren, duidelijk zichtbaar door het rooster.

Achterop, vrij standaard. Onderop, stoffiltertje voor de voeding, en een stoffiltertje aan de voorzijde.

De
binnenkant

Sluitmechanisme van beide vensters spreekt ons ook aan. Kwartslag met de schroevendraaier waardoor het paneel een klein stukje open valt, en daarna trek je hem zo uit het frame. Praktisch, veilig, aantrekkelijk. En nee, het feit dat je soms even moet checken of je hem wel de goede kant op hebt gedraaid valt ons niet als vervelend op. Licht getint glas vinden we in de regel wel een prima keuze, oogt wat netter dan geheel helder glas, verbergt de meest opzichte ‘lelijke’ elementen, maar geeft je genoeg om te showen met een beetje verlichting erin. Ook het zwarte randje is een goed idee, want dit houdt toch wat lelijke chassis randjes uit het zicht. Gezien de case verder nog best wat zwarte elementen heeft misstaat het voor ons ook niet.

Intern is ook bijna alles wit, alleen de rubbers niet maar wit rubber oogt in de praktijk toch snel niet zo strak als wit staal. Weer is de PSU cover in twee delen aanwezig, met twee plekjes voor je SSD erop. Veel zie je niet van je SSD, dus wat mij betreft had hij ook achterop mogen zitten, maar ach.

Voorin aardig wat ruimte n een witte afwerking van de kabels, achterin valt op dat er een witte fan in zit, dat zien we niet vaak genoeg bij witte cases. Witte expansiesloten was eenvoudig geweest, dus de keue voor zwarte is vermoedelijk bewust gedaan. Verticale GPU mount kan maar is enkel aan te raden bij custom water builds.

Achterop weer de inmiddels bekende full covers. Niet zo belangrijk als op de H500M die aan die kant op een glazen paneel had, dus of daar misschien wat te besparen viel valt over te discussieren.

Voorkant komt er eenvoudig genoeg af en is weliswaar nog grotendeels plastic, maar wel prima genoeg voor een 150 euro case. Zonder voorzijde zien we de dikke 200mm fans in elk geval een stuk duidelijker.

Bovenpaneel komt nu pas los nadat je eerst een schroef los haalt, wat een verbetering is ten opzichte van de ‘oops, it came loose’ H500P standaard.

Nog even aandacht voor de (verwijderbare) HDD cage. Netjes, gedempte ophanging, en 2x 3.5” HDD zal voor het gros van de builds voldoen.

Onze build

We kozen voor de volgende onderdelen:
- Cooler Master MasterAir H410M (Addressable RGB)
- Cooler Master MasterAir nogwat ventilator met RGB
- ASUS ROG Maximus X Hero
- Intel Core i7-8700K
- ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080
- Corsair Vengeance RGB
- Samsung 960 PRO 1TB
- Seasonic Focus Gold 650W

Veel valt niet op bij het bouwen. Ruimte zat, kabels stop je eenvoudig genoeg weg. We vinden de ruimte aan de rechterkant van de case wel ietwat leeg, maar dat is natuurlijk de consequentie van luchtkoeling in plaats van een dikker waterkoeling, of nog mooier: custom water waar deze case toch wel ruimte voor heeft. Het doet ons desondanks afvragen of hij toch niet net wat te groot is voor een standaard luchtgekoelde build, maar de meningen hier waren verdeeld; sommigen vinden een grotere case, zelfs niet volledig gevuld, gewoon indrukwekkender. Omdat geheel witte componenten best zeldzaam zijn is het eigenlijk fijn dat de case genoeg zwarte details heeft dat een nagenoeg volledig zwarte build er prima in past.

Achterop is kabelmanagement dik prima. De goot is groot genoeg om de meeste kabels in te dumpen, en vervolgens tikken we de covers erop en zien we er niets meer van. Uiteraard de vraag hoe dat gaat als je de build helemaal vol knalt met custom water, maar we zien vooralsnog ruimte genoeg

Prestaties

Zoals vaker moeten we duidelijk stellen dat de prestaties grotendeels afhankelijk zijn van de door jou gekozen onderdelen, en dat het ook vooral zaak is om te zorgen dat jij er gelukkig mee bent. Wij kunnen wel stellen dat de temperaturen met een gesloten voorkant in de dichte H500P (de originele, niet de mesh) afdoende zijn voor een 8700K plus Vega 64 combinatie, maar het mag duidelijk zijn dat een koelingfreak daar geen genoegen mee neemt.

We hebben dezelfde build aangehouden als bij de H500M, dus daardoor kunnen we de vergelijking blijven maken. We hebben een vergelijking gemaakt tussen CPU temps, GPU temps en geluidsproductie wanneer de behuizing geen voorpaneel heeft en met mesh frontje (en in geval van de H500M ook het glazen front). Temperaturen ‘gedelta’d’ naar een kamertemperatuur van 23 C.

Met dezelfde build in bijna dezelfde case liggen de resultaten tussen de H500M en H500P Mesh white dicht bij elkaar. Zonder voorpaneel doet de H500P het nipt beter, wat misschien te verklaren is door de andere ventilator t.o.v. de aRGB ventilator die we in de H500M hadden gezet. Deze is namelijk met de standaard (140mm, witte) fan getest en daarna pas voorzien van de extra RGB fan achterin. Anderzijds zien we dat de toevoeging van het mesh paneel een iets hogere toename meebrengt dan bij de H500M, wat weer te verklaren zou kunnen zijn door het iets andere frontpanel design en de resulterende verzinking van de fans in de H500M. Echter, dit soort verschillen zijn dermate klein dat het ook onder meetmarge parkeerd mag worden, zware conclusies kunnen we in elk geval niet trekken.

Een paar eenvoudige conclusies echter:
- Het verschil in prestaties met mesh voorzijde of deze case zonder voorzijde is gewoon beperkt. Oftewel het mesh frontje doet wat hij moet doen: stof tegenhouden en de airflow niet te veel verstoren
- De keuze voor een mesh front is absoluut positief voor de temperaturen vergeleken met de gesloten optie op de H500P. Daar hadden we niet dezelfde build, maar de temperaturen daar lagen verder van de testbench temperaturen dan hier het geval is. Inkoppertje.
- Op basis van de H500M resultaten: Mesh =/= luider. Dat zou je denken, maar dat is (ook hier) niet het geval.

Ik blijf erbij dat het enorm hameren op koelprestaties niet nodig is wanneer we in de oorspronkelijke H500P al prima een 8700K / RX Vega build konden koelen. Toch snappen we de kritiek wel, vooral vanwege de aparte airflow marketing focus voorop, en begrijpen we de keuze om een Mesh versie uit te brengen. Koeling is hier in elk geval geen discussiepunt meer.

Het enige wat wij zelf preferen is de optie tot een echt onhoorbare build, en wat dat betreft merken we dat de 200mm ventilatoren, plus de losse RGB ventilatoren van Cooler Master overigens, toch net niet zo ver te dimmen zijn als degelijke aftermarket fans. In de stille stand blijft het absoluut bescheiden, maar een beetje airflow blijf toch altijd net hoorbaar. Ik lig er niet wakker van, maar je hoeft in de avonduurtjes niet naar het LED effect te kijken of de PC aanstaat. Zowel voor deze 200mm fan cases als de losse koeling producten blijft de minimale geluidsproductie dus nog een verbeterpunt voor Cooler Master.

Showcase

En hier gaat het grotendeels om: de RGB verlichte 200mm fans in actie. Dat de H500M met aRGB fans inmiddels te koop is is natuurlijk wel een puntje, maar daar betaal je toch weer flink meer voor. Dit oogt gewoon lekker, kleurtjes zijn te schakelen via de controller op het voorpaneel danwel via de RGB software van je moederbord (mits je bord een RGB header heeft), en pluspuntje voor het verwijderen van de stickers op de H500P die de fans een wat onrustiger uiterlijk gaven.

Goed, we waren even afgeleid door de MA410M... terug naar de case:

Nu dit onze derde H500-serie case op tafel is zijn we er wel van overtuigd dat het goed zit. Ik blijf erbij dat ik de originele H500P leuk vond en dat het, 100% terechte kritiek terzijde, nog altijd een prima case was waar je als liefhebber van de look echt wel wat moois mee kon neerzetten, maar het staat niet ter discussie dat de H500P Mesh White een duidelijke stap vooruit is. Kwalitatief hier en daar wat beter, een paar kleine verbeterpunten (vastschroeven toppaneel, plasticdikte hier en daar), en dan met een duidelijk beter koelend stuk mesh voorop waarbij positief opvalt dat die keuze geen significante gevolgen voor de geluidsproductie heeft. De H500P was “leuk, met wat kanttekeningen”, en de H500P Mesh White is naast leuk een case waar objectief eigenlijk maar heel weinig aan aan te merken is.

De primaire vraagt zal altijd blijven of jij dit design mooi vindt, want er zijn heel veel goede cases tegenwoordig. De H500P Mesh White doet prima zaken met zijn afwerking (veel kunststof delen of niet, ook daarin kan veel verschil zitten), prestaties, inbouwmogelijkheden en inbouwgemak. Komt verder met PSU cover, degelijk kabelmanagement, stoffilters, LED controller en noem maar op, maar zo zijn er natuurlijk wel meer cases, zeker voor 150 euro. Concurreert prima, maar niets neemt weg dat de eerste en laatste vraag blijft of het design aanspreekt, en dat moet je echt zelf bepalen.

Het enige waar je eigenlijk bij stil hoeft te staan is dat de minimale geluidsproductie van de 200mm fans op zich netjes is, maar niet echt onhoorbaar zal zijn. Stiltefreaks die enkel aan de power LED willen kunnen zien dat de pc aanstaat hebben toch net pech, al betwijfel ik of de meeste mensen dit iets anders dan stil zullen noemen. Anders dan dat kunnen we eigenlijk maar weinig bedenken, of we moeten opmerken dat het best een forse case is die misschien onnodig groot is voor een typische luchtgekoelde ATX build zoals wij gebruikten. Ook kunnen weeventueel opmerken dat een volwaardige fancontroller of een LED strip een gepaste extra had kunnen zijn om nog wat completer te zijn in dit segment.

We proeven hier en daar wat emoties dat het bij de pc bouwers lijkt alsof Cooler Master wat zoekende is wat casedesign betreft, waarbij een paar minder handige keuzes soms stevig negatief doorwerken (Zelfs als het zo gek niet is). Feit is echter dat een aantal van hun huidige behuizingen gewoon heel erg goed zijn, en in mijn optiek ondergewaardeerd. Dit is er één van, de H500M is zeker het bekijken waard als je voor een echt aRGB feestje wil gaan (of meer glas), en als je een dergelijk ietwat ruwer design (iets groter, veel airflow, net wat opvallender maar niet ‘te’) leuk vindt maar veel minder wilt uitgeven is de MC500, het basismodel Mastercase a ca 80 euro echt een uitstekende keus.

Dit is duidelijk een stap omhoog van zo'n MC500 wat features en afwerking betreft, maar het blijft wel 150 euro. Onredelijk? Dat denk ik niet, maar gezien de vele opties op de markt zou een tientje of twee eraf voor het gevoel ook geen kwaad kunnen, al lijken we ook dat voor praktisch elke voorbij-100 euro case wel te zeggen tegenwoordig en onder de streep zal elke case het toch vooral van een stukje opgewekte emotie moeten hebben.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master MasterCase H500P Mesh Wit?

Nu 3 planten bij je review, betekent dat dat nummer 3 op komst is? :)
In the words of my wonderful wife: No. Nononono. No... No..... No.

Plantjes hebben we wel meer dan 2 van :D
Wederom een mooie revieuw @Foritain

Ik ga hem in de overweging nemen - Heb nu een Define S, ook geen verkeerde kast. Prijs is wel een klein puntje.

Je kunt jezelf echter wel uitleven met extra verlichting RGB in deze kast.

[Reactie gewijzigd door twcm op 2 juli 2018 10:55]

Dank u man-met-hoed :D

Define S blijft leuk, wel relatief gezien wat basic weer, maar wat je zegt... "prijs.. "
Zéér nette review, +3!

Op welke afstand heb je de CPU Load Noise gemeten? En met welke apparatuur als ik vragen mag :) ?