Yongnuo YN-E3-RT (Canon ST-E3-RT) Transmitter Review

Pixeltje 20 juni 2018, laatste update op 21 juni 2018, 904 views Product gekocht

Yongnuo YN-E3-RT (Canon ST-E3-RT) Transmitter

Aftermarket alternatief voor de Canon ST-E3-RT, voor ongeveer de helft van de prijs. Biedt alle functies die je bij de Canon krijgt, zoals radio-transmit naar je flitser (2.4GHz) en E-TTL en voegt daar een AF-assist licht aan toe. Bouwkwaliteit is prima en functioneert ook goed.

Pluspunten

• E-TTL, Manual en groepsmodus
  • layout zoals Canon transmitter of 600EX-RT
  • compatible met in-camera menu
  • AF-assist licht

Minpunten

• Mogelijk exemplarische defecten (zie verderop)
  • Firmware alleen via windows te updaten

Shortlink naar conclusie:

Intro

Mijn eerste review in een lange tijd, uit pure enthousiasme. Een tijdje geleden was ik bezig met een zelfportret waarbij ik gebruik wilde maken van een off-shoe flitser en de camera buiten bereik opgesteld, dus heb ik mijn draadloze trigger setje tevoorschijn getoverd. Twee receivers voor op de camera en onder de flitser en een transmitter die dienst doet als afstandsbediening. Alles opgesteld, gesetteld en klaar om een paar experimenten te doen met licht en donker; Pixeltje blij. Na een paar foto's naar mijn camera gewandeld om daar slechts teleurgesteld te worden; alle foto's zo donker als de nacht. Toch vreemd want ik zag ook sterretjes door de flitser, die was wel degelijk afgegaan. Na eindeloos proberen, combineren en uitsluiten tot de conclusie gekomen dat de receivers en de transmitter een timingprobleem hebben. Bij een druk op de knop gaat de sluiter bezig, de flitser gaat af, maar net niet synchroon. Gevolg; flitslicht niet op de foto.

Enigzins gefrustreerd op zoek gegaan naar een nieuwe triggerset tot ik me bedacht dat die weleens hetzelfde probleem kon vertonen. Mijn setje werke de laatste keer dat ik 'm gebruikte immers uitstekend. Kort verhaal lang; Pixeltje op zoek naar een alternatief en omdat ik een Canon Speedlite 600EX-RT heb bij voorkeur iets waarmee ik zonder receiver mijn flitser kon aansturen. Welnu; daarin zijn zo ongeveer twee keuzes: de Canon ST-E3-RT voor €250,-, wat in essentie een Speedlite is maar dan zonder de flitskop, en de voor mij onbekende Yongnuo YN-E3-RT, voor €119. De naam doet al vermoeden dat deze laatste een min of meer 1-op-1 kopie is van de Canon transmitter.
Yongnuo
Dat klopt. Yongnuo, of beter gezegd Shenzen Yongnuo Photography Equipment Co.,Ltd is een Chinees bedrijf wat zich - ogenschijnlijk - gericht heeft op het kopiëren van succesvolle producten zoals Canon en Nikon flitsers en aanverwante producten. Ze maken ook lenzen trouwens, hoewel die ook wel erg bekend voorkomen.. Nu ben ik normaal niet zo van dit soort merken maar een korte zoektocht op internet leverde me een hoop fans op, terwijl er ook wat kritische verhalen te lezen zijn. Omdat er op Tweakers nauwelijks reviews zijn van producten van Yongnuo en in het bijzonder geen van deze transmitter (die ik voor het het kunnen schijven van de review heb aangemeld bij de PW) heb ik besloten om mijn ervaringen te delen, in de hoop een toekomstige koper van dienst te kunnen zijn. Genoeg klets, beetje inhoud graag;

Wat koop je?

De YN-E3-RT is een transmitter die je op de hotshoe van je body schuift. Je kunt hiermee één of meerdere flitsers aansturen of de transmitter in combinatie met een 'Wireless Flash Receiver' als remote shutter release gebruiken. Het apparaatje is in basis gelijk aan de Canon variant en daarmee dus een 600EX-RT Speedlite zonder flitskop. Dat houdt in dat je alle functies die deze flitser heeft kunt besturen vanaf de Yongnuo; E-TTL, manual, groepsindelingen voor als je van meerdere flitsers gebruik maakt, flitsen met interval (stroboscopisch) en dat je al deze instellingen ook kunt bedienen vanuit het menu van je camera, als die van na 2012 is tenminste. Kennelijk heeft Canon in of rond 2012 een nieuw menu in het leven geroepen voor de flitsbesturing en deze Yongnuo is daar compatible mee. Camera's die ouder zijn dan 2012 kunnen vaak wel grotendeels de functies van de transmitter benutten maar mogelijk niet alle. Tot slot, maar niet onbelangrijk, biedt de Yongnuo een AF-assist licht, in tegenstelling tot de Canon ST-E3-RT, die zo'n lampje ontbeert.
Wat krijg je erbij?
Clickable voor groot

In de doos, die verdacht veel op een Canon verpakking lijkt, tref je aan:
  • Een handleiding (Engels en Chinees)
  • De YN-E3-RT in een tasje
  • Twee kabels (miniUSB naar C1 en miniUSB naar een C3)
  • QC card
De twee AA batterijen waar het apparaat op werkt moet je zelf aanschaffen. De Yongnuo is alleen voorzien van een mini-USB poort, hiermee kun je de firmware upgraden, wat overigens alleen vanaf een windows-PC te doen is, of een van de bijgeleverde kabels aansluiten.

Yongnuo 2

Gebruik

Ik heb de Canon ST-E3-RT nooit gebruikt, en was dat voor 250 euro ook niet van plan. De Yongnuo werkt na toevoegen van twee AA batterijen out-of-the-box; in de hotshoe schuiven, aanzetten en linken met de Speedlite. Vanaf dat moment kun je zonder je flitser aan te raken alle functies bedienen. Omdat ik een 5D3 gebruik kan ik ook gebruik maken van het menu in de camera, dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Op de transmitter zelf zie je behoorlijke gelijkenis met de achterzijde van de flitser:
Clickable voor groot

Naast alle functieknoppen vindt je hier ook een 'lock' stand op de aan/uit schakelaar. Die gebruik je als je het clickwheel en de knop wilt vergrendelen tegen onbedoelde aanraking. Ik moet zeggen dat ik me niet voor kan stellen dat je per abuis aan dat wiel draait, want het biedt gezonde weerstand tegen verzetten.

Ook beschikbaar via de transmitter; indelen van groepen en instellen van de onnodig ingewikkelde Canon Flash Ratio.

Ik heb de trigger nu een kleine week in huis en zoals het hoort met nieuwe speeltjes vaak gebruikt in die tijd. Waar ik in eerste instantie een beetje angst had voor de betrouwbaarheid moet ik zeggen dat ik geen problemen tegen ben gekomen. Ik heb nog geen flits gemist sinds ik de YN-E3-RT gebruik en ook de batterijduur lijkt prima. Het scheelt dat het apparaat zichzelf - net als de Speedlite - na een tijdje uitschakelt.

Kwaliteit

Ik moet zeggen; prima. Ik ben normaal niet zo van de B-merken, laat staan van rip-off producten maar in dit geval was het prijsverschil met een origineel Canon product me te groot. Ik heb een korte ervaring met een Yongnuo flitser (ik weet het type niet meer) en dat was niet persé een positieve ervaring, maar ook alweer een tijdje geleden. Die werd snel te warm, vrat batterijen sneller dan ik ze kon kopen en was in het geheel niet gebouwd voor buiten de doos waar hij in verkocht werd. Maargoed, dit is geen flitser, dus afgaande op wat dubieuze - en vooral oude - reviews toch besloten om €120 te investeren in een gokje, en dat bevalt uitstekend. In reviews van de vroege versies wordt nogal eens geklaagd over het batterijcompartiment (de batterijen zouden niet goed klem zitten en daarom niet altijd contact maken) en over de feedback van de knoppen, maar tenminste dit exemplaar heeft daar geen last van.

De knoppen voelen stevig aan en zijn responsive, het scherm is goed af te lezen en verlicht (je kunt hier trouwens niet de kleur van aanpassen zoals je op de flitser wel kunt), de AF-assist werkt vooralsnog accuraat en ook de zendafstand lijkt groot genoeg voor praktisch gebruik.

Als je echt gaat zoeken vindt je wel verschillen; de draairing met vergrendeling voelt goedkoper dan die op mijn flitser en als je heel hard zeurt; omdat de transmitter in de hotshoe zit zul je op korte focusafstanden merken dat het AF patroon van het hulplicht wat hoog uitkomt. Maar echt; dat is spijkers op laag water. Afgezien van de merknaam en de wat slordig vertaalde handleiding zie ik geen reden om het dubbele uit te geven aan een officieel Canon product in dit geval.

Mijn zoektocht naar een nieuwe trigger is slechts ten dele geslaagd; met de vorige set kon ik één van de drie triggers als AB gebruiken, de andere aan camera en flitser knopen en zodoende op afstand een heel ingewikkelde selfie maken. Met deze Yongnuo YN-E3-RT kan dat niet, tenzij ik er nog een receiver bij koop. Wat ik nu wél kan is draadloos E-TTL flitsen en alle functies van mijn flitser op de camera instellen. Dat scheelt niet alleen een hoop testfoto's maar ook veel wandelen.

Bouwkwaliteit lijkt prima in orde en ook het gebruik bevalt tot nu toe prima. Mocht je op zoek zijn naar een dergelijk apparaat dan durf ik je de Yongnuo wel aan te raden.
Review
Als je opmerkingen hebt op de review, taalgebruik, schrijfstijl, spellingsfouten of wat dan ook, let me know. Deze simpele review met ' ach ik zal nog even wat info toevoegen' is een beetje uit de hand gelopen, dus er zit ongetwijfeld een foutje in.

Heb jij ook een Yongnuo YN-E3-RT (Canon ST-E3-RT) Transmitter?

Mooie review :)
Wat ik me afvraag, is waarom je het steeds over een transceiver hebt. Een transceiver (transmitter + receiver) kan zowel als op de camera als onder een flitser dienst doen (Cactus v6 bijvoorbeeld). Deze Yongnuo kan alleen op de camera, en is dus (zoals ook in de naam staat) een transmitter.
Ja daar heb je wel een punt. Uiteindelijk kan je met een extra receiver wel deze unit gebruiken als draadloze ontspanknop, maar zal de tekst even aanpassen.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite