Samsung LC24FG73 Zwart

Specificaties 23,5" • 1920x1080 (Full HD) • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

Samsung LC24FG73 Zwart Review

Saabi 20 juni 2018, laatste update op 19 februari 2019, 1.373 views Product gekocht

Samsung LC24FG73 Zwart

Geweldig scherm, mega mooi en vloeiend beeld door de quantum dot en 144hz. Scherm is verstelbaar in hoogte, kantelbaar in alle 4 kanten, en kan draaien. Kabel management gaatje is ook fijn. Het letterlijk grootste nadeel is de voet, meet eerst of deze gaat passen! Al met al een toppertje!

Pluspunten

• 144hz
  • Kleurrijk beeld
  • Erg verstelbaar
  • Kabel management gaatje
  • Freesync/G-Sync compatible

Minpunten

• Grote voet
  • Lampje wat onmogelijk uitgaat

Unboxing
Ik schrok me te pletter toen de postbezorger aanbelde met de doos, wat een joekel! Ik heb hem maar snel verlost van zijn lijden en de doos open gemaakt. Ik werd gelijk gegroet door het calibratieformulier van Samsung, erg netjes van ze. Het scherm zelf zat goed verpakt, en ondanks dat de doos redelijk gehavend was kon ik nergens een krasje vinden.
Assemblage
Het in elkaar zetten van het scherm ging soepel, de schroefjes zitten aan de voet vast, dus deze is gemakkelijk aan de stand te monteren. Het paneel erop plaatsen was ook simpel. Alleen het plastic plaatje achterop het paneel kreeg ik er niet helemaal netjes op, maar dit kan geen kwaad. Tijdens het neerzetten kwam ik erachter dat de voet zo groot is dat ik deze maar net op mijn bureau kwijt kon. Vervolgens de meegeleverde Displayport via het kabel management gaatje netjes weggewerkt, ook het draad van mijn muis en toetsenbord ging hier prima doorheen. En zo waren ze netjes weggewerkt.
Eerste indruk
En toen sprong het scherm aan! Wat een kleuren komen daar vanaf zeg! En ik kon eindelijk mijn muis niet meer zien haperen op het scherm. Gelijk in een potje Rainbow Six gesprongen. En merkte dat ik met veel meer gemak de tegenstander kon tracken. Ook zag ik ze gemakkelijker in donkere hoeken door de Black Equalizer in het scherm. Ik merkte ook dat mijn ogen veel minder moe werden van het kijken naar het scherm. Eindelijk kon ik mijn scherm ook omhoog schuiven, wat een stuk beter is voor mijn nek, verder kan hij ook naar boven onder links en rechts kantelen, en 90° gedraaid worden voor het intense Reddit browsen. De curve doet voor dit scherm niet zo veel, maar het is leuk om over op te scheppen I guess.
Indrukken na twee weken
Na deze monitor 2 weken te hebben gebruikt ben ik nog steeds enorm tevreden. In het begin merkte ik het niet als ik dips had naar onder de 90 frames. Maar ik ben ondertussen volledig gewend aan 144hz en erger me als ik onder de 120fps zit.
Nog steeds merk ik dat mijn gameplay een stuk verbeterd is. Mensen tracken gaat een stuk gemakkelijker, en ik heb soms echt de advantage omdat ik ze eerder zie dan zij mij. Ik raak ook veel minder vermoeid van het kijken naar de monitor, en kan dus langer doorgamen zonder hoofdpijn. Een nadeel voor mij is dat het lampje op de monitor niet uit wil als ik het scherm in stand-by heb staan, deze is niet heel fel, maar kan wel irritant zijn als het scherm op je slaapkamer staat. Gelukkig fixt een stukje tape dit natuurlijk zo...
Ik ben echt enorm tevreden met dit scherm, het heeft eigenlijk alles waar ik van kan dromen voor de prijs van €250 waarvoor ik hem heb gekocht. Dit is denk ik de beste bang for your buck die je gaat vinden. Zeker een aanrader!

Heb jij ook een Samsung LC24FG73 Zwart?

Hoi Saabi,

Ik ben op zoek naar een 144hz 1080p scherm en deze lijkt me geweldig. Ik lees alleen reviews online die zeggen dat tekst blurry is op deze monitor. Wat is jou ervaring hiermee?
Dank voor je reactie!
Hey, ik heb dit op mijn unit nog nooit gemerkt. Ik verwacht dat als het er is, het ook vrij minimaal zal zijn. Daarbij kan je via het OSD de sharpness van het beeld nog aanpassen. Mocht het toch aanwezig zijn.

Ik ben na een paar maanden gebruik ook nog steeds super tevreden met dit schermpje. Zou hem nog steeds aanbevelen ;)
Ah mooi om te horen!
Nog 1 vraagje: ik heb best wel een smal bureau en de voet lijkt behoorlijk groot. Is dat in het echt ook zo? Hoeveel ruimte heb je nodig om 'm fatsoenlijk een plek te kunnen geven?
Yep het is best een flinke voet. Effe snel opgemeten is hij 47 cm breed en 26 cm diep, bij mij past het net. Gelukkig kan je het scherm ook aan een Vesa arm ophangen.
Heb dit scherm inmiddels ook een weekje in huis. Fantastisch ding. Ik zag dat je als minpunt had staan dat het lampje niet uit kan. Dit kan je in de instellingen wijzigen ;)

[Reactie gewijzigd door SPOXYWOXY op 7 december 2018 13:33]

Mooie review, zit op het punt om de monitor te bestellen, maar zit te twijfelen of ik de 24 of 27 inch versie bestel.
Welke grootte heeft u?
Als u 24 inch heeft, is het beeld dan wat aan de kleine kant?
Als u 27 inch heeft, is het beeld dan niet een beetje blurry door de grootte van het scherm?
Hey, ik heb de 24 inch versie. Voor mij is dit een prima grootte. Maar je moet voor jezelf beslissen wat je het beste lijkt. Beide zullen zeker geen miskoop zijn. ;)

Als je nog meer vragen hebt feel free to ask!
Nog bedankt voor de reactie! Heb ondertussen het scherm al een dag in gebruik. Het is een erg mooi scherm, zowel het paneel als de bouwkwaliteit. 24 Inch was heel even wennen, maar het is inderdaad een prima grootte. Alleen vielen de kleuren mij een beetje tegen, maar heb dat opgelost door de "picture mode" op cinema te zetten.
Gezien dit toch wel de meest populair review is hier van dit scherm, wellicht handig om op te nemen: hij is gsync compatible tot 120Hz :)