Canon Pixma iP4200 Review

roland83 14 maart 2010, laatste update op 14 maart 2010, 1.074 views

Canon Pixma iP4200

Pluspunten

• cassette en handmatige invoer
  • dubbelzijdig printen
  • laag inktverbruik
  • goede fotoprestaties

Minpunten

• slechte tekstprestaties
  • snelheid algemeen

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 2
Afdruksnelheid Score: 2
Drivers en stabiliteit Score: 4
Deze printer is inmiddels alweer een tijdje in gebruik, ik ga dan ook geen lange review schrijven. Ik verwacht wel dat Canon in de serie opvolgers weinig heel spannende nieuwigheden heeft geintroduceerd, dus een review kan in elk geval geen kwaad.

Mogelijkheden

Deze printer was toen hij net op de markt kwam vrij revolutionair: een printer voor 140 euro met een groot aantal mogelijkheden. Papier gaat de printer in vanuit een cassette of een invoertray aan de bovenkant. De cassette gebruik je voor gewoon A4-papier, en de bovenste input kan van creditcardformaat tot aan A4-papier slikken. En de printer kan automatisch dubbelzijdig printen vanuit beide papierinvoerlades, einde aan het gedoe met handmatig dubbelzijdig afdrukken.

Ook het aantal verschillende soorten papier dat wordt ondersteund door de driver is enorm. Van gewoon papier, via hoge resolutie- en fotopapier naar enveloppen en standaard stickervellen. Hij kent het allemaal en past de instellingen automatisch aan. Ook kun je meerdere pagina's op 1 vel printen, of een A5-boekje maken. Het enige wat je dan nog moet doen is het pakketje nieten.

Inkt en kosten

De printer heeft 5 losse cartridges: cyaan, magenta, geel en zwart voor foto's, en een grotere zwarte cartridge voor tekst. Deze laatste is andere inkt. Het is op pigment gebaseerd, in plaats van kleurstof (dye-based) zoals de andere 4 kleuren. Pigmentgebaseerde inkt is goedkoper, daarom is deze cartridge maar 20% duurder voor 50% meer inhoud.

De driver geeft wel aan wanneer inkt bijna op is, en als één kleur op is, weigert de printer verder te printen. Een cartridge vervangen is relatief goedkoop, zeker vergeleken met concurrenten als HP en Epson.

Inktverbruik is laag, je ziet het omdat inkt op zowel gewoon papier als foto's vrijwel direct droog is en helemaal niet vlekt of uitloopt.

Kwaliteit tekst

De kwaliteit van tekst printen valt tegen. Zoals gezegd gebruikt de printer hiervoor aparte zwarte inkt, en die inkt is meer donkergrijs dan zwart. Op normale kwaliteit wordt tekst wel goed leesbaar op gewoon A4-papier, maar het is dus niet zwart. Op hoge kwaliteit verandert er vrijwel niets, en op snellere kwaliteit wordt tekst grijzer.

Canon belooft een snelheid van 25 pagina's per minuut, maar dat kun je wel vergeten. Misschien wordt dat gehaald op ultralage kwaliteit en enkelzijdig, maar bij normale tekst op normale kwaliteit en dubbelzijdig geprint, haalt de printer misschien 4 kantjes per minuut. En dat is echt langzaam, ook al eind 2008 toen ik de printer kocht. Genoeg HP-printers uit eerdere jaren waren al sneller. Het gemak van dubbelzijdig printen is wel groot, maar het slurpt tijd omdat de printer tussendoor wacht tot de vorige pagina droog is.

Kwaliteit foto's

Foto's afdrukken is een genot. Het is alleen belangrijk dat je goed fotopapier uitzoekt. Canon-fotopapier werkt gegarandeerd, maar is vreselijk duur (50 cent voor een 10x15 vel). Met goedkoper fotopapier loop je risico dat de inkt niet in het papier trekt, en dat het gaat vlekken. De printer kan papier hebben tot 250 gram per vierkante meter.

De kwaliteit van de foto is vergelijkbaar met die van een fotocentrale: uitstekend dus. Je ziet amper verschil. Kleuren zijn helder, zwarten zijn zwart. Contrast is goed, ook bij zwartwitafdrukken. De printer heeft wel de neiging om foto's wat geler of groener af te drukken dan ze hadden moeten zijn. Maar fotocentrales doen zulke gekkigheid ook wel eens.

Ik heb ook al sinds eind 2008 een paar foto's aan de muur hangen, die zonder enige bescherming soms zelfs in de zon hangen. De kleuren zijn nu nog steeds hetzelfde, er is geen kleurvervaging te zien.

Snelheid is goed, een 10x15 foto is in anderhalve minuut klaar. Geen wereldrecord, maar voor een thuisprinter meer dan voldoende snel. Het kan sneller, maar dan gaat de kwaliteit ook achteruit.

Cd's printen

De printer kan ook nog op cd's printen. Er zit een aparte tray bij, waar je een cd in kunt klikken. In de driver moet je even afstellen wat het midden is (bij mijn printer is het midden net 0,3 millimeter verschoven bijvoorbeeld), maar dan gaat cd's printen nauwkeurig en snel. En het resultaat lijkt op een matte foto.

Software

De meegeleverde software is capabel genoeg voor het printen van foto's en cd's. Het is een hoop gedoe met marges e.d. vanuit gewone programma's, het Canonprogramma houdt hier zelf rekening mee. Kwestie van foto's selecteren, papier en kwaliteit selecteren en de printer doet de rest.

Het cd-programma is iets ingewikkelder, omdat je het plaatje goed op de cd moet plaatsen. Plaatjes zijn nooit helemaal geweldig gescand, en het programma is niet erg nauwkeurig in het plaatsen. Printen gaat daarna vanzelf.

Deze printer was eind 2008 naar zijn prijs (149 euro destijds) erg goed, en werd vooral geadverteerd om zijn fotokwaliteit. Dat is ook wel te merken, want foto's worden erg goed geprint. Mogelijkheden zijn ook erg goed (papier- en formaatondersteuning, dubbelzijdig printen, etc.). Het enige wat echt tegenvalt zijn de prestaties van tekst. En dat is toch wat je het meeste print, zeker als je je portemonnee te vriend wilt houden.

Ik hoop dat Canon voor de opvolgers (inmiddels de iP4700) de snelheid in elk geval heeft verbeterd. Het inktsysteem is ondanks opvolgers van de cartridge niet veranderd, dus is er nog altijd een aparte zwart voor tekst. Hopelijk is de kwaliteit hiervan ook verbeterd.

Heb jij ook een Canon Pixma iP4200?

Ik heb hem ook maar bij mij loopt 'ie vanaf de bovenste tray echt constant te klootzakken om een velletje naarbinnen te slurpen. Gaat wel beter met mooi dik papier maar om nou gitaartabs en routebeschrijvingen op handgeschept reliefpapier te gaan drukken is ook weer zo kostbaar.

Ik vind hem als hij eenmaal een blaadje te pakken heeft eigenlijk wel weer snel zat, maar ik kom niet heel vaak boven de 3 velletjes achter elkaar (kan je toch beter een ouwe laserjet voor op de kop tikken qua pegels/pagina verhouding).

Oja voor m'n mede Linux gebruikerts, hij werkt wel maar alleen heel basic, en de standaardinstellingen (in Ubuntu/Mint in ieder geval) zijn ietwat krankzinnig (alles op 15% en zo weinig inkt gebruiken dat alles onleesbaar is).
Ik heb het papierprobleem nog niet bij deze printer gezien (gelukkig). Erg vervelend is het als je dat hebt, ik ken het wel van een oude HP Deskjet 500. Die slikte helemaal niks meer zelf.

Hij is snel genoeg, dat is zeker waar. Maar eigenlijk waren veel HP-printers toen al sneller met zwartwit tekstafdrukken. Die waren dan ook schreeuwend duur in inkt, want het idee van een tweede zwartcartridge van Canon is echt wel merkbaar kostenbesparend.

Overigens kun je bij de kwaliteitsinstelling kiezen of de "halftoning" moet gebeuren met diffusie of dithering. Voor optimale tekstafdrukken op normale kwaliteit heb ik diffusie standaard aanstaan. Alleen bij beste kwaliteit maakt de printer het raster van de tekst zo klein dat een letter een geheel gevuld vlak is, op normale kwaliteit blijft het een zichtbaar raster als de halftoning op dithering staat. En dat is niet prettig leesbaar.

Hopelijk hebben we allebei nog jaren plezier aan deze printer ;)