Specificaties 7.1-kanaals - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-SR875 Review

Dilirium 13 maart 2010, laatste update op 14 maart 2010, 3.876 views

Onkyo TX-SR875

Pluspunten

• Bang for Buck
  • Betrouwbaar (knock on wood)
  • Ontzettend veel aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Hoewel niet bij mij, warmte
  • Reon beperkt instelbaar

Geluidskwaliteit Score: 4
Hoewel het een inmiddels redelijk gedateerde receiver is toch maar even een review. :)
Foto's volgen zsm, deze staan op mijn laptop.

Waarom de Onkyo 875?

Nadat ik bijna twee jaar geleden een beetje klaar was met mijn toenmalige set (Sony MHC-EX70AV icm Eltax speakers) ben ik op zoek gegaan naar een kwalitatief betere set.

Dat de speakers die ik aan zou gaan schaffen de Dali Concept 8's zouden gaan worden stond al redelijk snel vast, deze heb ik bij een kennis mogen aanschouwen en was onder de indruk van het geluid dat deze toch budget speakers (relatief gezien) ten gehore brachten.

Qua design ben ik altijd erg gecharmeerd geweest van Denon en HK dus zodoende ben ik ook in die richting gaan luisteren bij de Hifi boer.
Uiteindelijk is het de Onkyo 875 geworden omdat de Denon en de HK in mijn beleving een beetje wollig klonken icm mijn Dali's terwijl de Onk het geluid zeer helder weergeeft. Dit is natuurlijk suggestief en een kwestie van smaak.

Naast de veelal zeer lovende kritieken van diverse sites gingen er op diverse fora verhalen de ronde over ploffende condensatoren, stervende displays, oververhitting en smeltende eindtrappen.
Dit waren voor mij geen argumenten om het niet te doen temeer omdat de Sony set die ik hiervoor in mijn bezit had ook een heethoofd was en meer display weerstanden heeft verteerd dan ik brood.
Daarnaast vind ik het altijd leuk om een beetje te knutselen aan electronica als het stuk gaat. Alles wat ik op dit gebied koop moet ook meteen "los" om te zien hoe het er van binnen uitziet.

Gebruikt icm:

- Sony BDP S350
- Panasonic TH-42PZ80EA
- HTPC
- Dali Concept 8

Geluidskwaliteit
Ik heb in eerste instantie voor een receiver gekozen omdat ik destijds veel films keek maar wegens tijdgebrek komt dat er de laatste tijd niet veel meer van. Muziek luisteren is hetgeen waar de Onkyo op dit moment vooral voor gebruikt word en ik moet zeggen dat het gewoon zeer goed klinkt. Ontzettend strakke lage tonen terwijl de rest gedetaileerd blijft.
Ik luister naar alle soorten muziek van Gabber (Good old days O-) ) tot Sade en van Metallica tot Katie Melua en alles word loepzuiver -ongeacht het volume- weergegeven. Sinds afgelopen week heb ik de speakers in "BTL mode" aangesloten (Gewoon omdat het kan) en moet zeggen dat het qua beleving allemaal net wat imposanter is.
Bewijs dat het niet enkel tussen mijn oren zit heb ik niet behalve dat bij de eerste explosie in "The Hurt Locker" de (half) dode bladeren van mijn Ficus vallen, wat eerder niet het geval was. ;)

Beeldkwaliteit
Hier heb ik niet echt een zinvol oordeel over omdat ik niet zo heel veel films kijk. Als ik al kijk dan zijn het Blu-rays waarvan het beeld ongemoeid gelaten word door de receiver. Toevallig laatst Requim for a dream gekeken vanaf DVD en het beeld is (uiteraard) wel scherper maar toch betrap ik de receiver er op dat er af en toe een artifactje geproduceerd word.

Features
De receiver ondersteund veel geluidsformaten en heeft ontzettend veel aansluitmogelijkheden.
Bijna alles is instelbaar echter het verborgen menu voor de Reon instellingen is ronduit karig te noemen. Ik weet echter ook niet in hoeverre instellingen hier van enig nut zouden kunnen zijn.
Een ander minpuntje vind ik de Audessey setup. Het kan aan mijn kamer akoestiek liggen maar ik krijg er geen normaal resultaat mee hoeveel metingen ik ook doe.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is over het algemeen goed. De receiver ziet er uit als een Lada (Bedoel ik niet negatief) en hij weegt ook zoveel als een Lada. De knoppen voelen stevig aan en het front is van redelijk dik aluminium vervaardigd. Ook de volumeknop is volledig van aluminium en zit stevig gemonteerd, dit punt noem ik omdat ik me persoonlijk bijzonder irriteer aan plastic draaiknoppen op een wiebel-asje die aanvoelen alsof je een goedkope autoradio bediend.
Ook de aansluitingen aan de achterkant zitten stevig gemonteerd, je hebt niet het gevoel dat je ieder moment de printjes met aansluitingen naar binnen drukt. (Dit is me bij de Sony wel gelukt)

Van binnen had het naar mijn idee allemaal best even wat anders gekund. Ik ga er van uit de engineers bij Onkyo hun vak verstaan, begrijp me niet verkeerd maar de receiver wordt wel erg warm als de ventialtie niet goed is.
Natuurlijk is het zo dat je ook de radiateur van je auto niet af moet plakken maar audio apparatuur staat nou eenmaal vaak in kleine ruimten waar ventilatie niet altijd optimaal is. In mijn geval valt het met de warmte reuze mee omdat hij genoeg ademruimte heeft.

Heb jij ook een Onkyo TX-SR875?

Ik heb de Onkyo 905, die wordt ook erg warm. Het is al eens gebeurd dat deze afsloeg. Dit is nu verholpen door een oplader te plaatsen in de AC outlet van de receiver met een 120mm silent fan :)
Hoi,

Om te beginnen, geen idee of je deze setup nog steeds gebruikt, maar hopelijk kan je me (nog) helpen. Ik heb deze AV tweedehands gekocht maar ik krijg het niet voor elkaar om DTS MA aan de gang te krijgen in combinatie met een sony blu ray bdp-s550, bijna dezelfde als je jouwe (toentertijd?) ik zie de melding HDMI pasthough in de display van de amp, terwijl ik eigenlijk dts zou moeten zien toch?
In de bd speler staat audio uitvoer op hdmi en bd audio op rechtstreeks. Verders niets op downmix ofzo. Weet jij toevallig wat ik over het hoofd zie?

Alvast dank voor ieders input
Probleem opgelost, hdmi audio out uitschakelen in het menu van de amp. HD audio signalen worden nu doorgeven zoals het hoort, ook mooi te zien in display :-)