1 review

Corsair Crystal 280X RGB Zwart - Reviews

Specificaties Small form factor • 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Crystal 280X RGB Zwart Review

Foritain 18 juni 2018, laatste update op 19 juni 2018, 2.947 views

Corsair Crystal 280X RGB Zwart

Corsair heeft weer een heerlijke kubus in huis. Prachtige kast, veel glas, eenvoudig mee te werken en vooral eenvoudig om echt wat moois van te maken. Wel wat verbeterpunten, maar als dit je smaak is gewoon een uitstekend, ietwat prijzig kastje.

Pluspunten

• Uitstekend afgewerkt
  • Eenvoudig inbouwen en kabels wegwerken
  • Ruim inbouwopties voor stevige game-/all-round machines met ruimte voor full-size GPU, waterkoeling, 3x SSD 2x HDD (naast M.2 opties).
  • Koelprestaties ruim voldoende
  • Addressable RGB Controller en 2 aRGB fans meegeleverd (en behoren tot de tofste van dit moment)
  • Optie tot witte variant, en ook non-RGB versies te koop voor flink minder geld.

Minpunten

• Meerprijs aRGB versie fors (maar de losse controller/fans zijn ook prijzig)
  • Fancontroller had er ook bij gemogen.
  • Micro ATX moederbordkeuze niet zo ruim als ATX borden.

Corsair Crystal 280X

- Inleiding
- Specificaties
- De buitenkant
- De binnenkant
- Inbouwen
- Conclusie

De Corasir Carbide Air 240 was één van die kastjes die we heel frequent voorbij zagen komen. Niet heel vreemd want in 2014 en 2015 waren de kubus cases best populair, of in elk geval behuizingen die dankzij een wat bredere vormgeving minder de hoogte in schoten, en het was gewoon een leuk ding. Veel van de leuke soort-van-kubus cases van die tijd zijn tegenwoordig gewoon niet zo interessant meer, alleen al vanwege het toen gebruikelijke acryl versus het tegenwoordig gebruikelijke glas.

Hoewel de nieuwe Corsair Crystal 280X wat naam betreft anders is, Carbide maakt tenslotte plaats voor Crystal, zien we de case waar we vandaag over schrijven toch als de spirituele opvolger van die populaire Air 240. Nog altijd een redelijk lage doch wat bredere case, het chassis lijkt er in elk geval ook heel veel op, maar dan modern met onder andere glas aan drie kanten, meer ruimte voor waterkoeling, en een RGB optie.

De Crystal 280X komt in zwarte en witte kleurstellingen, en is verkrijgbaar in een versie met twee ‘standaard’ 120mm fans a 119 euro, of in RGB smaak waarbij je twee Corsair LL120 fans krijgt met de bijbehorende LED controller voor 174 euro. Deze LED controller kan worden uitgebreid met meerdere fans en strips zoals we in onze build ook zullen doen.

Specificaties

De buitenkant

Het gevoel dat dit de 2018 versie is van de 240 Air hadden we al vanaf het eerste uitpakken, ondanks dat het exterieur op veel fronten toch anders is. Om te beginnen veel glas en geen acryl; zowel de zijkant, voorkant als bovenkant is glas. Het paneel rechts is van staal, maar het zwarte deel aan de voorzijde met het kleine Corsair logo erop is van kunststof. Net kunststof, maar wel kunststof. Afwerking? Keurig. Geen fratsen dit keer met het paneelmontage, we zien gewoon duimschroeven, maar de platte schroeven die je met een inbussleutel erop zet zijn wel los meegeleverd deze keer. Niet vreemd dat Corsair je die keuze geeft, want de keuze bij een paar recente cases om enkel de platte schroeven erop te zetten bracht wel wat kritiek (zichtbare slijtage bij meermaals openen, meer werk om het paneel los te halen).

Ook de bovenkant oogt keurig, Corsair heeft hun tooling wel op orde, hooguit kunnen wij een beetje klagen dat in vergelijking met de drie andere kanten de rechterkant een beetje suf oogt.

Achterop krijgen we een beeld van de indeling van de case. Micro ATX bord aan de ene kant, voeding-op-zijn-kant en opslag aan de andere kant. De twee 3,5” HDD’s zijn ook van achteren te benaderen, dat zagen we 4 jaar geleden ook.

Omdat de case geen ruimte heeft voor een fan achterin lijkt een 2x intake voor en 2x outtake bovenop redelijk voor de hand liggen. Je kan echter ook twee 120mm fans onderop plaatsen, en daar zien we dan ook een filter zitten. Bottom-to-Top airflow bouwen wij deze keer niet in, maar is in de regel een effectieve oplossing.

De
binnenkant

We breken hem af alvorens we hem op kunnen bouwen. Voorkant- en bovenkant glas verwijderen we zodat we fans erbij kwijt kunnen. Zelf zie ik liever zwarte randen in het glas om de randen van de case te verbergen en wat minder 'in' eventuele led strips te kijken, maar vrouwlief was het niet met mij eens. Corsair heeft de interne randen van het chassis wel netjes afgewerkt overigens waardoor je in elk geval geen lelijke frame randjes ziet.

De voorkant komt als geheel los. Redelijk gesloten voor het oog, maar met een vrij ruime gleuf tussen de glas en kunststof gedeeltes, plus bovenop en onderop wat ruimte Achterop dat paneel zien we wederom signalen van een nette tooling.

Grote stoffilters op de voor- en onderzijde, de twee mogelijke intakes, zien we graag.

Gezien wij de RGB versie van de case hebben zien we twee RGB fans voorgemonteerd. Fysieke kwaliteit zegt weinig over de prestaties, maar dit zijn echt verdomd mooie en degelijke fans.

Originaliteitsprijzen winnen ze er niet mee, maar het dual chamber ontwerp heeft zichzelf ruimschoots bewezen en we zien hem dan ook graag weer eens terug, zeker gezien we ze tegenwoordig een stuk minder vaak zien dan in de tijd van de Air 240. We zien aan de linkerkant een net, goed afgewerkt maar niet uitzonderlijk zwaar chassis voorzien van wat rubberen grommets.

En achterop zien we plek voor de twee HDDs, drie SSD’s, voeding…

En in het resterende hoekje links onder waar we straks eenvoudig al onze kabels uit het zicht dumpen zien we ook de RGB controller. Dit is de volwaardige controller die we ook in de ca 90 euro kostende LL120 3-pack zien. Twee LED kanalen, waarbij je tot 6 ventilatoren op één kanaal kwijt kan, wat gezien de afmetingen van deze case toch ruim genoeg is, en een tweede kanaal vrij houdt voor bijvoorbeeld LED strips die je ook kan chainen. NZXT, ik hoop dat jullie opletten want controllers met één kanaal voor -of- RGB fans -of- RGB strips is gepruts.

Onze build

Voor onze build kozen we voor de volgende onderdelen:
- ASUS ROG Strix Z370-G Gaming
- Intel Core i5-8400
- Corsair H60 (120mm AIO)
- Corsair Vengeance RGB 16GB 3000MHz
- ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080
- Seasonic Focus Plus Gold 550W
- Samsung 960 PRO 1TB
- Corsair LL120 3-pack
- Corsair RGB LED Lighting Pro Expansion Kit

Wat opmerkingen daarbij. Uiteraard is een Z370 bord met een non-overclocking i5 wat overkill, maar het is een mATX case en we hebben geen stash micro ATX borden. Ook de LL120 kit is een beetje overkill, want daar zit de RGB controller bij die ook standaard in de RGB versie van deze case zit. Dubbelop dus.

Een klein kijkje bij die accessoires waar de RGB versie van de case toch wel een beetje om roept. De LL120 fan kit, fans zijn ook los te koop, bevatten dezelfde fans als deze case. De case heeft een controller voor 6 fans aanwezig, en hoewel theoretisch mogelijk (6 fan posities, plus een RGB fan op je processorkoeler?) lijkt het onwaarschijnlijk dat je er meer dan 6 nodig hebt. De RGB LED strip kit bevat vier strips met magnetische montage en plakstrips, en die zijn samen lang genoeg om een rondje te doen in het primaire compartiment van de 280X. Tip: plak ze vast, met enkel de magneten is het lastig om ze helemaal strak te plakken.

Voor het bouwen pakken we de schroefjes erbij, die zitten in individuele zakjes. Inbussleutel zit erbij voor wanneer je de duimschroeven vervangt met de platte schroeven op het glas. Een vervelende omissie: een verloopje welke je op stand-offs plaatst om die te verplaatsen ontbreekt.

Bouwen zelf stelt weinig voor, alle kabels verdwijnen eenvoudig naar achteren en met een 120mm radiator achter de bovenste fan aan de voorzijde zien we ook dat een hele lange GPU zoals deze Strix geen punt is. Zouden we een 240mm radiator voorin plaatsen (280mm past enkel bovenin, of onderin maar dat lijkt mij met een stevige GPU niet gewenst en vooral voor custom loops een optie), dan zouden we onze videokaart in de weg zitten. Een 240mm of 280mm radiator bovenin zien we wel keurig passen, er is ruimte genoeg tussen de door ons geplaatste ventilatoren en het moederbord voor een AIO. Sterker nog, visueel gezien zou dat wat mooier zijn om die ruimte te vullen dan de 120mm voorin.

Achterin ‘dumpen’ we de kabels eenvoudig, zelfs een bak schijven lijkt daar geen problemen te geven. Even op letten dat je voeding wel kan ademen via het zijpaneel uiteraard. Kabelmanagement is weliswaar eenvoudig, maar gezien het aantal RGB extra’s is het wel een klein klusje om alles even aan te sluiten. Let er ook op dat je de RGB fans op header 1-4 aansluit: sla je bijvoorbeeld 3 over en prik je twee fans in 4 en 5, dan werkt die verlichting niet goed. Niet erg, wel even stil bij staan.

En af!

Prestaties

Zoals vaker moeten we duidelijk stellen dat de prestaties grotendeels afhankelijk zijn van de door jou gekozen onderdelen, en dat het ook vooral zaak is om te zorgen dat jij er gelukkig mee bent. Wij kiezen ervoor om een build samen te stellen die er goed uit ziet, maar ook inhoudelijk best in balans is. Een zes-core i5 met een GTX 1080 is een praktische en degelijke combinatie.

De keuze om per case een passende build te maken heeft als consequentie dat vergelijken soms lastiger is, al hebben we alsnog wat aan de absolute resultaten. Daarbij hebben we deze GTX 1080 afgelopen week nog in een andere build gehad (CM H500M) wat enig perspectief biedt. Om onze praktische approach vast te houden: we hebben de ventilatoren zo afgesteld dat we op exact 40,0 dBA uitkomen op 50 centimeter afstand. Zet je dit naast je op je bureau dan hoor je dat de pc aan staat (wat airflow), maar het mag niemand behalve pure stiltefreaks storen, ook zonder headset.

Met onze H60 waterkoeler voorzien van de LL120 fan zien we de i5-8400 op een 55 Celcius uitkomen met een zware synthetische load (AIDA64). Dat is gewoon in de verste verte geen uitdaging.

De Strix GTX 1080 komt uiteindelijk op 75 C uit, wat ook voor dit stukje hardware totaal geen problemen geeft. We zagen deze GPU in de Cooler Master H500M echter op 67 C belanden met een open front, en 72 C met een glazen voorpaneel. Een temp delta van 3 graden liggen we niet wakker van, maar het geeft aan dat de airflow eerder ‘redelijk’ of ‘best redelijk’ is dan ‘zeer goed’. Overweeg je een GTX 1080 Ti of een Radeon RX Vega te pakken, hou dan de temperaturen even in de gaten. Ik verwacht geen problemen, maar mocht jouw build wat te hoog oplopen (meer dan mid-80’ers zijn ongewenst met het oog op wat stofopbouw of warmere dagen) overweeg dan een extra fannetje op de bodem.

Corsair Link en iCue

Corsair Link is het basis softwarepakket waarmee we één en ander kunnen doen met ons systeem. Uiteraard vooral voor de RGB versie van de case want we moeten de ingebouwde Lightning Node Pro vertellen wat ‘ie moet doen met verlichting. Mocht je andere Corsair producten hebben met software dan weet je waar dit heen gaat: eenvoudig en intuitief genoeg om snel wat leuks op te zetten, zij het met losse kleurtjes of gewoon door één van de vele ingebouwde effecten uit te voeren. Uiteraard wel even zaak om de software te vertellen in welke volgorde de effecten moeten lopen, want meerdere hebben namelijk effecten die van de één in de andere over gaan.

Mocht je willen zit er overigens ook een heel pc-check gedeelte in. Sensortjes controleren, of zelfs naar files loggen als je wilt. Reviewers en testers hebben veelal hun eigen methodes, maar voor troubleshooting als consument is het een handige tool.

De toekomst van Corsair en hun RGB feestje zit echter niet in Link, maar in iCue, een softwarepakket waarvan Corsair zelf vooralsnog heel duidelijk is dat het om een testversie gaat. Nu heeft Corsair de nodige ervaring met software, en voelt die applicatie eigenlijk helemaal niet ‘alpha’ aan. Ook hier kunnen we de controller vertellen hoeveel fans- en strips we hebben aangesloten, kunnen we per-led effectjes toepassen, en zien we een ton effecten vooraf ingebouwd.

De alpha staat is echter op zijn plaats kijkende naar de ontbrekende aspecten, want het idee is dat we straks een compleet softwarepakket hebben die per game tal van complexe effecten kan presenteren. Vooralsnog zien we Far Cry 5 support, en that’s it. Corsair heeft alle capaciteiten in huis om dit uit te bouwen, hun software heeft zich gaandeweg ontwikkeld tot één van de meest aangename in de game peripheral industrie, maar vooralsnog is het een beetje wachten op meer mogelijkheden dan de gebruikelijke line-up. Mocht je zelf twijfelen tussen Link en iCue, persoonlijk vind ik iCue nu al fijner werken dan Link.

Showcase

En hier gaat het natuurlijk om, het addressable RGB feestje. Het zal niemand ontgaan zijn dat we de laatste jaren flink wat NZXT Aer builds hebben gemaakt, en zelf nog altijd hebben, vooral omdat zij als één van de eerste op de markt met aRGB fans kwamen en eenmaal bekend met een systeem blijf je er makkelijk aan vastplakken. Het is duidelijk dat Corsair de latere lancering heeft gebruikt om een aantal aspecten naar een hoger niveau te tillen: meer ledjes in elke fan, verlichting niet alleen op de rand maar ook in de fan zelf, en soepelere effectovergangen. Wel zijn de individuele ledjes iets duidelijker zichtbaar.

Het was even geleden dat wij een kubus-achtig kastje voor ons hadden, een vormgeving waar op zich al best veel voor te zeggen valt voor liefhebbers van de PC op tafel; zolang je de footprint kwijt kan is het toch een stukje eleganter dan een enorme toren. Nog kleiner kan natuurlijk ook, maar dit beestje heeft ruimte voor heel veel koeling, waterkoeling, twee HDD’s en drie SSD’s (los van eventuele M.2’s op je moederbord), full-size videokaarten en ATX voedingen. Oh, en ruimte voor een bak verlichting.

De perfecte case bestaat sowieso niet, dus het is altijd de vraag of het gewoon een goede case is die je kan overwegen als je dit mooi vindt (check), en als we voorzichtig mogen inschatten of dit een gewilde uitstraling gaat zijn dan maken we ons er ook niet al te veel zorgen over.

Serieuze minpunten? Daar lijkt geen sprake van. Kwalitatief is het keurig, afwerking is uitstekend, en hooguit zouden we de kunststof elementen voorop liever als staal hebben gezien op elke case voorbij de 100 euro. Zelf had ik ook donkere randjes in het glas gewaardeerd zodat je de individuele ledjes minder duidelijk ziet, maar de meningen over wat ‘beter’ is zijn hier verdeeld. Zowel voor het 119 euro kostende basismodel als het 174 euro kostende RGB model denken we dat Corsair ook wel een fancontroller had mogen inbouwen, vooral bij de RGB versie waar wel een chique oplossing in zit voor de verlichting van maximaal zes fans, maar de snelheden dus aan jouzelf of je moederbord zijn overgelaten. Daarover waren we onverdeeld in elk geval. En een verloopje voor stand-offs te verplaatsen maakt ons lijstje met opmerkingen compleet. Daarmee hebben we dus vier primaire puntjes van aandacht, of eigenlijk vijf als je bedenkt dat het aanbod aan micro ATX moederborden beperkter is dan ATX moederborden, maar dat kunnen we Corsair niet kwalijk nemen. Sterker nog, ik hoop dat de populariteit van cases als deze moederbordfabrikanten weer kan motiveren om wat meer focus op micro ATX te leggen.

Het voornaamste discussiepunt van de case zal de prijs zijn. Niet direct die van het basismodel, die met 3 tientjes boven de oude Air 240 duidelijk laat zien dat je hier veel meer moois (en een stukje kwaliteit) voor terug krijgt. Goedkoop is anders, onredelijk is het niet. 174 euro voor de RGB versie is echter een fors bedrag waar we toch even stil bij moeten staan. Voor 55 euro krijgen we twee addressable RGB fans en een RGB controller die 6 fans en een berg led strips aan kan sturen (en leveren we de twee non RGB fans in). De losse kit met die controller en drie fans kost 90 euro, die losse aRGB fans kosten 30 euro, en dat brengt ons tot twee opmerkingen: 1) de RGB versie van de case is niet onredelijk veel duurder in verhouding, en 2) aRGB accessoires blijven gewoon an sich prijzig. Bij NZXT cases met i achtervoegsel betalen we 35 euro meer voor enkel de controller terwijl we hier in elk geval al wat fans krijgen, en hoewel die ook als fancontroller functioneert krijgen we daar maar één RGB kanaal. Fancontrole kan je opvangen met je moederbord, aRGB controle over die ventilatoren niet. In mijn optiek blijft het allemaal best veel geld voor visuele upgrades, maar het is niet buiten proporties. Belangrijker: het feit dat Corsair wat later was met hun eigen aRGB oplossing zien we terug in het feit dat het weer een stapje chiquer is uitgewerkt: meer ledjes per fan, soepelere effecten, en inmiddels zelfs specifieke integratie met een aantal games.

Vooral de mogelijkheden met de moderne visuele accessoires is toch een beetje de kracht van deze nieuwe Crystal 280X: Je kan er namelijk iets heel fraais van maken. Of je nu voor een strakke donkere build gaat, of een aRGB feest, het zit er gewoon in plus genoeg ruimte en koelmogelijkheden voor praktisch elke moderne game pc of wat je er dan ook van wilt maken (heck, zelfs custom water moet wat van te maken zijn). Dual chamber builds zijn makkelijk om te bouwen, niet te gek hoge kastjes misstaan op de meeste bureaus niet, en je kan nog kiezen tussen wit en zwart. Of jij het mooi vindt moet jij natuurlijk bepalen, maar ik heb een flauw vermoeden dat dit wel een kastje is die we veelvuldig in onze Instagram feed voorbij zullen zien komen: pc bouwers zijn lichtjesgeil tegenwoordig, en wat dat betreft vormt de 280X een mooi canvas om daar stevig mee aan de slag te gaan.

Update: Op navraag heb ik begrepen dat deze cases vanaf eind Juli in de Benelux beschikbaar moeten zijn.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Corsair Crystal 280X RGB Zwart?

Mooie review en een zeer mooie kast! Zeker die foto's met hardware erin maken het zo compleet :D
Thanks Nemm :D En zonder hardware erin is het wat leeg idd xD
True, ik bedoel te zeggen dat je dan pas echt een beeld krijgt van wat het wordt. En die foto's trekken je wel over de streep als je nog twijfelde :D
Daarom bouwen we ze idd, stock foto's heb je nooit zo veel aan denk ik :D
+3 uiteraard :D

Ik had wat vraagjes :)
1) Er zijn geen fans aan de achterkant voor exhaust...zou je hier wel fans kunnen monteren, bijvoorbeeld 80mm fans of 92mm fans?

2) heb je geprobeerd om een 280mm radiator aan de bovenkant te monteren? (X62 bijvoorbeeld)? Ik ben erg benieuwd of dit lukt zonder met je moederbord/geheugen in de problemen te komen (ik heb nog geen voorbeelden online of youtube gevonden die dit geprobeerd hebben).

Ik zou deze kast graag met LL RGB fans willen, maar dan met 2x 140mm front fans, niet de 120. Maar dan begrijp ik dus dat je de non-RGB moet kopen en dan los die fans (+controller) erbij moet kopen?

EDIT: laatste vraagje (had je in april geDM'd maar wellicht niet gezien); ik wil graag RGB fans voor de radiator hebben. Zijn er bepaalde RGB fans (met genoeg static pressure) die de performance van de NZXT X62 fans evenaren?

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 22 juni 2018 16:24]

Beetje laat, sorry. DM's schieten er soms ook bij in. Reacties blijven ook komen op oudere reviews, dus het is echt een notificatiefest soms man.. pffff.... mijn excuses anyhow, niks wordt onbewust/onbedoeld niet beantwoord.

- 280mm rad past, check even bij specs (top en bottom). Zelf niet getest, maar ik zie op de foto's echt genoeg ruimte voor een (standaard, geen dikke custom) rad tussen de top fans en het moederbord.
- op zich is de package deal best netjes, maar als je de 120mm fans niet gaat gebruiken dan is het zonde geld natuurlijk. De controller zelf is overigens niet anders voor de 120's dan voor de 140's, dus als je wat met die fans kan is het geen probleem.
- We zijn (in t geheim) hard stoeiende met een ventilator test setup, dat heeft echter wat voeten in de aarde (of handen in het hout, beide niet mijn vanzelfsprekende hobbies). Als ik echter de vormen en specs van de LL en de Aers vergelijk, dan verwacht ik eerlijk gezegd geen echt relevante verschillen. Als je toch voor het Corsair RGB setje gaat zou ik zelf geen seconde twijfelen en die LL's ook gewoon op het rad knallen. Een graad (of 2) verschil, als die er al is, weegt niet op tegen het gezeik van meerdere RGB systemen combineren. Theoretisch interessante discussie, praktisch gezien zou ik de moeite niet nemen om hem te voeren.
Ja ik dacht al zoiets ;) No worries!
Dus die X62 past gewoon...da's mooi. Ik twijfel nog tussen deze kast en de Lian-Li PC-011 Air; bij deze case kan ik achter 2x80mm fans plaatsen (er zijn geen RGB 80mm fans :( ). Maar goed, als ik voor de Lian-Li ga, dan neem ik ook meteen die BORA fans ipv corsair LL. Kun je bij deze Corsair nou achteraan ook fans plaatsen (ik zie wel roosters, maar geen idee of ik er fans kan schroeven)?
7 out of 10 needs more RGB.

Maar goed er bestaat geen +7 dus het is 3 out of 10.
Het zijn gewoon 2 kasten aan elkaar gemaakt 😂 hoe dan ook, +3.
mooie review +3! Enig idee wanneer deze kast daadwerkelijk in de winkels ligt?
Thanks! :D

Ik heb even gevraagd of ze daarover een update hebben! Zodra ik wat weet update ik even.
Oof. Gaat nog wel even duren. Ik begrijp dat ze eind Juli in NL moeten zijn. Ik zet het ook even in de review.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 19 juni 2018 09:54]

Super, bedankt voor de nuttige update!
Welcome :)

Heb je in elk geval wat tijd om te plannen xD
Net op tijd voor de nieuwe GPUs? :D
Geef 'm dan weg ipv hem op te eten, dan heeft de mensheid er nog wat aan _/-\o_
Het lijkt alsof hij al te koop is bij azerty voor 102? https://azerty.nl/product...-minitowermodel-micro-atx

[Reactie gewijzigd door BlueKingNL op 19 juni 2018 11:31]

Dat's waar. Maar 102 voor de RGB versie is wel een lekker prijsje!
Oh damn, daar keek ik overheen. Tja, dan zou ik hem lekker pre-orderen xD
Ik heb vandaag geprepareerd. AZERTY heeft alleen nog geen idee wanneer hij komt. het
Voor die lage prijs ook? Zag dat 'ie zelf weer op normaal pijl was een dag of 2 na je comment.
Ik heb hem nog net voor 102 kunnen krijgen half uur later was hij weer 174
Ontzettend leuke kast, bedankt voor de review.
Je hebt mij enthousiast gemaakt en ben nu een m-itx ryzen mobo aan het zoeken maar kan er nog geen vinden waar ik enthousiast van wordt. lastig :X

[Reactie gewijzigd door Gman op 25 juni 2018 10:17]

Graag gedaan :)

Micro ATX overigens he, ik zou geen mITX bordje erin doen gezien de uitstraling en kabelmanagement. Helaas zijn er vooralsnog geen X470 borden, amar binnenkort zullen de B450's er zijn voor Ryzen. De vraag is natuurlijk, gaat dat voor jou voldoen (Welke CPU?) en heb je geduld? :D
Yes, ik heb je gesproken op de Coolermaster dag in Arnhem. Ik wil nog steeds voor de Ryzen 7 2700x gaan.
Ik heb niet heel erg veel haast, ik koop pas als ik echt tevreden ben met het aanbod.
De MSI B350M Mortar Arctic laat ik w.s. schieten. Een neutraal zwart moederbord is ook acceptabel maar de leuke borden hebben toch rode accenten en dat wil ik niet. Met andere woorden, ik ben er nog niet uit.
Ahhh yes, sorry, namen en gezichten combineren is niet altijd makkelijk :D

En valt nie mee he .. kiezen. Ik weet het soms ook nog niet, te veel mooi spul. En dan heb je net wat gevonden, en dan blijkt dat wat jij wil net weer niet kan (X470 mATX bord, of een 8700K met GTX 1080 Ti in een Cryorig Taku oid wat ik graag wil)... er is altijd wat...