EZVIZ Alarmsysteem Starter Kit

€ 127,95
Specificaties Alarmsysteem met diverse accessoires - Bekijk alle specificaties

EZVIZ Alarmsysteem Starter Kit Review

jvroosmalenTestpanel 17 juni 2018, laatste update op 17 juni 2018, 387 views Testpanel

EZVIZ Alarmsysteem Starter Kit

Leuke gimmick om mee te spelen, maar geen serieuze beveiliging. Sensoren zijn makkelijk en snel te installeren, maar triggeren erg makkelijk. Helaas geen code nodig om alarm uit te schakelen, er is één afstandbediening, die bij meer huisgenoten dus thuir gelaten dient te worden.

Pluspunten

• simple app
  • sensoren snel te installeren
  • sensoren toewijzen aan modi

Minpunten

• alleen op 2.4 Ghz Wifi
  • makkelijk uit te schakelen
  • één afstandbediening

Kwaliteit Score: 3

Ik heb als onderdeel van het testpanel de ezviz [url= pricewatch: EZVIZ Alarmsysteem Starter Kit starter kit [/url] en de Husky air 1080p: buitencamera samen getest. Deze review gaat over de alarm starter kit, en er word los ingegaan op de samenwerking met de camera.
De producten werken samen met een een smartphone app welke ik op mijn Samsung Galaxy S6 heb getest.

Alarmsysteem starter kit

• Infrarood bewegingssensor
  • Quick Start Guide voor elke component
[img width=400]5f7jgrpC[/img][img width=400]OOKHYPta[/img]
Quick Start Guide
In de Quick Start Guide vinden we de installatie instructies in een tiental talen waaronder Engels en Nederlands. De handleiding is duidelijk geschreven met overzichtelijke plaatjes. De verschillende stappen komen hieronder aan de orde.
Installatie en App installatie
[img]ALIzwdhU[/img][img]BaVlYgHh[/img]
De eerste stap is het aansluiten van de voeding op de Internet alarm hub. Het eerste wat opvalt is dat de power led vrij zwak is en slecht zichtbaar in een goed verlichte kamer. Na een halve minuut is de hub klaar met opstarten en volgt een gesproken melding. De melding heeft een goed volume, al is de stem iets wat blikkerig. Het Engels is goed te volgen en geeft een samenvatting hoe sensors kunnen worden toegevoegd/verwijderd.
De volgende stap is het installeren van de Ezviz app op een smartphone. Bij het installeren worden meteen een hele lijst permissies gevraagd. Het zou fijn zijn als dat pas bij gebruik zou gebeuren.
Na het starten van de app moet een account aangemaakt worden, hierbij is keuze om te registeren met een e-mail adres of telefoonnummer. Ik heb de eerste gekozen. Het wachtwoord moet tussen de 6 en 16 tekens zijn en zowel letters als cijfers bevatten. Speciale karakters kunnen wel gebruikt worden, en het e-mail adres moet geverifieerd worden.
Om de app te koppelen aan de hub kun je de QR code op de achterkant van de hub scannen. Als alternatief kan het serie nummer ingesteld worden. Hierna moet WIFI op de hub worden ingesteld, en word gevraagd te bevestigen dat je telefoon op het goede netwerk zit, en voor het wifi wachtwoord dat in plain-tekst zichtbaar is in het invoer veld. Dit koppelen duur vrij lang (tot een minuut). Als je te lang gewacht hebt na het aanzetten van de hub, moet je de hub eerst in de setup mode zetten door de instelling knop een paar seconden in te houden. Je krijgt duidelijke audio feedback dat je nu kan koppelen (tot het lukt hoor je elke ~20 seconden: “Continue, or press the setting button to quit”).
Helaas lukte het na een aantal pogingen nog niet om de wifi instellingen naar de hub te pushen. De FAQ op de website van Ezviz was ook weinig behulpzaam. Voor het toevoegen van camera’s is er de optie een qr code te genereren die de camera kan lezen en verwerken, maar de hub heeft geen camera, dus dat gaat niet werken.
Uiteindelijk met mijn laptop een hotspot opgezet (thanks windows 10) waar zowel mijn telefoon als de hub verbinding mee konden maken. Blijkbaar is er iets met mijn Wifi netwerk waardoor de gub er geen verbinding mee kan maken.
Via de app kon nu een firmware upgrade worden uitgevoerd van versie 1.5.0 naar 1.9.0
Ik woon in een winkelstraat en er staan hier veel oude huizen. Ik zie dus >30 wifi-netwerken afhankelijk van de locatie in mijn appartement.
Na contact met de klantenservice is het wel gelukt verbinding met Wifi te maken. De truc is het opzetten van een hotspot met dezelfde naam/wachtwoord als mijn gewone WIFI (terwijl de laatste uit staat). Dan de camera te resetten en opnieuw toe te voegen. Het paren ging nu goed. Hierna kon de hotspot weer uitgezet worden en de camera wel met mijn Wifi netwerk verbinden.
De App
De app van EzViz heeft een simpele en duidelijke “look and feel”. De meeste delen werken redelijk intuïtief en er staat bij de meeste opties genoeg uitleg. Via de app kun je o.a. de hub instellingen wijzigen wijzingen. Dit gaat met een serie sliders en sub-menus Zo kun je het alarm schema’s instellen voor wanneer het alarm automatisch aan/uit moet gaan.
Alarm hub
De hub houd verbinding met alle sensoren en kan audio feedback geven. Via de afstandsbediening kun je de hub in 3 modes zetten:
  • Thuis modes
  • Slaap modes (wel alarm op de buitenrand maar niet binnen)
  • Van huis modes (alle sensoren aan)
Via de software kan van elke sensor ingesteld worden in welke van deze standen de sensor actief moet zijn, dus je kan ze je eigen invulling geven.
Raam/deur sensor
De sensor kan via een micro-usb aansluiting worden opgeladen, en de handleiding belooft een batterij-duur van 3 maanden waarna de app een waarschuwing zou moeten sturen. Ik heb de kit nog niet lang genoeg om dit te verifiëren. De sensor kan via de app gekoppeld worden aan de alarm hub door het scannen van de QR-code. Alternatief kan via de knop op de hub deze in toevoeg-modes worden gezet waarna de sensor vlakbij gehouden dient te worden en op de sensor knop geduwd kan worden. Hierna herkent de hub de sensor en word het serienummer voorgelezen.
Om de sensor te installeren worden foam stickers mee geleverd. De sensor moet in dichte toestand op een deur of raam worden gemonteerd en de knop 2 seconden worden ingedrukt. Hierna herkent de sensor de beweging wanneer deur/raam wordt geopend of gesloten. Ook getest op een schuifraam en dat werkt best aardig.
Als het alarm aanstaat en de deur word geopend krijg je binnen 10 seconden een notificatie op je telefoon en begint de hub “Intruder” te roepen (tot een paar minuten na sluiten deur of tot overgang naar “thuis-mode”.
Infrarood sensor
De infrarood sensor kan in de hoek van een kamer gemonteerd worden en kan dan bewegingen detecteren. Er wordt flink geadverteerd dat huisdieren tot 25 kg genegeerd zouden worden. Een blik in de handleiding leert dat dat alleen zo is als de sensor zo wordt opgehangen dat de kamer dicht bij de grond buiten zijn zicht veld valt. Er wordt zelfs gewaarschuwd dat als een huisdier op b.v. de bank springt deze een alarm kan veroorzaken. Ik heb geen huisdieren dus dit kon ik niet testen.
Toevoegen gaat het zelfde als de raam/deur sensor.
Voor zo ver ik kan testen lijkt de sensor goed te zijn in het detecteren van bewegingen.
Samenwerking met Husky Air 1080p
De Husky Air 1080p werkt via de zelfde app, en kan zelfstandig notificaties van indringers sturen. Helaas is het alarmschema niet gekoppeld aan dat van de alarm hub. Je moet ze zelf hetzelfde instellen. De camera is ook niet als sensor de koppelen aan de hub.
Wat wel kan is elke sensor koppelen aan de camera. Het resultaat hiervan is dat wanner een sensor een alarm triggered je in de notificatie het beeld van de camera te zien krijgt (maar wel pas na 1 minuut of zo). Bij het terug gaan in de notificatielijst zou je het “incident” terug moeten kunnen kijken, helaas werkte dat bij mij niet, de app kon de beelden niet vinden op de camera.
Ondersteuning
De documentatie bij het alarmsysteem is erg karig, het is een quick-start guide per onderdeel meer niet. In de app staat een beknopte FAQ, waar weinig in staat. Op de website staat niet veel meer. Gezien mijn problemen met Wifi heb ik gemaild met de support. Als je mailt naar het adres zoals vermeld op de website krijg je een automatisch antwoord om het te proberen bij de support per regio, met een tabel van e-mail adressen per regio. En een standaardformuliertje dat je moet invullen. Het duurde bijna een week voor ik antwoord kreeg. De suggestie uit de email werkte wel, zoals hierboven vermeld.
De alarm starter kit is een leuk speeltje voor iemand die wat met domotica wil spelen. Met maar 2 sensoren is er weinig dat je echt kan doen, daar heb je er veel meer voor nodig. Bovendien is het onhandig dat je maar een afstandsbediening hebt om het alarm te wisselen van modus, deze laat je dus thuis liggen. Bovendien als de hub van de stroom word gehaald is je hele alarm weg en daar meld de app niks van. (als je zelf kijkt zie je dat de hub offline is). Alles bij elkaar heeft het een groot gimmick gehalte. De meeste potentie zie ik nog in de koppeling met ifttt waardoor je bijvoorbeeld bij het openen van de voordeur meteen de lampen aan kan doen.

Heb jij ook een EZVIZ Alarmsysteem Starter Kit?

Prima review. Zoals ik bij andere reviews van dit alarmsysteem al heb gezegd: het is gewoon geen alarmsysteem maar een stuk speelgoed. En veel dingen werken dus ook niet, da's nog erger dan ik had verwacht. Jouw conclusie bevestigt dat het echt gewoon een stukje ellende is.

Ik zou je kritiek trouwens wel even meenemen in je plus- en minpuntenlijst als ik jou was.

[Reactie gewijzigd door BFmango op 17 juni 2018 21:52]