Tweakers zegt: 7,5

LG G7 ThinQ Zwart

Specificaties 6,1" • 3120x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG G7 ThinQ Zwart Review

AxewiTestpanel 22 juni 2018, 308 views Testpanel

LG G7 ThinQ Zwart

Een prima toestel met een focus op audio kwaliteit. Helaas zijn er een aantal opties afwezig die de concurrenten wel hebben en bevat de software ruimte voor verbetering. Hierdoor is het toestel simpelweg aan de dure kant.

Pluspunten

• Dac met ingebouwde hoofdtelefoonversterker
  • Brightness boost
  • Weinig bloatware

Minpunten

• Geen Oled
  • Ai camera van LG werkt (nog) niet zo goed
  • Verouderde Android versie
  • USB 2.0 (Type-C)

Tweakers heeft me gevraagd mee te doen aan het testpanel voor de LG G7 ThinQ, na een korte mailwisseling kreeg ik een telefoontje van de koerier met de vraag waar hij het toestel kon afleveren.
Het toestel is 2 weken in mijn bezit waardoor ik deze review kan schrijven. Mocht je dingen missen of specifieke dingen getest willen hebben kan je dat kwijt in de reacties.

Verpakking

De doos
De telefoon wordt geleverd in een vrij standaard zwarte doos met als enige opdruk “G7 ThinQ”, de doos is stevig genoeg om de telefoon in een nette staat af te leveren.
Inhoud van de doos
Als we de doos openen komen we het volgende tegen:
- De telefoon zelf verpakt in een plastic omhulsel.
- Een doekje om je telefoon vrij te maken van vingerafdrukken.
- De oplader.
- USB-A naar USB-C kabel.
- Een pin om de simtray mee te openen.
- Oordopjes.
Wat opvalt is dat er geen boekjes of andere instructies bij de telefoon zitten. Nu weet ik niet of dit komt omdat dit waarschijnlijk een review exemplaar is of dat LG simpelweg geen boekjes mee levert maar wat mij betreft is het prima, minder papier verspilt en wees eerlijk, wie leest de instructies?

De Telefoon

Specificaties
De volledige specificaties zijn hier te vinden op de website van LG. Hieronder een aantal van de belangrijkste.
- Snapdragon 845.
- 4GB Ram .
- 64GB Opslag (uitbreidbaar met een microSD kaart).
- 6,1” scherm met een resolutie van 3120x1440, 564 dpi.
- Helderheid van 1000 Nit met behulp van de brightness boost functie.
- Draadloos laden.
- 32-Bit Hi-Fi Quad DAC.
Uiterlijk en bouw
Buitenkant
De voorkant van de telefoon bestaat voor 82,9% uit scherm, aan elke kant van het scherm zit een kleine schermrand en aan de onderkant is deze iets groter. Aan de bovenkant van het scherm zit een notch die ongeveer 1/3e van het scherm in beslag neemt waardoor deze egaal in het midden zit met aan beide kanten een stukje scherm even groot als de notch zelf.
Aan de linkerzijkant zitten de volumeknoppen met daaronder een knop om de google assistent mee op te roepen, de powerknop zit aan de rechterkant.
De achterkant bestaat uit zwart glas met aan de bovenkant een verticaal geplaatste dubbele camera die een heel klein beetje uitsteekt. Iets onder de camera zit een vingerafdrukscanner welke een klein beetje in de behuizing ligt.
Aan de onderkant zitten de 3,5mm en de USB-C aansluitingen evenals een rooster voor de luidspreker.
Dankzei de nieuwe schermverhoudingen en smalle schermranden is de telefoon niet veel groter dan de oudere 5”telefoons. Hieronder een foto met wat oude telefoons om een beeld te geven.
Van links naar rechts: Iphone5, Nexus 5, Lumia 640, LG G7 ThinQ

Dit alles geeft de telefoon een luxe maar rustige uitstraling, wat mij betreft precies hoe een telefoon eruit moet zien.
Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is in orde, de knoppen voelen stevig aan en er zijn bij mijn exemplaar geen grote naden te vinden. Wel voelt de glazen achterkant wat plastic achtig wat afbreuk doet aan het gevoel van de telefoon.
Het scherm
Het scherm is waar de eerste problemen duidelijk worden, hoewel de specificaties dik in orde zijn vergeleken bij de concurrenten, heeft LG er om de een of andere reden voor gekozen om de telefoon te voorzien van een IPS paneel in plaats van een OLED paneel.
Dit zorgt ervoor dat het verbergen van de notch niet goed werkt omdat je bij hogere helderheid altijd de kunstmatige zwarte rand ziet en ditzelfde geld voor alles waar de telefoon ruimte moet opvullen vanwege het 16:9 scherm.
Ook HDR video’s zijn al gauw overbelicht en zien er niet zo strak uit als zou moeten bij een toestel in deze prijsklasse.

De extra hoge helderheid door de brightness boost werkt goed en zorgt ervoor dat je het scherm prima kan zien in direct zonlicht, maar in de praktijk gebruik ik de functie niet tot nauwelijks.
Audio
LG zet hoog in op geluidskwaliteit met de 32bit Quad DAC, boombox luidspreker en DTS:X-ondersteuning maar ook hier komt het thema van de G7 ThinQ weer naar boven, een boel toevoegingen maar een matige uitvoering daarvan.
Boombox luidspreker
LG geeft het volgende aan over de boombox luidspreker:
“De ruimte aan de binnenkant van de G7ThinQ wordt als resonantiekamer gebruikt zodat de bassen sterker klinken en je een hoogwaardig, krachtig en kamervullend geluid ervaart.”

Het “kamervullend” stukje hebben ze goed! De G7 op maximaal volume is erg luid, zo luid dat mijn Iphone ernaast op maximaal volume niet meer te horen is. Zolang de telefoon op een harde ondergrond ligt is het geluid erg goed te noemen maar zodra je de telefoon in je handen hebt merk je dat het geluid rap minder wordt. Op lagere volumes is het geluid prima en helder maar hier vindt ik mijn Iphone7 toch echt beter klinken.

In de praktijk heb je toch vaak de telefoon in je handen en op dat moment heb je weinig meer aan de boombox luidspreker functie en had een stereo luidspreker meer toegevoegd.
32bit Quad DAC
Dan de Quad Dac, de G7 heeft een oude vertrouwde 3,5mm jack zodat je favoriete koptelefoon direct aangesloten kan worden op de telefoon. Naast de DAC met ingebouwde versterker zijn er verschillende audio opties aanwezig om het geluid nog meer in te stellen naar je eigen smaak.
Dit is iets waar de G7 zichzelf echt onderscheid van de andere telefoons, de equalizer heeft een groot aantal presets en de DTS:X-ondersteuning maakt een merkbaar verschil. Ik heb een aantal koptelefoons en oordopjes gebruikt en ben positief verrast, ik heb met elk setje de instellingen zo gekregen dat het geluid aansloot op mijn wensen.

De enige opmerking die ik hier heb is dat de equalizer alleen gebruikt kan worden met de presets, op dit moment is het niet mogelijk om een eigen preset te maken en ik hoop dat LG dit toevoegt met een software update.
Oordopjes
De meegeleverde oordopjes zijn in-ear oordopjes voorzien van een haakse 3,5mm connector en bediening. De kabel zelf is voorzien van een sleeve en is erg soepel, helaas is er na de splitsing van de kabel voor gekozen om het laatste stukje niet te voorzien van een sleeve en ook de bediening is gemaakt van een goedkoop aanvoelend plastic.
Ook is er bij mijn exemplaar maar één extra rubberen dopje geleverd en niet een setje van verschillende maten waardoor je pech hebt als de dopjes net niet fijn passen.
Het geluid uit de oordopjes is naar mijn mening niet bijzonder, hoge tonen zijn te veel aanwezig en de lage tonen zijn ondermaats. Nu is dit voor een groot deel op te vangen met de software die LG meelevert maar het blijft een gemiste kans zeker omdat LG zo hoog inzet op de audio van dit toestel.

Camera

Fotokwaliteit
De G7 is voorzien van een dubbele 16mp camera aan de achterzijde, de tweede camera wordt gebruikt om een bredere hoek vast te kunnen leggen waardoor je van een korte afstand toch net dat beetje meer kan vastleggen. Helaas zorgt dit wel voor enige vervorming en kan je bij de meeste foto's duidelijk zien dat dit toegepast is.

De fotokwaliteit zelf is voor mij dik in orde, de camera is snel opgestart en ook het daadwerkelijk nemen van de foto gebeurt snel.
Filmcamera
De filmcamera functie is minder goed uitgewerkt. De standaard beeldstabilisatie zorgt voor een aardig vertraagt effect tijdens het filmen als je op het scherm kijkt.
Ook werkt de beeldstabilisatie maar tot 1080p 30fps, zodra je de kwaliteit omhoog zet naar 1080p 60fps of UHD 3840x2160 dan wordt de stabilisatie uitgeschakeld.

Software

Skin
De telefoon komt uit de doos met Android 8.0.0 en hoewel er direct een update klaarstond is de huidige Android versie nog steeds 8.0.0 en dit is jammer, Android 8,1 is al beschikbaar vanaf december 2017.
Nu is dit niet direct een probleem van alleen de G7 maar er zijn al wel modellen die 8,1 hebben en dit zet direct de toon voor de toekomstige software updates.

De UX-skin die LG meelevert met de telefoon laat wel een positieve indruk achter, mijn vorige Android toestellen waren uit de Nexus serie (Nexus 5 en Nexus 5X) en ik ben gek op de standaard kale Android ervaring.
De UX-skin doet het hier goed, LG levert weinig bloatware mee en er zitten een aantal handige toevoegingen in.
Eén van die toevoegingen is het bedienen van de telefoon met één hand, door een veeg over de knoppenbalk te maken wordt het scherm klein in de hoek waar je naartoe veegt. Dit is een functie die ik veel gebruik omdat ik met geen mogelijkheid het bovenste gedeelte van het scherm kan bedienen zonder de telefoon met twee handen vast te pakken.

LG geeft je de mogelijkheid om heel veel instellingen te veranderen en heeft daarvoor een overzichtelijk menu gemaakt. Het menu is opgedeeld in categorieën en er is een zoekfunctie beschikbaar welke je direct naar instellingen brengt die relevant zijn aan je zoekopdracht.

De assistent toets is uit te schakelen in de instellingen en ook te rebinden naar andere assistents apps. Helaas is de toets vanuit de standaard instellingen niet vrij te rebinden naar bijvoorbeeld een camera knop.
Ik heb een aantal remap apps vanuit de store geprobeerd maar geen van allen laat me de key remappen.

Verder ontdek ik dagelijks nog nieuwe kleine functies zoals een prullenbak voor je verwijderde applicaties, sommige hiervan zijn handig en andere niet zo maar ze zitten mij in ieder geval niet in de weg. LG heeft hier duidelijk geprobeerd om handige extra's toe te voegen.

Verder zit er een mogelijkheid in de skin om verschillende thema’s toe te passen en andere thema’s te downloaden zodat het uiterlijk van de software naar eigen smaak is aan te passen. Op dit moment staat er naar mijn mening niet zoveel bijzonders tussen maar wie weet veranderd dit nog.

Al met al heeft LG haar best gedaan op de software en zie ik de skin als een van de betere skins.
AI Camera
De Ai camera functie van LG kunnen we kort over zijn, het idee is goed maar de uitvoering is minder. Tijdens het “richten” van de camera gaat de Ai helemaal los en probeert van alles te benoemen wat langskomt. In veel gevallen kan de software geen object benoemen en in de overige gevallen default de software vaak naar "Sky" of "Person".
Als LG de software verder kan updaten zodat dit beter gaat werken zie ik wel een meerwaarde maar op dit moment zal ik de AI camera niet gebruiken.
Gelukkig start de camera standaard op in de normale modus waardoor dit tijdens een snelle foto geen belemmering zal zijn.

De toevoeging van Google Lens in de camera app is een leuke toevoeging. De app wordt door de playstore als losse Google Lens gezien waardoor je de app gewoon via de Playstore kan updaten, op deze manier ben je niet afhankelijk van LG voor updates en heb je altijd de laatste versie van Google Lens.

Dagelijks gebruik

Wat betreft het dagelijkse gebruik vergelijk ik de G7 met mijn Iphone7. Ik ben geen zware gebruiker en stel op zich geen bijzondere eisen aan de telefoon, ik pleeg een aantal telefoontjes op een dag, ik luister gemiddeld een uurtje naar Spotify en speel een spelletje.

De accu gaat bij mij zonder zorgen de hele dag mee, de eerste dagen had ik tussen de 10 en 30% over maar dat was voornamelijk tijdens het spelen met de telefoon zelf. Nu het spelen met de telefoon wat minder wordt en ik overstap op normaal gebruik heb ik meer dan 50% over zodra de telefoon voor de nacht aan de lader gaat.
Twee dagen op één lading zoals ik wel eens doe met mijn Iphone wordt spannend en durf ik voor nu nog niet aan.

Het toestel werkt over het algemeen zeer vlot maar ik heb al wel een aantal keer gehad dat de launcher crashed en gezien ik de telefoon nog niet zo lang in gebruik heb is hier nog wel wat te verbeteren voor LG.

De LG G7 ThinQ is een prima toestel voor een hoge prijs en dat is ook direct het probleem, LG heeft met de G7 geprobeerd zichzelf de onderscheiden van de concurrentie en dat is goed, de uitwerking is alleen minder goed gelukt.

De QUAD DAC is zeker een goede toevoeging en kan voor sommige mensen het verschil maken om dit toestel aan te schaffen. Ook de Boombox luidspreker is er goed maar doordat de telefoon op een harde ondergrond moet liggen is de functionaliteid beperkt.

De AI camera voegt op dit moment nog niet zoveel toe en is afhankelijk van updates om daadwerkelijk te verbeteren. De launcher loopt af en toe vast en de Android versie loopt al direct achter. Ook het ontbreken van een OLED scherm helpt in deze prijsklasse ook niet mee.

Een groot gedeelte van de problemen kan LG oplossen met software updates, maar het is een grote gok om op goed geloof de telefoon aan te schaffen in de hoop dat LG dit daatwerkelijk gaat doen. Als LG de nodig Software updates uitvoert en de prijs (op dit moment €699,-) verlaagt is het zeer zeker een interessante telefoon maar op dit moment zijn er betere alternatieven.

Alternatieven

pricewatch: OnePlus 6 Midnight Black (128GB opslag)
pricewatch: Nokia 8 Sirocco Zwart
pricewatch: Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart

Heb jij ook een LG G7 ThinQ Zwart?

Hoi Axewi, mooie review. Ik vroeg me af in hoeverre de prijs doorslaggevend is geweest in je beoordeling. LG staat er helaas om bekend met achterlijk hoge prijzen te komen bij nieuwe releases, maar die gaan gewoonlijk rap omlaag. Als de prijs niet 699,- zou zijn, maar bijvoorbeeld 550,-, zou je het toestel dan een betere beoordeling geven?
De prijs heeft behoorlijk meegedaan in de beoordeling, als de prijs daalt naar €550,- zou ik de telefoon 4 sterren geven.

Een fikse prijsdaling maakt het voor mij nog geen automatische keuze, dat hangt ervan af hoeveel waarde je aan de DAC i.c.m. de 3,5mm poort hecht, maar het zorgt er wel voor dat de telefoon weer meedoet in de strijd.