Xiaomi Mi Band 3 Zwart (Zwart) Review
Mooi ding en meer features dan de vorige maar PASOP!
Het apparaat heeft nu alleen nog chinees als systeemtaal!
Er is nog geen Engelse (of Nederlandse) versie beschikbaar.
De Engelse taal komt binnenkort via een firmware update. (afwachten dus)
(Er is een onofficiële Engelse versie heb ik nog niet gedurfd.
Pluspunten
Mooi design Bandje groot genoeg Lichtgewicht Prijs! (32,-) Batterij duur Telefoon vinden. Telefoon dempen Meer features dan verwacht.
Minpunten
Engels (telefoon op Engels) Ondersteuning andere apps. Bandje niet 100% veilig Scherm is kras gevoelig.
Eindoordeel
Vanaf nu** MiBandje genaamd.
Het plastic dekseltje kan met een simpel lipje aan de voorkant worden open gemaakt. Daar zit MiBandje dan, stevig vastgeklemd door de slim ontworpen houder in de doos.
Wanneer je het MiBandje uit de doos haalt... (alweer via zo'n handig lipje)... zie je gelijk het bandje van het MiBandje in de doos zitten. Daar bovenop ligt netjes de handleiding.
Deze is dan wel alleen in het Chinees.
Daarnaast gescheiden door een prachtig recht gevouwen kartonnetje zit de USB-A oplader- dongle.. niks bijzonders.. maar wel handig dat die in de doos zit.
Zonder enige hulp van de instructie/handleiding… is het me gelukt de MiBand app te downloaden op mijn S8 en deze te installeren.
De rest was net zo vanzelf sprekend.. Ja, Ja, Next, Doorgaan, Wachtwoord, Akkoord, Etc. En 2 minuten later ben je een account rijker en een illusie armer. Dan vragen ze je naar je lengte en gewicht enzo.. Lekker confronterend. Nouja, ik denk altijd maar ik ben 2 meter… dus dat is maar 60 gram per millimeter.. Dat valt best mee.
Ondertussen ben ik Mi(en)Bandje van dichtbij aan het bekijken, over de bouw kwaltijd valt helemaal niks op aan te merken. Ziet er goed uit!
Tja en dan nog hieronder wat foto's van de interface.. (in het Chinees).
En ook natuurlijk hoe dat ding dan om mijn dikke polsen zit, ik had nog 1 gaatje over in het bandje. Dus dat valt allemaal best mee.. (Omtrek van mijn pols is 21 centimeter)
Het systeem met een enkel druk 'knoopje?' van het bandje voelt wat simpel aan maar voldoet wel, heel soms als je ergens achter blijft haken denk je dat je hem verliest maar dat valt eigenlijk wel mee. Conclusie, materiaal voelt in het begin wat gek maar zit eigenlijk prima, het is gewoon even wennen.
Het is me nog niet gebeurd dat deze vanzelf los gaat.
Features.
- Wat me opvalt en wel grappig is dat je vanaf je MiBanje je telefoon kan laten geluidmaken.
- Handig als je uit een meeting wil en je telefoon ligt midden op tafel.. ;-)
- Daarnaast kan je ook je telefoon het geluid aan/uit zetten via de MiBandje.
Al met al.. voor 32 euro.. 15 dagen wachten op levertijd vanuit China is het me niet tegen gevallen. Super jammer dat de Engelse taal alleen beschikbaar is als je de telefoon ook op Engels zet. Dit kan pas recent, engels was initieel niet beschikbaar vanaf de lancering.
Maar dat is hen vergeven voor die prijs/kwaltijd van het product zelf. Ik kan best nog een paar weekjes wachten. (of korter misschien)
Misschien dat ik nog wat toevoeg.. maar voor nu stop ik er mee.
Toevoeging:
Band3 heeft een bandje dat ongeveer 12mm groter is dan zijn voorganger.
Opties voor tracken (vraag via reactie)
Bandje3 vs Bandje2 verschil in design.
(Mijn vrouw met Bandje 2 heeft duidelijk meer gelopen, ik zal eens koffie voor haar gaan halen na het wijzigen van deze review.)
Engelse Firmware via unofficial installation.
Als je je telefoon op Nederlands wilt houden maar wel de band op Engels wil hebben staat.
Ondertussen heb ik een Engelse firmware op de band geflashed zonder problemen.
Alles lijkt naar behoren te werken, had ik gelijk moeten doen.. maar durfde nog niet.
Nu dat gadgetbridge Mibandje ondersteund is het een stuk gemakkelijker.
NL: https://geekdoing.com/threads/dutch-firmware-1-3-0-4.103/
EN: https://geekdoing.com/threads/english-firmware-1-3-0-4.28/
Kras op scherm, besturing werkt niet meer goed.
Heb jij ook een Xiaomi Mi Band 3 Zwart (Zwart)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (87)
Ik krijg ze niet op hetzelfde gevoel/strakheid, dus ik denk ergens tussenin.
Ik heb het idee dat de prijs\kwaliteit zo goed is omdat ze alle informatie uit je telefoon via hun apps binnen halen.
Vandaar dat de ondersteuning voor andere apps zo slecht is.
Lastig onderwerp, vooral misschien omdat Xiaomi Chinees is.. maar daarom misschien ook weer niet!?
Je weet per direct dat ze daar niet zo veel om geven, dus alles wat in de voorwaarden staat kan je met een korreltje zout nemen. Niet om een heel land natuurlijk over 1 kamp te scheren, maar het is natuurlijk wel verstandig om in acht te nemen dat ze bij alle data kunnen komen die dat ding verzameld.
Daarnaast zijn ze in de privacy statement ook heel open over dat ze alles gebruiken...
https://www.mi.com/en/about/privacy/
De software in de band is redelijk 'open' er zijn een aantal hobbyers die deze al aanpassen of andere firmware op de band flashen, volgens mij verzameld de hardware op zichzelf geen gekke dingen.
De app zelf is natuurlijk meer gesloten, maar ook deze staat gewoon in de appstore.. zoals vele andere apps... kunnen deze mogelijk bij al je data. Zoals je caller-id informatie en de sms/notificatie informatie.
Ook apps zoals de opensource app Gadgetbridge kunnen zonder probleem toegang krijgen tot de data op de Band. (Bandje3 nog niet ondersteund) De data kan via die app 'offline' via BT uit je band halen en op de telefoon analyseren en weergeven. Dan kan je het Bandje gebruiken zonder mi-app en kan je dus de verzamelde data offline gebruiken. Daarnaast zijn er ook andere tools om alle data die de band verzameld te exporteren.
Je kan dus 100% offline het bandje gebruiken.
"Gadgetbridge is an Android (4.4+) application which will allow you to use your Pebble, Mi Band, Amazfit Bit and HPlus device (and more) without the vendor's closed source application and without the need to create an account and transmit any of your data to the vendor's servers."
Tja.. privacy.
Heeft deze Band3 de mogelijkheid (stock app/firmware) om continu/over de hele dag de hartslag te meten?
Voor zover ik weet kan dit met de Band2 niet out of the box.
D.m.v. de Mi app kan ik instellen:
- Automatic heart rate detection, 24 uurs monitor met instelbare frequentie van minimaal 1 minuut
- Sleep assistant
- Turn off dtection
In die grafiek zie ik dan mijn hartslag gemeten elke 5 minuten.
Nu 3 dagen geleden opgeladen en nu nog 82% accu, dus al 24uur x3 dagen om de 30 minuten hartslag data. En ook stappen natuurlijk, daarnaast ook als horloge etc.
[Reactie gewijzigd door Scripted op 25 juli 2024 03:58]
Gebruik hem ook actief als stappen meter, meldingen van m'n telefoon en hartslag meten staat nog ingesteld op elke minuut.
Ik zit er daarnaast ook nog veel mee te spelen, tis nog nieuw...
Bij mijn vrouw staan de instellingen het zelfde, maar zij speelt er verder niet mee.
Bij haar is het verbruik ongeveer 5% - 6% per dag.
Als het verbruik over 6 maanden nog steeds ongeveer gelijk is, ben ik diep onder de indruk!
Wat wel gezegd moet worden is dat de helderheid bij volle zon matig is.
Hoewel mijn S8 (met automatische brightness) daar ook moeite mee heeft bij veel zon.
Een gewoon horloge kan je dan wel lezen.
Leuke review, zat er naar uit te kijken; de eerste review van de Mi Band 3 maar had niet verwacht er zó snel al eentje te zien passeren!
Thanks.
Ik wacht nog even af tot de firmware in orde is voor NL of EN voordat ik me er eentje bestel...
[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 25 juli 2024 03:58]
Het valt me nu pas op ja dat de witbalans niet echt super is haha.
Ga maar uit van de stockfoto's.
[Reactie gewijzigd door Scripted op 25 juli 2024 03:58]
En ik maar denken: 'hey je kan zelfs de kleuren iets wat aanpassen, die blauwe gloed is best wel gaaf'.
Ik was bijna begonnen met google translate om die instelling ergens te vinden in m'n bandje (mijn chinees is net niet goed genoeg
Maar klopt, de kleuren van het display is gewoon wit/grijs.
Ik vind het onder elke hoek heel goed af te lezen.
Zou wel goed kunnen tegenwoordig.
Anyway, het ziet er net weer wat beter uit dan de Miband 2 die ik al anderhalf jaar met plezier draag. Maar ik vind de 'pil' wat te bol waardoor het sneller zal beschadigen. En door de ronde vorm kan er denk ik ook geen screenprotector op.
Ik hou het het nog maar even bij de Miband 2!
Overigens is de third party Mi Notify & Fitness app sinds gisteren ook geschikt voor de Miband 3. Ook zijn er al replacement straps verkrijgbaar. Jammer genoeg nog geen extra large bandjes voor mensen met een dikkere pols zoals de reviewer. Voor de Miband 2 zijn die wel te koop!
[Reactie gewijzigd door Medione1210 op 25 juli 2024 03:58]
Voor de Cor is er de Mi Notify & Fitness app for Amazfit!
voorbeeld linkje:
Momenteel alleen linker of rechter hand.
Misschien dat ze dit met een custom firmware zouden kunnen, geen idee.
De Mi Band kan automatisch detecteren of je 'm optilt om de tijd af te lezen. Bij die beweging gaat het scherm automatisch aan. Die beweging is voor de linkerpols anders dan voor de rechterpols. Die detectie werkt bij mij minder goed (bijna niet) als ik de display aan de binnenkant heb zitten. Maar dat kan ook gewenning zijn. Ik lukte me in het begin ook niet altijd om het display aan te laten gaan. Blijkbaar heb ik in de loop van de tijd geleerd hoe ik die beweging precies moet maken.
Zodat je dus de band aan de binnenkant van je pols kan dragen zodat het scherm minder beschadigd.
Dit kon ook met de Microsoft Band, daar zal een optie in om de GUI 90 graden te draaien zodat het beter leesbaar is. Dat maakt voor de fyzieke knoppen niks uit.
Ik heb zelf de Bip gehad en vond die in het echt ontzettend lelijk! Het een jaren 80 Casio. Goedkoop plastic en heel slechte screen resolutie. Het bandje is ook matig.
De batterijduur is wel erg goed. En door het e ink scherm is het juist in zonlicht heel goed te lezen.
[Reactie gewijzigd door Medione1210 op 25 juli 2024 03:58]
Voorzover ik kan vinden:
2: 22,5cm
3: 24,7cm
De Miband zat bij mij altijd op het een na laatste gaatje en dat vind ik niet zo fijn zitten. Daarom heb ik een extra lang bandje gekocht. Die bandjes zijn er nog niet voor de Miband 3.
Meer in de buurt van ongeveer 10 a 12mm
Ik heb foto's aan de review toegevoegd ter vergelijking tussen de band2 en band3.
Als je ze beiden omdoet, hoeveel gaatjes verschil is het dan in het bandje? Aan de foto te zien gok ik 2 gaatjes.
[Reactie gewijzigd door Medione1210 op 25 juli 2024 03:58]
Deze komt later pas uit.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn