Land Rover Explore Zwart

Specificaties 5" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Land Rover Explore Zwart Review

SowCrazy_Testpanel 15 juni 2018, 708 views Testpanel

Land Rover Explore Zwart

De Land Rover Explore is een goede telefoon voor gebruik buitenshuis. Hij heeft een goede bouwkwaliteit en een lange batterijduur. Voor de actieve buitensport gebruiker heeft hij aantal goede features zoals de extra GPS module.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Waterdicht
  • Accuduur
  • Stock Android
  • Dual-Sim
  • Accessoires

Minpunten

• Vingerafdruk Scanner
  • Geen snel laden
  • Camera
  • Zwaar i.c.m. Adventure Pack
  • Scherm

[img]DXamcS6T[/img]

Na nietsvermoedend de poll te hebben beantwoord om als vijfde tester de nieuwe Land Rover telefoon te testen kwam er een mailtje binnen dat ik dit ook echt mocht doen. Voor deze review heb ik als vergelijking qua telefoon een LG V30.

Ontwerpkeuzes en ontgrendeling

Qua ontwerp vind ik de telefoon er goed uitzien, iedereen heeft zijn eigen smaak natuurlijk. De telefoon ligt lekker in de hand. De achterkant van de telefoon ziet eruit als het dak van een Land Rover en de camera heeft iets weg van de koplampen. De speaker die zich aan de voorkant bevindt heeft het uiterlijk van de grill van een landrover. Op de voorkant en de achterkant staat een subtiel logo welke niet in de weg zitten van het design.

[img]ZxfflYvL[/img][img]Qp9bIELC[/img][img]jGOTRz7L[/img]

Behuizing

Zoals ik al hierboven heb aangegeven voelt te telefoon erg degelijk gebouwd aan en ligt hij lekker in de hand. De achterkant van de telefoon is van een soort rubber-kunststof waardoor deze niet makkelijk uit je hand glijdt. De rest van de telefoon is van metaal. Aan de rechterkant zit het simkaartslot voor Dual-Sim of een simkaart en SD-kaartje, de knoppen zitten aan de linkerkant met van boven naar beneden de volume knoppen en de aan/uit knop. Deze knoppen bewegen niet heen en weer en voelen heel tactisch aan, waar ik zeker een fan van ben. Bovenop zit de 3.5MM koptelefoon aansluiting en onderop een USB-C aansluiting. Ook komt de telefoon met een Adventure Pack die op de telefoon aangesloten kan worden met magneten. Deze verbinding is niet super en kan nog wel eens los schuiven van de contacten. Het Adventure Pack is van hetzelfde materiaal gemaakt als de achterkant van de telefoon en heeft een uitsparing voor de camera. Ook heeft deze een USB-C aansluiting aan de onderkant en zit er een status-led in. Wanneer het Adventure Pack is aangesloten wordt het totaalpakket wel wat zwaar.

[img]h2wqUgLa[/img][img]KHCXlJ9T[/img][img]PQ4FULOb[/img][img]WpgyfLwQ[/img][img]JJjob19b[/img][img]7qsopFVZ[/img][img]b9uZ118K[/img]

Scherm

Het scherm van de telefoon is degelijk, het is een 5 inch Full HD lcd-scherm. Het is in vergelijking met mijn LG V30 een groot verschil (OLED). Als feature had de Land Rover Explore goed zichtbaar moeten zijn in zonlicht, dit is redelijk te doen maar mijn LG heeft alsnog een feller scherm waardoor de LG beter in het zonlicht is af te lezen. Kleuren komen goed over en de automatische helderheid doet goed zijn werk. Ook zit er een nachtfilter in welke je automatisch kan laten werken of volgens een schema. Ook zit er vanuit de fabriek een screenprotector op, welke in mijn geval loskwam met het verwijden van het beschermlaagje.

Hardware

De telefoon komt met een MediaTek Helio X27 (MT6797X) dat is een 64-bit deca-core (10) CPU met 3 clusters welke elk op een andere snelheid lopen. 4GB ram en 64GB opslaggeheugen is ook aanwezig, dit is uit te breiden met een SD-Kaart van maximaal 128GB.

In de Adventure Pack zit een extra 25MM gps-antenne voor het gebruik van de mappen in de ViewRanger app en andere gps-apps. Ook heeft de telefoon een barometer een degelijke speaker die op een wat hoger volume blikkig klinkt. 16MP camera aan de achterkant en een 8MP “selfie”-camera.

Benchmarks en prestaties

De telefoon kwam met Android 7.1.1 en komt vlot mee, ik heb geen vastlopers meegemaakt. Tijdens het aansluiten en loshalen van het Adventure Pack wil de telefoon nog even nadenken maar overal hoef je niet op een actie te wachten.
Geekbench:
AnTuTu:

Accuduur

De accuduur van de Land Rover is dor het Adventure Pack uitstekend, de telefoon zelf heeft een batterij van 4000mAH en de Adventure Pack geeft hier nog eens 3620mAH. Dit is alleen niet genoeg om de telefoon helemaal op te laden (ong. 50-60%). De telefoon gaat makkelijk een volle dag mee alleen is tijdens een actievere dag zoals het fietsen met GPS of continue de ViewRanger app gebruiken voor de mappen toch wel de Adventure Pack nodig. Helaas hebben de telefoon en het Adventure Pack geen mogelijkheid tot Fast-Charge of een variant hiervan.

Software

De Land Rover Explore kwam met Android 7.1.1 uit de doos, de laatste software update (waarvan ik er 4 heb gehad) laat nog steeds Android 7.1.1 zien. Met een beloofde update naar 8. De software-ervaring is erg stock Android waar ik toch wel van houd. De toegevoegde waarde zit hem vooral in de apps die Land Rover heeft meegegeven. Dat is hoofdzakelijk de ViewRanger app en het Dashboard. Het opstarten had wat sneller gemogen, maar dit doe je niet dagelijks.

Camera

De camera is voldoende maar is niet geweldig ter vergelijking heb ik foto’s van mijn LG v30 (Met google camera mod) en een One Plus 5t. Hieruit kun je zelf een vergelijking trekken, ikzelf vind de foto’s die de Land Rover maakt niet super mooi maar de camera is goed te gebruiken. De v30 en 5t doen dit beter. De camera app opent snel en heeft niet super veel opties, filmen kan tot max 4k30fps en heeft HDR.

In volgorde Land Rover Explore, LG v30, LG v30 met Google Mod, One Plus 5t.

Alle foto`s zijn gecomprimeerd, voor de originele bestanden: https://photos.app.goo.gl/8mQx6xCNaGeNnkGb8

Land Rover Explore: [img]Ti36jOOx[/img]

Land Rover Explore: [img]Whtz1T2Y[/img]
LG v30: [img]5y0Bkx6x[/img]
LG v30 GCam: [img]3DwrkAHM[/img]

Outdoor prestaties

Deze telefoon is natuurlijk gemaakt om in de buitenlucht te gebruiken. De telefoon is waterdicht en kan tegen een val. De telefoon heeft een nachtfilter waardoor je ogen snachts minder moeite hoeven te doen en weer aan het donker moeten wennen als je de telefoon weg doet.

Tijdens het fietsen met GPS is deze met het Adventure Pack erg nauwkeurig, ook in een bossig gebied stond het puntje recht op ons waarbij het zonder het Adventure Pack niet precies was. Het hoesje heeft een aansluitmogelijkheid voor een carabiner haak die er ook bij zit. Ook is er een fietsmount bij te krijgen welke ik helaas niet in mijn bezit heb gehad voor deze review.

In de software zitten twee apps welke erg handig zijn. De ViewRanger app waar je ook een voucher voor krijgt zodat je een bepaalde map kan downloaden of iets anders. In de ViewRanger app kan je mappen downloaden en verschillende aanzichten hiervoor. Ook kan je fietsroutes en wandelroutes van anderen bekijken en deze ook doen. Ook kan je visueel je weg vinden via Skyline hier kijk je door de camera en zie je een aantal landpunten waar je naartoe kan navigeren. Dit kan je ook sorteren op bijvoorbeeld alleen water.

De dashboard app is de tweede app die erg handig is. Op het dashboard kan je veel verschillende informatie zetten zoals een kompas, barometer, hoogte, weer, regenkans, klok etc. Veel informatie af te lezen en te krijgen in een korte tijd.

De Land Rover Explore is een degelijke telefoon, welke erg lekker in de hand ligt en een perfecte bouwkwaliteit heeft. Hij kan tegen een stootje en laten vallen in het water is ook geen probleem. De accessoires zijn een goede toevoeging en maken deze telefoon compleet. De camera had beter gemogen, misschien is dit met software updates nog beter te maken. Verder wordt de telefoon zwaar wanneer je hem gebruikt inclusief met het Adventure Pack welke wel nodig is tijdens een actieve dag. De software is schoon en bijna stock, en de meegeleverde apps zijn bijna allemaal te verwijderen. Het scherm is goed maar niet zoals is aangeschreven op de website. De speaker is goed maar blikkig op hoog volume. Snel-laden is een groot gemis, voor zowel de telefoon als het Adventure Pack.

Voor alle originele foto's in deze review: https://photos.app.goo.gl/8mQx6xCNaGeNnkGb8

Heb jij ook een Land Rover Explore Zwart?

Dank voor je mooie review, jammer dat je de fietshouder niet hebt kunnen ervaren nog. Dat is wel echt een leuke toevoeging als je graag fietst. Misschien de moeite om dit nog even na te vragen? Aangezien alle anderen testers deze wel hebben meegekregen is het wel zo eerlijk als ze jou ook een houder opsturen lijkt me.

Mooi om de foto's te zien in vergelijking met je andere toestellen. Op de foto's van je VW is goed te zien dat de Explore een stuk minder scherp resultaat geeft, hopelijk is daar softwarematig nog wat aan te doen.

Leuk dat je het gevoel van de knoppen ook beschrijft, dit was ook mijn ervaring. Voelen heel prettig aan wanneer je de telefoon zonder beschermhoes vasthebt.

Opvallend ook dat je screenprotector losliet bij het uitpakken. Op de website zag ik dat ze ook los verkrijgbaar zijn dus misschien is een vervanging aanvragen wel zo handig.
Ik heb tweakers nog gevraagd of ze de fietshouder nog willen opsturen. Hier helaas nog geen positief bericht op terug gehad. Als deze nog komt kan ik hem wel verwerken in de review.

Naar mijn mening is de camera zeker nog te verbeteren op software niveau zowel de interface als op de achtergrond.

De screenprotector kwam inderdaad een stukje los verder geen last van gehad en heb hem eraf gehaald na de foto's. Ik heb eigenlijk nooit screenprotectors op mijn toestellen dus zal hier ook geen groot probleem zijn.
Nu bijna een jaar verder.
Ik ben reuze benieuwd hoe je ervaringen het afgelopen jaar zijn geweest.
Kun je hier met ons nog iets over delen?
Helaas niet, heb de land rover gebruikt voor maximaal een maand of 3.
Ok, bedankt voor je antwoord. ;-)