Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.040dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Mionix NAOS 5000 Review

zetta 13 maart 2010, laatste update op 17 november 2015, 2.109 views

Mionix NAOS 5000

Pluspunten

• Vederlicht
  • Super ergonomische vorm
  • Solide en knijpvast
  • Strakke respons en tracking
  • Muis ook voor dagelijks windows gebruik goed
  • Lage glijweerstand
  • Scrollwiel precies goede weerstand
  • Kwaliteits materiaal rondom
  • Stijlvol, geen discobal

Minpunten

• Geen pre-boot support
  • Muis door vorm minder makkelijk op te pakken
  • Niet goedkoop

Een beetje geschiedenis
Een paar jaar geleden heb ik met veel plezier een van de eerste Razer Boomslangs gebruikt. 2000 dpi geen optische sensor of laser muis maar met bal! Geweldige muis, helemaal in een tijd waar andere muizen nog net een resolutie van 400 dpi hadden. De vorm van de Boomslang heb ik echter nooit aan kunnen wennen, ik kreeg na een tijdje altijd behoorlijk last mijn pols. Ook voor gewoon windows gebruik was de Razer niet geschikt en ik had daarom 2 muizen aan mijn PC hangen. Uiteindelijk ben ik overgestapt op een muis die wat lekkerder in de hand licht, de oh zo populaire Logitech MX 500 en later zijn opvolger de MX 518.

Na heel lang een Logitech MX 518 gebruikt te hebben kreeg ik weer zin in een echte gaming muis. De keuze is in iedergeval een stuk groter geworden.

De eisen
Ergonomisch! geen zere polsen meer aub. De vormgeving mag daarbij ook best mooi zijn. De muis moet bedraad zijn natuurlijk. Geen discobal muis, geen schijnwerpers en spoilers of andere onnodige vormen. Maar wel een beetje stijl. Veel van Razer muizen zijn de revue gepasseerd maar ik wou toch een muis die zich naar je hand vormt. Uiteneindelijk was de Steelseries Akari nog een goed alternatief voor deze muis.

De keuze
Uiteindelijk toch voor de Mionix gekozen om zijn vorm en materiaal. De Mionix leek mij uit het foto en beeld materiaal net beter naar de hand te vormen en de Akari gebruikt hard plastic op het middenstuk wat ik weer minder vindt qua gevoel en grip. Mocht je dezelfde muizen overwegen, de Akari is wel een stuk goedkoper. De Mionix Naos 5000 heb ik voor 71.95 aangeschaft bij CD-ROM-Land aangeschaft. Oh ja, de naam in pricewatch is Mionix Naos 5000 Groen, echter, iedere Naos 5000 kan op 24 licht kleuren ingesteld worden. De rest van de muis is gewoon helemaal zwart, niks is groen gemaakt.

De inhoud
Een doos met magnetische sluiting, erg luxe :) .Verder alleen de muis en een metalen doosje met 8 gewichtjes van 5 g. Geen driver CD, maar laten we eerlijk zijn, je gaat toch meteen de laatste versie van internet plukken.

Eerste indruk
Zeer goed afgewerkte muis. Hij is helemaal smooth en diep mat zwart, het materiaal voelt zacht en redelijk grippy aan. De muis is vederlicht, ik vond hem in ieder geval zo licht aanvoelen dat je kwaliteitsgevoel mist dat je normaal krijgt bij zwaardere objecten. Voor een muis moet je dat gevoel aan de kant zetten, hij moet zo licht mogelijk en dat is deze muis dan ook. Ik heb ook even een flinke knijp en wring test gedaan, de Mionix Naos 5000 geeft geen krimp, geen piepje en kraakjes. Vergeleken met de MX 518 is de Naos 5000 ook een stuk platter. Mooi want platter betekent minder buiging in je pols en dus een meer natuurlijk positie. Hieronder de twee naast elkaar, de foto laat het moeilijk zien maar het hoogte verschil is wel zo ongeveer wat je hieronder ziet.

Vergulde USB aansluiting en een filter op de braided kabel. Aan kwaliteit geen gebrek.

Installatie
Simpel, de muis heeft zelf geen drivers nodig. Windows 7 herkent het als USB muis. De software die je van hun site afhaalt is alleen het configuratie programma. Het installatie programma checkt meteen je muis firmware en update die ook. Er zit echter nog wel een belangrijk staartje aan dit installatie verhaal. Ik heb veel problemen gehad alles in de pre-boot omgeving lopend te krijgen. Dat is me tot nu toe niet gelukt. Als ik in het BIOS USB mouse support aan laat dan werkt mijn USB keyboard niet meer. Ook een PS2 keyboard werkt niet i.c.m. de Naos 5000. Zet ik USB support in het BIOS uit dan werkt alles perfect in pre-boot, echter wel zonder muis besturing. In windows 7 zoals ik al zei gelukkig geen vuiltje aan de lucht. Wel is het belangrijk dat je het configuratie programma admin rechten geeft anders gaat Windows 7 in iedergeval heel moeilijk doen bij het opslaan van je settings naar de muis toe.

Testen
De muis lijkt voor mijn hand gemaakt, heel fijn gevoel. De smoothness en fijnheid waarmee je over het scherm beweegt voelt heel natuurlijk vergeleken bij de veel ruwere MX 518, welke voelt alsof deze een paar pixels overslaat. Het is net of je met je eigen vingers over het scherm aait. Te poŽtisch? Ok, ik heb een tijd niet meer gespeeld met hoge DPI muisen, wellicht dat ze allemaal dit gevoel geven.
Ik heb de DPI van de muis op 5040 ingesteld en vervolgens de pointer speed laag, dit maakt het geheel super soepel. Ik heb vervolgens de muis een week uitgetest in Left 4 Dead (1), in mijn beleving een heel geschikt spel voor deze muis. Snel kunnen omdraaien en toch accuraat zijn hoort in dit spel heel erg thuis en dat doet ie dan ook. In Vergelijking met de MX 518 merk ik dat ik met de Naos 5000 snel kan draaien maar juist ook heel goed kan stoppen en er geen gevoel van doorschieten meer heerst. De tracking is dus super. Een geinige feature bij tracking is ook dat het configuratie programma een muismat analyzer heeft, de zogenaamde Surface Quality Analyzer Tool (S.Q.A.T.). Mijn muismat, de Func Industries Surface 1030, scoort "good". Ik ben benieuwd wat andere mensen gaan meten. Misschien ga ik van muismat switchen als iets veel beters uit komt :P
Voor sommige van jullie zal ook de macro functie heel belangrijk zijn, die heb ik niet getest omdat ik nooit macro's gebruik, ik hou het liever puur. Dat gezegd hebbende zijn de macro mogelijkheden mijn inziens goed. Alle knoppen kunnen geprogrammeerd worden en met een maximum van 10 acties op 1 knop, daarbij kunnen ook delays ingesteld worden.
Het enige echte "probleem" wat ik met de muis heb is dat hij minder makkelijk op te pakken is tijdens gamen. Dat wil zeggen als je hand kurkdroog en glad is. Zodra je wat "opgewarmd" bent dan heb je alle grip van de wereld om de muis op te pakken. De oorzaak ligt bij de extra pink steun die je meestal bij andere muizen niet hebt. Die zorgt ervoor dat je net niet dat makkelijke griprandje hebt dat je normaal hebt bij de meeste andere muizen. Zodra je hand warm is verdwijnt dat echter en heb je volle grip. Sommige van jullie met wat meer "dampige" handen zullen dit probleem nooit ondervinden :P
Ik heb tijdens gamen niet geexperimenteerd met extra gewichtjes, ik wil mijn muis gewoon zo licht mogelijk. Wellicht als ik dit uitgebreid geprobeerd heb dat ik deze review nog wat bijwerk. Ook de gewichtjes zijn mooi afgewerkt.
Het scrollwiel is een tikkie zwaarder dan de MX 518 maar die vindt ik precies goed, met de MX schoot ik nog wel eens wat te ver door om het volgende wapen te selecteren. En over weerstand gesproken, ook de glijweerstand van de muis is ongeveer 2-3 keer zo licht als de MX.

Wat andere reviewers zeggen
Het braided kabeltje aan de muis zou geen nut hebben. Ik heb beide muis draden geprobeerd en de braided versie glijd toch echt veel makkelijker over het bureau. Daar moet ik bij vermelden dat mijn bureau een glazen top heeft, misschien gaat het met een bureau van ander materiaal weer moeilijker maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.
Het klik bij het kleine broertje van deze muis, de Saiph 3200 zou tamelijk luid zijn. Dat is in iedergeval met deze muis niet zo. Het klikgeluid zou ik normaal willen noemen, anders dan de MX maar niet echt luider.
Het gewichtjes systeem is een beetje quirky werd er gezegd geloof ik en dat is ook wel een beetje zo maar dat is alleen storend bij het verwisselen van de gewichtjes. Eerlijk gezegd vindt ik het niet zo heel storend. Zodra je weet hoe het moet maakt het niet zo veel meer uit en zo moeilijk is het niet. Belangrijker om te vermelden is dat het systeem degelijk is en gewoon werkt.

Een hele fijn besturende muis die in zowel gewoon windows als met gaming super soepel werkt. En hij ligt geweldig in je hand, alsof hij gemaakt is voor je.
Waarom heb ik voor de Mionix gekozen en niet voor de best wel vergelijkbare en veel goedkopere Steelseries Ikari laser? Uiteindelijk vindt ik deze muis meer stijl hebben en de Mionix is in zijn geheel gemaakt van soft touch kunstof en de Ikari heeft hard plastic in het middenstuk wat weer wat minder is bij zweethandjes. Ook kreeg ik het idee (moeilijk te zien op foto's) dat de Mionix ergonomischer gevormd is. En OK de verlichting van deze muis is best wel mooi en stijlvol gedaan :P

Heb jij ook een Mionix NAOS 5000?

Waarom vind je de MX518 geen "echte gaming muis"? Ik hoor er erg positieve geluiden over, nog steeds, na zoveel jaar.

Kun je vertellen waarom deze muis wel een gaming muis is?
Ik heb de Mionix 3200 in huis gehad, en ik vond hem onwijs lastig op te tillen! Wat een glad ding. Je krijgt er zelfs gladde vingers van. Ook was de optilhoogte (hoogte waarop de sensor blijft werken) bij de 3200 niet instelbaar en stond veel te hoog. Optillen en repositioneren was erg lastig. De 5000 heeft wel een instelbare hoogte.
Ik heb deze muis nu ook een paar maanden, en ben er erg over te spreken.
Nette review, ik heb hem ondertussen ook besteld.
heb hem nu ook een weekje en ben er best blij mee. mijn bureau/aanrechtblad scoort ook goed tot excellent zonder muismat bij de sqat.

leuke review verder :)
heb deze muis nu ook en moest toch wel lachen om dat sqat, mionix muismat die ik erbij heb gekocht scoorde tussen acceptable en good, mijn blank gelakte vurenhouten bureau blad scoorde good, en een goedkope folder met een gladde cover scoorde excellent.......... 8)7 denk dat ik die 18 euro's die ik aan de muismat heb besteed beter had kunnen besteden in glad papier....
Ik gebruik mijn muis inmiddels met de Propus 380 van Mionix en werkt beter dan met mijn vorige muismat, de fUnc surface 1030. Die was na vele jaren van gebruik ook wel aan vervanging toe eerlijk gezegd.