Tweakers zegt: 7,5

LG G7 ThinQ Zwart

Specificaties 6,1" • 3120x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG G7 ThinQ Zwart Review

LuctiaTestpanel 14 juni 2018, laatste update op 2 juli 2018, 524 views Testpanel

LG G7 ThinQ Zwart

De LG G7 blijft misschien een beetje achter bij de huidige flagships, maar het is een mooi toestel en is zijn prijs waard. Hij probeert zich te onderscheiden met een hoop AI functies, die op dit moment nog niet zo veel toevoegen, maar in de toekomst erg handig kunnen worden.

Pluspunten

• USB-C
  • 3,5 mm aansluiting
  • Design
  • Schermgrootte
  • Aanpasbaarheid navigatiebalk
  • Geweldig Bluetooth bereik
  • Google Lens
  • Future-proof

Minpunten

• Achterkant zit vast
  • Oordopjes
  • Vingerafdrukmagneet
  • Schermgrootte
  • Geen OLED
  • "AI-knop" nu nog vrij nutteloos

Toen ik werd gevraagd om de LG G7 ThinQ te testen, had ik er veel zin in. Ik zat toevallig net zelf in een periode waar ik mezelf afvroeg of het niet eens tijd werd om mijn G4 om te wisselen voor een nieuwe telefoon. Ik wist niet precies wat ik kon verwachten, ik was de G7 nog nooit tegengekomen op bijvoorbeeld Pricewatch. Waarom precies weet ik niet, want het is naar mijn mening een prima telefoon.

Unboxing

Het schijnt populair te zijn, dus hier een korte samenvatting met wat plaatjes. Dit is er te vinden in de doos:
• Een schoonmaakdoekje
• De telefoon (met pinnetje voor de SIM/microSD slee)
• Een USB-A (mannelijk) naar USB Type C (mannelijk) kabeltje
• Een lader
• Oordopjes (en één reserve tipje)

Design

Hardware
De G7 is een lust voor het oog. Geen vierkante randen, geen vierkant scherm, overal glas, het is een echte beauty. Deze schoonheid komt echter ook met een nadeel. Het doekje dat in de doos werd meegeleverd is niet voor niets; het toestel is een echte vingerafdrukmagneet.
Nu is dit praktisch onvermijdelijk met een glazen achterkant, maar het is het benoemen waard. Op die glazen achterkant staat trouwens G7Thinq halverwege op het glas, en het LG logo onderaan. Dit had van mij wel bij elkaar gemogen, dat zou het een nog iets meer premium gevoel geven, aangezien het nu een beetje een afterthought lijkt. Deze problemen kunnen dan wel weer worden opgelost met een Dbrand skin, want hoe onpopulair de telefoon ook lijkt, hij wordt wel ondersteund. Aan de onderkant van het toestel vind je de speaker, de USB-C poort en de 3,5mm aansluiting (hartelijk dank LG).
Aan de zijkanten vind je aan de rechterkant de aan/uit knop, en aan de linkerkant bovenin de volume omhoog en omlaag knoppen en in het midden de “AI” knop. Hierover later meer. De knoppen voelen solide aan.
Op de achterkant van het toestel vind je twee camera’s, de vingerafdrukscanner, de flitser en de infraroodscanner.
Een belangrijk en controversieel onderdeel van de G7 is de “notch”, de inkeping bovenaan het scherm om het scherm “randloos” te maken, zonder de front facing camera en de (bijzonder kleine) belspeaker op te offeren. Het notificatielampje zit er ook in. Er valt over het principe zelf niet veel te zeggen, het is meer een kwestie van smaak, maar ik vind het er wel goed uit zien. Op deze manier kan je een halve centimeter bovenaan je scherm besparen, omdat je notificatiebalk bovenin zit. Of het met deze specifieke telefoon goed uitpakt, kan je lezen bij gebruiksgemak. De notch heeft twee instellingen, één dat de ruimtes naast de notch de kleur van het scherm overnemen, en één dat het zwart wordt maar toch de tijd, notificaties etc. blijft weergeven. Deze instelling is echter vrij nutteloos, aangezien dit alleen lijkt te werken bij het homescreen en de instellingen. Bij andere apps neemt de balk, onafhankelijk van de instelling, gewoon de kleur aan die de notificatiebalk normaal ook aan zou nemen.
Software
Zoals ik eerder heb benoemd was ik al een tijdje op zoek naar een nieuwe telefoon. Mijn oog was gevallen op de Samsung S8 en S9, maar mijn grootste zorg daar was ik de Samsung-skin niet mooi zou vinden, deze angst is mede de reden dat ik mijn beslissing continu uitstelde. Nu vind ik sowieso dat de nieuwe Android versies er iets te cartoonish uit zien, maar wat de skin betreft heeft LG het hier naar mijn mening goed voor elkaar. Het ziet er niet overdreven uit, zoals bij makers als Samsung wel vaak het geval is naar mijn mening, zonder grauw en simpel te worden. Daarnaast kan je een tal van dingen instellen, zoals de waardes van RGB en de warmte van het scherm.
Wat ik wel erg irritant vind aan het design van de software is het feit dat de touchbar (met home toets etc.) over het algemeen niet de kleur van wat er achter zit aanneemt. Op het homescreen werkt het prima, maar als je bijvoorbeeld WhatsApp opent en je hebt een donkere achtergrond, dan blijft de balk wit. Een lelijk onderdeel in een verder prachtig uitziende telefoon, hopelijk wordt dit in een update nog eens gefikst.
De emoji's die de G7 gebruikt zijn deze keer niet van LG zelf, maar van Google.

Features

Specificaties
Processor: Snapdragon 845
Opslag: 64GB (en een microSD slot)
RAM: 4GB
Diagonaal: 6.1 inch
Resolutie: 3120x1440, 2340x1080 of 1560x720 (instelbaar)
De rest
Softwarematig
De G7 heeft een hoop features, zoals zo’n beetje elk LG toestel. De G7 probeert zich te onderscheiden met zijn AI functies. Hij heeft bijvoorbeeld een AI camera mode, Google Lens en een AI knop aan de zijkant. Veel van deze zijn op dit moment echter nog vrij nutteloos, helemaal tot Google Assistant in Nederland uitkomt, wat later in 2018 is. Als je nu op de AI knop drukt, krijg je je Google feed met nieuws en een zoekvenster. Google Lens kan van alles, zoals tekst herkennen die je camera ziet, die je dan kan kopiëren, of kledingstukken herkennen en je shop-opties geeft om vergelijkbare of precies dat product te kopen. Bij mijn test was ik best wel onder de indruk met wat hij allemaal kon.
Verder beschikt de G7 over DTS:X 3D surround sound (welke natuurlijk alleen werkt met een audioapparaat) en Hi-Fi Quad DAC, zie voor meer info hierover het kopje Geluid.
De vingerafdrukscanner is niet de snelste, maar snel zat. Hij is veel sneller dan de Nexus 5, maar langzamer dan de iPhone 7. Laten we echter eerlijk zijn, wat maakt 200ms meer of minder nou uit. Hij is betrouwbaar en doet het als je hem nodig hebt. Ook zit hij op een handige plek. De G7 beschikt ook over gezichtsherkenning en stemherkenning. De gezichtsherkenning werkt prima, maar is niet zo snel als de vingerafdrukscanner, helemaal als je bedenkt dat je voor de gezichtsherkenning ook nog eerst op de aan-knop moet drukken en voor je vingerafdruk niet. Net als alle andere gezichtsherkenning-enabled telefoons, is ook deze niet waterdicht en de eerste keer dat ik hem een foto van mij liet zien op m’n PC vond hij het goed genoeg. De spraakherkenning vind ik een stuk beter. Niet per sé omdat die waterdicht is (sterker nog, vrienden van me konden hem als ze de phrase wisten ook gewoon aan zetten), maar omdat je hem ook in kan stellen als manier om je scherm aan te zetten. Als je telefoon dan een eind van je af ligt en je wil zien hoe laat het is, kan je gewoon je phrase zeggen en gaat het toestel aan. Superhandig!
De Bluetooth 5.0 heeft een groot bereik, een twee keer zo groot bereik als de G4 en Nexus 5. De G7 heeft ook een “game-knop” (“gaming tools” in de instellingen). Dit is een knop in de touch bar die alleen verschijnt als je een game aan het spelen bent, waarmee je instellingen van het spel kan veranderen zoals de resolutie en de framerate, wat handig kan zijn als de telefoon wat langzamer wordt of als je je batterij wilt matsen.
De G7 beschikt ook over een always-on display. Dit kan handig zijn, en ziet er op zich niet verkeerd uit. Ik vond het een verspilling van mijn batterij, dus heb ik het snel uit gezet. Het punt van het always-on display is dat je notificaties, tijd en andere dingen kan zien zonder je telefoon aan te raken. De G7 heeft echter een “knock on” functie, waarmee je naar het lockscreen kan door twee keer op het scherm te tikken. Dit geeft een duidelijkere weergave van je notificaties en de tijd, en je hoeft er nauwelijks iets voor te doen. Daarnaast is het vaak zo licht dat je het always-on display niet goed kan zien en dichterbij moet gaan hangen met je hoofd, wat een beetje het doel te niet doet. Je kan ook een floating bar inschakelen. Dit is een feature waarmee je op elk moment een balkje met vaak gebruikte apps kan openen, waarbij je wel genoegen moet nemen met een klein icoontje aan de rand van je scherm.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de G7 laat weinig te wensen over. De achterkant is helemaal van glas (en de voorkant natuurlijk ook) en de zijkanten zijn van aluminium. Het toestel is IP68 certified, het hoogst mogelijke. Deze rating geeft aan hoe stof- en waterdicht hij is. Hij is dus veilig voor gebruik in de woestijn, mocht je daar wonen, en voor onder de douche. De trilmotor is van goede kwaliteit resulterend in fijn en stevig voelende trillingen. Buigen doet het toestel een klein beetje, maar niets om je zorgen over te maken. Ik heb geen droptest gedaan, aangezien Tweakers mij vriendelijk had verzocht hem heel in te leveren, maar er staat vast wel een filmpje op YouTube over ;) De knoppen van de G7 voelen solide aan, en datzelfde geldt voor de poorten. Zo solide zelfs, dat toen ik voor de eerste keer oordopjes in probeerde te pluggen, ik zo veel kracht moest zetten dat ik bang was dat ik de telefoon aan het slopen was. Deze moeite betekent echter ook dat ze er moeilijker uit gaan, wat dan weer fijn is. De telefoon heeft mede door de bouwkwaliteit (en de grote stukken glas natuurlijk) ook een redelijk gewicht. Niet zo veel dat het stoort, maar als je er op let heb je wel het gevoel dat je een kwaliteitsproduct in handen hebt.

Stabiliteit

In de periode dat ik hem in mijn bezit heb gehad is de telefoon één keer gecrashed (bij Fallout Shelter) en heeft hij bijna niet gehaperd (behalve bij het laden van bijvoorbeeld foto’s in Reddit, al is dit waarschijnlijk meer te wijten aan het laden ervan via internet). Er zijn echter wel dingen die je kan doen om hem een beetje te laten struikelen, zo heb ik bijvoorbeeld een keer per ongeluk, net voordat ik hem uitzette, op de Google Now knop gedrukt en hem meteen weer nadat ik hem uit had gezet probeerde weer aan te zetten met de vingerafdrukscanner. Bij zo veel taken tegelijk stopt hij er wel even mee, maar ik denk niet dat zo’n situatie vaak voor zal komen. Ik heb geprobeerd om de soepelheid vast te leggen met een screenrecorder, maar dat vond hij wel erg lastig en daar ging hij van haperen… Zonder rare fratsen als deze zal hij je echter prima van dienst zijn. Nu zal dit natuurlijk ook afnemen naarmate je hem gebruikt, maar als je kijkt naar de soepelheid waarmee het toestel zijn taken uitvoert, vermoed ik dat het wel eventjes zal duren voordat het echt vervelend wordt. De stabiliteit van het bereik is wat je ervan kan verwachten en is vergelijkbaar met mijn G4. Daarnaast is je bereik natuurlijk ook afhankelijk van je provider. Zoals eerder genoemd is ook de stabiliteit van de Bluetooth verbindingen goed en de Wi-Fi verbinding is niets bijzonders maar vervult zijn taak prima.

Scherm

Het scherm is een mooi scherp en helder LCD paneel. De helderheid is aan te passen (uiteraard) maar heeft ook, als je echt een helder scherm nodig hebt nog een optie om hem nog iets scherper te maken. Op deze manier kan je hem ook nog zien in de felle zon. De knop voor extra helderheid neemt de plaats in van de knop die je normaal gebruikt om de helderheid op ronde percentages te zetten, dus je zal de slider handmatig moeten bedienen. Het toestel heeft ook een ingebouwde “comfort mode” waarbij het scherm iets geel wordt om de hoeveelheid blauw licht te verminderen, gunstig voor als je naar bed gaat of in het donker. De resolutie van het scherm is ook te verstellen, tussen 1560x720, 2340x1080 en 3120x1440. Het scherm is de perfecte verhouding om Netflix (of films in het algemeen) te kijken of langs webpagina’s te scrollen, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Voor bijvoorbeeld YouTube kan je net zo goed een klein scherm hebben, aangezien die verhoudingen niet overeenkomen met de verhoudingen van het scherm. Wat me veraste was dat, hoewel de meeste apps het geen probleem vinden dat je met een gigantisch lang scherm kijkt, een klein aantal het niet begrijpt en daarom een grote zwarte balk tussen de “bodem” van de app en je touchbar laten zitten. Het scherm is dus echt lang, wat er mooi uit ziet, maar het soms wel moeilijk maakt om te bedienen voor mensen zonder flinke handen. Het komt dan dus ook goed uit dat LG een aanpasbare touchbar heeft gemaakt met onder andere de optie om een knop in de touchbar te zetten waarmee je je notificatiebalk omlaag trekt. Ondanks al deze positieve punten ben ik ook teleurgesteld dat LG er geen OLED scherm in heeft gestopt, helemaal voor één van de voorlopers van OLED. Dit is dan ook de enige reden dat ik bij de scherm-beoordeling 4 sterren in plaats van 5 sterren heb gegeven.

Accuduur en laden

Ik heb me altijd afgevraagd hoe reviewers de batterijduur van een telefoon testen, helemaal met dingen als “browsetijd” aangezien het me sterk lijkt dat ze 8 uur lang non stop zitten te internetten. Ik heb dus maar wat rondgekeken bij andere gebruikersreviews het volgende gedaan. Elke nacht laadde ik mijn telefoon op tot 100%, waarna ik de telefoon (voor mijn doen) normaal gebruikte. Vervolgens heb ik gekeken op hoeveel procent de telefoon aan het einde van de dag zat (als ik naar bed ging of als de telefoon helemaal leeg was), en dit genoteerd. Misschien handig om te vermelden; ik zat in mijn testperiode net na de uitslag van mijn examens en had dus werkelijk niets productiefs te doen, met als gevolg dat deze resultaten misschien een wat onrealistisch beeld geven voor de gemiddelde gebruiker. Desalniettemin, hieronder een tabel met de resultaten.

De batterij van 3000 mAh is wat mij betreft groot zat. Dit komt echter wel van iemand die zijn vorige telefoon (ook met 3000 mAh) aan de lader moest leggen nadat hij een half uur Fallout Shelter had gedraaid, dus misschien is mijn standaard wat laag. ;)
Het laden gaat prima, hij laadt lekker snel door de bijgeleverde quickcharger. Het feit dat er alleen maar zo’n snelle oplader bij zit baart me aan de andere kant ook zorgen. De meeste mensen laden ’s nachts hun telefoon op, en met een quickcharger duurt het opladen niet de hele nacht. De combinatie van het quickchargen en het uren vol aan de lader liggen doen mij vermoeden dat de accu van het apparaat snel achteruit zal gaan, maar only time will tell. De batterij is er door de vaste achterkant ook niet uit te halen voor een makkelijke wissel (de prijs voor schoonheid), dus hopelijk is dit niet het geval. Het toestel kan ook draadloos opgeladen worden.

Geluid

Telefoon
De speaker van de telefoon zelf is best goed. Hij kan erg hard, en als hij hard staat verliest hij geen geluidskwaliteit. Er is natuurlijk nauwelijks bas, maar de algemene kwaliteit is prima. Het is jammer dat de G7 maar één speaker heeft, omdat dan bij het kijken van een film of YouTube video het geluid erg duidelijk van één kant komt. Dit kan storend zijn, helemaal bij video’s waar men probeert sfeer te creëren. Wat bij betreft hadden ze de belspeaker ook wel een beetje werk mogen laten doen. Ik heb wat vergelijkingen gedaan met een Samson C01U, waarvan het geluid hieronder te beluisteren is. Als referentiemateriaal heb ik mijn eigen stem, de LG G4, de iPhone 7 en de Samsung S6.

Fragment met echte stem
iPhone 7: Gorillaz - Feel Good Inc.
LG G4: Gorillaz - Feel Good Inc.
Samsung S6: Gorillaz - Feel Good Inc.
LG G7: Gorillaz - Feel Good Inc.
iPhone 7: LAXX - Twitch
LG G4: LAXX - Twitch
Samsung S6: LAXX - Twitch
LG G7: LAXX - Twitch

De opnames geven natuurlijk geen 100% helder beeld van hoe de speakers in het echt klinken, maar ik hoop dat het in vergelijking toch helpt bij het horen van het verschil. Het geluid van de G7 wordt trouwens een stuk beter als je hem op een vlakke ondergrond legt. Het klinkt dan een stuk harder en ruimtelijker. De mediaspeaker is dus prima voor, meer dan wat ik had verwacht, maar als je echt goed geluid wil zal je nog altijd een aparte speaker moeten kopen.
Ik heb geen "echte" tests uitgevoerd met de belspeaker, voornamelijk omdat ik de kwaliteit daarvan een stuk minder belangrijk vindt dan die van de mediaspeaker. De speaker is prima en geeft een goed vol geluid (voor een belspeaker dan hè).
De telefoon heeft wel een hoop equalizer opties, die vooral mooi zijn om te gebruiken met een koptelefoon. Je hebt een ordinaire equalizer, maar als je de Quad DAC functie aan zet krijg je nog meer opties. Ook werkt de telefoon met een volumeschaal van 75. Dit vind ik persoonlijk niet zo handig, omdat één klik op de volumeknoppen dan zo’n beetje niks doet maar als je hem ingedrukt moet houden kan hij al snel een stuk harder gaan dan gewenst.
DAC en surround
De G7 heeft ook een “Quad DAC”. Ik heb even geluisterd naar het geluid wat hier vanaf kwam met mijn Shure SE215 oordopjes, en je kan merken dat het geluid voller wordt. Na een tijdje geluisterd te hebben met de Quad DAC aan, heb ik geluisterd zonder en het verschil is een beetje te beschrijven als het verschil tussen een goedkoop Bluetooth speakertje en een dure. Met de DAC aan heb je strakkere bas en omvangt het geluid je meer. Het is dus een mooie toevoeging, en het is ook te merken met de bijgeleverde dopjes. Mij hoor je in ieder geval dus niet klagen, maar of het echt nuttig is weet ik niet.
Dan heb je ook nog de surround sound optie. Als je dit aan zet tijdens het muziek luisteren klinkt het helemaal nergens naar. Daar is het echter ook niet voor bedoeld, dus heb ik hem ook maar even getest met wat Netflix dingen. Nu weet ik niet wie er Netflix zou kijken op zijn telefoon, laat staan wie er waarde hecht aan suround sound, maar het is een optie dus zal ik het proberen. Toen ik begon met de test vroeg ik me al meteen af wat ze bedoelden met de surround sound, aangezien dat niet kan met maar één 3,5 mm aansluiting. Virtuele surround leek me ook niet aannemelijk, aangezien je daar voor zo ver ik weet speciale drivers voor nodig hebt. Het was dan ook niet waanzinnig indrukwekkend. Het geluid klinkt wel iets ruimtelijker, maar je hoort natuurlijk niks achter je bijvoorbeeld. Persoonlijk prefereer ik de normale stand.
Oordopjes
De oordopjes zijn, wat geluid betreft, prima voor oordopjes die gratis bij je telefoon zitten. De bass is te overdreven en als resultaat daarvan klinkt muziek dof. Maar het geluid is absoluut niet het grootste probleem voor mij, de oortjes zitten namelijk enorm oncomfortabel en vallen er zo uit. Ik hoefde de oortjes deze keer gelukkig alleen maar zittend te testen omdat het exact hetzelfde design is als de oortjes die bij mijn G4 zaten, en daar heb ik nogal wat problemen mee gehad. Ze vielen continu uit mijn oren en ze voelen hard aan, helemaal als je ze nog wat extra hard aandrukt om te proberen om te voorkomen dat ze er uit vallen. Het allergrootste probleem is dit. De oortjes van LG hebben een soort filter in het dopje die vast zit met lijm. Toen ik deze een paar jaar terug echter nietsvermoedend aan het gebruiken was op vakantie, liet deze los en zat het filter vast in mijn oor, waardoor het er met een pincet uit moest worden gehaald. Ik begrijp dat je geen top-notch oordopjes krijgt bij je telefoon, maar dit vond ik redelijk schokkend.

Camera

Let op! De foto's die onder dit kopje zitten zijn allemaal kleiner gemaakt omdat Tweakers een limiet heeft voor bestandsgrootte. Hier kan je de ongecomprimeerde foto's vinden.
De G7 ThinQ beschikt over een 16 MP camera achter en een 8 MP camera voor. Achteraan vind je ook een groothoeklens, waar je wijdere foto’s mee kunt maken. Binnen de camera app is het makkelijk te schakelen tussen de twee, als je namelijk een hoop uitzoomt schakelt hij vanzelf over naar de groothoeklens. De groothoeklens is niet aan te raden in het donker door de lange sluitertijd (omdat hij meer licht moet vangen) resulterend in wazige foto’s. Hieronder het resultaat van een foto in het donker met flits en de normale lens.
Google Lens en de AI camera zijn ingebouwd in de camera app, waardoor je ook tussen hen makkelijk kan schakelen. De AI camera kan trouwens nog wel wat werk gebruiken. Wat hij in feite doet is kijken naar wat hij ziet, en proberen te begrijpen wat dat is. Als hij dat uiteindelijk door heeft, past hij de instellingen van je camera zo aan dat je “de best mogelijke foto” krijgt. Hij is echter niet feilloos. Bij deze foto dacht hij bijvoorbeeld eventjes dat ik naar een bloemkool keek.
Lukt het hem wel om een conclusie te trekken (wat bij mij is gelukt bij een selfie en een foto van mijn kat) dan past hij wat dingen aan. Hieronder is het verschil te zien.
De camera maakt overigens ook zonder AI prachtige foto’s. De foto van de wandtekening eerder is gemaakt zonder AI, en hieronder zie je nog twee van zulke foto’s.
Je kan ook handmatig een hoop aanpassen binnen de camera app, zoals de resolutie (handig als je niet wil dat anderen allemaal zwarte balken krijgen omdat je scherm zo lang is en die van hen niet) en of je in RAW foto’s maakt. Filters en stickers zitten ook ingebouwd in de app, en dat is handig. Hieronder wat screenshots van de camera app.

Gebruiksgemak

Hoewel er een hoop aan te passen is aan de G7, zijn er wel wat dingen waar ik moeite mee had tijdens het gebruik. Een voorbeeld wat me vaak grote ergernis heeft gebracht, is het feit dat Android 8 met gestures werkt. Als je midden op het scherm naar beneden swipet, krijg je apps, recente internetpagina’s en contacten, wat op zich handig is (hoewel ik het niet gebruik). Als je dat echter combineert met het bizar lange scherm, gebeurde het mij nogal vaak dat ik probeerde om het notificatiescherm naar beneden te brengen en twee millimeter onder de balk zat, waardoor het gesture-resultaat krijgt. Ik denk wel dat dit een kwestie van wennen is, en daarnaast kan je een knop in je touchbar zetten waarmee je het notificatie scherm naar beneden kan brengen. Ook had ik best vaak, voornamelijk in bed, het probleem dat als ik in Spotify over de albumcover swipete voor het volgende nummer, het vorige nummer ging spelen. Ook als ik dan probeerde om een duidelijkere beweging te maken met zo min mogelijk het scherm aanraken met de rest van mijn duim, had ik alsnog dat probleem. Iets anders wat me vaak overkwam, maar wat echt een kwestie van wennen is, is dat ik als ik het volume aan probeerde te passen ik soms op de Google Now knop drukte. Dit ging al snel over, maar was wel irritant aan het begin. Daarnaast denk ik dat als ik kijk naar het gebruik van digitale assistenten in Amerika, dit kleine probleem het meer dan waard is aangezien Google Assistant een geweldige aanwinst is en zo’n makkelijke manier om haar op te roepen dus ook. Iets wat mij een tijdje kostte om gewend aan te raken, maar wat voor mensen die al langer een telefoon hebben met speaker aan de onderkant, is dat je bij het gamen of video’s kijken, je moet opletten hoe je de telefoon vast houdt omdat je snel de speaker kan bedekken met je hand. Met als gevolg dat je hem steeds harder zet, en dan pas bedenkt dat je hem anders vast moet houden.

In de periode dat ik deze review heb geschreven is de prijs al meer dan €150,- gedaald. Voor de prijs waar hij nu op staat (€699,79) is het een prima toestel. Als ik zou moeten kiezen tussen de S9 en de G7 zou ik op dit moment denk ik voor de S9 gaan, omdat hij goedkoper is (zo’n €100,-). Maar over een tijdje, als Google assistant wordt ingewerkt in Nederland, weet ik dat niet zo zeker. Ik ben van plan om veel gebruik te maken van assistant, dus een telefoon waar het zo diep in is verwerkt, kan een flinke stap voor hebben. Daarnaast vind ik het een mooier apparaat. Dat had ik eigenlijk niet verwacht, maar de kleine randen maken echt een verschil. Toen ik laatst de S9 op tv zag, dacht ik “wat een enorme rand aan de bovenkant” terwijl ik aan het begin van mijn gebruik nogal twijfelachtig tegenover de notch stond. Helemaal als de prijs nog meer daalt in de toekomst denk ik dat het toestel zijn prijs meer dan waard is.

De hele review is dus ongeveer als volgt samen te vatten. De LG G7 ThinQ is een mooie telefoon die in vergelijking met huidige flagships een beetje achterblijft, maar het is zeker geen slechte telefoon. Helemaal later dit jaar zal het toestel een boost krijgen in handigheid (Google Assistant) wat hem naar mijn mening zeker zijn prijs waard maakt. Hij heeft voor bijna iedereen wel wat wils, een goede camera, veel aanpasbaarheid in de audio en hij is goed in de omgang. Heb je kleine handen, dan zou ik verder kijken en het is jammer dat hij geen OLED heeft. LG kan de software nog wat polijsten, maar het ziet er zoals het nu is ook al mooi uit.

Heb jij ook een LG G7 ThinQ Zwart?

Mooie uitgebreide review

[Reactie gewijzigd door Zwarte man op 22 juni 2018 14:24]

Kekke review, ik vind het persoonlijk een prachtig schoonmaakdoekje.
Bedankt, en hij is inderdaad beeldig.