Arctic Z2 Basic - dual monitor arm

Specificaties Bureaumount • maximale schermgrootte 27" - Bekijk alle specificaties

Arctic Z2 Basic - dual monitor arm Review

PC_EVERYDAY 14 juni 2018, 2.121 views

Arctic Z2 Basic - dual monitor arm

Een erg goedkope Monitor Arm maar wel van kwaliteit! Voor rond de 40,- Euro haal je echt een mooi product in huis. Hij is mooi in het zwart afgewerkt en met de 5 bijgeleverde cable management klemmen is het weg werken van kabels niet moeilijk.

Pluspunten

• Rubber voor op de tafel
  • Bouwkwaliteit
  • Zwart

Minpunten

• 1 extra cable management klip voor om de buis zelf is niet overbodig maar het lukt zo ook prima.
  • Je kunt de schermen niet individueel in hoogte verstellen.

[img]aKhXkTwD[/img]

Monitor armen zorgen voor een professionele werk sfeer en het zorgt ervoor dat je houding goed is. Een monitor die je niet in hoogte kunt verstellen is namelijk niet goed voor je houding, je kunt hier nek klachten van krijgen. We gaan vandaag dan ook maar eens kijken naar de Monitor Arm van Arctic, de Z2 Basic.

ARCTIC Z2 Basic Monitor Arm

Specificaties
Uitpakken
Bouwkwaliteit
Installatie
Cable management

Wanneer je 2 of 3 schermen gebruikt dan heb je waarschijnlijk ook wel eens nagedacht over een monitor arm. Monitor armen zijn vaak erg fijn voor je cable mangement en het ziet er netter uit. Ook is het beter voor je houding als de schermen op de juiste hoogte hangen, dus mocht je een monitor hebben die een voet heeft die niet verstelbaar is dan is het zeker verstandig om eens te gaan kijken naar je houding en of je een monitor arm nodig hebt. Vandaag gaan we dan ook kijken naar een monitor arm van Arctic, de Z2 Basic Monitor Arm.

Specificaties

[img]jwmkIwtt[/img]
[img]fYCOkEt4[/img]
[img]nb43rZXv[/img]

Uitpakken

Als we de Monitor Arm binnen krijgen zijn we erg benieuwd naar het product zelf, maar de doos daar kijken we ook altijd naar. Zelf bewaar ik namelijk altijd alle dozen, en de dozen van de Moederborden of GPU’s heb ik dan ook allemaal als decoratie staan op mijn kamer. Dus voor mezelf vind ik het ook wel belangrijk hoe een doos eruit ziet. Ja je mag me raar noemen 😉. In dit geval is het een product dat niet alleen voor de gamers is maar vooral voor kantoor gebruikers als ik het zo in mag schatten en ik verwacht dan ook geen rare grapichs op de doos of felle kleuren. Nee zoals we Arctic kennen van eerdere producten houden ze alles lekker rustig en overzichtelijk. In dit geval zeker geen slecht punt. De doos is lekker compact zoals we ook weer van Arctic zijn gewend en alles wat erop staat hoort erop te staan, er staat niks op dat overbodig is in mijn ogen

[img]koR4hh7O[/img]
[img]i8pivUgn[/img]

Wanneer we de doos dan open maken komen we als eerste een soort brief tegen van de man him self, de CEO van ARCTIC. Tevens is deze brief ook meteen de handleiding, Ook kun je een QR code scannen met je mobiele telefoon en dan word je doorgestuurd naar de digitale handleiding van het product. Dit is erg slim want mocht er iets geüpdatet moeten worden in de toekomst dan kunnen ze dit altijd nog gemakkelijk doen via de site.

[img]SO4OCvrt[/img]

Zoals je ziet is de doos wat ruimte betreft goed benut en zijn alle hoekjes gevuld, zo compact mogelijk! Helemaal achter in de doos in de lengte vind je de buis waar de arm zelf aan gemonteerd word. In het midden de arm it selfs en in de doos helemaal vooraan vind je de hardware zoals de schroeven en de sleutels om de schroeven vast te draaien en de klem voor op de tafel. Ook zit er nog een kaartje in waarop staat dat ze je willen bedanken voor het kopen van het product en enzovoorts.

[img]iSbPA7BO[/img]
[img]Zbs15zPe[/img]

Ook hebben ze een rubber bijgeleverd voor onder de klem op je tafel zodat je geen afdruk maakt in het blad. Het rubber heeft aan de achter kant een sterke plak laag zodat je het rubber tegen de klem aan kunt plakken en hij niet weg schuift. *Let wel op of je beschikt over een goede tafel van hout en niet eentje van papier*

[img]OA7SyNjX[/img]
[img=620]pXJyYP93[/img]

Wat erg gaaf is om te zien en wat ze goed hebben gedaan is dat ze alle verschillende schroefjes en klemmetjes en sleutels in een plastic zak hebben gedaan. Deze zakjes zitten dan weer allemaal aan elkaar zodat je er niet eentje verliest of iets.

[img]T5gwuU2p[/img]
[img]Z0oOxKbj[/img]

Bouwkwaliteit

Als we dan gaan kijken naar alle individuele componenten die meegeleverd zijn en de bouwkwaliteit daarvan dan valt dit niets tegen. Alles is van een sterk metaal gemaakt en het geeft niets mee. Ook de schroeven zijn erg sterk, er zit een middel grof draad op zodat je ze lekker vast kunt draaien maar niet dol kunt draaien. Ook zijn de gaten voor de schroeven netjes uitgelijnd en alles past uitstekend en je hoeft dus niet met alle heug en meug je kracht te gebruiken om iets te forceren dat je de schroeven erin kunt gaan draaien. Alle onderdelen zijn netjes in het zwart afgewerkt, deze kleur zwart heeft iets van een glanzende laag maar ook weer mat, je kunt jezelf er iniedergeval niet in zien en dit is wel zo prettig in mijn geval. De afwerking wat kleur betreft zit dan ook dik in orde. De schroeven/bouten om alles aan elkaar te monteren zijn niet zwart gekleurd maar deze zie je dan ook niet wanneer alles in elkaar zit. De arm zelf zit ook degelijk in elkaar met bouten, deze bouten zijn wel zwart en ook dikker omdat deze natuurlijk het gewicht moeten dragen van de schermen. Je kunt alles goed vast draaien zodat je schermen op het langere termijn niet gaan zakken. Ik verwacht dan ook niet dat ik in de nabije toekomst de schermen weer moet gaan stellen aangezien je doormiddel van die middel grove draad alles goed vast kunt draaien. Wat verstel mogelijkheden betreft zit het ook goed. Je kunt de schermen links en rechts draaien en naar achteren en voren kantelen. Ook kun je de schermen in hoogte verstellen maar je kan ze niet individueel in hoogte verstellen, dan moet je echt gaan kijken naar een Gas geveerde Monitor Arm (Review binnenkort). Alles is van metaal gemaakt behalve de joints waarmee je de schermen verstelt in hoek, deze zijn van een plastic soort gemaakt maar hiervan heb ik de nadelen nog niet van mogen ondervinden gelukkig.

[img]YLfNKktP[/img]
[img]l6p6noAW[/img]
[img]uPoV3QGe[/img]
[img]K43kYPlh[/img]
[img]6w4bl0ef[/img]

Installatie

Genoeg gelult over alle rand zaken, we willen het product gaan gebruiken dus we gaan hem maar eens opbouwen! En ik moet zeggen dat het erg gemakkelijk was. Alles wijst voor zich en je hoeft niet veel te doen. Wij zijn begonnen met de base en hebben daarom eerst de buis aan de klem gemonteerd doormiddel van 3 bouten. Daarna was het een kwestie van de arm erop schuiven en vast draaien en voilà je Monitor Arm is klaar.

[img]krccSBYp[/img]

Dan is het nog een kwestie van je oude voet van je schermen los draaien en het scherm monteren. Het handigste om dit te doen is om in de 2 bovenste gaten van je scherm alvast 2 boutjes te draaien, niet helemaal erin maar gewoon dat ze er in zitten. Je kunt dan namelijk gemakkelijk het scherm alvast in de Monitor Arm hangen omdat er in de VESA mount een inkeping zit. Dan hoef je jezelf alleen nog maar even te focussen op de onderste 2 gaten en hierin de boutjes vast draaien en daarna ook de 2 bovenste vast draaien. Gefeliciteerd je heb nu je eerste scherm al gemonteerd. Het tweede scherm gaat precies het zelfde. Nu kun je nog de bijgeleverde klemmetjes op de arm zelf klikken voor cable management en je bent eigenlijk zo goed als klaar dan. Wel een opmerking is dat ik graag 1 extra klemmetje had gezien voor om de base zelf voor een nog cleaner uitresultaat. 1 klem volstaat ook prima maar een 2e was zeker niet overbodig.

[img]xS9zAUUv[/img]
[img]7P9HB4ur[/img]
[img]Sa7zlswe[/img]
[img]cZQlm3VX[/img]

Cable management

Om je een beeld te geven van hoe het cable management systeem eruit ziet heb ik wat foto’s voor jullie. Het is erg gemakkelijk, je hebt in totaal 5 klemmen. 2 voor elk scherm om op de arm te klikken en deze klemmetjes dienen als een soort kabel goten en 1 klem voor op de base zelf om de kabels netjes weg te werken naar beneden. Je hoeft dus geen Ti wraps te gebruiken of iets dergelijks en de klemmen kun je bewegen over de gehele arm, je kunt ze op ieder gewenste plek vast klikken dus je kan het helemaal naar je zin maken.

[img]adYXiJOZ[/img]
[img]zqnxiOyN[/img]
[img]JKW8GYz4[/img]
[img]ztDDlw37[/img]
[img]OFITeZkO[/img]

Als je in de markt bent voor een Monitor Arm kijk dan ook zeker even naar deze want aan de prijs licht het niet. Voor ongeveer 45,- Euro haal je echt een goede Monitor Arm in huis. Hij doet wat het moet doen en dat is in dit geval je schermen omhoog houden op de juiste hoogte. Ook kun je daarbij nog je schermen verstellen in richting en kantelen. Echter zullen er niet veel mensen gebruik van maken wat het kantelen betreft want als je 2 schermen hebt naast elkaar wil je die randen naast elkaar voor de beste ervaring en zodat er geen gat tussen de schermen zit. Zelf ben ik erg onder de indruk van het product maar dat komt ook mede door de prijs. Ik denk dat hij net iets te goedkoop geprijsd is maar dat is voor ons niet erg. Wat ik er maximaal voor neer zou leggen is 65,- Euro. Ik raad dit product dan ook echt aan en kijk er eens naar voor de mensen die in de markt zijn voor een Monitor Arm. En ben je in het bezit van 2 schermen en kun je deze niet in hoogte verstellen? Kijk er dan ook eens naar. Hij krijgt dan ook het @PC_EVERYDAY Recommended Award. Hij heeft het verdient! Lekker bezig ARCTIC.

[img]ZYrOLKuU[/img]

Heb jij ook een Arctic Z2 Basic - dual monitor arm?

is het mogelijk om een 24 inch scherm verticaal te doen en een 34 inch scherm horizontaal? Vroeg me dit af aangezien er staat max 27 inch :)
Goeie vraag, als ik het vlug even op meet dan lijkt dit wel het geval ja. Maar een definitief antwoord durf ik niet te geven. De afstand tussen de 2 VESA mounts (vanuit het midden gemeten) is 68CM. Je verteld dat je een 24 inch scherm op zijn zijkant wilt gooien dus laat zeggen dat deze een 34 cm breed is dan (wat normaal de hoogte van je scherm is). Deel dat door 2 omdat hij gemonteerd word op de VESA mount dan heb je het getal 17 cm. Volg je me nog? 8)7 En een 34 inch (ultrawide) is ongeveer 84 cm breed. Deel dat getal ook weer door 2 en je krijgt het getal 42 cm. Tel 42 en 17 bij elkaar op en je hebt een uitkomst van 59 cm. Het zou dus binnen de 68 cm moeten passen ;) Houd er wel rekening mee dat je het 2e scherm niet onder een extreme hoek kunt draaien/schuin positioneren omdat dit scherm anders tegen je 34 inch scherm aankomt. Maar als ik het zo hoor word het een toffe set-up, ben benieuwd!

Fijne avond nog toegewenst!
Heel erg bedankt voor de goede info en snell e reactie! _/-\o_
Geen dank, blij om te horen dat ik je hiermee heb kunnen helpen!
Stuur je een foto als je set-up af is met de schermen? Je mag hem via Tweakers sturen of via mijn Instagram pagina @pc_everyday. Ben erg benieuwd hoe het er gaat uit zien.

In ieder geval, veel plezier ervan!
Haha duurt nog wel even voor ik alles bij elkaar heb. Maar als het zo ver is, zal ik een foto sturen
Hartstikke bedankt voor je review!

Als eerste heb ik op Coolblue gezocht naar monitorarmen, die erg duur waren. Nu heb ik voor een schappelijke prijs een mooie monitorarm en heb ik mijn bureau weer terug! :)