SilenX IXP-74-14 Ixtrema Pro Fan , 120mm Review

remco747 12 maart 2010, laatste update op 12 maart 2010, 148 views

SilenX IXP-74-14 Ixtrema Pro Fan , 120mm

Pluspunten

• Mooi design
  • Geruisloze lagering
  • Op vol vermogen weinig dB
  • Solide bouw

Minpunten

• Op laag vermogen teveel dB
  • Max geluidsniveau wordt ten alle tijde overschreden
  • Duur

Geluid (min) Score: 2
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Ik was voor mijn HTPC op zoek naar stillere fans. Het gaat om een Antec Fusion Remote Black met daarin 2 120 mm fans van Antec en voor mijn Scythe Ninja Mini CPU cooler zocht ik ook een vervangende 80 mm fan.

Daarom heb ik gezocht op fans met dezelfde specs alleen met een lagere geluidsproductie. Ik kwam uit op deze fans van SilenX. Deze hebben ook Dynamic Fluid Bearings en in combinatie met de "sweeped" blades moet hier maximaal 14 dB uit te horen zijn.

Ik kwam echter van een koude kermis thuis toen ik deze in mijn kast had geplaatst, want ik had er geen rekening mee gehouden dat ze geen snelheidsregeling hebben, in tegenstelling tot de Antec 3 speed. Hiervoor een fancontroller aangeschaft zodat ze nog maar op 60% van de toeren draaiden. Dit bleek echter nog steeds meer geluid te produceren (20 dB) dan de Antec's op Low, die ook nog eens een stuk goedkoper zijn. Op vol vermogen maken de Antec's meer lawaai (zo'n 25 tot 30 dB volgens de iPhone) en de Silenx zit rond de 23. Dit alles zowel ingebouwd als los buiten de case.
De max geluidsproductie is krijgt als beoordeling acceptabel omdat ze lager is dan de concurrentie, maar de opgegeven waarde wordt nooit gehaald. Omdat er echter geen standenschakelaar op zit én omdat via een controller op 60% vermogen de fan méér geluid maakt dan een goedkopere concurrent zonder dure fluid bearings etc vind ik dit een onvoldoende.
De prijs vond ik te hoog als gekeken wordt naar prijs versus kwaliteit.

Heb jij ook een SilenX IXP-74-14 Ixtrema Pro Fan , 120mm?