Nokia 5800 XpressMusic Zwart Review

KrazyJay 12 maart 2010, laatste update op 15 februari 2011, 890 views

Nokia 5800 XpressMusic Zwart

Pluspunten

• Ongelooflijk veel apps beschikbaar
  • Apps hoeven niet goedgekeurd te worden door Nokia zoals bij de iPhone
  • Redelijk stabiel vanaf FWversie 40

Minpunten

• Batterijduur bij gebruik 3.5G netwerk beperkt tot max 1,5 dag bij normaal gebruik.
  • Bij normaal gebruik op 2G (GSM) het dubbele bij hetzelfde gebruik.

Zodra de telefoon in gebruik genomen wordt, is het aangeraden eerst een FWupdate uit te voeren. Dit kan simpel opgestart worden door *#0000# te "bellen". Dit voegt veel toe aan de stabiliteit aan de telefoon.

Indien je accuduur erg belangrijk vindt, stel dan de telefoon zo in dat er geen gebruik gemaakt wordt van 3G. Dit kan de accuduur verdubbelen.

Toepassingen (apps) zijn zeer divers, er is geen goedkeuring nodig van Nokia om een app te mogen installeren. Apps zijn direct te installeren vanaf de telefoon via de internetbrowser, of via een verbinding met een computer.

Toepassingen zijn het beste te installeren op de geheugenkaart. Dit heeft meerdere redenen. Er is beperkt geheugen beschikbaar op het intern geheugen, indien een app corrupt raakt is het makkelijker op te lossen met een formattering van de geheugenkaart, maar het belangrijkste volgt:

Indien er teveel apps geÔnstalleerd zijn, start de telefoon soms niet meer op. Indien de apps op de geheugenkaart staan, dan is het op te lossen door de telefoon op te starten zonder geheugenkaart, na het invoeren van de pincode (indien van toepassing) kan de kaart weer ingestoken worden zonder verdere problemen.

Bij het opladen kan soms de verlichting aanblijven, dit is te verhelpen door de blokkering van het scherm op te heffen en opnieuw te activeren, dit is soms meerdere keren nodig om het te verhelpen.

Aangezien de telefoon al enige tijd op de markt is, en het besturingssysteem gedeeld wordt met meerdere touch-screentelefoons, zijn de meeste bugs er uit, en is de prijs gedaald tot een allerzins goede prijs-kwaliteitverhouding.

Heb jij ook een Nokia 5800 XpressMusic Zwart?

Paar kleine puntjes:
Eerste fw 40 versie was alles behalve stabiel - laatste fw in de dertig was wat dat betreft beter.
Accuduur: Het is maar wat je kort noemt. Ik krijg idd de accu binnen een paar uur van vol tot leeg als ik er voor ga. Maar gps+bluetooth muziekluisteren gaat gerust een dag lang. En ook met wat meer online zaken bezig zijn kan ik rustig een aantal dagen vooruit. Veel telefoons die dat de 5800 niet nadoen.
Foto's - pics or it didn't happen?
Camerakwaliteit? Niet aanwezig? Videobellen? Emailgebruik? Muziekspeler? Ik mis wat zaken in je review geloof ik....

Edit: nu ik er echt goed over zit na te denken: De xm is vooral een mediagerichte telefoon: geen woord over de afspeelkwaliteiten van zowel muziek als video. Dus een slechte review.

[Reactie gewijzigd door wheez50 op 12 maart 2010 21:10]

Wat zijn jouw ervaringen ermee?

Video maken is zeer slecht binnenhuis, foto's kan beter, muziekkwaliteit is super. Videobellen heb ik nog niet gedaan. Phone is vooral gericht op muziek, wat mij betreft een prima muziek phone.
Mijn ervaringen: Voor de camera's heb ik 'm niet. Gelukkig maar, anders zou ik erg verdrietig zijn.
Muziekweergave is uit-ste-kend. Zowel op de externe speakers als via mijn bluetooth headset echt heel goed. De enkele keer via draadje verbonden ook prima. Weergeven van video is uitstekend. Zodra je de tv-out gebruikt merk je toch dat dat wat minder is. Lees VHS kwaliteit.

Verbindingen via bluetooth op car stereo hebben bij nokia altijd wat probleempjes. Sinds mijn bt module kapot is geweest is het niet heel erg lekker.

GPS - assisted is het nooit een probleem een fix te krijgen. Non-assisted (in het buitenland) duurt het soms erg lang om een fix te krijgen. Vaak zijn truuks nodig om 'm zover te krijgen. Qua navigatie werkt nokiamaps heel redelijk. Ikzelf ben overgestapt op sygic. Echt een verademing.

Muziekstreamen via internet, afgespeeld via bluetooth geeft me problemen. Zeker als ik daar gps+navigatie bij heb aanstaan. Regelmatig valt de fix weg of bt uit.

Qua email werkt de standaard ingebouwde client goed. Geen fratsen, geen problemen zeg maar. Nokia messaging heb ik er weer afgegooid. Bleef me elke keer bij opstarten om nieuwe instellingen vragen - heeft te maken met het opslaan van je gegevens op intern geheugen of je kaartje. Mij te veel gezeur.

Groot gemis aan de 5800XM - geen gratis PDF lezer.
Andere zwakke punten: Instellingen zijn vaak goed verstopt. Echt slechte camera's. Soms niet helemaal lekkere screenlock (ff twee keer het knoppie en hij doet het weer, maar toch...)

De browser is traag maar goed. Heel redelijke ondersteuning voor flash-video. Youtube doet/deed het goed. T-mobile web 'n walk tv is heel redelijk te volgen. Ik denk dat de kwaliteit meer afhangt van de provider dan van de telefoon.

Voordeel: de telefoon is heel goed te customizen voor een telefoon. Menu's kunnen naar eigen inzicht worden ingedeeld. Ook het uiterlijk en alle ringtones/alarmtonen kunnen goed worden aangepast.

A La nokia kunnen meerdere alarms worden ingesteld en wekken ook als je je telefoon uitzet. Ik heb zelf het vermoeden dat dit niet altijd vlekkeloos werkt. MAar echt uitgetest heb ik dit niet.

Toevoeging: Regelmatig typ ik wat meer met het pennetje. MAar het minitoetsenbord is ook prima met mijn nagel te bedienen. Soms doet 'ie moeilijk als ik met een volle vinger een klein balkje wil verschuiven. Ik kan dan lachen om mijn eigen ergernis.

Batterij doet het in het begin minder - na een handvol laad/ontlaadcycles eigenlijk geen klachten meer.

[Reactie gewijzigd door wheez50 op 12 maart 2010 23:30]

Bedankt voor je feedback.
Ik ben al jaren Nokiafan geweest, dus ik moest een Nokia nemen na mijn e65. Het is de 5800XM geworden.

Hoe frappant ook, ik gebruik de telefoon niet voor foto's, video en muziek. Dus er is geen ruimte aan mij geschonken; ik zou er niet goed over kunnen oordelen.
Bij mij gaat de batterij veel langer dan 1,5 dag bij 3.5G netwerk. Heb de telefoon nu zo'n 10 a 11 maanden.
Shame on me, maar ik heb nog fw 11.0.008. Geen problemen mee gehad, dus hoef eigenlijk niet te updaten.

[Reactie gewijzigd door Suli op 12 maart 2010 21:23]

Zover ik weet heb ik in Nederland alleen nog maar 3G meegemaakt, nog geen 3.5G. In AziŽ had ik wel 3.5G, en was er een stuk minder tijd beschikbaar voordat de batterij opnieuw opgeladen moest worden!
Ik heb vaak 3.5G, weet niet of het te maken heeft dat ik in de randstad woon?