HDI Dune BD Prime 3.0 Review

Drobanir 1 oktober 2010, laatste update op 11 oktober 2010, 1.905 views

HDI Dune BD Prime 3.0

Pluspunten

• Eenvoudig te bedienen
  • Speelt echt alles af
  • Zeer compleet qua features en aansluitmogelijkheden
  • De firmware-sdk is geschikt voor alle modellen van HDi, dus upgrades zullen altijd blijven komen, ook als het apparaat al vervangen is door nieuwe modellen.

Minpunten

• De BD-loader is van matige kwaliteit
  • Audio is soms out-of-sync (eenvoudig via AB aan te passen)
  • Kan een hoop internet radiostations niet aan

Geluidskwaliteit Score: 5
De Dune BD Prime 3.0 is mijn eerste mediaspeler. Hij is ter vervanging van een dvd/hd-recorder en een verouderde (Pentium III) HTPC in de plaats gekomen. Al meteen bij de aankondiging eind 2009 had ik zoiets van dit is precies wat ik zoek. Speelt alle computerbestanden af (audio, video en foto's), kan audio cd's en dvd's afspelen en is vanwege de Blu-ray loader toekomstbestendig. Direct na het uitkomen kwamen er enkele negatieve reacties omtrent de optische drive, die nogal luidruchtig zou zijn. Gelukkig bleek dat een probleem te zijn dat alleen de eerste generatie spelers plaagde. Mijn Dune, aangeschaft in maart 2010, maakt weinig herrie bij het afspelen van optische schijfjes. Het is in ieder geval niet storend.

Ik heb de speler inmiddels twee maanden in gebruik en ik ben er nog steeds erg enthousiast over. Ik heb het model zonder interne harde schijf gekocht, want het apparaat slikt allen 2,5" modellen. Het nadeel is dat op dit moment de maximale grote 500GB is en bovendien is de prijs per GB bij 2,5" modellen een stuk hoger. Vandaar dat ik er een Sharkoon QuickDesk eSata met een 1,5 TB Samsung EcoGreen bij gekocht heb. Ik heb echter ook een NAS en ik stream eigenlijk alles vanaf daar en gebruik de externe harde schijf tegenwoordig voor andere zaken.

Het menu van de Dune is logisch en duidelijk. Navigeren is eenvoudig, ook door de breadcrums die bovenin beeld te zien zijn. De manier waarop de media wordt aangeboden is zelf eenvoudig aan te passen. Er zijn verschillende freeware programma's, zoals Dune Explorer, Zappati en mijn favoriet yaDIS. De speler geeft een erg mooi beeld op mijn Samsung LED TV en via de projector, ondanks dat die 'slechts' 720p is. De upscaling van dvd's is erg goed en de Sigma processor is krachtig genoeg om hd-materiaal met een hoge bitrate probleemloos af te spelen. Ook over het geluid ben ik ook prima tevreden.

Is er dan niets dan goud wat er onder de zon blinkt? Nee, helaas niet. Een probleem waar ik regelmatig tegenaan loop is dat het geluid niet lipsynchroon is. Het is wel eenvoudig via de afstandsbediening aan te passen, maar het zou natuurlijk niet moeten. Het schijnt trouwens een bug in de Sigma SDK te zijn en andere spelers, zoals de Popcorn Hour, hebben er ook last van. Het probleem zal hoogstwaarschijnlijk in een toekomstige firmware update verholpen worden. Verder werken lang niet alle internet radiostations. De meeste publieke stations werken prima, maar KinkFM krijg ik bijvoorbeeld niet aan de gang. Er wordt nog flink aan de firmware gesleuteld, dus er is hoop. Enkele zaken die we in de toekomst mogen verwachten is ondersteuning voor Flash Lite 3, een webbrowser (webkit) en NTFS write.

Meer informatie over de Dune en de diverse programma's voor het opleuken van de interface kan op het GoT-forum worden gevonden in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1400484

Update 1 oktober 2010:
Inmiddels heb ik het apparaat ruim een half jaar in gebruik en ik ben er nog steeds uitermate tevreden mee. HDi komt elke twee drie maanden met een nieuwe firmware uit en er zijn de nodige verbeteringen aangebracht. De beloofde webbrowser, hoe beperkt deze in gebruik ook zijn mag, is aanwezig en datzelfde geldt voor NTFS write.

Problemen waar ik tegenaan gelopen ben is onder andere de BD-loader. Deze is van een zeer goedkope kwaliteit en hoewel deze niet meer zoveel herrie maakt als de eerste generatie spelers geeft hij nog wel eens problemen met het afspelen van bepaalde schijfjes. Zo heb ik een met een AVCHD camera geschoten home video gebrand als Blu-ray op een dvd-schijfje en deze speelt niet goed af (beeld stottert). Kopieer het materiaal op de de nas en dan gaat het prima.

Een ander ding waar ik tegenaan gelopen ben is dat surround aac-geluid via spdif gedownmixed wordt naar stereo. Ik heb een wat oudere AV-receiver zonder hdmi-poorten, dus het beeld gaat via hdmi naar de tv, maar via een coax naar de versterker. Als ik t.z.t. een nieuwere versterker koop en alles via hdmi doe is dat probleem ook over.

Heb jij ook een HDI Dune BD Prime 3.0?