Sony WI-1000X (Zwart)

Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WI-1000X (Zwart) Review

Rdebokx 11 juni 2018, laatste update op 17 mei 2019, 2.003 views Product gekocht

Sony WI-1000X (Zwart)

Voldeed precies aan mijn wensen voor een koptelefoon. Update mei 2019: linker console liet los. Ik heb het aankoopbedrag teruggekregen en na het testen van alternatieven toch weer deze headset gekocht waarvan de bouwkwaliteit bij het nieuwe model toegenomen leek te zijn.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit (zeker voor in ear)
  • Draagcomfort
  • Complete feature set
  • Gratis app
  • Ambient sound
  • App die dynamisch ambient / NC aanpast
  • Compact

Minpunten

• App moet "gelockt" worden om niet gekillt te worden door Android
  • Niet geschikt voor fietsen
  • Bediening (soms verkeerde knopje)
  • Notice canceling niet perfect (goed genoeg voor mij)

De WI 1000X is niet perfect, maar zeker waar voor je geld in mijn ervaring. Vooral omdat hij precies aan mijn wensen voldeed ben ik er erg over te spreken.

Ik gebruik hem voor tijdens mijn werk (kantoor) en tijdens het van en naar mijn werk reizen, waar hij uitermate geschikt voor is. Met de app schakelt de headphone soepel tussen beperkte ambient sound op het perron (zodat ik de omroepberichten hoor) naar volledige noise canceling (in de trein) naar volledige ambient sound (zodat je toch nog mee krijgt wat er gebeurt op kantoor).
Met dit gebruik is de batterijduur ruim genoeg. Gemiddeld staat hij 11u op een dag non stop aan (op beperkt volume want meer is niet nodig en meestal geen noise canceling) zonder dat hij leeg raakt.
Het draagcomfort is ook uitstekend. Je merkt soms dat je hem om hebt, maar dat voelt niet vervelend.

De feature set van de app is ook uitstekend te noemen (configureerbare dynamische ambient sound profielen, equalizer, balancer, atmosphere (druk) aanpassing voor in het vliegtuig en meer). De meegeleverde accessoires is ook zeer compleet.

De "negatieve" punten (waar ik weinig last van heb):
- soms heeft de app even nodig om te bepalen of je aan de wandel bent, stil staat, of in de trein zit.
- noise canceling freaks zullen de noise canceling wellicht tegen vallen. Ik vind de extra isolatie in de trein allang geweldig tov normale headphones.
- hij is niet waterdicht, dus wellicht wil je hem af doen als je door de regen loopt.
- de qualiteit van de microfoon is volgens mij niet geweldig, vooral in galmende ruimtes

UPDATE Mei 2019: Na iets minder dan een jaar gebruiken liet de linker console los (het gedeelte waar de meeste knopjes in verwerkt zitten.
Ik heb hierop twee alternatieven geprobeerd: de Skullcandy Ink'd 2.0 Wireless en de SkullCandy Crusher.
Hoewel ik erg fan ben van SkullCandy stelden beiden teleur (zie corresponderende reviews). Uiteindelijk ben ik toch weer voor deze headset gegaan, die ondertussen 15 euro in prijs was gedaald en waarvan de bouwkaliteit van het nieuwe model leek te zijn toegenomen wat betreft de consoles (de knoppen zijn ook gladder afgewerkt).
De noise canceling lijkt ook wat verbeterd te zijn waardoor je minder last hebt van wind.

Heb jij ook een Sony WI-1000X (Zwart)?

Dank voor de review. Ik ben ook wel geïnteresseerd in deze headset, dus erg benieuwd naar persoonlijke ervaringen.

In je minpunten schrijf je dat deze niet geschikt is voor fietsen. In de review verder lees ik alleen niet waarom je dat vind. Kan je misschien uitleggen wat hem ongeschikt maakt voor fietsen?

En hoe vind je het draaggemak van de nekband? Voel je m zitten? Klemt ie ergens? Blijft ie ook goed zitten bij drukke bewegingen?
Hoi Faab,
Geen probleem! De reden waarom ik hem niet geschikt vind voor fietsen is omdat zowel de noise canceling als ambient sound stand slecht om kunnen gaan met de wind. In beide standen (en vooral in de ambient sound stand) wordt hierdoor het geruis van de wind juist versterkt wat (naar mijn mening) irritant is maar er ook voor zorgt dat je je omgeving juist minder goed hoort op de fiets.

Het draaggemak van de nekband vind ik persoonlijk helemaal prima. Tijdens het werken (stil zitten) voel je hem nauwelijks zitten, hij is niet te zwaar en zweet niet. Als je er een iets strakkere jas over aan doet voel je hem wel op je sleutelbeen drukken, maar dit is niet pijnlijk. Wat betreft drukke bewegingen heb ik weinig ervaring. De enkele keer dat ik de laatste 50 meter naar de trein heb geprint bleef hij prima zitten. Ik verwacht wel dat als je bijvoorbeeld op je zij zou liggen of op je kop hangt, hij snel gaat verschuiven of afvalt.

Hopelijk helpt dit!

Roy
Half jaar na je laatste update zit ik hier nu ook naar te kijken. Ik neem aan dat je 'm nog hebt. In hoeverre is de app verplicht om te gebruiken om bijvoorbeeld de noice canceling te wijzigen van modus?

Hoe is het bellen hiermee? Heb je problemen met de microfoon bijvoorbeeld? Want ik heb al een paar jaar een Sony SBH70 waar de microfoon (ongeveer na een jaar) bij het bellen praktisch niet functioneert (de andere kant hoort mij heel zacht tot niet), maar bij het maken van een opname met m'n mobiel of computer prima werkt.

Heb je 'm ook eens geprobeerd met de aparte mini-jack kabel? Hoe is dat? En kan je 'm ook gebruiken terwijl je 'm oplaadt?
Ik heb hem nu ondertussen één jaar. Wat mij opvalt is dat er veel ruis is tussen de nummers. De noise canceling werkt goed. Ik kan niet goed bepalen of de ruis die er tussen de nummers is, ook op de achtergrond aanwezig is bij de nummers.

Iemand dezelfde ervaring, of een idee hoe de ruis tussen de nummers weg te krijgen is?
@Hero of Time Jep, ik gebruik hem nog steeds met veel plezier elke dag. Mijn ritme en gebruik is tussentijds wel veel veranderd, waardoor ik slechts hoofdzakelijk op kantoor gebruik.
Wel ben ik er nog steeds erg tevreden mee.

Antwoorden op je vragen:
- De app is niet verplicht om de noice canceling te wijzigen van modus; hiervoor zit een knopje op de headset zelf. Hiermee kan je wel maar 3 standen instellen: Noise Canceling, (100%) Ambient sound, of Off.
- Ik gebruik hem zelf nauwelijks met bellen. Ik krijg het idee dat de microfoon van je telefoon hier beter voor geschikt blijft.
- Ik gebruik hem een enkele keer met de aparte mini-jack cable, bijv icm een audiospliter. Dit werkt erg goed en is comfortabel.
- Je kan hem niet gebruiken tijdens het opladen. Als hij leeg is zou ik dus (indien mogelijk) de mini-jack cable gebruiken.

Daarnaast heb ik dezelfde ervaring als @Willem001 wat betreft achtergrond ruis. Volgens mij komt dit door de noice canceling (of ambient sound) modus. Zelf ben ik er ondertussen aan gewend geraakt.
Dus, opladen en minijack samen is geen probleem? Dat is mooi, want dat zou de voornaamste reden zijn van mijn gebruik, opladen terwijl ik muziek luister op kantoor. :) Op de fiets is dan maar pech. :P Of is het niet vereist dat 'ie "aan staat" als je de minijack gebruikt, alleen om NC te gebruiken?

In je review heb je het ook over maar drie opties van noice cancelling. Hoe is dat dan anders met het knopje dan de app? Kan je daar wat meer informatie over geven (misschien handig om in je review toe te voegen)?

En zolang het met bellen nog verstaanbaar is, vind ik het prima. Het is dan voornamelijk voor als ik op de fiets zit. Het is nogal vervelend om vol in de remmen te moeten om de telefoon op te nemen als je net lekker onderweg bent.
Nee, dat is juist niet mogelijk. Het is of opladen, of luisteren.
De mini-jack (of zoals ik het las "micro-usb-naar-jack") gaat namelijk in dezelfde micro-usb poort als je de oplader.
Als je hem via de micro-usb-naar-jack aansluit, gebruikt hij echter geen stroom. Je kan dan inderdaad alleen geen NC gebruiken. Met de lange batterijduur die hij sowieso al heeft, zou je op die manier denk ik zeker de dag door moeten komen.

Betreft de opties van noice canceling: deze standen zijn de "standaard" 3 standen. In de app kan je exact afstellen hoeveel ambient sound je wilt (naast allerlei andere geluidsinstellingen).
Je kan bijvoorbeeld bij een bepaalde transportmodus (bijv. lopen) zeggen dat je 30% ambient sound wil, of misschien juist 90% als je rent.
0% ambient sound komt neer op een "gewone" headset (zonder AS/NC). Hierbij kan je vervolgens ook nog NC selecteren.

Hier is een voorbeeld: https://youtu.be/OmMzf-xaMhY?t=333
Top, dank voor de info!

Even wachten of Kamera Express (die heeft 'm voor de laagste prijs in de PW) of andere winkels 'm binnenkort voor Black Friday/Cyber Monday in de aanbieding doen. Want €200 is nog steeds best veel geld.