Specificaties Rad. HD4870 (750MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire VAPOR-X HD 4870 2GB GDDR5 PCI-E Review

maarten12100 12 maart 2010, laatste update op 5 april 2010, 889 views

Sapphire VAPOR-X HD 4870 2GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Zeer koel 54/50 graden zelfs onder load
  • Leuk ledje in het Saphire logo
  • fan is erg stil.
  • Hij pownt vooral in dvi of hdmi zie je echt het verschil tussen vga met een el cheapo kaartje.
  • 60+ frames gta iv
  • 50+ frames Crysis warhead
  • goede aantal frames in eigenlijk alles

Minpunten

• De koelribben aan de achterzijde stuwen hitte richting de cpu fan(geen probleem met een goed airflow of een silverstone raven.
  • Maar 256 mb support onder os x (niet noemenswaardig want komt door software matige ondersteuning)
  • In Windows/onder lage load schakelt hij naar 500 mhz inplaat van 750 om energie te besparen(kan ook een voordeel zijn)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Intro
Heb altijd al gedacht om een beter pc te bouwen.
Nooit echt iets goeds gehad altijd met 6 jaar oude zooi gedraaid Pentium 1 2 3 4 Amd Sempron k6 350 mhz nog een 1 ghz gevaletje alleen maar meuk.
Ook het ram geheugen was aan de matige kant nooit hoger gekomen dan drr2 533 512 mb.
Het moederbord tja waren dell's tot zelfgebouwde machines van me vader(afdankertjes). :|
Grafische was het allemaal nog erger 32 mb onboard is het beste wat ik ooit heb gekregen.

Hierna besloot ik om zelf maar eens iets te gaan bouwen.
Dit moest de ultieme hardware config worden met een budget van 700 euro(zonder beeldscherm muis toetsenbord burea kast etc.

Dus ik begon met prijs prestatie checks
Kwam uit bij Advance Micro Devices oftewel (amd), Geweldige prestaties voor een prikie.

Gekocht bij alternate was wel ietsjes duurder daar maar toch goede service.
De kaart koste me destijds 195 euro en was daarmee het duurste onderdeel in de config.
Ben zeer tevreden over de kaart.
Deze kaart is simpelweg overal geschikt voor hardcore gaming rendering Adobe premier set draait ie vlekeloos.

Koeling
De koeling wordt geregeld door ATI's vapor-x koeling.
Het is condenskoeling.
Water verdampt in een afgesloten ruimte condenseerd en loopt weer naar beneden(gedestileerd water uiteraard)
Je kan het het besten met een pan met water vergelijken.

1 De kookplaat verwarmen de pan.(de chips op de gpu)
2 Het omhulsel van de plan verdeeld de warmte(koelribben op de koeler)
3 Warmte wordt afgestaan aan water (De met vocht gevulde ruimtes in de koeler op de kaart)
4 Water warmt op en start met verdampen (water gaat van vloeibaar naar gas in de ruimtes van de kaart)
5 Het water komt tegen de deksel aan en condenseerd (water loopt naar benenden in ruimtes van de kaart)
Het proces herhaalt zichzelf.

Design doos en Inhoud

Het design van de doos en de kaart is goed.
De bundel is vrij mager geen boekjes of andere boolsh*t wel een driver cd met drivers voor Vista :?
Ook het plaatjes op de doos is natuurlijk ver van waar, De kaart is wel koud maar het is niet dat het warme water rijpt in seconden.
Toch wel een mooi ontwerp op de doos.
Ook het ontwerp van de kaart was opvallend.
Zo is de kaart makelijk vast te pakken en zonder scherpe randjes.

Prestatie's en benchmarks
Resolutie's 1920x1080 en 1280x1024
Getest met Catalyst 9.11
De kaart presteert over het algemeen geweldig.
In de Windows 7 prestatie index scoort de kaart een 7,4 (7,9 is hoogste)
In cinebench 11.5 kreeg ik een score van 26 fps (mac pro haalde er 29 maar deze had dan ook 8 cores en 8 gb ram tot zijn beschiking)
Ik heb niet echt andere kaarten waarmee ik kan benchmarken pentium 4 systeem tegen dit is natuurlijk niks.
Een simple google op benchmarks vapor-x 2gb 4870 lever als gewenste resultaten.
Prestatie's in games zijn echt top of the line.
Deze kaart kan er nog lang tegenaan

Overklokbaarheid
Kan hier vrij kort over zijn heb er zelf niet echt mee overgeklokt.

Heb jij ook een Sapphire VAPOR-X HD 4870 2GB GDDR5 PCI-E?

Eh.. review? Ik mis een hele hoop dingen:

-Welke resolutie gebruik je?
-Welke drivers gebruik je?
-Foto's?
-Benchmarks?

Verder leest het alsof het door een eerste klasser geschreven is, zowel qua taalgebruik als gebruik van leestekens. Dit komt bij mij echt niet verder dan één ster.

Edit: Review is gewijzigd, dus deze post is overbodig

[Reactie gewijzigd door Bonthouse op 13 maart 2010 03:50]

Ja moest even wat kranten lopen maar ga m wel ff update
Owja en het is door een tweedeklasser(havo) talen zijn zeker niet mijn sterke kant
Ik vind het een nette review, behalve een paar typo's.
Maar kom, Hebben we dit allemaal niet eens ? ;)
Ook van mij 1 ster, sorry man maar dit is echt een slechte review...
Kijk eens naar anderen en leer ervan :)
is dit eigenlijk wel een review.
volgens mij maar half.
Vlekkeloos ;)

Inderdaad, is dit maar half af ofzo?

Dit geldt uiteraard voor elke willekeurige NVIDIA/ATi kaart met dvi/hdmi uitgang.

[Reactie gewijzigd door et36s op 12 maart 2010 23:55]

Review is niet heeel compleet, maar ik kon je verhaal van het condenseren wel waarderen ;)
Jammergenoeg staat het er maar heel simpel, waardoor heel veel mensen nog niet zullen begrijpen waarom de kaart daar nou koeler van moet worden.... ;)
Probeer dat anders nog eens uit te leggen? of heb je dat nog niet geleerd op school? (vraag me wel af wat de havo'ers van tegenwoordig nog leren met natuurkunde)
Heb een nask leraar die finius en ferb kijkt en sesamstraat :?
Leer daar nog minder dan bij duits :|