DJI Mavic Air Fly More combo - Wit, Zwart

DJI Mavic Air Fly More combo - Wit, Zwart Review

pimmetjewTestpanel 11 juni 2018, laatste update op 11 juni 2018, 270 views Testpanel

DJI Mavic Air Fly More combo - Wit, Zwart

De ideale travel drone! Ongelofelijk wat DJI in deze kleine drone heeft weten te stoppen aan sensoren en features. Beeldkwaliteit is prima voor de meeste doeleinden.

Pluspunten

• Super klein en compact
  • Goede beeldkwaliteit
  • Betrouwbaar
  • Intern geheugen
  • Fijne controller (afneembare sticks!)
  • Leuke sports modus!

Minpunten

• Aan de prijzige kant
  • Wifi verbinding controller
  • Snel ruis in het beeld
  • Soms glitches bij gimball

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Beeldweergave Score: 3
Deze review is geschreven naar aanleiding van het event dat Tweakers in samenwerking met DJI heeft georganiseerd in de Ardennen. Super bedank voor deze toffe dagen!

Inmiddels heb ik de DJI Mavic air nu 3 weken in bezit gehad en er flink wat mee kunnen spelen. In deze review zal ik de drone voornamelijk gaan beoordelen vanuit een technisch oogpunt en zal ik gaan kijken naar hoe ik deze drone als gecertificeerd operator een plekje kan geven binnen mijn bedrijf. Daarnaast ben ik erg nieuwsgierig hoe de Mavic Air zich stand weet te houden tegenover mijn huidige werkpaardje, de DJI Inspire 1 RAW. I know, wellicht een beetje een oneerlijke vergelijking maar wel de vergelijking die voor mij, als iemand die er zijn boterham mee moet gaan verdienen, er het meest toe doet!

Eerste indruk!
Iedereen die al eens eerder een nieuwe DJI drone heeft gekocht weet dat “hem even snel uit de doos halen en de buren laten zien wat voor mooie nieuwe gadget je hebt gehaald” er niet in zit. Wanneer je een nieuwe DJI drone koopt moet je er rekening mee houden dat je minimaal een uur bezig bent met updates voordat je hem in de lucht hebt. Dat was bij de Mavic Air ook het geval. Gelukkig is dit eenmalig en kunnen de toekomstige updates een stuk sneller worden uitgevoerd.

Na het uitvogelen wat nou precies de juist volgorde is van het uitklappen van de pootjes was het dan eindelijk tijd om hem eens te laten vliegen. Het eerste dat mij opviel was hoeveel stiller de Mavic Air is in vergelijking met de Inspire die ik gewent ben. Echt stil is hij natuurlijk niet maar het was een verademing om eens te kunnen vliegen zonder bang te hoeven zijn dat je meteen de aandacht trekt van alle omstanders in een straal van 100m. Het is natuurlijk hartstikke leuk om iedereen over je drone te vertellen maar wanneer je voor een klant vette footage aan het maken bent is het op zn zachts gezegd irritant als mensen komen vragen hoe hoog die wel niet kan en met verhalen komen over hun oom die er toevallig laatst ook een heeft gekocht.

Verder moet ik zeggen dat de bouwkwaliteit erg goed is en het zeker niet als een speeltje aanvoelt. Je merkt aan alles dat DJI zijn best heeft gedaan om de Mavi Air zo licht en compact mogelijk te maken zonder te bezuinigen op het design en look & feel van deze drone.

De controller
Wat me tijdens de eerste vlucht meteen opviel is hoe fijn de controller in de hand ligt. Vooraf was ik wat sceptisch vanwege het kleine formaat maar tijdens de bijna 3 uur die ik met de joysticks in mijn handen heb doorgebracht afgelopen weken heb ik geen enkel moment gehad waarbij ik me stoorde aan de feel van de controller. De indeling van de controller is erg fijn en je krijgt goede tactile feedback van de knoppen. Zo hoef je je tijdens het vliegen geen zorgen te maken of de knop daadwerkelijk is ingedrukt en kan je lekker gefocust blijven op de drone.

Een minpuntje dat mij wel is opgevallen aan de controller is hoe strak de joysticks in hun elastiek hangen. Aan de ene kant is dat fijn omdat je wederom duidelijke feedback krijgt van de controller. Aan de andere kant zal het bij precisie manoeuvres even wennen zijn als je zoals ik gewend bent aan wat lossere sticks op je controller. Verder heb ik ook mijn twijfels bij de connectie tussen je telefoon en de controller. Het kabeltje voelt erg fragiel wat maakt dat ik bij het connecten van mijn telefoon telkens bang was dat er een kabelbreuk zou ontstaan.

Ook de manier waarop je de controller moet opladen verbaasde mij. DJI lijkt een eigen poort te hebben ontwikkeld voor de controller wat maakt dat je hem alleen met een heel klein verloopstukje kunt opladen. Het zou een logischere keuze geweest zijn om voor het opladen van de controller ook een usb-c poort te gebruiken zodat je dezelfde kabel kunt gebruiken die je ook voor de drone gebruikt. Heb je dat gedoe niet meer met verloopstukjes die kwijt raken (wat mij uiteraard na 1x laden al was overkomen).

Dan de connectie tussen de controller en drone. Om heel eerlijk te zijn heb ik hier, tegen mijn verwachting in, geen op of aanmerkingen over. Uiteraard heb je minder bereik omdat het signaal via wifi gaat en zal je soms glitches (of in het ergste geval uitval) ervaren wanneer je achter gebouwen gaat vliegen. Maar wanneer je je gewoon aan de regeltjes houdt wat betreft afstanden etc. zal je niet snel problemen ondervinden met de connectie. Ik heb vrijwel geen last gehad van glitches of uitval tijdens het vliegen en zelfs i.c.m. dd DJI goggles heb je vrijwel geen last van vertraging en kan je heerlijk losgaan in sport modus.

De camera
Gezien de grootte van de camera en prijs van de drone ben ik meer dan tevreden over de beeldkwaliteit! Ik vind het bizar dat je met zo’n klein apparaat 4K 30fps kunt filmen en RAW foto’s kunt schieten. Natuurlijk heeft de camera enkele minpunten, zeker ten opzichte van de Inspire, maar gezien het grote prijsverschil kan je hier eigenlijk niet over klagen. Toch ga ik ze even benoemen want er zijn sowieso mensen die hier vragen over hebben.

In lowlight is de camera simpelweg niet bruikbaar. Zelfs tijdens zonsondergang en op iso 100 is er ruis zichtbaar in de shadows. Op zich is dit geen probleem en een groot deel hiervan is met een simpele denoiser weg te werken maar verwacht geen perfecte plaatjes “out of the box”. Voor echt mooie beelden zal je gewoon in daglicht moeten schieten of er achteraf in photoshop nog wat mee moeten spelen.

Daarnaast heb ik enkele keren ervaren dat de gimbal eventje uitviel of zichzelf een soort van resette. Dit duurt maximaal 1 a 2 seconden en hij herpakt zichzelf daarna weer goed maar wanneer je net met een mooi shot bezig bent kan dit erg frustrerend zijn.

Zo, nu we dat hebben benoemd kan ik beginnen over wat voor mooie plaatjes er (in goede lichtomstandigheden) wel niet uit de camera komen! De 100mb/s h.264 codec werkt erg lekker en in de meeste gevallen komen er mooiere beelden uit dan uit mijn oude phantom 3 pro. Wanneer je op D-cinelike schiet en de saturatie er in de camera een beetje uit haalt kan je achteraf nog prima spelen met wat simpele lutjes zonder de kleuren gelijk kapot te trekken.

Naast de mooie scherpe 4K beelden heb je ook de mogelijkheid om op Full-HD slomo beelden te schieten op 120fps. Een leuke feature wat is sommige situaties zeker mooi toegepast kan worden.

Featureset
Deze drone heeft niet alleen de hardware aanwezig om (overdag) goede plaatjes te maken maar beschikt ook over veel features om het voor beginners zo makkelijk mogelijk te maken om vette shots te maken. Met obstacle avoidance modus hoef je je zelfs geen zorgen meer te maken dat je tegen een boom of gebouw vliegt. Ook kun je met active track een voorwerp/persoon selecteren waar de drone automatisch achteraan vliegt. Erg handig voor beginners om zonder al teveel moeite leuke shots te maken die anders best veel oefening zouden vergen. Wel heb ik gemerkt dat active track erg afhankelijk is van de hoeveelheid licht en contrast in beeld. Wil je bijvoorbeeld tijdens de schemering een fietser met een donkere jas door het bos laten volgen dan zal je merken dat hij moeite heeft om de fietser in beeld te houden.

Overige features zoals Tapfly en Quickshots zie ik meer als gimmicks. Met name de Quickshots zoals Astroid of Boomerang. Wellicht leuk om even indruk te maken op je vrienden tijdens je vakantie maar na 3x heb je dat wel gezien volgens mij. Zulke functies zouden leuk kunnen zijn als DJI bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks nieuwe Quickshots zou introduceren. Een beetje zoals de filters op Snapchat die om de zoveel tijd vernieuwd worden. Maar voor nu zie ik deze features niet als een toegevoegde waarde.

Al met al ben ik meer dan tevreden over de Mavic Air en ben ik positief verrast over de kwaliteit van de beelden die je er (overdag) mee kunt maken. De 100mb/s werkt erg lekker en is in de meeste gevallen net genoeg om achteraf nog wat met de kleuren te tweaken. Wat betreft de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid van het systeem heb ik niks te klagen en presteert hij zoals je mag verwachten van een drone in deze prijsklasse.

Zou ik hem aanraden? Als het aan de drone ligt absoluut. Wanneer ik naar het prijskaartje kijk wat minder. Voor de fly-more combo ben je ruim 1000 euro kwijt en dat vind ik wat aan de hoge kant. Je krijgt zeker waar voor je geld maar ik snap dat het prijskaartje beginners wat af kan schrikken terwijl dat is volgens mij wel een beetje de markt waar DJI op doelt met deze drone.

Zou ik de Mavic Air in kunnen zetten binnen mijn bedrijf als gecertificeerd drone operator? Absoluut! En dat heeft eigenlijk maar één reden. De grootte van de drone. Uiteraard is het verschil in beeldkwaliteit enorm wanneer je hem gaat vergelijken met de Inspire 1 Raw waar ik momenteel mijn klussen mee doe. De Inspire heeft alleen als nadeel dat het een ontzettend groot en lomp apparaat is. Je zit telkens van aan een grote kist van meer dan 20 kilo als je naar de set gaat. Op zich is dat geen probleem maar wanneer een klant niet de 4K Cinema DNG files nodig heeft zou ik veel liever de Mavic Air in mn rugtas gooien en in de trein stappen. Ook voor indoor vluchten zie ik mogelijkheden met de Mavic Air vanwege zn formaat. Je bent een stuk wendbaarder en kunt dus makkelijker in kleine ruimtes opnames maken.

Ook wanneer je met een internationale opdracht zit heeft het hebben van een kleine drone zeker zijn voordelen. Het scheelt je niet alleen een hoop gesjouw en gedoe met inchecken maar kan je ook een hoop tijd schelen bij de douane. In sommige landen hebben het niet zo op drones en met zon grote peli-case trek je hoe dan ook altijd de aandacht. Je moet er daardoor altijd voor zorgen dat je de juiste papieren (op tijd) hebt aangevraagd etc. De Mavic Air kan gewoon in je handbagage en wanneer ze bij de douane toch moeilijk gaan doen is het met zo’n kleine drone een stuk makkelijker de domme toerist spelen die een leuk vakantiefilmpje wilt maken. Wanneer je een Inspire de halve wereld met je mee zeult zullen ze dat een stuk minder snel geloven natuurlijk.

Heb jij ook een DJI Mavic Air Fly More combo - Wit, Zwart?