Specificaties 10,1" (1024x600), 250GB - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One 532h-2Ds Review

Flumer 12 maart 2010, laatste update op 12 maart 2010, 4.351 views

Acer Aspire One 532h-2Ds

Pluspunten

• Licht
  • Fijn (ruim) toetsenbord
  • Robuust
  • Gemakkelijk uitbreidbaar door vrij mini-PCIe slot
  • Simpele toegang naar RAM en PCI

Minpunten

• Geen Bluetooth
  • Maar 1Gb RAM

Featureset
Over het algemeen ben ik tevreden over de featureset. Wat ik werkelijk geweldig vind is dat er nog een open mini-PCIe slot is, dit is ook nog erg gemakkelijk bereikbaar ook!
Het nadeel aan is dat het niet over bluetooth beschikt, maar hiervoor krijg je van Acer dus de optie om dit gat in te vullen met iets dat je zelf leuk vind. Je zou er alsnog BT module in kunnen prikken, als je graag overal online bent kun je denken aan een 3G module. Mijn keuze is gevallen op de Crystal HD chip van Broadcom, hiermee zou dit kleine netbookje zomaar ineens full HD films kunnen spelen. Zodra ik de chip binnen heb zal ik even een update geven met mijn ervaringen.

Het geheugen vond ik aan de kleine kant, dus na binnenkomst van de AO532h heb ik het geheugen meteen uitgebreid naar 2Gb (KVR800D2S5/2G). Houd er dus rekening mee dat in deze review de AO532h meer dan de standaard hoeveelheid geheugen heeft.

Prestaties

De 532h start razend snel op, ik heb geen verdere ervaring met Windows 7 maar het opstarten duurt stukken korter dan bij alle pc (en OS'en) die ik ooit heb gezien. Firefox opstarten duur een paar tellen, maar als het eenmaal draait dan loopt het erg soepel. Youtube filmpjes ed. geven geen problemen en tot nu toe heb ik nog geen traagheid ontdekt bij het gebruik van meerdere tabs en vensters tegelijkertijd.

Af en toe merk ik wel traagheid in het openen van een programma of bijvoorbeeld het configuratiescherm. Dit gebeurd zeer zelden en komt vaak doordat er al een aantal andere programma's draaien.

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit ben ik dik tevreden, als het scherm op zijn meest felle stand staat zijn de kleuren erg mooi. Als je voor batterij duur kiest dan is het scherm goed leesbaar, zelfs met invallende zon.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Ook op dit punt ben ik erg tevreden, de AO532h voelt robuust en de knoppen+toetsen gaan denk ik lange tijd mee. Ik ga redelijk lomp om met mijn netbook, ik neem hem bijvoorbeeld gewoon los in mijn tas mee en nu ik hem nu een maand heb is hij nog steeds als nieuw. Let wel op, ik heb de zilveren. Bij deze kleur heb je geen last van vingerafdrukken of snel ontstane krasjes.
Het toetsenbord tikt aardig en de shift, backspace, enz. zijn ruim genoeg zodat je er niet per ongeluk naast drukt.
Iets dat minder sterk is was de rechter usbpoort, zonder het te merken heb ik er een stekker tot halverwege verkeerdom in gestopt. Gelukkig is er niks kapot, toch had ik liever dat zoiets gewoon niet kan.

Warmte- en geluidsproductie
Aan de linkerkant wordt de AO532h warm als je langere tijd op je schoot aan het werk bent. Als de AO532h flink warm wordt dan hoor je, mits je goed luistert, de fan een beetje blazen. Verder is hij muis stil.

Mobiliteit en accuduur
De AO532h is klein en ligt en ik neem hem echt overal met me mee. De accu gaat met gemiddeld gebruik makkelijk 5 uur mee, ik zet het scherm vaak behoorlijk fel. Als je dit niet doet dan geeft Windows bij de resterende batterijduur soms tot door de 10 uur. Ik weet niet of je dit kan halen, 8 uur moet wel lukken denk ik. Ik ga het binnenkort proberen en als het lukt, zal ik het gelijk vermelden.

Het hangt af van de Crystal HD chip, als deze zijn werk doet zoals omschreven, dan heb je een geweldige mini-alleskunner voor maar heel weinig geld. Ook zonder de HD chip vind ik het erg knap dat je zo veel computer krijgt voor maar zo weinig geld.

Software

De AO532h draait op Windows 7 starter, dit loopt prima en het enige dat ik ‘mis’ is de Snap functie en je mag de achtergrond niet veranderen. Verder staat Office 2007 er op, je mag hier 60 dagen gebruik van maken en dan moet je een key invullen. Ik vind dit erg handig, je kunt namelijk meteen aan het werk op je net nieuwe netbook.

Verder is er nog wel wat voorgeprogrammeerd (Acer gameZone, Virus scanner, ed.), maar dit heb ik er meteen allemaal afgegooid. Ik heb het niet zo op al die troep waar je niet zelf voor kiest.

Ik hoop dat mensen iets aan mijn review hebben, dit is mijn eerste dus eventuele tips/aanmerkingen zijn van harte welkom!

Heb jij ook een Acer Aspire One 532h-2Ds?

Hey mooi review!
Het zou perfect geweest zijn als je wat foto's toevoegd en miss. wat bechmarks

Ik vraag mij af of 1gb ram wel een negatief punt is. Ik snap dat meer beter is en zeker met windows 7 maar gezien de prijs kan van het apparaat kan ik het wel begrijpen dat er maar 1gb inzit. Bovendien als ik mij niet vergis, geeft intel aan dat het maximum geheugen bij deze processor op 1gb zit.
Volgens de Intel website is het maximale geheugen 2GB.
Max Memory Size (dependent on memory type) 2 GB
De Crystal HD chip was toen ik hem bestelde erg goed verkrijgbaar via eBay. Een andere manier dan eBay ben ik niet tegen gekomen. Voor $25 zou ik de chip in 30 dagen binnen krijgen, helaas ging er iets mis met de post en daardoor wilde de verkoper mij het geld teruggeven. Inmiddels waren de chipjes niet meer goed verkrijgbaar en was de goedkoopste 50 GBP, na lang zeuren heeft de verkoper bij een (Chinese) collega een chip voor mij besteld en verzonden.

Uiteindelijk had ik na 66 dagen voor $25 de Crystal HD chip. Geduld heb je nodig bij eBay maar je hoeft je geen zorgen te maken over het geld je bent immers beschermd door PayPal.

De chip werd automatisch herkend door windows 7, voor de zekerheid heb ik toch maar de drivers van Broadcomm (van de site) geÔnstalleerd. In combinatie met Windows Media Player Classic Home Theatre kan ik nu zonder schokken 1080p HD kijken op mijn netbook. Aansluiten op een groter scherm heb ik nog niet geprobeerd.

De resolutie van het scherm is niet hoger te zetten dus kun je maar een gedeelte van het beeld op je scherm krijgen. Door de film op fullscreen te zetten krijg je wel het hele beeld te zien, het netbook speelt dan nog steeds zonder schokken.

Ik ben erg blij met de Crystal HD chip en ik gebruik hem met name om series te kijken die ik op 720p heb gedownload. Ik begrijp dat ik mazzel heb gehad met de lage prijs, achteraf gezien zou ik er ook wel het dubbele voor overhebben. Let op: inmiddels is de nieuwere versie uitgekomen, ik zou dus sowieso voor de nieuwere gaan (die werkt geloof ik ook met youtube)

Lees ook: nieuws: Broadcom presenteert zijn Crystal HD-chip voor nieuwe Atom-chips
Weekje in gebruik op de school waar ik lesgeef.
Vooral de combinatie met windows live sync bevalt met erg goed. Powerpoint maak ik aan op mijn desktop en vervolgens wordt alles naar de Acer gesynced zodat ik die in m'n tas kan meenemen en op school aan de beamer kan hangen.

Op school heeft ie genoeg schermkwaliteit en snelheid om te doen waarvoor ie nodig is, de beamer aansturen met niet al te dynamische zaken. Meerder applicaties open hebben gaat prima en het wisselen tussen de verschillende combinaties van intern en extern scherm of beamer gaat vlot.

Belangrijkste feature is de batterijduur, ik kan zonder problemen de oplader thuislaten, kom de dag best door waarbij dan vaak 5 *50 minuten de Acer aan de beamer hangt.

Windows starter heeft geen extended desktop mogelijkheid dus als je het interne en externe scherm actief hebt zijn dit clones van elkaar. Geen punt om de Acer aan te rekenen en voor het gebruik dat de Acer meestal zal hebben niet echt een probleem

Alhoewel het toetsenbord prima aanvoelt is de Acer niet de machine waarop ik echt werk. Het scherm is voor mijn ogen, die niet meer helemaal top zijn, wat aan de kleine kant. Ik heb thuis een I7 920 desktop met een paar grote schermen eraan en dat werkt toch echt fijner.
M'n agenda onderweg zal de Acer ook niet vervangen. Een Palm PDA is dan toch net even handiger.

Het is meer een presentatie en "lezen op de bank" machine die lekker portable en licht is. Dat doet het goed. Als desktop is ie alleen geschikt voor licht werk en het beste is om er dan in ieder geval een extern scherm aan te hangen, liefst met eentje die 1680 * 1050 aankan.

[Reactie gewijzigd door HansKeesom op 5 september 2010 11:18]

Was benieuwt of er nog leveranciers zijn voor die broadcom hd. Alleen op ebay kom ik nog wat tegen maar dat vertrouw ik toch niet helemaal. IdeeŽn?

Overigens geef je warmte en geluid 3 sterren en vroeg ik me af waarom gezien je in de tekst toch wel positief bent... Mvg.
Warmte: Als je hem op bed of op schoot gebruikt wordt de linkerkant behoorlijk heet. Ik heb voor 5 euro soort uitklaprekje met 2 fans (op usb) gekocht om hem wat koeler te houden op de bank/op bed.

Geluid: Zelf met de interne fans aan is hij muisstil!
Een super review, ik ga deze laptop binnenkort aanschaffen.
Vind het alleen wel raar dat hij niet in het zwart te verkrijgen is (waar ik heb gekeken tenminste)
Ik ga er zelf ook maar 1gb bij plakken, is toch weer iets fijner werken en het gaat weer een stukje sneller.
Wordt volgens mij een goeie aankoop als ik dit zo lees!
Kun je de crystal hd chip eigenlijk ook uitzetten, om de accu te besparen, en neemt de chip veel van de accu?
Dank voor de review. Extra geheugen en die Crystal HD chip zijn mooie uitbreidingen die 'm nog aantrekkelijker maken.

Los van die Crystal HD chip, welke resolutie kan deze netbook aansturen op z'n externe VGA?
Ik kan zelf antwoord geven op m'n eigen vraag omdat ikde aanschaf gedaan heb. 1680 * 1050 is het maximale op de externe VGA. Wel is dan het scherm van de notebook zelf uit.

Als je die aan wilt laten kom je niet verder dan 1024 * 600 en zijn beide schermen een kopie van elkaar. Zal op de meeste grote schermen of beamers waarschijnlijk niet echt lekker eruit zien
Met sneltoetsen kan je snel wisselen. Het externe scherm staat na zo'n wissel wel op de resolutie 800*600, prima voor een beamer, eventueel moet je 'm nog even aanpassen. Dit gebeurt vervolgens ook met het interne scherm, dat staat dan op 800*600 als je terug springt van extern naar intern scherm. Op zich tijdens een presentatie prima lijkt me. Bij gebruik van een extern scherm misschien niet gewenst.

[Reactie gewijzigd door HansKeesom op 24 augustus 2010 17:52]