Specificaties 3,2" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia X6 16GB Zwart Review

babybel123 12 maart 2010, 5.879 views

Nokia X6 16GB Zwart

Pluspunten

• Camera maakt echt strakke fotos, met name in het donker zijn ze erg acceptabel. Werkelijk prima gewoon!
  • Geluidskwaliteit is goed, kraakt niet, niet blikkerig, inc. equaliser.
  • Accuduur bij redelijk gebruik is iets meer dan 2 dagen, best aardig!

Minpunten

• Toetsenblokkering werkt met een gammel schuifknopje.
  • Het qwerty-toetsenbord werkt mijns inziens niet fijn. Vaak typ je verkeerde letters in, je schiet erg vaak uit.
  • Nokia Maps vliegt er soms uit, vindt geen GPS, en kent routes niet.
  • Browsen door fotos/mp3`s loopt erg traag.
  • Touch screen soms erg gevoelig, soms te ongevoelig. Werkt niet prettig.
  • Internetten werkt slecht. Youtube werkt totaal niet, evenals websites met flash. Frames ook vaak verleerd geladen bij php-websites.
  • wlan verbindt vaak niet, en vindt ook het netwerk erg vaak niet.
  • Multimedia-sneltoets is leuk, maar werkt ook niet goed...
  • Telefoon is te hoekig, ligt niet lekker in je hand.
  • Massageheugen (nog steeds) heel erg traag.

Als eerst even een kleine kanttekening.
Ik post niet veel op tweakers, maar lees wel vaak mee. Men kent mij dan ook niet vermoed ik.
Ik heb bewust niet te veel technische informatie in deze review verwerkt, voornamelijk omdat dit genoeg te vinden is op internet.

Deze review betreft mijn eerste review, en is wellicht niet zo uitgebreid als iedereen verwacht.
Toch heb ik besloten om een review over dit toestel te schrijven. Dit, omdat ik mijn mening over het toestel kwijt wil, en omdat het een zeer recente telefoon is, waar ik me van kan voorstellen dat mensen eerst een review willen lezen.

Allereerst het uiterlijk
Ik typ dit momenteel vanaf een andere locatie. Duidelijk foto`s heb ik dus niet bij de hand, sorry.
Het is vooral een langwerpige, relatief dunne telefoon.
Het design ziet er op het eerste gezicht best aardig uit, en het scherm is ook behoorlijk groot.
De resolutie hiervan weet ik niet, maar beschouw ik ook niet als relevant, aangezien deze informatie overal te vinden is.
De aansluiting voor de oplader zit bovenaan het toestel in plaats van onderaan. Ik stond er redelijk vreemd bij te kijken, maar op zich heeft dit geen effect op het gebruik hiervan.
Aan de linker-zijkant van de telefoon zit een soort klik-dekseltje waar de sim-kaart achter verscholen gaat. Mijns inziens een extreem onhandig systeem.
Wat was er mis met het al jaaaaren gebruikte systeem? Ik moet, op deze nieuwe manier, alsnog de batterij verwijderen om bij de sim-kaart te komen... Waarom moet je de simkaart er dan vanaf de zijkant inschuiven?
Het batterijklepje is extreem dun, ca 1, maximaal 2mm. Het is van plastig, en, wanneer je het eraf haalt ben je al bang dat ie dwars doormidden breekt.
Een (naar mijn mening) waardeloze zet van Nokia.
De telefoon heeft te scherpe punten in de hoek, waardoor deze niet lekker in de hand ligt.
De mijne is 1x gevallen, en beie hoeken zijn erg beschadigd.
Aangezien je de hoeken voelt als je de telefoon in je handen hebt, is het alleen maar irritanter dan dat het al was.

Het geluid
De speakertjes van de telefoon zitten links onder en links boven, beiden aan de zijkant.
Het nadeel hiervan is dat, wanneer je de telefoon normaal vasthoudt, het geluid van links komt, en niet klinkt als stereo-geluid. Dit vind ik persoonlijk erg jammer.
Het geluid klinkt kwalitatief aardig, kan aardig hard, en kraakt niet.
Ik ben hier best wel positief over. Het is niet ge-wel-dig, maar behoorlijk acceptabel!
Ik vind het persoonlijk ook niet blikkerig klinken.

Het scherm
Zoals velen al weten betreft het een touch-screen.
Er schijnen 2 versies te zijn qua touch-screens. (iets in de trent van een actieve en passieve of iets dergelijks). Het touch-screen op de Nokia X6 is de nieuwere technologie van de 2.

Schermgevoeligheid
Over het algehele plaatje reageert het scherm redelijk goed. Soms moet je bepaalde knoppen 2-5x indrukken, maar dat kan er ook aan liggen dat ik de knop steeds mis. (Voor mijn gevoel raak ik de knop overigens).

Menustructuur
Gewoon weer zoals gewend van Nokia, niets mis mee.
Sommige dingen zijn erg uitgebreid. Als je bijvoorbeeld op het web-icoontje klikt, krijg je een nieuw menu met 10+ opties. Normaal gesproken opende de telefoon gewoon de browser, maar nu krijg je dus een 2e, extra menu.

Navigeren met het touch-screen
Voor dit onderdeel verzoek ik om toch een beetje te letten op de minpunten, hier staat het iets beter omschreven.
Het navigeren vind ik persoonlijk erg slecht. Dit komt niet specifiek door het touch-screen, maar meer door de extreem trage reactie van de software.

Toetsenblokkering
Toetsenblokkering werkt met een schuifknopje. Deze zat vanaf het begin al niet lekker vast, en is zeer gammel. Remember, als deze kapot gaat heb je echt een probleem...

Touch-Toetsenbord
Zowel het normale sms-toetsenbord als het qwerty-toetsenbord worden door mij als slecht ondervonden. Dit, omdat het me heel erg vaak gebeurt dat ik verkeerde letters aanraak. Los daarvan, wanneer ik iets sneller wil typen, reageert de telefoon te traag waardoor er weer verkeerde letters op het scherm verschijnen.
Daarbij moet je de telefoon (voor volledig qwerty-toetsenbord) een kwartslag draaien, wat soms niet goed gaat omdat de sensor erg gevoelig is.
Wanneer er een inkomende oproep verschijnt, en je drukt op Opnemen, gebeurt er niets. Je wacht ca 2 seconden, en drukt dan nogmaals op opnemen. Wat gebeurt er;
Ineens neemt de telefoon op, maar, omdat, na het opnemen, het knopje "gesprek beeindigen" daar precies onder zit, onthoudt de telefoon dat ik 2x de opneem-button heb ingedrukt. Dit resulteert niet in opnemen, maar in opnemen en vervolgens meteen het gesprek beeindigen. Zeer vervelend.

Nokia maps
In eerste instantie was ik hier erg over te spreken.
De GPS vond mijn positie letterlijk binnen 5 seconden.
Ik begon met navigeren, het ging allemaal best aardig. Routes werden snel herberekend, de telefoon wist gewoon waar ik reed, en de software deed zijn werk goed.
Echter, de volgende dag vond de GPS mijn locatie niet, het navigeren naar eindbestemming kon niet goed ingevoerd worden, routes werden niet herkend, e.d.
Navigeren was dus geen optie meer, het werkte totaal niet meer.
Om een eindbestemming in te voeren, moet je eerst klikken op vervoermiddel auto, dan de straat selecteren, en als je pech hebt (en een straat hebt die 100x in nederland voorkomt), duurt het zoeken erg lang, en moet je uit een behoorlijke lijst de goede eindbestemming kiezen.

Multimedia
De lijst met mp3tjes laadt nog steeds erg traag (ik refereer naar mijn vorige telefoon, de Nokia N95).
Ik heb er 10 mp3tjes opgezet, wat ca 25 seconden duurde voordat de telefoon de lijst geupdate had. Dit, terwijl de lijst compleet leeg was, en er alleen maar 10 mp3tjes toegevoegd hoefden te worden.
Daarnaast, wanneer je de lijst met mp3tjes wil weergeven (Alle Nummers), duurt dat met 10 mp3tjes al ca 4 seconden.
Het browsen door foto`s gaat erg langzaam. De foto`s worden eerst gecached, wat op 30 foto`s al
ca 5-10 seconden duurt. Wanneer je ze opent en ze zijn nog niet gecached, duurt het nog eens 3-5 seconden per foto voordat deze geladen wordt.
Stel je voor dat je 500 foto`s op je telefoon hebt staan...

Internet / Youtube
Internetten naar bijvoorbeeld www.nu.nl trekt ie wel, maar de resolutie wordt dermate hoog dat de website niet te lezen is. Je kan dubbelklikken om in te zoomen, maar dan worden de letters weer veel te groot en leest het totaal niet lekker. Meer zoom-opties zijn er niet.
Youtube video`s laden gewoon NIET. niet slecht, maar gewoon totaal NIET. (Getest via wlan in de standaard browser). Na ca 3+ minuten bufferen geeft ie een foutmelding aan "kan niet verbinden".
Websites zoals fok.nl hoef je al niet eens te proberen, de browser loopt gewoon vast. Zit er 1 flash animatie op de website die je bezoekt, dan kan je het ook schudden. Het duurt niet alleen lang, maar uiteindelijk werkt het ook gewoon totaal niet... Frames worden verkeerd geladen, waaronder bij mijn eigen joomla-based website met flash-banner.

wlan
Op 1-30 meter afstand van de router, en geen verbinding krijgen..
wlan netwerk wordt vaak helemaal niet gevonden, en vaak ook gewoon een "kan niet verbinden" error.
Dit bij mijn ouders thuis, bij mijzelf thuis, en op mijn werkt.
Te weten moterola wlan router, linksys wlan router en nog een linksys wlan router.

Camera
Hier een pluspunt. Zelfs in complete "donkerheid" maakt de camera nog foto`s welke zeer acceptabel zijn. Ik heb nog geen enkele andere camera/telefoon gehad die hier zo goed mee omging, ik vind het echt geweldig.
De foto-kwaliteit is ook prima, zeker voor een cameratelefoon.
Voor mensen die kwalitatief goede foto`s willen hebben, raad ik ook echt deze telefoon aan!
Maar, de camera kan totaal niet ingesteld worden. Je kan de kwaliteit instellen, en that`s it. Fototjes kan je bewerken, maar daarvoor moet je eerst inzoomen. 3x raden; het inzoomen duurt echt LANG...
Soms klapt ie er ook gewoon uit..

Multimedia-sneltoets
De multimedia-sneltoets rechts bovenin werkt aardig, echter, wanneer je dan op het web-icoontje klikt (al doe je dat 5x), reageert ie niet. Heel af en toe heb je geluk, en reageert ie na 5x drukken.

Massageheugen
Ook al gemerkt bij de N95, en ook weer bij deze, dat het massageheugen EXREEM traag is. De snelheden varieren tussen de 300 en 700kb per seconde. Zet jij even 16gb met mp3`s vol met die overdrachtssnelheid? Ik heb er het geduld niet voor...

Mijn excuses voor de negatieve overtoon in deze review, ik kan er ook niets aan doen, ik heb het zelf zo ervaren.
Ik heb de omschreven dingen in deze review zelf ervaren, en spreek dus ook uit MIJN ervaring.
Andere mensen denken er wellicht heel anders over.

Heb jij ook een Nokia X6 16GB Zwart?

Volgens mij is de X6 net uit.
Denk dat veel van de negatieve eigenschappen te wijten zijn aan de software.
De telefoon heeft een enkeltje KPN-winkel gekregen, waar men me redelijk verbaasd aan stond te kijken.
Men had deze telefoon nog niet teruggezien, wat indiceert dat de meeste mensen tevreden zijn, maar goed.

Momenteel de N86 Indigo, welke meteen al een stuk beter beviel..
Toestel loopt soms eventjes vast, maar herstelt zichzelf prima, werkt stabiel, youtube video`s werken werkelijk PER-FECT!
De camera is wel wat minder dan de X6, maar nog steeds prima acceptabel.
Ben zelf sinds een paar weken in het bezit van de X6 32GB en wilde even wat toevoegen:

M.b.t. flash/youtube etc: zoals reeds eerder gereageerd, zet er een andere browser op.
Had hetzelfde probleem, heb Skyfire erop gezet & helemaal perfect. Skyfire "vreet" alles, ik kan ook programma's van uitzending gemist bekijken. Opera mini/mobile zou ook een optie zijn, maar ik geloof dat die weer niet alle flash ondersteunt.

Wat betreft WLAN: helemaal geen problemen mee, en thuis pikt tie zelfs wel 3 netwerken van de buren op; zelf zit ook op meer dan 1.30 vanaf. Geen problemen mee.

Touchscreen bij mij werkt perfect. Je moet er wl goed aan wennen en echt niet DRUKKEN! Het opnemen van de telefoon moet je een soort van glijdend doen met de "golf" die je op het scherm ziet. Dit geldt ook voor het alarm.
(en misschien beetje raar: maar laat het scherm rustig een beetje "vuil" worden, geeft niets, heb zelfs het idee dat 't dan nog beter werkt)

Traagheid in z'n algemeen heb ik geen last van, misschien is er ook wel ergens een verschil tussen de 16GB & 32GB, ik weet het niet.

In ieder geval ben ik wel erg tevreden over m'n rode 32GB versie
Heb zelf sinds 23 april ook een X6 16GB in mijn bezit, en moet zeggen : hij valt tot nu toe zeker niet tegen!

Heb er zelf wat muziek, spelletjes etc. op gezet en het werkt niet verkeerd.
Uiteraard wel wennen met het touch-screen(had hiervoor een N82), maar het is maar 1 keer aanraken en klaar.

Als ik er de tijd nog voor kan vinden zal ik eens proberen er een review over te schrijven.
Ik bezit zelf een N97 Mini en ervaar qua snelheid en de Flash issues dezelfde problemen. Helaas is hier geen oplossing voor te vinden, en software/firmware updates bieden ook (nog) geen soelaas. Er worden blijkbaar nog geen browsers gemaakt die flash ondersteunen voor Nokia toestellen.

[Reactie gewijzigd door torqueslider op 12 maart 2010 16:38]

Dan moet je toch beter zoeken, er zijn er zeker 2. Skyfire en een andere waarvan ik even niet op de naam kan komen..
euh mijn e71 ondersteunt anders ook gewoon flash en draait webkit (welke versie weet ik overigens niet uit mijn hoofd)
veel wat ik geconstateerd heb is ook vermoedelijk te weiten aan slechte/brakke software.
(alhoewel ik me wel afvraag hoe ze de youtube-filmpjes gaan fixen), en of dat ook daadwerkelijk softwarematig zit.

Maar gelijk heb je, na een aantal updates zal het vast wel beter draaien.
Echter ben ik een type dat een product koopt als het af is, zeker als het om zo veel geld gaat.
Ik verwacht (en eis) een dusdanig werkende telefoon, gezien het feit dat ze met allerhande dingen adverteren welke momenteel nog niet waargemaakt kunnen worden.

Om anderen een (voorlopige) misstap eventueel te besparen, heb ik besloten om deze review te schrijven.
Probleem met beelden in Youtube was ook al met de 5800XM die ondertussen een ruim jaar is.
Nu overgestapt naar een HTC en de youtube filmpjes zijn echt vooruitstrevend mooi.
Het scherm lijkt me gewoon wennen bij deze Nokia (is hetzelfde als mijn HD2 en de iPhone).
Al met al erg nette review.
@Richard;
Bedankt voor het compliment, het is mijn eerste review, en durfde het eigenlijk niet aan eerst...

Leuk dat ik meer informatie krijg betreffende Youtube, het werkt dus schijnbaar vaker niet...

De vraag voor mij is alleen; waarom zetten ze er specifiek een snelkoppeling in die direct leidt naar youtube, terwijl het gewoon niet wil werken...
Als die browsertjes zoveel moeite hebben met flash, waarom dan adverteren met multimedia/youtube toestand...

Ik vind het al met al een teleurstelling, en wil misschien ook voor HTC gaan.
Richard, mag ik je vragen welke HTC telefoon je hebt?
Hmm ik ken het probleem you tube niet met mijn N82. De enige dingen die ik niet kan afspelen zijn bepaalde HD films en gezien de grote van het N82 scherm wil je dat ook niet.
Is inmiddels de ervaringen denk ik een stuk beter, na verscheidene firmware-updates?
M'n Nokia 5530 XM draait uitstekend op firmware versie 32.0.007