Panasonic Lumix DMC-FZ300 Zwart

Specificaties 12,1MP • Ultra HD filmen • 24x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-FZ300 Zwart Review

Renate1959Newbie 10 juni 2018, 518 views Product gekocht

Panasonic Lumix DMC-FZ300 Zwart

Een prettig in de hand liggende camera met veel mogelijkheden.

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand
  • Prettige zoeker
  • Behoorlijk zoombereik

Minpunten

• De automaat kiest voor een groot diafragma, ook als dit betekend dat de sluitertijd erg kort is
  • Geen informatie over opnamedatum en tijd bij het terugkijken van de foto's

Nadat ik heel wat jaren met een analoge spiegelreflex had gefotografeerd, stapte ik in 2005 over op een digitale compactcamera. Vorig jaar begon ik de behoefte te krijgen om weer met iets gaan werken dat meer aanvoelde als m'n oude spiegelreflexcamera en zo kwam ik bij de Lumix DMC FZ-300 uit.
Ik heb er nu een aantal weken mee gewerkt en wil graag m'n eerste indrukken delen. De camera ligt prettig in de hand en de aanwezigheid van een gewone zoeker vind ik erg prettig. Tot nu toe heb ik de camera alleen als volautomaat gebruikt en daarbij valt mij op dat het toestel vaak voor een hele korte sluitertijd kiest met een tamelijk groot diafragma. Kleiner dan 4.0 wordt het niet, zelfs niet als het toestel met een sluitertijd van 1/2000 moet werken. M'n compactcamera gebruikt regelmatig een diafragma van 6.6 en gaat zelfs tot 8.0. Ik zal wel een kleiner diafragma kunnen kiezen als ik met diafragmavoorkeuze werk, maar ergens zou ik het toch prettig vinden als het toestel zelf voor een kleiner diafragma zou kiezen. Hoe kleiner het diafragma, hoe groter de scherptediepte heb ik altijd geleerd.
Het zoombereik van deze camera is kleiner dan dat van andere camera's in deze prijsklasse, maar in vergelijking met de lenzen die ik bij m'n oude spiegelreflex heb is het nog altijd een stuk groter. Deze camera had een lichtsterker objectief volgens de verkoper en daar heb ik dus maar op vertrouwd.
Wat ik ook prettig vind aan deze camera is de ontspanknop. Deze voelt goed aan en je hoort een klik als de foto gemaakt wordt, zodat je in ieder geval weet dat je een foto genomen hebt. Vlak bij de ontspanknop zit ook de knop om te filmen en dat heeft er een keer voor gezorgd dat ik een filmpje maakte, terwijl ik een foto had willen maken.
Een klein nadeel vind ik dat je bij het bekijken van de foto's wel de informatie over het diafragma, de sluitertijd en de filmgevoeligheid in beeld krijgt, maar dat datum en tijd, evenals de zoomstand ontbreken. Dat laatste zag ik ook niet bij m'n compactcamera, dus daar wil ik niet over vallen, maar datum en tijd zouden toch wel prettig zijn.
De functie van verschillende knoppen kan geprogrammeerd worden, maar daar heb ik me eerlijk gezegd nog niet in verdiept. Voor de zoom beschikt het toestel over 2 knoppen, een bij de lens en een bij de ontspanknop.
Ik weet dat dit ook een compactcamera is, maar ik gebruik het woord 'compactcamera' maar even om de kleinere camera aan te duiden die ik de laatste jaren gebruik. Zoals m'n vader zegt: "dit is toch meer een echte camera".

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ300 Zwart?

hii renate,

fijne review om te lezen :)

ik heb wel een vraagje over de accu,

hoelang gaat deze mee met het maken van foto's op de automatische stand en hoe lang gaat de accu mee als je filmt met fulhd en 4K?

alvast bedankt :)
In mijn vakantie heb ik ruim 800 foto's gemaakt en naar ik meen heb ik een keer de accu op moeten laden. Filmen doe ik eigenlijk nooit.

Er staat overigens wel een foutje in de bespreking, want er bestaat de mogelijkheid om meer informatie over de foto op het scherm te krijgen. De datum en de tijd krijg je in ieder geval als je nog een keer op de displayknop drukt. De afbeelding van de opname wordt dan kleiner, maar je krijgt wel meer informatie over de foto. Alleen de zoomstand kun je niet zien.
dankjewel voor je reactie,

met automatische modus maak je dus wel mooie foto's? :)
Ik vind van wel. Ik heb eigenlijk uitsluitend in de automatische modus gewerkt, omdat je bij een bootreis niet zo veel tijd hebt om je met alle mogelijke instellingen bezig te houden en over het algemeen ben ik tevreden over het resultaat.
Nig steeds tevreden over je FZ300?
Schiet je nog in auto mode of ben je inmiddels overgestapt op de manuele modus?
Ben in de markt voor de FZ300 namelijk, had hiervoor een LX15 van Panasonic maar miste een beetje zoom.
Ik schiet nog steeds in auto mode. Ik gebruik het toestel ook niet zo vaak, als ik misschien zou wensen. Meestal gebruik ik nog m'n echte compact camera van Pentax.
Top! Bedankt voor je supersnelle antwoorden!