Humax iHDR-5050c Review

Frankster 12 maart 2010, laatste update op 16 april 2010, 5.128 views

Humax iHDR-5050c

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Multifunctionele AB (geschikt voor TV en receiver)
  • UTP-aansluiting

Minpunten

• Kanalen buiten je abonnement kunnen niet verborgen worden
  • De Humax reageert erg slecht op de afstandsbediening

Geluidskwaliteit Score: 5
Bij dezen een, vrij korte, review van de Humax 5050c. Ik heb dit apparaat inmiddels een maand of 3 in gebruik en ben er nog steeds zeer tevreden over. Wel merk ik dat er inmiddels een paar punten zijn waar ik me aan erger. Eerst in op de positieve eigenschappen:

Het beeld is echt verbluffend goed! Kleur en scherpte is, uiteraard, voor een groot deel afhankelijk van de gebruikte TV (Samsung LE40B650). Als ik de beeldkwaliteit vergelijk met de interne HD-decoder van mijn TV, dan kies ik toch voor het beeld van de Humax. Het lijkt een stukje scherper te zijn met betere/vollere kleurweergave.

Qua gebruiksvriendelijkheid is het toestel echt onovertroffen! Zelfs de diverse a-technische personen op leeftijd die ik de Humax laat zien kunnen na een uitleg van 10 seconde gelijk de meest gebruikte functies bedienen.

De UTP-aansluiting is weliswaar traag, maar stelt je in staat om opnames naar de PC over te zetten en daar te bewerken/converteren. Dit is een enorm pluspunt van het apparaat (en ook de reden dat ik hem heb gekocht).

Nu de negatieve punten

Het apparaat reageert ontzettend slecht op de afstandsbediening. Dit probleem ligt niet aan de batterijen of de AB zelf (de TV en receiver werken prima op het IR-signaal), maar echt aan de Humax. Je moet de AB echt op het frontje richten om te kunnen zappen.

De grootste frustratie ligt echter in de EPG (programmagids) en dan voornamelijk in de zoekfunctie. Ziggo biedt een enorm grote hoeveelheid digitale zenders waarvan een groot deel in een betaald extra pakket. De Humax biedt echter niet de functionaliteit om de zenders waar niet voor is betaald te verbergen. Hierdoor ben je vaak eindeloos lang aan het zappen langs kanalen die je toch niet kan bekijken. Erger: stel ik wil 'Engineered' (een Discovery-programma) kijken. Dan zoek ik met de EPG naar Engineered. Nu moet je goed opletten op welk kanaal de aflevering komt (Discovery Channel, Discovery HD, Discovery Science) en of je er wel een abonnement op hebt. De Humax laat zich namelijk gewoon programmeren om op te nemen van een zender die je niet kunt kijken. Dit zorgt ervoor dat je gehele opname mislukt. Dit lijkt wellicht een futiliteit, maar gaat op den duur wel irriteren. Bovendien lijkt dit me iets wat Humax met een uiterst simpele firmware-update zou moeten kunnen verhelpen.

Met dank aan loewie1984:
Je kan dus wl zenders verbergen. Dit kan door een favorieten lijst te maken, met daarin alleen de zenders die jij wil zien of die voor jou beschikbaar zijn: Druk op List en met de kleurtoetsen Rood en Groen kun je wisselen tussen de alle zenderslijst (rood) en de favorieten lijst (groen), het maken van de favorieten lijst zit onder de menu-optie. In de EPG verschijnt dan ook alleen maar die lijst en ben je daar voorlopig van verlost

Heb jij ook een Humax iHDR-5050c?

Meer advertenties

Probeer eens een favorieten lijst te maken, met daarin alleen de zenders die jij wil zien of die voor jou beschikbaar zijn: Druk op List en met de kleurtoetsen Rood en Groen kun je wisselen tussen de alle zenderslijst (rood) en de favorieten lijst (groen), het maken van de favorieten lijst zit volgens mij ergens in het menu geloof ik (ben op m'n werk kan het niet zien). In de EPG verschijnt dan ook alleen maar die lijst en ben je daar voorlopig van verlost
WOW! That's the trick!

Ik pas gelijk mijn review aan!
Als het klepje aan de voorkant van de Humax open staat reageert hij veel beter op de afstandsbediening. Het IR oog wordt blijkbaar nogal geblokkeerd door het klepje.
De meesten weten niet dat er aan de binnenkant van het klepje OOK folie zit, en die kan je dus ook beter weghalen!

@Frankster: je moet je negatieve punten gedeelte ook even aanpassen gezien je nu weet hoe je favorieten kan maken :)
Ik had het folie aan de binnenkant ook al weggehaald, maar dat maakt niet heel veel uit. Wat wel erg scheelt is als je het hele klepje open laat staan, maar daar is die klep uiteraard niet voor bedoelt...

Overigens laat ik mijn negatieve punt staan. Naar mijn mening zou je kanalen waar je geen abonnement op hebt berhaupt niet terug moeten zien in de EPG/kanalenlijst. Dat Ziggo en consorten daar anders over denken, interesseert mij weinig.
(Klant: "h, ik heb dat kanaal niet... Even Ziggo bellen.
Ziggo: "Voor die extra kanalen hebben wij nu een extra aanbieding voor slechts3 euro extra"
Klant: "oh, laat ik het voor die paar euro dan maar er bij nemen..."
En vervolgens kijkt die klant er nooit meer naar...)
Afstandsbedieningen zijn kennelijk niet het sterkste punt van Humax. Bij mijn iPVR-9200C is het al net zo'n drama. Ik heb zo'n Logitech Harmony, die lijkt het dan iets beter te doen maar bedroevend blijft het.
Toch overweeg ik dit apparaat ook t.z.t. te kopen :)
Bedenkt maar zo: slechter dan de cisco HD recorder van Ziggo zal deze niet zijn.

Wt een hopeloos apparaat is dat. Traag, hangt regelmatig vast, neemt soms wel en soms niet op.....afschuwelijk.
Mijn ervaring met Humax is uit de Sat tijden met de 5400, deze had ook het probleem van de slechte AB. Je kan dit oplossen door de ir-zender van de ab te verlengen; het "oogje" net buiten de plastic behuizing modden...