Specificaties Radiogestuurde muis en 1.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Performance Mouse MX Review

Godjira 11 maart 2010, laatste update op 12 maart 2010, 4.573 views

Logitech Performance Mouse MX

Pluspunten

• Ergonomisch erg prettig
  • Precisie
  • Afwerking & vormgeving
  • Unifying techniek
  • Darkfield Laser techniek
  • Vervangbare batterij

Minpunten

• Prijs erg hoog

Algemene beoordeling
Deze muis heb ik aangeschaft, omdat mijn oude muis (een notebook muis van Logitech, ben het type ervan vergeten) het onlangs begeven heeft. Daarnaast heb ik ook nog een Logitech G3, maar die gebruik ik eigenlijk nog maar zelden, omdat deze een draad heeft en ik daar soms helemaal gek van kan worden. De G3 is een hele fijne muis, maar ik was ook toen aan een meer ergonomische muis dan een standaard muis. Ben zelf rechtshandig, dus in die zin is deze nieuwe muis van Logitech een prima optie.

Zover bevalt de Logitech Performance Mouse MX prima, maar er zitten enkel nadelen aan. Ik ga hier verder op in in de rest van de review.

Ergonomie
Voor de Logitech Performance Mouse MX heb ik een keer eerder een ergonomische muis gehad van Logitech. Dat was de MX Revolution. Die muis lijkt heel erg op de Performance Mous MX, al is de MX Revolution iets breder in de handpalm. Dit laatste is wat mij betreft geen probleem, maar kan voor mensen met grote handen wellicht een misser zijn.

De Performance Mouse MX heeft een prima grip. Mijn duim kan ik lekker kwijt aan de zijkant en aan de andere kant kan ik mijn pink ook goed kwijt. De knoppen zitten veelal ook prima, behalve de knop waarmee je het scrolwiel kunt wisselen van stand. Wil je die stand wisselen, zul je je hand wat terug moeten plaatsen of je vinger in een vreemde kronkel leggen om de knop in te kunnen drukken. Kan me zo niet voorstellen hoe Logitech dit beter had kunnen doen, behalve de knop ergens aan een zijkant te plaatsen, maar ja, dat lijkt me technisch geen mogelijkheid.

De muis scoort hier, behalve die ene knop dus, prima. Toch, vanwege die knop, heb ik de muis hier een goed voor gegeven i.p.v. een zeer goed.

Functionaliteit
Wat betreft functionaliteit blinkt de Performance Mouse MX niet heel erg uit. Behalve de belofte van Logitech dat de muis ook op glas (minimaal 4mm dik) werkt (heb ik helaas niet kunnen testen), bevat de muis enkele knoppen bij de duim; twee pijltjes, een zoom knop en een speciale nieuwe duim knop die verwerkt is in het grip materiaal aan de zijkant. Dit laatste ervaar ik overigens niet als een groot probleem, de duim is ver genoeg van de knop te plaatsen en dus druk je deze niet vaak zomaar in (een enkele keer daar gelaten).

De knoppen van de muis zijn via de SetPoint driver van Logitech te programmeren naar eigen wil. Zelf maak ik hier zelden gebruik van, aangezien ik nog maar weinig game op de pc. Mensen die wel veel gamen op de pc, zullen de programmeer functie van de knoppen echter wel goed kunnen gebruiken. Naast het standaard programmeren van een knop, kun je ook keystrokes koppelen aan een knop. Dit kan heel handig zijn in games.

Een andere mooie functionaliteit van de Performance Mouse MX is de Unifying receiver. Deze receiver kun je gebruiken voor in totaal zes Logitech Unifying producten tegelijkertijd. Dit heb ik verder niet kunnen testen, aangezien de Performance Mouse MX mijn enige Logitech product is met deze optie. Als we Logitech mogen geloven, zullen toekomstige producten waarschijnlijk allemaal van deze techniek worden voorzien. Erg handige feature als je het mij vraagt, want dit voorkomt dat je meerdere receivers moet koppelen aan je pc om je draadloze randapparatuur te kunnen gebruiken. Daarnaast is dit handig wanneer je, onverhoopt, de receiver verliest van een van de producten, je kunt dan gewoon die van een andere gebruiken, zolang de producten maar voorzien zijn van deze techniek.

Een derde interessante, maar wellicht wat overbodige feature, is de Darkfield laser techniek die nieuw is ontwikkeld door Logitech. Darkfield moet het mogelijk maken op op elk oppervlakte, zelfs glas, gebruik te kunnen maken van de muis. Het glas moet wel minimaal 4mm dik zijn, wil de muis beweging kunnen detecteren. Zelf heb ik het niet kunnen testen, omdat ik geen goed glas oppervlakte heb. Wel heb ik in andere reviews gelezen dat deze belofte van Logitech klopt, maar wel met enkele voorwaarden. Zo las ik dat de muis niet zal werken op een glazen oppervlakte dat net brandschoon gemaakt is. Er moet dus "vuil" op het glas zitten, zoals vet of stof, om beweging te kunnen detecteren. Het is netjes dat Logitech dit voor elkaar gekregen heeft, maar het werken op glas (ik kan me niet voorstellen dat veel mensen dit zullen doen, heeft dus wel enkele kanttekening waar rekening mee gehouden dient te worden.

Wat betreft het opladen van de muis, kan ik me zo voorstellen dat niet iedereen hier even gecharmeerd van zal zijn. Feitelijk maakt Logitech hier een stap voorwaarts, maar tegelijkertijd ook een stap achterwaarts. Dit klinkt misschien vaag, maar ik zal het uitleggen.

Logitech heeft voor deze muis geen laadstation gemaakt, zoals ze dat bij andere muizen wel deden. In tegenstelling tot zo'n laadstation, heeft deze muis een micro USB aansluiting aan de voorkant zitten waar de bijgeleverd USB kabel op aangesloten kan worden. Via deze kabel wordt de muis vervolgens opgeladen. De muis is op te laden via een USB poort op je pc maar Logitech levert ook een verloopstuk mee om de muis op te kunnen laden via een stopcontact. Voordeel is hiervan dat je de muis tijdens het opladen nog gewoon kunt blijven gebruiken; een stap voorwaarts wat betreft het kunnen blijven gebruiken van je muis. Nadeel is echter wel dat je muis daardoor niet meer draadloos is. Dit laatste zal niet zo'n heel groot probleem zijn, aangezien de kabel die meegeleverd is prima z'n werk doet, maar toch vind ik dit dan wel weer een stap achterwaarts. Al met al denk ik dat Logitech met deze manier van laden wel de juiste stap heeft gezet.

Bij de muis wordt overigens een erg net tasje geleverd waarin alle accessoires netjes opgeslagen kunnen worden. Zo raak je je kabels, stekker e.d. niet kwijt.

Precisie
Over de precisie van de muis kan ik kort zijn, deze is namelijk dik in orde. Eigenlijk ben ik niet anders gewend van Logitech muizen. De muizen die ik van Logitech gehad heb, en dat zijn er best wel redelijk wat, hadden allemaal een prima precisie.

Voor de gamers onder ons die veel waarde hechten aan een zo hoog mogelijke DPI instelling op een muis, zullen de Performance Mouse MX een misser vinden. Deze muis biedt namelijk niet de hoeveelheid DPI van een goede game muis van Logitech of concurrenten. De muis heeft maximaal 1500 DPI te bieden. Voor dagelijks gebruik is dit meer dan voldoende en ik vind dit persoonlijk dan ook zeker geen misser. Overigens zul je met deze muis, ook al heb ik het niet getest, volgens mij prima kunnen gamen. De muis ligt lekker in de hand, is zwaarder dan de gemiddelde muis (wat ik persoonlijk altijd als prettig ervaar) en reageert goed.

Vormgeving
De Performance Mouse MX heeft een prima vormgeving en ziet er daarnaast ook aantrekkelijk uit. De muis ligt voor mij erg lekker in de hand en, zoals eerder al aangegeven, is ergonomisch wat mij betreft prima in orde. Meer kan ik daar eigenlijk niet over zeggen.

Bouwkwaliteit
Natuurlijk heb ik de muis nog niet zo lang in bezit, maar ik vind de bouwkwaliteit van de muis prima in orde. Niets aan de muis voelt breekbaar of van slecht materiaal. Ook de USB aansluiting voorop de muis is erg stevig, wat ook wel nodig is, als je de muis met kabel wilt gebruiken tijdens het opladen ervan. Veel meer kan ik hier niet over zeggen.

Drivers en ondersteuning
De SetPoint drivers van Logitech zijn niet altijd je van het geweest. Gelukkig is daar wel verandering in gekomen. Buiten het feit dat er tegenwoordig netjes 64-bit drivers beschikbaar zijn, voor zowel Windows XP, Windows Vista als Windows 7, is de stabiliteit ook verbeterd tegenover eerdere versies. Heb nog geen crashes gehad sinds de latere versies van SetPoint (heb de drivers ook bij mijn vorige muizen gebruik). Alle instellingen voor je muis en toetsenbord zijn netjes samen gebracht in een overzichtelijk overzicht. Ook kun je met SetPoint meerdere apparaten koppelen met je Unifying receiver.

Geen slechte dingen aan de drivers dus.

Wat betreft de ondersteuning van Logitech, tja... die heb ik eigenlijk nog nooit nodig gehad, dus ik durf hier geen uitspraak over te doen.

We weten allen dat Logitech geen goedkoop merk is, dat is het nooit geweest. Persoonlijk vind ik echter wel dat je, bij de aanschaf van een Logitech product, wel waar voor je geld krijgt. Zelf heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met een product van de fabrikant. Alle producten deden hun werk prima en gingen eigenlijk zelden tot nooit stuk (standaard slijtage niet meegerekend).

Toch is de prijs wel een drempel voor de aanschaf van deze muis te noemen. Heb je al een ergonomische muis van Logitech, dan zou ik niet zomaar het geld neerleggen om die muis te vervangen voor deze muis, tenzij de oude muis echt aan vervanging toe is.

Koop je de muis, dan moet je even wat neertellen, maar je krijgt er zeker een goed product voor terug dat z'n geld waard is en waar je waarschijnlijk geen spijt van zult krijgen. Daarbij geef ik graag wat meer geld uit aan een goede muis, aangezien je (zeker als je vele uren slijt achter een pc) er toch veel gebruik van zult maken.

Heb jij ook een Logitech Performance Mouse MX?

Ik heb deze muis een maand of 4 geleden aangeschaft, ik was nog van plan om een review te plaatsen in tweakers maar was er nog niet aan toe gekomen.

Voor mij waren 2 redenen om deze muis te kopen:
1. Mijn Mouse fetish
2. Darkfield technologie

Door de Darkfield technologie van deze muis werkt hij beter op verschillende oppervlakten.
Bijvoorbeeld Mass Effect 2 spelen op de plasma met toetsenbord op schoot en muis op de bank. Hij werkt ook op doorzichtig glas, getest op mijn raam (die trouwens schoon was).

Minpunt: knop onder het vlak waar je duim rust, deze klik je makkelijk per ongeluk aan. Deze heb ik uitgezet.
Hele mooie review!
Mag ik vragenwaarom je precies voor deze muis hebt gekozen? De prijs ligt niet ver van de mx revolution, die toch (volgens mij) duidelijk luxer is (?) en aangezien je zegt dat je hem al gehad hebt, waar is deze dan gebleven?
Mijn revolution is nogsteeds perfect, batterij wordt slechter, maar die is er hoogstens 1 dag op achteruit gegaan....

De technieken die in deze muis zitten zijn volgens mij ook gelijk aan de mx revolution...
Zoals al gezegd, de MX Revolution heeft een andere sensor en een half scrollwheel aan de zijkant maar de MX Revolution is ook gevoelig. Mijn exemplaar was door een slecht scrollwheel kapot gegaan en ik heb een nieuwe van Logitech gekregen maar ook deze begint nu dienst te weigeren. De scrollwheel is gewoon een probleem bij de MX. Ik weet niet hoe het met deze Performance Mouse zit, maar het kan niet slechter zijn. Het automatische scroll-switch mechanisme in de MX kan denk ik alleen maar voor problemen zorgen. Ik ben nu in bezit van een MX Revolution, maar ik heb nu de Performance Muis besteld.
De reden dat ik voor deze muis heb gekozen is eigenlijk vrij simpel. Het is een nieuwere muis dan de MX Revolution welke al enige tijd op de markt is. Daarnaast heeft deze muis enkele nieuwigheden die mij wel aanspraken, waaronder de nieuwe Darkfield techniek. Zelf probeer ik graag nieuwe dingen uit. Wat betreft de vormgeving is deze muis vrijwel gelijk aan de MX Revolution, dus op dat vlak maakte het weinig uit.

Overigens heb ik niet de indruk dat de MX Revolution echt luxer is, op veel vlakken zijn de muizen vrijwel identiek aan elkaar.

Mijn oude MX Revolution is destijds vervangen voor een muis die meer op gamen was gericht. Dat was toen ik nog regelmatig een game speelde op de pc. Tegenwoordig speel ik geen games meer op de pc, maar speel ik eigenlijk alleen nog games op mijn PS3. De game muizen hebben vaak geen ergonomische vormgeving en ik had behoefte aan een meer ergonomische muis.

[edit]
Wat ik vergeten was. Persoonlijk heb ik een schurft hekel aan producten waar ik zelf de accu/batterij niet in kan vervangen. Dit is bij de MX Revolution het geval, de batterij in de Perfromance Mouse MX kun je echter wel zelf vervangen. Dit was voor mij ook een reden om voor deze muis te kiezen i.p.v. opnieuw de MX Revolution te kopen.

[Reactie gewijzigd door Godjira op 12 maart 2010 12:03]

Haha oké, dus de batterij was sowieso al een groot probleem voor je...
Maar met ''luxer'' bedoelde ik eigenlijk vooral het duimscroll wieltje dat op de mx revulution wel zit, en niet op diegene die jij hebt.

Dit wieltje vindt ik echt onmisbaar nu eigenlijk, super handig... ik gebruik hem om mijn volume te regelen, en de knopjes erboven volgende / vorige in browsers,
Het muiswiel, gebruik ik om volgende nummer / vorige nummer te doen, en natuurlijk de rolfunctie om te scrollen. Het knopje dat normaal voor zoeken dient, werkt voor mij als ''Play/ Pauze'' knop ;)

Mijn muis is dus vooral ingesteld op media, maar ik kan het echt niet missen meer, op andere computers mis ik het vooral..

Qua vormgeving is de muis vrijwel hetzelfde, en zal hij ook wel gelijk liggen qua ergonomiteit.
:? Huh? Dus je hebt liever een muis die je helemaal niet kan gebruiken tijdens het opladen dan een muis die je voor de duratie van het opladen even aan een draadje moet hangen?
Ben de laadstations van Logitech gewend. Hierbij was het vrij simpel, je gebruik de muis een dag of twee intensief, en zet deze 's avond als je gaat slapen in z'n laadstation. De dag erna is deze weer volledig opgeladen en kun je dus zonder enige zorgen door muizen. Dit laatste vond ik zelf wel een voordeel.

Bij de nieuwe Performance Mouse MX kun je echter ook gewoon een batterij in de muis stoppen. Let dan wel op dat je deze niet probeert op te laden ;).
Dus je kan niet ff een andere oplaadbare batterij erin proppen als dat nodig is?
MX Revolution heeft geen Darkfield technologie dat is al een verschil

de performance mouse heeft aan de duim geen scrollwiel zitten die de revolution wel heeft.

de performance mouse wordt via USB opgeladen en niet via de cradle zoals de revolution

en de vorm is toch niet zo hoog als de revolution
Muizen van logitech zijn allemaal zeer zeker hun geld waard!
Ik heb zelf een MX revolution waarvan het scroll wieltje niet meer helemaal netjes in de "vrije" stand komt na anderhalf jaar.
Een belletje naar logitech en ze sturen je gewoon een vervangende muis toe (hoefde zelfs geen aankoop factuur te laten zien).
De MX revolution wordt niet meer gemaakt, zodoende heb ik dus vanaf morgen ook een MX Performance.

Producten van logitech kosten dus misschien wel ietsje meer, maar dat zie je kennelijk ook terug in de service!
Ik wil deze muis ook aan gaan schaffen, maar voordat ik daartoe over ga, heb ik nog een prangende vraag.

Als je de usb receiver niet in de computer hebt, en je sluit de muis via de meegeleverde usb kabel aan op de computer, werkt de muis dan ook? Bvd
Neen. De USB kabel is alleen om op te laden..
Foto's volgen morgen!

[edit]
Foto's toegevoegd. Helaas maar twee, mijn camera werkt helaas niet zo goed meer, de overige foto's waren allemaal te wazig om te posten.

[Reactie gewijzigd door Godjira op 12 maart 2010 11:57]

Toffe review!

Ik heb echter een vraag: zou deze muis geschikt zijn om met een laptop te gebruiken? Binnenkort ga ik een laptop aanschaffen, maar ik wil het touchpad niet gebruiken omdat ik dat (heel lief gezegd) niet fijn vindt. Maar ik wil ook weer geen prut muisje van 5 euro bij de aldi. Ik wil kwaliteit en ik heb altijd wel iets gehad met Logitech. Op dit moment heb ik mijn boxen (x-230), stuur (g25) en toetsenbord (g19) van Logitech. Ik heb ook een MX1000 en een G5 gehad, maar nu heb ik een razer mamba. Dus deze zou dan echt dedicated voor de laptop zijn: is dat geschikt?

Groet
Gebruik de muis zelf ook met een laptop, twee laptops zelfs. Werkt ideaal. Ik gebruik hem zelfs nergens anders voor.
Mooie review. Mijn Revolution van bijna 3 jr oud begint het te begeven. Hij is om de 2 dagen leeg 9nu ben ik ook een hardcore gebruiker want zit voor me werk en privé bijna altijd achter mijn pc/multimediaapparaat) en hapert bij fotobewerking, dat ie niet iets pakt of wel terwijl dat niet moet. Gelukkig zit in deze opvolger een losse batterij. Hopelijk is het scrollwieltje net zo goed als van deze want daar nog nooit last mee gehad.
Nog een aanvulling: Heb sinds kort deze muis en gebruikt daarvoor de setpoint-drivers. Weet niet precies wat ze allemaal doen maar gevolg was wel dat de temperatuur van mijn pc 10 graden omhoog schoot. Ipv 39 graden constant 49. Snapte er niets van tot ik ze er vannacht afgegooid heb en zie: de temp weer keurig 38 graden. Komen er bij mij dus niet meer op.
Prima, goed leesbare review. Bedankt. Jammer genoeg maakt Logitech geen exemplaar voor de linkerhand. Er zijn toch een heleboel linkshandigen in de wereld.