Excito Bubba|two Review

DigiPlace 11 maart 2010, 863 views

Excito Bubba|two

Pluspunten

• Betrouwbaar, gebruiksvriendelijk, energiezuinig, stil, compact, veelzijdig

Minpunten

• geen

Kwaliteit voeding Score: 4
Bubba|Two draait op een 333 MHz Power PC en is voorzien van 256 MB aan DDR2 geheugen. Je kan hem kant en klaar met een (eSATA) harde schijf van max 2 TB verkrijgen. Verder is Bubba|Two voorzien van 2 x 1000 Mbit/s lan- en 2 USB 2.0 poorten. En je kan er eventueel nog twee extra (externe) eSATA schijven aan hangen.

Dat alles is verpakt in een doosje die -pak hem beet- niet veel groter is als de gemiddelde externe harde schijf. Omdat Bubba|Two is voorzien van een Power PC processor is als besturingssysteem voor de PPC uitvoering van Debian gekozen.

En hoewel Debian een vertrouwde omgeving is voor gebruikers van Ubuntu is deze Bubba|Two ook zeer geschikt voor gebruikers van Windows en/of Apple OSX systemen. Dat komt omdat de bediening van deze server middels een webinterface tot stand komt.

Bubba|Two is dus eigenlijk een kleine en energiezuinige home server. Mijn uitvoering is voorzien van een 1TB “Green Power” harde schijf van Western Digital. Een uitstekende keuze want deze schijf staat bekend om zijn lage geluidsniveau en een lage energie behoefte. De 333 MHz Power PC processor vereist een speciale versie van Debian (Debian PPC) en is daarmee een vertrouwde omgeving voor iedere Ubuntu gebruiker. En dankzij de ruim 10.000 beschikbare applicaties (!) is vrijwel alles mogelijk.

Er zijn verschillende mogelijkheden om Bubba|Two in gebruik te nemen. Je kan b.v. Bubba als server, router en firewall gebruiken maar voorlopig werk ik met de optie waarbij mijn huidige gateway (een Fritz!Box 7170 modem/router) blijft bestaan. In een later stadium ga ik nog wel de andere aansluitings mogelijkheden uitproberen.

Het in werking zetten van deze opzet is eenvoudig. Een cat5 utp verbinding maken met een vrije lanpoort van mijn Fritz!Box en de stroom inschakelen. Vervolgens heb ik mijn Fritz!Box opdracht gegeven om het interne IP adres die door de DHCP server werd afgegeven aan Bubba te fixeren (Always assign this network device the same IP address). En vervolgens heb ik Fritz!Box gevraagd om dat IP adres te benoemen als “bubba” want dat is wel zo gemakkelijk om te onthouden. Het configureren van Bubba|Two is dan heel eenvoudig uit te voeren door gebruik te maken van de beschikbare web interface. Je hoeft nu immers alleen maar http://bubba/ in je browser in te voeren. Vervolgens klik je op “Administration” en logt in op je server. Het scherm wat dan verschijnt maakt als snel duidelijk welke mogelijkheden klaar liggen.

Bubba|Two is natuurlijk perfect in te zetten als mediaserver. Denk b.v. aan de combinatie van Bubba met een Loghitech Squeezebox. Gelukkig is de Bubba|Two server standaard voorzien van de juiste software om een Squeezebox aan te kunnen sturen.

Daarvoor wordt gebruikt gemaakt van SqueezeCenter. De update functionaliteit van een Bubba|Two server zorgt ervoor dat ook SqueezeCenter up to date wordt gehouden. Maar als je geen Squeezebox hebt staan heb je natuurlijk niets aan deze mogelijkheden. In dat geval draai je die server natuurlijk niet. Dat kan je eenvoudig vanuit het menu systeem van Bubba|Two aangeven. En dan kies je voor een andere optie. Er zijn namelijk meer mogelijkheden om te gebruiken.

Firefly is een van die mogelijkheden en die gebruikt vooral DAAP als protocol zodat die perfect kan samenwerken met iTunes of b.v. de Roku/Pinnacle Soundbridge mediaspeler. (Overigens kan Rhythmbox en vele andere Linux (en Windows) muziekspelers prima overweg met het DAAP protocol).

Maar er is nog meer aan boord om je muziek behoeften te temmen.Want als je geen Squeezebox gebruikt of het DAAP protocol niet kan of wil gebruiken dan kan je vast wel overweg met het UPnP protocol. En dan komt de UPnP MediaServer van MediaTomb om de hoek kijken. En die is ook standaard met een button te activeren in je Bubba|Two server.

Mocht je trouwens zo’n populaire Popcorn Hour bezitten dan is het goed om te weten dat die zondermeer de bestanden kan benaderen vanaf de Bubba|Two server. Dat lijkt mij dan ook ook een perfecte combinatie.

Bubba als webserver

Elke server is natuurlijk in te zetten als webserver. Met een Bubba|Two is dat niet anders. Maar het wordt je wel heel gemakkelijk gemaakt want feitelijk werkt de webserver meteen als je Bubba|two hebt aangesloten.

Er is namelijk al een map “Web” beschikbaar in de /Home map van de homeserver. Je kan de inhoud van die map vervangen door je eigen website. Dat kan heel eenvoudig worden uitgevoerd als je gebruik maakt van je bestandsbrowser. Onder Ubuntu (Gnome) is dat Nautilus maar mocht je Windows of Apple gebruiken dan kan je natuurlijk ook Verkenner of Finder gebruiken.

De verbinding wordt opgezet met ssh (Secure Shell) en de syntax is dan

ssh://xxx@bubba of ssh://xxx@intern-ip-adres-vanjouwbubba (en dan is xxx natuurlijk de gebruikersnaam die je hebt aangemaakt op de Bubba homeserver.

Vervolgens wordt er om je wachtwoord gevraagd (het wachtwoord van de gebruiker op de server) en kom je terecht in de root van de server.

Vervolgens klik je naar de map Home en vervolgens op de map Web en je kan vanuit je bestandsbrowser je eigen website bestanden verplaatsen (slepen met de muis) vanaf je desktop naar de server.

Werkt het dan? Nee! Je hebt nu alles klaargezet maar je moet nog wel wat doen om ervoor te zorgen dat ook anderen die website kunnen bewonderen.

Daarvoor verleen je jezelf toegang tot je router. In die router moet poort 80 worden open gezet voor je Bubba|Two homeserver. De daarvoor benodigde werkwijze verschilt per router maar iedereen die met een eigen server wil gaan werken zal daar ongetwijfeld mee uit de voeten kunnen komen.

Mocht je ook zelf van buitenaf (dus niet vanaf je eigen netwerk) middels ssh toegang tot je server willen krijgen dan moet je ook je router vertellen dat het ssh protocol van buitenaf gebruikt mag worden.

De standaard poort voor ssh is dan poort 22. Hou er dan wel rekening mee dat daarmee ook mogelijkheden worden geboden voor onbevoegden. Het is dus verstandig om een DenyHosts configuratie te maken. Dat is heel eenvoudig te doen. Kijk eens op mijn oude Digiplace website voor een handleiding.

Maar er is nog veel meer mogelijk met deze server. Je kan b.v. torrents erop zetten en dan kan je die automatisch laten downloaden voor je op de achtergrond. Je kan ook een fotoalbum in gebruik nemen. Daarmee kan je weer anderen toegang tot je foto's geven. Dat kan uiteraard ook met bescherming van een wachtwoord. En je kan een volledige email afhandeling op configureren. Heel eenvoudig, en zeker het overwegen waard. En dan zijn er nog de standaard mogelijkheden van FTP in al haar variaties (anoniem, restricted etc. )

Ik gebruik deze Bubba|Two nu sinds juni 2009 en ik gebruik hem intensief in combinatie met mijn Squeezebox Classic. Ik mag gelukkig zeggen dat ik er totaal geen problemen mee heb gehad. Het werkt feilloos.

Heb jij ook een Excito Bubba|two?