Specificaties Robot-stofzuiger 100 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

LG Hom-Bot VR9647PS Review

StandbyTestpanel 11 juni 2018, laatste update op 14 juni 2018, 448 views Testpanel

LG Hom-Bot VR9647PS

Op papier is de Hom-Bot het apparaat om in huis te halen, maar er toch zijn er teveel ergernissen. Qua bouwkwaliteit en gebruikersgemak heb ik er niets op aan te merken alleen je stoelen gaan aan de wandel en ondanks alle snufjes word er teveel omgestoten.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Word met veel extra's geleverd
  • Maakt niet zo veel herrie
  • Maakt aardig goed schoon

Minpunten

• Duur
  • Kan soms de uitgang niet vinden van een kleine kamer
  • Stoelen gaan aan de wandel
  • Botst te vaak tegen dingen aan
  • Oplaad station word vaak weg geduwd

Inhoudsopgave
specificaties
Wat zit er in de doos
Prestaties

Ik was één van de gelukkigen die de LG Sneak Preview Event 2018 mocht bijwonen.
Na lekker een hapje gedaan te hebben kregen we een rondleiding langs alle nieuwe producten die LG dit jaar gaat uitbrengen.
Ik was voornamelijk geïnteresseerd in de robotstofzuiger, want ik moet toegeven dat ik geen groot fan ben van stofzuigen en met 2 katten ontkom je daar helaas niet aan.
Ik was daarom ook erg blij dat ik een paar weken het topmodel mocht uitproberen en ik probeer in deze review mijn ervaring te vertellen.

De stofzuiger is zit vol met de nieuwste snufjes die je maar kan bedenken.
Zo is de stofzuiger met een camera uitgerust die de omgeving in de gaten kan houden, en dankzij wifi kun je via de telefoon mee kijken wat je stofzuiger allemaal aan het doen is.
De stofzuiger maakt een soort blauwdruk van de kamer(s) en kan op die manier objecten ontwijken die eerder opgeslagen zijn.
Wat ik ook erg fijn vind is de aanwezigheid van een Hepa filter, want ook al heeft hij niet de kwalificering als je allergisch bent voor huisstofmijt, hoe meer stof er uit gefilterd word des te beter.
Verder zitten er ultrasoon sensoren in de rand waardoor hij minder tegen obstakels aan zou botsen.

De stofzuiger is netjes ingepakt en word met diverse accessoires geleverd.

Met een druk op de knop gaat de bovenkant open en kom je bij de ingewanden van het apparaat.
Hier kan je kinderlijk eenvoudig bij de opvangbak komen om het te legen of om het filter schoon te maken.

Mocht de batterij ooit kapot gaan dan is het een kwestie van 2 schroeven los halen en je stopt er zo een verse in.

Hier nog een close up van de batterij

Het is ook mogelijk een dweiltje er onder te stoppen, maar ik heb dat met 2 katten nooit aangedurfd omdat ze heel soms een ongelukje hebben en ik geen zin in een smeerboel heb.

Nou, de indrukken zijn tot nu toe allemaal goed, maar nu is natuurlijk de vraag hoe presteert ie met schoonmaken en werkt alles net zo goed zoals het op papier staat.
(Mijn appartement bestaat trouwens alleen uit laminaat, dus heb niet met vloerbedekking kunnen testen)
Na de stofzuiger een paar rondes zijn ding te hebben laten doen vielen mij een paar zaken op
- De stofzuiger volgt een aardig strak patroon en gaat niet al te vaak over de zelfde plek heen, dus ik kan daar uit op maken dat het in kaart brengen aardig goed zijn werk doet.

- Als na de eerste ronde viel me op hoeveel vuil hij opgezogen had.
Ik zuig meestal een paar keer per week en had het idee dat het al aardig schoon was, maar toch was na 1 ronde het bakje al aardig vol.
In de loop der tijd is veel opgezogen en ik hoefde niet om de 2 dagen te zuigen dus daar heb ik zeker geen klachten over.

- Ik heb naast de woonkamer een klein halletje waar de badkamer en mijn slaapkamer aan grenst en als hij in zijn ronde daar in terecht komt dan komt ie er meestal niet meer uit.
De deur staat redelijk wijd open maar toch vind ie niet altijd de uitgang en gaat ie weer terug het halletje in.
Ik heb uiteindelijk maar de deur dicht gelaten anders bleef ie te lang hangen.

- In de woonkamer heb ik een eettafel staan met 4 stoelen er om heen.
Het apparaat is eigenlijk net te groot om er lekker tussendoor te passen maar weet zich toch vaak er tussen te wurmen.
Wat dan volgt is dat ie zich al botsend er weer uit probeert komen, maar helaas worden de poten van de stoelen meestal niet gedetecteerd waardoor er spontaan een stoelendans ontstaat.
Vaak stonden de stoelen ver van hun originele positie.

- Net zoals de stoelpoten niet gedetecteerd werden, zo werden ook enkele vazen op de vloer niet gezien.
Het gebeurde dus met grote regelmaat dat de homebot er tegen aan stootte en heb ze dus uiteindelijk maar van de vloer gehaald voordat ik ruzie met de vrouw des huize kreeg.

- De basisstation word erg goed gevonden door de stofzuiger, maar helaas is het moeilijk om er meteen goed op te komen.
Daardoor gebeurt het vaak dat de stofzuiger gaat draaien om goed verbinding te maken waardoor de basis vaak van zijn plek geduwd werd en ook die een beetje aan de wandel ging.
Gelukkig was dit eenvoudig op te lossen door dubbelzijdig tape te gebruiken waardoor hij netjes op zijn plek bleef.
Toch bleef de stofzuiger moeite houden om snel contact te maken, dus die bleef nog wel eens een poosje zoet daar mee.

Mijn conclusie is helaas minder positief dan ik van te voren had verwacht.
Qua zuigen heb ik er niets op aan te merken, hij maakt aardig goed schoon en ook kattenhaar word goed meegenomen.
Apparaat is zelf ook goed schoon te maken, dus daar heb ik niets op aan te merken.

Het grootste probleem wat ik er mee heb is dat voorwerpen niet goed gedetecteerd worden en daardoor overal tegen aan botst.
Van een duur apparaat als deze had ik zeker meer verwacht, maar hij blijft overal tegen aan botsen en ik vreesde zelfs voor het glaswerk.
Dit is mijn eerste ervaring met een robot stofzuiger maar ik blijf het toch maar met de hand doen, want dit is voor mij zeker niet zoveel geld waard.

Heb jij ook een LG Hom-Bot VR9647PS?

Ik heb een van de voorgangers, de rode versie. Het valt mij op dat er eigenlijk geen noemenswaardige verschillen zijn ten opzichte van dit model, behalve wifi en camerabeelden bekijken.
De LG die ik heb, kostte zo'n 400 euro. Zou dit een prijs zijn die beter past bij deze stofzuiger?
Precies, ik heb hem voor ¤350 ofzo max, toen ik hem kocht de goedkoopste navigerende stofzuiger met zijborstels. Ik begrijp niet echt wat nu het voordeel is van deze.

Zelf heb ik eigenlijk alleen twee primaire nadelen bij mijne: Stoelen met van die liggende poten ziet hij als drempels waar hij overheen wil rijden, en wat net niet lukt, waardoor hij vast komt te zitten (helaas ben ik er al achter dat meer dit probleem hebben). En hij is inderdaad niet de voorzichtigste. Hij heeft nog nooit iets beschadigd bij mij, maar sommige dingen heeft hij wat moeite met detecteren. Zijn secundaire bots bescherming is een accelerometer: Die detecteert echter pas een botsing nadat hij is gebeurd, een simpele stootbumper voorop wat velen hebben zou ik als voordeel zien.

Maar voor dit bedrag zou ik hem ook niet kopen, voor mij was het juist dus dat hij goedkoopste was die kon navigeren.
Ik vind het moeilijk om er nu een prijs er op te plakken, ik vind het apparaat ook geen ¤ 400,-zolang het probleem niet word opgelost dat ie zich als een botsauto gedraagt.
Ik hoop voor ze dat ze dat met een firmware update kunnen oplossen, want er zitten genoeg sensoren in.
Hoe gaat het met jouw versie? Is die goed in het detecteren van obstakels?
Op basis van de productfoto van Tweakers dacht ik dat je een discman reviewde, maar als ik je review zo lees is een discman bijna net zo goed in schoonmaken als dit apparaat. (al is je korte samenvatting "aardig goed schoon" en je conclusie "goed schoon")
Mooi hoe je even aanstipt dat de batterij gemakkelijk te vervangen is. Het blijft toch een mobiel apparaat waarvan ook de batterij een bepaalde levensduur zal hebben.
Gezien de negatieve punten die je verder noemt, zal ik deze ook links laten liggen. Mooie review!
Bedankt, het is mijn eerste "fatsoenlijke" review dus alle kritiek is welkom.
Heb de conclusie meteen aangepast.
Ik hoop dat ze met een firmware update de grootste pijnpunten weg kunnen halen, alleen moet je jezelf dan wel afvragen of de wifi en camera de meerprijs waard is.