1 review

Speedlink APTICO

Specificaties Radiogestuurde muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Speedlink APTICO Review

Trinsec 5 juni 2018, laatste update op 29 juli 2019, 186 views Product gekocht

Speedlink APTICO

Lekker goedkoop vergeleken met Logitech, en helaas dus de kwaliteit ook. Muisbeweging is niet heel consistent, en scrollen gaat stroef. Het grootste probleem is de ergonomie (of het gebrek daaraan). Eigenlijk is goedkoop duurkoop.

Pluspunten

• DPI instelbaar
  • Extra knoppen
  • Balletje uitwisselbaar met M570
  • 4D-scrollwheel

Minpunten

• DPI-knop onhandig geplaatst
  • Ligt niet lekker in de hand
  • Balletje 'wipt' teveel
  • Scrollwheel nogal stroef

Aangezien mijn Logitech M570 niet meer zo goed werkte (de knoppen zijn altijd de eersten die kapotgaan...) besloot ik voor de verandering eens geen Logitech-trackball te kopen.

Ik wou de ELECOM wel eens proberen, maar die lijkt me niet makkelijk via een Nederlandse shop verkrijgbaar te zijn. Dus.. dan maar eens de Speedlink APTICO proberen!

Ik zal het vooral vergelijken met de Logitech M570 die ik jarenlang in gebruik had.

Op het eerste gezicht ziet de APTICO er goed uit. Het verschilt niet zo ontzettend veel van de M570.

Speedlink APTICO vs Logitech M570

Het chassis
De layout tussn de 2 modellen lijken erg op elkaar. Er zijn wel wat verschillen waarneembaar.
De knoppen
Bij de APTICO zitten de linker- en rechterknoppen wat 'dieper' in het chassis, ze zijn uitgerust met een soort 'grooves', dus het voelt ietsje anders aan dan ik gewend ben. Het voelt daardoor ook wat minder natuurlijk aan om naar het scrollwieltje te gaan vanuit die positie omdat dat wat hoger zit.

Bij de M570 voelt alles smoother aan. Het is relatief eenvoudig om naar het scrollwieltje te gaan vanuit die positie.
Scrollwieltje
Scrollen bij de APTICO is heel stroef, alsof alles ietwat te strak staat afgesteld. 'Even snel scrollen' is dus niet bepaald een vloeiende ervaring hier. De klik voelt ook duidelijker aan bij het scrollen. Het voordeel is wel dat het wieltje een zogenaamde '4D' wieltje is, wat betekent dat je ook naar links en rechts kan scrollen door het wieltje naar links of rechts te duwen. Geinige gimmick.

Bij de M570 is het scrollen veel vloeiender, dat is dan ook heel gauw gedaan. Het klik-gevoel is minder prominent aanwezig. De M570 heeft geen '4D' wieltje, maar tegenwoordig kan je bij de meeste software gewoon de shift ingedrukt houden en dan scrollen om links/rechts te scrollen. (Let wel, alleen bij niet-Microsoft software. Om een of andere reden is Microsoft zo incompatible als de pest met dit soort features...)
De body
Toch heb ik het gevoel dat het met het design van de APTICO iets niet helemaal goed zit. Op de M570 kan je hand mooi precies recht op de body rusten. Dat wil zeggen: Je hand helemaal op de body, en de vingers precies op de knoppen, en je duimtop op de bal.

Bij de APTICO heb ik het gevoel dat het allemaal net wat scheef zit. Als je handpalm netjes op de body rust, dan lijken je vingers scheef op de knoppen te rusten. Wil je je vingers toch recht op de knoppen hebben, dan hangt een deel van je palm over de linkerkant van de body heen, waarbij je duim een beetje te ver over de bal heen rust. Het voelt niet echt comfortabel aan zo.

Over het algemeen zou dit scheve constructie niet echt een probleem moeten opleveren. Maar zoals vermeld zijn de knoppen uitgerust met een soort 'groove' waardoor ze wat dieper aanvoelen, dus je vingers rusten op de 'bobbels' in plaats van netjes in het kuiltje. Als alles wat smoother zou zijn geweest, zou het minder vreemd aanvoelen.

Wat ik weer wel een pluspuntje vind zijn de extra groeven rechts van de rechterknop, dan rusten de rest van je vingers niet op de tafel.
De ballen
De ballen van de M570 en APTICO komen overeen en zijn dus uitwisselbaar.

Bij de APTICO lijkt de bal niet 100% smooth te passen. Als ik de bal ronddraai, dan lijkt het wel of er wat net teveel speling is. Het gebeurt dus wel eens dat ik de bal een beetje 'omhoogwip'. Het valt er niet uit, maar je voelt de speling dus wel. De M570 is daarentegen prima passend en niet storend.

Misschien komt het door de iets meer verticale ligging van de balholte bij de APTICO. Ik merk de speling vooral als ik mijn duim bovenop de bal leg en dan de bal weg draai. Ik ervaar het als zeer storend.
De extra knoppen
De APTICO heeft 3 extra knoppen. Twee ervan zijn standaard ingesteld op 'forward' en 'backward' (handig tijdens het surfen), de derde aan het einde is een DPI-knop waarmee je de DPI-precisie van de trackball kan veranderen. De 2e DPI-waarde is vergelijkbaar met de M570.

De M570 daarentegen heeft alleen 2 extra knoppen, 'forward' en 'backward'. Ik heb die DPI-knop nooit gemist eigenlijk.

Het probleem met de DPI-knop bij de APTICO is dat het in hetzelfde rijtje zit als diens andere 2 knoppen. En een groter probleem is dat het te makkelijk in te drukken is, het zit namelijk op dezelfde hoogte als de 'forward'-knop bij de M570. Eigenlijk had ik liever gewild dat die DPI-knop ergens anders zit waar je niet zo 1-2-3 erop kan drukken. Moet je voorstellen, zit je even een potje te gamen, en dan wil je graag die 'forward'-knop indrukken (laten we zeggen dat je het geremapped hebt naar springen), en dan zit je plotseling op highspeed rond te draaien, of in een slakkentempo... Ja, handig is anders.
Het gebruik
De precisie van de APTICO is niet bepaald geweldig. Naar boven/beneden gaan gaat redelijk goed, maar het links/rechts bewegen gaat wat moeizaam. Vooral als je het langzaam doet, dan wordt de beweging soms niet geregistreerd. Het betekent dus een haperende ervaring, alsof de APTICO verkouden is. Bij de M570 gaat het helemaal vloeiend. Wel wat teleurstellend aangezien de APTICO een 'laser' heeft volgens beschrijvingen, het zou dus een heel stuk beter moeten zijn dan dit.

De APTICO heeft een ingebouwde hardwarematige versnelling. Na het uitzetten (rechter- en middenknop tegelijk ingedrukt houden voor ongeveer 3 seconden) is er wel enige verbetering merkbaar. Het mikken naar knoppen en menus blijft wel een uitdaging.

De APTICO is wel heel lekker geprijsd vergeleken met de Logitech-producten. Maar blijkbaar is er een goede reden voor die lagere prijs. De ergonomie lijkt net niet lekker te zitten, en de gebruikservaring is verre van vloeiend. Het is wel bruikbaar, maar je gaat vast een aardige vloek-vocabulaire opbouwen als je dit wilt gebruiken voor precisie.

Mijn handen zijn gemiddeld, dus volgens mij gaat dit niet lekker worden voor grote handen, dan zou de M570 zelfs nog beter passen.

Ik probeer dit trackball nog wel even langer te gebruiken aangezien ik het pas kort heb. Maar als de ervaring niet gauw verbetert, zal ik weer eens op zoek gaan naar een nieuwe trackball.

Misschien dat ik probeer een ELECOM van Amazon te halen, anders weer een M570. Misschien ooit nog de MX Ergo met diens tilt-feature maar dat vind ik nog wat aan de prijzige kant.

Paar dagen later...

Ik heb het maar opgegeven. De precisie begon steeds slechter te worden zodat je soms kilometers zit te bewegen voor 1 cm progressie. :( De knoppen werken prima, de scrollwieltje is net zo stroef als altijd, maar de bal geeft er geen bal om.

Ik heb het ding al opengemaakt om te kijken of er een haartje in de weg zat bij de laser, want zo voelde het wel aan. Niets te zien, total waste of money. Ik ga wel een Elecom bestellen ofzo. :|

Ik heb de sterren aangepast aan de huidige staat.

Edit: Ik krijg een vervanging, goeie service. Ik zal binnenkort eens zien of de vervangende product beter is. Misschien had ik een maandagochtendmodel.

Late update en eindconclusie

De vervanging werkte naar behoren, het was dus blijkbaar een maandagochtendmodel dat ik eerst kreeg.

Ik gebruik het ding niet meer. Ik heb nu meerdere M570s gekocht, daarvan krijg ik tenminste geen RSI door de pasvorm, dat is namelijk het allergrootste probleem bij de APTICO. Je hand voelt namelijk de neiging een klauw te vormen om enigszins 'comfortabel' op de body te rusten... maar dat is nog steeds verre van comfortabel omdat je hand dan zo verkrampt.

De lage score blijft van mijn kant dus staan doordat het ding verre van ergonomisch is.

Heb jij ook een Speedlink APTICO?

En hoe was de vervanging?
Bedankt voor het attenderen, ik heb de review inmiddels geupdatet. :) Hopelijk beantwoordt dat je vraag!
Hartelijk bedankt, wordt dus geen Aptico. :)