ASRock J4205-ITX

Specificaties Intel Pentium J4205 on boardMini-ITX - Bekijk alle specificaties

ASRock J4205-ITX Review

sylexert 5 juni 2018, 436 views Product gekocht

ASRock J4205-ITX

Ik heb dit bordje aangeschaft voor een thuis development sever. i.c.m met 16gb ram 4x hdd + een expansie kaart op de x1 slot voor nog 2x hdd + msata een leuk bordje voor NAS of virtualisatie server.

Pluspunten

• zuinig
  • 4 cores
  • prijs

Minpunten

• x1 pci-e slot
  • bios updates

Layout Score: 4
Ik heb dit bordje aangeschaft voor een thuis development sever.

Ik draai er ubuntu server met een docker swarm waar ik alle applicaties gevirtualiseerd laat draaien. De performance is goed te noemen en de 4 cores werken ook wel mee. Het is geen beest maar doet zijn werk goed.

I.c.m. met 2x 8gb ddrl geheugen en een CFI A7879 Mini-ITX Server voor de 4x hd swap bays een prima nas/virtualisatie servertje voor een klein prijsje.

Er is ook een x1 pcie slot waar ik een sata uitbreidings kaartje in heb gezet voor 2 sata schijven en een msata ssd.

Zit er aan te denken om een 2de aan te schaffen om een swarm/cloud te kunnen simuleren thuis.

Enige minpunt zijn de bios updates vanuit ASRock, ze hadden een aantal bios updates staan die het bordje gewoon bricken. Geloof dat ze nu ook niet eens meer op de product pagina aangeboden worden. Maar stick to bios versie 1.4.

Heb jij ook een ASRock J4205-ITX?

Mag ik vragen waarom dit bordje, en niet de nieuwere (en snellere) Gemini Lake zoals de Celeron J4105 of Pentium J5005? Note, wellicht is het het geheugen die officieel maar tot 8GB gaat voor die bordjes. Echter, dat is "marketing" van Intel tegen kanibalisme. 16Gb en 32GB werkt ook prima. https://www.speicher.de/a...speicher-asrock-j4105-itx
Ik had nog ddr3 reepjes liggen vandaar de keuze. Wellicht dat ik de j5005 voor de 2de machine neem.

Ik zat inderdaad met de vraag of daar ook 16gb in kon draaien aangezien er overal die 8gb limiet wordt vermeld. Echter op de asrock site staat in de lijst van compatible geheugen ook 8gb en 16gb sticks. Erg handig voor de verwarring.

Maar bedankt voor de link, dat was de info dat ik nodig had. Mijn 2de bakkie voor mijn cluster wordt dan ook de snellere j5005.
Je review is alweer van een tijdje terug, maar heb je nog een idee hoe je de leuke kast gevonden hebt? De pricewatch laat maar weinig opties zien na filteren op ITX en 'hot swappable'.

Van de CFI A7879 kan ik vinden dat die al jaren geleden op de markt kwam, maar actuele verkooppunten zie ik niet.
Hoi wankel,

Ze zijn inderdaad moeilijk te krijgen, ik heb destijds 2 kastjes bij https://www.logicsupply.com/nl-nl/a7879/ gekocht. Dit was het oudere model met usb 2.0 aan de voorkant en gingen uit voorraad. Dus voor een leuke prijs kunnen overnemen.

Er is hierna ook een usb 3.0 model gekomen CFI A7879 V2 en een 250w voeding i.p.v. 200w. Die kan je bij onze buren nog wel bestellen https://www.minipc.de/catalog/il/1427

Ik hoop dat je er wat aanhebt, ik ben iig nog super tevreden mee.
Hey Sylexert,

Bedankt voor je reactie, niet alleen dat je hem gevonden hebt, maar ook goed te lezen dat je er na ruim een jaar nog steeds super tevreden over bent.

Ik neem hem zeker in overweging, al ben ik eigenlijk op zoek naar een efficientere voeding. Ik denk dat ik met een pico-PSU + 90W 12V voeding rond kom, dan is het jammer om 20+ % verlies te moeten nemen.

Heb je ooit stroomverbruik tijdens boot en idle gemeten?
Nee nooit gemeten, maar ik weet zeker dat je met een pico-PSU prima gaat uitkomen. Denk dat ik nu met de 4x wd reds, 1x ssd en de mobo niet meer dan 50watt kan pakken als ik hem volledig belast.

Ik had dat ook eerst in overweging om de psu niet te gebruiken, maar uiteindelijk toch maar wel gedaan. Vond het zonde om de extra kosten te maken terwijl er al een voeding in zat, als ik ooit echt op de eco toer ga misschien

Heelveel succes met je build.