HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Brown)

Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Brown) Review

Foritain 4 juni 2018, 984 views

HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Brown)

Een degelijke Cherry MX gebaseerde gaming mech met een nette bouw en afwerking, flinke bak RGB, extra's zoals fysieke media knoppen, extra keycaps en een polssteun, maar waarvan de momenteel forse prijs hem in het pittigste stukje van de markt zet.

Pluspunten

• Degelijke bouw en afwerking
  • RGB implementatie netjes
  • Extra's zoals extra keycaps, fysieke media keys, usb-passthrough, polssteun.
  • Cherry MX switches blijven een uitstekende basis

Minpunten

• Software nog niet op het niveau afwerking van sommige concurrenten (Corsair, Logitech, Razer)
  • Net zo duur of duurder als menig concurrent (K95 Plat, K70 Lux, MK750 om maar wat te noemen)
  • Risico dat vriendjes zeggen "Hey ik heb die Corsair ook!". Originaliteitsprijs kunnen we HyperX niet geven.

Kingston HyperX Alloy Elite RGB review

Moar keyboards! Als keyboard fanatiekelingen kunnen we er natuurlijk geen genoeg van krijgen ondanks dat er geen gebrek aan keuze is in de markt voor mechanische toetsenborden, en dan specifiek RGB verlichte ‘gamer’ planken. De Kingston HyperX Alloy Elite RGB was echter wel een beetje te verwachten, want het basismodel zonder RGB was al een tijdje op de markt en het zal niemand verbazen dat een RGB versie dan niet kon uitblijven. Prijskaartje? 169 euro.
Uitpakken, bouw en features

Doosje, boekje, bordje. (En wat extra keycaps, komen we zo op terug).

Feature-overzicht:

Kingston doet de Alloy Elite redelijk volgens het boekje. Degelijke combinatie van een stalen frame en kunststof details bijvoorbeeld bovenaan, en een standaard layout met wat extra (prettig grote) knoppen bovenaan maakt het een ietwat groter dan gemiddeld bord. Bouwkwaliteit en afwerking zijn goed, rond het niveau van bijvoorbeeld de Corsair K70 of K95. En ja, we kunnen de gelijkenissen lastig negeren, ze lijken verdomd veel op elkaar.

Net als de grote concurrent, de K95 Platinium mogen we toch wel de benchmark XXL RGB Gamer mech noemen, zien we hier een dikke, vaste USB kabel vanwege de USB passthrough feature.

Layout is typisch, plus dus de extra knopjes waarmee je de LEDs in-/uitschakelt, door drie on-board profielen kan schakelen, en de game-modus aan kan zetten om bepaalde toetscombinaties tegen te gaan. Ook dit, volgens het boekje.

Zoals bij de prijs past zit er ook een afneembare polssteun mee. Ook dit ligt stevig, al zie ik zelf liever dat hetzelfde materiaal geheel wordt doorgetrokken in plaats van enkel op het linker deel van toepassing is. Oogt wel tof, en praktisch geen last van, maar een stukje voorkeur.

Ook aanwezig zijn wat extra keycaps en een keycap puller, dan kan je wat zilverkleurige caps plaatsen waarvan de WASD wat extra ‘grip’ hebben. Wederom geen originaliteitsprijzen, maar het is een gewilde en subjectief leuke feature.

In de praktijk

Als je veel toetsenborden test dan zie je vaak veel van hetzelfde. Tot op zekere hoogte maar goed ook, want een toetsenbord moet bij voorkeur vanaf het eerste moment goed werken. De HyperX Alloy Elite RGB maakte het redelijk eenvoudig wat dat betreft gezien hij de K95 kwam aflossen wat een praktisch vergelijkbaar bord is. Sterker nog: ik had niet eens door dat vrouwlief hem had verwisselt en merkte pas na een tijdje op dat de polssteun iets anders voelde. Met dezelfde Cherry MX switches aan de basis van menig andere mech is de tik ervaring ook niet anders, en de bouwkwaliteit is gewoon goed waardoor er in gebruik als mech fanaat heel weinig aan op te merken is.

Een mechanische plank volgens het boekje dus, wat we enerzijds dik prima vinden, want waarom het wiel opnieuw uitvinden, maar de gelijkenissen gaan in dit geval wel heel erg ver. Van de extra keycaps in grofweg gelijke kleur, vergelijkbare knoppen indeling linksboven en rechtsboven bij de media keys, RGB balkje bovenaan (al zit die bij Kingston tussen de volumeknoppen en het primaire block waardoor het iets meer opvalt. We vragen fabrikanten geen gekke fratsen uit te halen om maar anders te zijn, maar er zijn wel praktisch relevante zaken die je met jarenlang ervaring als toetsenbordbouwer had kunnen toevoegen. Siliconenlaag tegen morsen bijvoorbeeld.

Ook zou je je kunnen onderscheiden wat software betreft, maar we weten dat die ontwikkeling zeer kostbaar is en met regelmaat zien we dan ook grote verschillen tussen de partijen die al jarenlang gaming toetsenborden met software uitbrengen en (relatief toch) jongere clubs. Groot als Kingston en HyperX als merk zijn, software bij hun toetsenborden is relatief jong en dat merken we ook. De software mist het laagje polish wat Corsair, Razer en Logitech hebben. Het kan er mee door, het werkt en het voldoet om bijvoorbeeld je acties aan te passen, macros te maken of LEDjes aan te passen met effecten en het gebruikelijke geneuzel, maar er zijn concurrenten die die ervaring simpelweg intuitiever maken.

Verlichting

Uiteraard even de RGB showcase, geen klagen hier toch?

Het klinkt een beetje knullig om constant 1:1 vergeleken te worden met een bestaand model op de markt, maar Kingston roept het ook een beetje op zich af door niet een vergelijkbaar, maar een nagenoeg identiek product op de markt te brengen. Laten we echter niet vergeten dat we aan het vergelijken zijn met de top van de markt, waar deze Kingston HyperX Alloy Elite RGB zich aan mag toevoegen. Het is allemaal volgens het boekje ‘hoe maak je een goede gaming mech’, maar het boekje wordt wel keurig tot op de letter gevolgd: goede bouw, nette afwerking, RGB, cruciale software functies, drie on-board profielen, polssteun, fysieke media keys, volume scroll, extra keycaps en degelijke switches aan de basis. Het is de ervaring van een goede, complete mech, en dat heeft zonder twijfel onze voorkeur tussen het zoveelste #metoo product waarbij meer dan een enkel puntje niet op de i staat.

Het gevaar van een hele dichte benadering is dat zaken die net even minder zijn de positie stevig onder druk zetten; wanneer het vergelijkbaar is waarom dan het product pakken met een nadrukkelijker minpunt? In dit geval is dat de meegeleverde software die weliswaar voldoet, maar nog niet op het hoogste niveau is wat we bij sommige concurrenten zien. Om dat te compenseren hadden we graag een echt unieke toevoeging gezien die de concurrentie niet (of vaak niet) heeft, of een iets agressievere prijs, maar we kunnen niet stellen dat Kingston inhoudelijk echt iets nieuws toevoegt anders dan een waardig HyperX alternatief op de markt zetten.

Daarmee lijken ze volledig op de reputatie van de HyperX naam te willen vertrouwen met hun prijsstelling van 169 euro. Dat is hetzelfde als een K95 Platinum (Die heeft macro keys (wat hem ook groter maakt), en duidelijk betere software), stevig meer dan de K70 Lux RGB (HyperX heeft wat meer RGB? Niet echt het meest zwaar wegende plusje), meer dan de CM MK750 (HyperX heeft meer RGB en wat luxere volume keys) en zo zijn er nog wel een paar. Nu heeft HyperX best een stevige naam, zij het primair door de headsets, en het product zelf staat niet ter discussie, maar we zien altijd graag ‘iets’ meer dan enkel een merknaam (iets tegen vocht, of PBT caps bijvoorbeeld) of als alternatief: een lagere prijs. Met redelijk vergelijkbare modellen voor een paar tientjes minder moet het design of het merk je dat waard zijn; voor velen een prima argument, maar objectief niet de sterkste.

Los van dat we hem dus liever een tientje (of twee) lager zouden zien doet Kingston met de HyperX Alloy Elite RGB goed mee in de markt voor luxere, complete gaming mechs. Geen gebrek aan concurrentie, maar dat gaat voor elk mechanisch bord op. Elke top mech heeft daar wel zijn eigen plusjes en minnetjes die je even af kan wegen en we herhalen ons nogmaals: het fysieke product klopt gewoon. Hij zet de markt geenszins op zijn kop, maar het blijft een degelijk, prettig werkende en aantrekkelijke mech die in elk geval goed mee doet.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Brown)?

Mooie ramplank en review! De zilverkleurige keycaps vind ik persoonlijk een beetje afbreuk doen aan het design, maar goed dat is mijn persoonlijke smaak. Verder een mooie plank!
Dank je :)

Die zilverkleurigen passen op zich wel bij de mediakeys toch? Niet dat ze van mij hoeven, maar gelukkig heb je ook gewoon zwarte in de doos natuurlijk.
De mediakeys zijn inderdaad prima. Maar de WASD keys met patroon vind ik maar niks. Ik snap tevens wel waarom ze het doen, want het lijkt zo toch weer bijzonderder, + je krijgt extra grip erbij wat wel fijn is. Echter hadden ze nou maar geen traanplaat patroon genomen :P
Voelt wel lekker though, sowieso 'iets' van een vorm op WASD merk je toch wel. Had die van jou dat niet dan?
De huidige keys niet, maar volgens mij zit er nog wel een setje extra keys in de doos. Vanavond even kijken :)

[Reactie gewijzigd door Nemm op 4 juni 2018 10:00]

Hmz, welke was het nou?

Ik zou zeggen check het even. Eenmaal gewend beviel zo'n extra kit mij iig erg goed. Genoeg dat ik ze tijdens het typen ook liet zitten.... err...
Cherry MX 6.0 Maar daar zaten ze niet bij helaas :'( . En nu ik er beter op ging letten kwam ik erachter dat de huidige wasd keys wel degelijk beginnen te slijten. Nog even en ik kan de letters niet meer lezen :/
Ohh ja, prachtig bord is dat. Daar zitten idd geen keycaps bij zeg ik even uit mn hoofd.

Next up: dikke set PBT caps? :D

Of minder gamen... nahh..
Ha Foritain, ik overweeg dit toetsenbord (mede door jouw strkake review) als alternatief voor, inderdaad, de corsair. Maar nu ben ik bij de Corsair bang dat ik driver-issues krijg: het toetsenbord wordt namelijk na sleep of standby op de w10 pc van mijn vriendin niet goed herkend. Ik moet het toetsenbord unpluggen met usbplug en repluggen, en soms ook nog die cue software restarten: eigenlijk exact het probleem wat hier staat:

Mijn vraag aan jou als toch wel expert is: ken je dit probleem en vooral: weet je waar het door komt en wat eraan te doen is? Ik zou dolgraag de corsair k70lux/rgb/silentmx aanschaffen maar ben zo bang dat hij elke keer na hibernate (ik gebruik dat 100% van de tijd) weer op de default kerstboomverlichting gaat ipv de softe glow die ik ingesteld heb.

En wat deze hyperX betreft: heeft die ook dit soort gekkigheden? Het interesseert me niet hoe ingewikkeld de software is: maar ik wil dat hij per se de ingestelde lignthing onthoudt. Verder maakt het me niet zo veel uit.

Dankjewel hoor!!!
Daniel
Je kan met de nieuwe Cue static lightning naar het bord kopieren; dan heb je hier dus geen last van. (ik weet niet of dit nog waarheid houd met jouw beschreven bug tho)

Overigens raad ik je Corsair of andere gaming merken wel af, enorm slechte keycaps (vervangbaar) en stabilizers (een stuk lastiger vervangbaar)(hier komt die ratelende spatie vandaan bijv)

Als je alleen maar static/glow wilt heb je aan simpele rgb software (of geen) genoeg, je kan dus dan voor een plankje meer gefocust op het typen gaan. Naar mijn mening krijg je bij Corsair krijg je een toetsenbord dat voelt als een van 80 euro, en de rest is op gegaan aan cue development en de rgb controller ;) )

Uitzondering op de regel is Coolermaster MK750(imo). Geen geratel en andere meuk. Verlichting kun je met software of op het board zelf doen, en word onthouden ;). Zit je wel alsnog met dunne ABS caps, maar die kun je, indien gewenst, makkelijk vervangen.

Vind je heel de verlichting in zn geheel niet zo belangrijk? Ga kijken bij Leopold en Ducky. Zo gauw je de doos openmaakt snap je waar het geld zit ;).

[Reactie gewijzigd door junneh op 12 oktober 2018 21:48]