Intenso Rainbow Line 64GB Oranje

Specificaties 64GB USB 2.0-stick (€0,094 per GB) - Bekijk alle specificaties

Intenso Rainbow Line 64GB Oranje Review

leendt 3 juni 2018, 126 views Product gekocht

Intenso Rainbow Line 64GB Oranje

Hij werkt en de kwaliteit is acceptabel. Dat had ik niet verwacht voor dit bedrag. Wel is hij erg traag al valt de leessnelheid me erg mee. Ik heb hem uitgebreid doorgetest zodat jullie ook kunnen zien wat je voor 6-8 euro in huis haalt.

Pluspunten

• Spotgoedkoop
  • Doet het nog ook, geen fake
  • Bouwkwaliteit en leessnelheid OK bij mijn exemplaar.

Minpunten

• Zeer felle rode 'always on' LED
  • Te traag voor normaal gebruik; 1 IO/ps bij scrhijven

De 64GB variant van deze stick gaat soms voor minder dan 8 euro op Amazon. Ik was wel benieuwd naar wat je voor dat geld opgestuurd krijgt.
Kwaliteit

Om te beginnen, het is geen fake. Deze stick kan echt 64 GB lezen en schrijven. Ook valt de bouwkwaliteit voor dat bedrag mee. Het plastic is stevig en de stick breekt niet als je er hard in knijpt. De connector ziet er goed uit en het soldeerwerk op de print is bij mijn exemplaar dik in orde.

Een google actie op het typenummer van de flash chip leverde niets op. Controller is een Alcor Micro AU6998SN volgens ChipGenius maar de laatste publiek te vinden MPTool heeft de flash chip ook nog niet in de database. Gezien de benchmarkverschillen in de reviews is het veilig aan te nemen dat het gebruikte NAND geheugen per batch verschilt en dat je dus niet precies weet wat je krijgt. Dit is eigenlijk altijd zo in het budget segment.

Hoe lang het stickje het uit gaat houden moeten ik nog zien. Een paar keer volschrijven lijkt hem niet te deren en echt warm wordt hij niet. Ook niet na de uren die nodig zijn om hem één keer vol te schrijven.
Benchmarks
Hier kan ik heel kort over zijn: waarschijnlijk ga ik nooit zien hoe duurzaam deze stick is want hij is tergend langzaam. De de sequentiele schrijfsnelheid is redelijk bedroevend maar acceptabel en volgens spec. De schrijfoperaties per seconde is waar deze stick voor gaas gaat. Het is zeker niet de slechtste stick ooit in dat opzicht, ik heb Kingstons gehad die 0.3 IO/s deden maar hier wordt je ook niet blij van. Het wissen van een map met 1000 bestanden gaat gewoon minuten duren en processen zullen in de wacht gaan. Eigenlijk wil ik minimaal 30-50 IOps zien op budget spul. Dan kun je nog normaal een fotomapje kopieren of wissen. Nu moet je 'm formatteren of heel lang wachten.

Samen met de trage sequentiele schrijfsnelheid is deze stick eigenlijk alleen te gebruiken als je 'm één keer schrijft en daarna vaak uitleest. Ook het opnemen van SD video zou nog een toepassing kunnen zijn. De leessnelheid is wel dik in orde.
Tot slot
Het valt me alles mee dat het ding werkt voor de 8 euro die ik ervoor betaald heb. Daar kwamen ze 'm nog voor brengen ook. Toch adviseer ik het dubbele uit te geven aan een stick met betere random write performance. Sandisk doet het bijvoorbeeld in dit opzicht altijd goed, ook met hun langzamere budget sticks en SD kaartjes.

Als je met grote bestanden werkt en veel wilt schrijven adviseer ik ook een stick met veel snellere sequentiele schrijfsnelheid maar let op: veel USB 3 sticks halen ook niet veel meer dan 10mb/s of vallen na 1 GB terug naar deze snelheid (hallo Sandisk Cruzer Fit) om de warmteontwikkeling binnen de perken te houden.

Heb jij ook een Intenso Rainbow Line 64GB Oranje?