Melitta Caffeo Solo & Perfect Milk E957-101 Zwart Review

TheBorg 3 juni 2018, 1.549 views Product gekocht

Melitta Caffeo Solo & Perfect Milk E957-101 Zwart

Deze machine zet goede en warme koffie maar voor een echte koffie leut schiet het apparaat op een aantal punten te kort. Het water reservoir en de lekbak zijn klein en een display ontbreekt waardoor de bediening onhandig werkt.

Pluspunten

• Goede koffie
  • Temperatuur
  • Cappuccinatore werkt redelijk
  • Relatief weinig geluid

Minpunten

• Klein water reservoir
  • Kleine lekbak
  • Klein bonen reservoir
  • Geen display
  • Bediening
  • Afstelling koffie hoeveelheid
  • Plastic
  • Opwarmtijd cappuccinatore

Achtergrond
Een paar dagen geleden gebeurde het onvermijdelijke, met een harde plop eindigde het leven van mijn Philips Saeco Intelia EVO HD8752-85. Onvermijdelijk omdat het apparaat niet meer ontkalkt kon worden door een kapotte klep. Na enige maanden niet ontkalken is ergens de druk zo hoog opgelopen dat er een slang is losgeschoten. Dit was mijn tweede overleden Intelia. Beide hebben het loodje gelegd door gebrekkig onderhoud. Wil je lang van een volautomaat genieten, ontkalk dan dus regelmatig. Ik ben daar te lui voor en accepteer de gevolgen.

Wat doet dan een koffie verslaafde met een druk leven die morgen een nieuwe machine wil? Even op Tweakers kijken en bestellen. Ik wilde dit keer wat anders en Melitta maakt fantastische professionele machines. Dus laten we dat merk maar eens proberen, maar dan uiteraard wel een machine voor consumenten. Het model zonder cappuccinatore, de pricewatch: Melitta Caffeo solo heeft goede revies. Nou wil ik wel graag melk opschuimen dus was de keuze gevallen op de Caffeo Solo & Perfect Milk in de kleur zwart. Apparaat besteld bij koffiediscounter.nl, volgende dag in huis. Helemaal top.
Eerste indruk
Bij het uitpakken begon de teleurstelling. Mijn snelle beslissing wordt afgestraft. Het water reservoir en de lekbak zijn minuscuul. Over het bonen reservoir nog maar te zwijgen. Het pukken* bakje is nog dramatischer. Mijn eerste gevoel zegt, terug met die handel. Mijn verslaving zegt, aansluiten. Verslaving wint. Ik heb me niet genoeg verdiept en dat had ik wel moeten doen.

*) Met het pukken bakje bedoel ik het afval bakje voor de gemalen koffie. In het Engels heet het schijfje afval een puck.

Geshockeerd toch maar even Googlen en dit zijn de verschillen met m'n oude machine die mij onmiddellijk opvallen. Dit is geen complete vergelijking:

ApparaatMelitta Caffeo SoloSaeco Intelia EVO HD8752
Prijs€ 349,-€ 389,-
Bonenreservoir120 gram300 gram
Waterreservoir1,2 liter1,5 liter
LekbakKleinGroot
DisplayLampjesLCD
AfwerkingPlasticRVS
In gebruik name
Water er in. Koffie er in. Aanzetten. Klaa... Nee niet klaar. Er knippert een lampje. Iets met een hendeltje. Waarschijnlijk wil het apparaat spoelen. Handleiding er maar bij pakken. Het apparaat moet inderdaad even gespoeld worden. Toch ook wel een teleurstelling. Het zou mooi zijn als een apparaat geen handleiding behoeft. Hier wordt duidelijk dat een display wel handig is. De Solo heeft alleen een paar verlichte icoontjes. Na het spoelen is de machine klaar voor gebruik.
Koffie tijd
Wat bij het zetten van het eerste kopje meteen opvalt is dat de maler relatief stil is. In ieder geval ten opzichte van m'n oude Intelia. Het eerste kopje gooi ik weg. Ten eerste omdat het apparaat misschien niet helemaal schoon is en ten tweede was het maar een klein beetje koffie wat er uit kwam. De hoeveelheid water is met een draaiknop traploos regelbaar tussen 30ml en 220ml. Zo kun je alles maken tussen een straffe espresso en een Americano. De hoeveelheid koffie is in drie stappen regelbaar door op de bonen toets te drukken.

Ik heb getest met Lavazza Qualita Oro. Niet de beste koffie. Wel de beste koffie die in de supermarkt te krijgen is. De smaak van de koffie is top en de koffie is heet. De temperatuur was bij de Saeco Intelia net genoeg om de koffie meteen op te drinken. Hier ben ik dus dik tevreden over.
Cappuccino
Het Perfect Milk model heeft een cappuccinatore waarmee cappuccino en heet water kan worden gemaakt. Een cappuccinatore is een ingenieus plastic ding wat door middel van het venturi effect via een slangetje melk kan opzuigen en met een lading lucht er uit spuit. Het effect is best wel redelijk. Volledig handmatig melk opschuimen geeft na een hoop oefenen een beter resultaat maar dit is veel gemakkelijker. Het voordeel van een cappuccinatore boven een apparaat dat volledig automatisch cappuccino kan maken vind ik de hygiëne. Een cappuccinatore kan helemaal uit elkaar en is snel schoon. Een apparaat met een melk reservoir zou ik persoonlijk nooit kopen omdat de melk door de machine heen gaat en dan heel goed gespoeld moet worden.

Een nadeel is wel dat na het zetten van de koffie het apparaat eerst op temperatuur moet worden gebracht om een cappuccino te maken. Dit duurt denk ik een halve minuut. Heb je geen zin om te wachten en ga je even snel naar de WC dan wordt je bij terugkomst teleurgesteld want dan staat het apparaat vrolijk weer in de normale koffie stand en moet de boel weer opgewarmd worden.
Bediening
Zoals eerder gezegd ontbreekt een display. Voor een aantal zaken is dat nogal onhandig. Daar heb je de handleiding echt bij nodig. Gelukkig zijn dit wel instellingen die je niet dagelijks gebruikt. Als voorbeeld de instructie om de temperatuur aan te passen:
  • Apparaat inschakelen
  • Zetknop en bonen knop tegelijk indrukken
  • Zetknop 4 maal indrukken
  • Op de bonen knop drukken om de temperatuur aan te passen
  • Op de power knop drukken om de instelling op te slaan
Goede en warme koffie maar het formaat van het bonen en water reservoir, de lekbak en pukkenbak is voor iemand die veel koffie drinkt erg beperkt. Drink je maar een paar bakjes per dag en wil je je visite tracteren of perfecte koffie dan is dit een uitstekende machine.

Heb jij ook een Melitta Caffeo Solo & Perfect Milk E957-101 Zwart?

Je geeft zelf al aan dat je te lui bent om te ontkalken.
Dan snap ik wel dat je ook te lui bent om steeds water en bonen bij te vullen, en elke dag even je lekbak te legen.
Maak je je zetgroep wel regelmatig schoon? ;)
Bij de eerste Saeco zat ik op een gegeven moment zonder ontkalker. Toen te lang uitgesteld. De dag dat ik wel ging ontkalken schoot er een prop kalk op een plek waar het niet hoort en toen was het einde oefening.

Bij de tweede was de klep voor het warme theewater kapot. Deze is wel nodig bij het ontkalken. Ontkalken was dus onmogelijk. Dus op een gegeven moment wist ik gewoon dat dit apparaat het ook zou begeven.

Zetgroep schoonmaken doe ik met een harde straal onder de douche. Dat gaat super snel en alle rommel krijg je er uit.