LG 27UD69-W Wit, Zwart

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 27UD69-W Wit, Zwart Review

BasRB 1 juni 2018, laatste update op 2 juni 2018, 626 views Product gekocht

LG 27UD69-W Wit, Zwart

Ik heb deze monitor in afgelopen najaar gekocht voor €399. Vooraf lang getwijfeld over deze aankoop. niet zo zeer over de monitor zelf maar vooral over 4K in het algemeen. Mijn conclusie voor nu: Laat je niet afschrikken door mensen die zeggen dat 4K nog toekomstmuziek is.

Pluspunten

• Design
  • Helderheid ruim instelbaar
  • Kleuren
  • Extreem scherp beeld
  • Relatief lage prijs

Minpunten

• Monitor aanzetten moet voordat je de computer opstart.
  • Freesync is niet geworden wat ik gehoopt had.

Ik heb deze monitor in september gekocht voor €399. Vooraf lang getwijfeld over deze aankoop. niet zo zeer over de monitor zelf maar vooral over 4K in het algemeen. Na ruim acht maanden gebruik te hebben gemaakt van de LG27UD69 ben ik louter positief over deze budget 4K monitor.

Het beeld is (HEEL) scherp en kleurrijk. Het contrast was voor de aankoop een twijfelpunt maar ook dit valt mee. Met 60 hz is het scherm voor mij snel genoeg. Gamen kan nog steeds prima op 60 hz, mits je een over een zeer krachtig systeem beschikt. Zelf doe ik dit niet. Gamen doe ik dus nog op 1080P 60fps wat er net zo goed uit ziet als op mijn vorige 24" monitor, mits ik de monitor iets verder van mij af plaats.

De enige manier om FHD beelden in 60fps op mijn beeld te toveren is via YouTube. Dit ziet er overigens geweldig uit en is zeker het voordeel van een 4K scherm. Het zal je verbazen hoeveel videos je op YouTube vind in 4K kwaliteit. Auto reviews, tech reviews, reisvideos en en GoPro beelden van je favoriete wintersportresort worden steeds meer in 4k geschoten.
Ook de meeste smartphones maken tegenwoordig heel redelijke 4K opnamen. Het hebben van 4K monitor maakt deze functie ook daadwerkelijk zinvol om te gebruiken.

Zoals de meeste Tweakers doen, heb ik mij vooraf goed verdiept in de aankoop van een 4K monitor. Je leest veel verschillende meningen en dit geeft niet altijd een hoop vertrouwen. De volgende problemen ben ik vooraf tegengekomen:

- 4K is niet zinvol op 27"
- 4K is ongeschikt voor Windows
- 4K content is nauwelijks beschikbaar
- 4K zou ongeschikt zijn om op te gamen

Sommige reviews beweren dat 4K zinvol is op resoluties boven bijvoorbeeld 32". Op de afstand waarop ik van mijn monitor afzit (75-80cm) is de diameter zeker geen bottleneck. Op deze afstand zie ik verschil in scherpte bij foto's en video's die in kwaliteit verschillen. Bij videos met een lage bitrate valt goed te zien dat de scherpte minder is, vooral wanneer er veel beweging in beeld komt.

Het verhaal dat Windows niet goed schaalt op 4K hoort wat mij betreft tot het verleden. Met schaling op 100% kun je inderdaad niet veel met het scherm beginnen. bureaubladpictogrammen, teksten, de windows taakbalk en zoekmachine van je browser zijn dan onbruikbaar klein. Met schaling ingesteld op 150% is alles voor mij goed leesbaar. Dit is wat mij betreft het ideale compromis tussen meer ruimte en goed leesbare iconen en teksten. Alle iconen zijn volledig scherp. Deze zijn inmiddels in hogere resolutie. Of het verschil is zo klein dat het mij niet opvalt. Het enige programma dat ik gevonden heb welke niet goed schaalt is de interface van Google Earth.
Verder is de hoge resolutie echt een verademing. Ook op 27"! tijdens het werken in word, PowerBI, Tableau of Photoshop komt de ruimte van UHD echt tot zijn recht.

Een punt om rekening mee te houden is dat het gebruiken van een 4K scherm een serieuze aanslag is op de hardware van je systeem. Dat de GPU zwaar belast wordt tijdens het gamen zal iedereen bekend in de oren klinken. Bij het kijken van video's is de CPU de component die het zwaar krijgt. Wanneer ik een 4K 60fps op Youtube afspeel wordt mijn i5-4670 100% belast en laat hij af en toe een frame liggen. Hiervoor terug krijg je erg mooie beelden, dat dan weer wel!

Wat mij betreft is deze monitor een aanrader. Ondanks de lage prijs laat de beeldweergave niet echt steken vallen. Het zal ongetwijfeld beter kunnen. Toch denk ik dat voor de doorsnee consument waarbij waarbij FPS-gaming niet het enige gebruik vormt, de LG 27UD69 Ruim voldoet.

Heb jij ook een LG 27UD69-W Wit, Zwart?

Hartelijk dank voor de heldere review! Je geeft als minpunt dat het scherm moet worden aangezet vóórdat je de pc aan zet. Enig idee wat hiervan de oorzaak is?

Ik heb een specifieke toepassing voor dit scherm waarbij ik de bron altijd aan heb staan en de stroom van het scherm wil kunnen aan/af schakelen m.b.v. klikaan/klikuit. Daarbij dient de monitor direct van naar het beeld van bron te schakelen zonder tussenscherm of overlay info.
Ik heb geen idee. Als ik de monitor en daarna de PC aanzet is er niks aan de hand. Heeft denk ik wel met de monitor te maken want mijn vorige monitor had hier geen last van. Tenzij iemand hiervoor een oplossing heeft?
"Monitor aanzetten moet voordat je de computer opstart."
Heb hetzelfde probleem. Heb je inmiddels kunnen achterhalen hoe dit verholpen kan worden?
Alvast bedankt.
Leuke review. In het lijstje met minpunten schrijf je dat Freesync niet geworden is wat je er van verwacht had. Kun je dat alsjeblieft nog wat toelichten (en daarbij ook vermelden met welke AMD kaart je speelt)?
Deze review stamt uit de tijd van afgelopen voorjaar. Dit is dus geschreven in een tijd dat AMD geen goede kaarten voor een eerlijke prijs kon aanbieden. Wat heb je immers aan Freesync zonder AMD kaart?
Aha, op die manier. Bedankt voor je reactie.