Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E72 Grijs Review

harthead 14 maart 2010, laatste update op 14 maart 2010, 4.387 views

Nokia E72 Grijs

Pluspunten

• mooi design (goed degelijk gebouwd, aluminium)
  • veel instellingsmogelijkheden
  • gratis navigatie
  • Ovi application store vult zich langzamerhand

Minpunten

• Slechte GPS fix als A-GPS niet aan staat (vb. in buitenland)
  • bij veel openstaande applicaties wordt de E72 langzaam

Sinds eind december 2009 heb ik de Nokia E72 in mijn bezit. De grote vraag is, voldoet de telefoon aan mijn verwachtingen? Redenen om deze telefoon te kopen waren dat het de opvolger is van de Nokia E71, een betere GPS fix zou hebben dan de E71, vernieuwde firmware en mooi design. Omdat ik niet kon wachten heb ik een import toestel gekocht (bulgarije oid).

Inmiddels heb ik de telefoon twee-en-een-halve maand in gebruik, en kan ik zeggen dat de telefoon voor het grootste deel voldoet aan mijn verwachtingen. Ik deel de review in in een aantal kopjes:

Vormgeving
De E72 is een net zoals de E71 een platte telefoon met een qweerty toetsenbord. De toetsen zijn klein, maar na een tijdje wen je eraan en kun je in een redelijk tempo een sms of een kleine email schrijven. Het tikt mijn inziens lekkerder weg dan een iPhone. Hij past goed in de broekzak. Het bijgeleverde leren hoesje is in den beginne wat strak, maar wordt na een tijdje wel soepel. De toetsenblokkering is knop linksboven-rechtsboven. Nu kan ik alleen voor mijzelf spreken, maar deze blokkering gaat er bij mij ongemerkt weleens af en dan word ik een broekzakbeller/smser. Dus dit zou beter kunnen. De centerknop is een indruk-optische knop. Voor de kleine bewegingen beweeg ik alleen mijn duim. Als ik een eind naar benden wil scrollen, dan druk je juist de knop in. Als je de E71 even gebruikt merk je dat je deze optische knop echt mist. Je went er heel snel aan.

communicatie
Als telefoon doet de E72 goede zaken. De bel en geluidskwaliteit is goed. Verder is het tikken van de naam of nummer, hij herkent beiden automatisch, in het startscherm een handige feature. Hij selecteert automatisch alle mensen die bijv. de achternaam Janssen hebben. Email instellen gaat via de nokia mail setup. Dit werkt vrij makkelijk. Windows Live mail ondersteunt geen Push, maar is ook niet nodig. De nokia E72 checkt elke 5 min (of zelf anders in te stellen) of je mail hebt. Email tikken is zoals gezegd geen probleem.

veiligheid
Aangezien je telefoon steeds meer een centrum is waar alles samen komt, je email ,maar ook je bankzaken (bijv rabo mobiel bankieren), brengt dit ook een veiligheidsrisico mee. Als je de telefoon laat liggen of het wordt gestolen, dan ben je de pineut en ligt je privacy op straat. Nokia heeft daar wat op gevonden in de E-series, en ook in de E72. Je kunt instellen (staat standaard uit) dat als je een sms stuurt naar jouw (verloren) telefoon, dan blokkeert hij zich automatisch, en stuurt hij je er een bevestigingssms van terug. De E72 blokkeert zich en is onbruikbaar totdat een deblokkeringscode wordt ingevuld. Als de code een aantal (3x ?) verkeerd wordt ingevuld, wist de telefoon zichzelf.

GPS
Met A-GPS heb je een snelle fix. Zonder netwerk based en a-gps kan het krijgen van een fix wel tot een half uur duren. De gratis navigatie van Ovi Maps werkt prima, je kunt alle kaarten die je wilt hebben van tevoren op de telefoon downloaden (via de PC), of op het moment dat je het nodig hebt, downloaden van de Nokia server (via E72).

OVI
Via de OVI store kun je applicaties downloaden. Veel applicaties zijn gratis, maar sommige ook betaald. Nokia heeft onlangs de OVI store geupdate, wat het downloaden van applicaties beter heeft gemaakt. Persoonlijk gebruik ik de Fring applicatie veel voor SIP en Skype. Verder heeft Nokia ook online backup van al je telefoon gegevens.

Foto's
Ik heb twee foto's toegevoegd die zijn gemaakt met de 5M camera van Nokia. De kwaliteit is redelijk. Leuk is dat je foto's direct kunt versturen via email, of via Ovi share (share.ovi.com/username) kunt uploaden.

Algemeen
Het gebruik van de telefoon vereist, als je geen symbian gewend bent, enige gewenning. Maar inmiddels kan ik zeggen dat de indeling van de software vrij logisch is. Startscherm vul je in met je email. Nou gebruik ik de modi changes niet, omdat ik het niet nodig heb. Maar kan begrijpen dat mensen het handig vindne om een prive en zakelijk deel van de telefoon te hebben. Nieuwe contacten, agenda item, mail aanmaken gebeurt door het desbetreffende knopje lang in te drukken. De zaklamp, door lang op de spatiebalk te drukken (ook als de telefoon geblokkeerd is) is een superhandige functie (zit niet op de E71). Wat mij trouwens is opgevallen, dat als je bij een contact de geboortedatum aangeeft, dit niet automatisch een herinnering in de agenda aanmaakt. Thuis heb ik een Windows Home Server staan, de E72 herkent deze automatisch bij de Home Media applicatie. Mp3's en plaatjes kun je zo op je telefoon krijgen en direct afspelen. Films kun je proberen, maar E72 ondersteunt niet native xvid. Wel heb ik gemerkt dat als er veel applicaties openstaan, dat de E72 soms erg veel tijd nodig heeft om te reageren op je input. Hij is bij mij een keer echt vast gelopen.

Kortom, ik ben erg tevreden met deze telefoon. Je kunt er super veel mee. Als er nog specifieke vragen zijn, of gadget functies zijn die ik gemist heb, dan kijk ik er nog naar.

Heb jij ook een Nokia E72 Grijs?

Ik ontvang Hotmail gewoon via push.
Gewoon ingesteld via Messaging. User + pass was genoeg.
Ik ook met Gmail. Op dezelfde manier als Roodey beschrijft
Ik heb Gmail en Ovi mail Met push van nokia. Is beter dan bij BB hoef er geen duur abbo voor te nemen. Werkt super..
A-GPS kun je ook in het buitenland gewoon aanzetten. dat kost geen dataverkeer.
Je laat het toestel dan iedere keer vragen of hij on-line mag en je zegt dan nee. dat zet het dataverkeer uit en A-gps blijft werken.
Met de e71 ( meest recente firmwaren navigatie, en dat is heel belangrijk hierbij!) en geen dataverkeer heb ik meestal een fix binnen 30 seconden. dat zal met de e72 toch niet slechter zijn?
A-GPS kun je ook in het buitenland gewoon aanzetten. dat kost geen dataverkeer.
De A in A-GPS staat voor assisted. Waarbij assisted betekend dat hij de lokatie van de sataliten via internet ophaald. Dus als er geen internet verbinding is is er ook geen assisted.

IK heb bij de E72 zonder assisted binnen 20 sec een positie.
Even als reactie op je opmerking dat hij langzamer wordt als je veel applicaties hebt open staan..

De opmerking is een beetje een open deur intrappen. Net als je PC wordt el tel ook langzamer als je heel veel applicaties te gelijk hebt draaien. Dat is bij elke tel zo en elke pc zo.

De E72 is in vergelijking met de E71 al een helestap voorwaards. Ik zou hem dus eerder bij de positieve kant zetten je kan veel meer open hebben staan voor hij langzaam wordt.

Met betrekking tot de veiligheid. Kan de E71 en 72 ook je geheugenkaart encrypten.

[Reactie gewijzigd door HawkX op 21 juni 2010 14:14]