1 review

Razer Seirēn X Gaming Microfoon

Specificaties Microfoon voor de PC - Bekijk alle specificaties

Razer Seirēn X Gaming Microfoon Review

Foritain 20 juni 2018, 960 views

Razer Seirēn X Gaming Microfoon

Een prima basis voor streaming en voice-overs met wat kleine extra's die budget mics vaak ontbreken (headphone monitoring, mute), en dat in een fysiek aantrekkelijk en opvallend compacte vormgeving. Razer zou Razer echter niet zijn als we geen goedkopere concurrenten zouden zien, en daar zit de voornaamste uitdaging.

Pluspunten

• Aardige baseline opnamekwaliteit, voldoende voor casual streaming en voice-overs; duidelijke upgrade boven (de betere) headset mics
  • Ogenschijnlijk eenvoudige features aanwezig die menig concurrent toch ontbreekt: een mute knop, 3,5mm headphone monitoring.
  • Uitstekende bouw en uitstraling
  • Compacter en praktischer vormgegeven dan de meeste alternatieven.

Minpunten

• Prijsstelling is het enige wat de totaalscore stevig drukt. Voor minder zien we een concurrent met iets betere opnamekwaliteit (zij het met andere featureset en veel grotere footprint), en aan de andere kant voor wat tientjes meer een alternatief met fors betere opnamekwaliteit (Rode NT-USB).
  • Enkel (super)cardiod opname, dus niet voor 360 graden, stereo of andere opnames.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/RAZERSEIRENX/901.jpg

Razer Seiren X review

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken, bouw en features
- In de praktijk
- Conclusie

Hoewel microfoons niet de core business van Razer zijn hebben ze er toch de nodige in het assortiment. De meesten kosten ca 200 euro of meer, maar de Seiren X die we vandaag bekijken is een stuk aantrekkelijker geprijsd: 109 euro, met hier en daar een aanbieding onder de vast magische grens van 100 euro.

Aan concurrentie voor de Razer hebben we geen gebrek, hij mag het hier opnemen tegen onder andere de Blue Yeti Pro, ASUS ROG Magnus en Rode NT-USB, stuk voor stuk flink duurdere modellen. De meest directe concurrent waar we hem tegen af zullen zetten is de ca 80 euro kostende Blue Snowball. Hoewel de meeste microfoons ook bedoeld zijn voor muziekopnames en dergelijke richten wij ons enkel op stemopnames voor o.a. streaming en voice-over. Een bredere test was een te grote praktische uitdaging.

Specificaties

De features en specs van Razer:

Redelijk vanzelfsprekend verhaal waarbij opvalt dat Razer de Seiren X met enkel een (super)cardoid pick-up patterns eigenlijk vooral op streamers en vergelijkbare zit-posities richt.

Uitpakken, bouw en features

We moeten het Razer geven: weer is de verpakking goed gedaan, en het maakt een wezenlijk verschil wanneer je een chic afgewerkt product uit een stuk zacht foam haalt in plaats van uit een hard stuk plastic. Direct valt ook op dat de Seiren X een fysiek veel kleiner model is dan de relatief forse Snowball, om over een vergelijking met de Yeti maar te zwijgen.

Fysieke presentatie van het product is gewoon top. Het is een chic apparaat met een nette afwerking. We zien een volumeknop die eventueel direct aangesloten hoofdtelefoons (via de 3,5mm plug) aanstuurt, en een mute knop. Vooral dat laatste misten we toch een beetje bij de Snowball, al ontbreekt de gain knop van luxere microfoons.

Onderop standaard schroefdraad, dus het is mogelijk om een arm te gebruiken als je dat wilt; Razer verkoopt er zelfs shockmounts voor, al vinden we 55 a 60 euro voor zo’n shockmount wat gortig op een 100 euro microfoon; die past meer bij de duurdere Seirens.

Het voetje is eveneens degelijk en biedt ietwat flexibiliteit. Blue richt op opvallend en glimmende verchroomde delen, Razer houdt het beduidend chiquer. Een forse plus voor ons: de keuze voor een nette, dunne gevlochten kabel die netjes omlaag uit de microfoon komt, in tegenstelling tot een dikke USB Type-B kabel achteruit de mic.

De halve productpagina van Razer draait om hoe compact de Seiren X wel niet is, en dat moeten we ze ook echt geven. We kunnen ons voorstellen dat compact soms zeer gewenst is, zeker als je het gek maakt en je setup mobiel hebt.

In de praktijk

Ook de Razer is plug and play, dus stekker erin, Windows herkent de microfoon, en we kunnen aan de slag. In software zoals OBS zien we de microfoon meteen actief. Veel in te stellen valt er niet, al zal je het volumeslidertje in windows eenmalig even goed moeten stellen vanwege het gebrek aan een gain slider.

Waar het om gaat is natuurlijk de geluidskwaliteit. Ons referentiekader is de Blue Snowball (79 euro), Rode NT-USB (159 euro), Asus Magnus (199 euro), en Blue Yeti Pro (249 euro). Daarnaast vergeleken we ook met tien verschillende gaming headsets die we hier de afgelopen weken hadden:

Over het verschil met de gaming mics kunnen we kort zijn: die laat Razer eenvoudig achter zich, zelfs de headsets met de beste microfoons in die vergelijking komen niet in de buurt bij het niveau wat een degelijke condenser mic als de Seiren X presenteert. Moet ook voor de prijs, de Seiren X kost tenslotte even veel als de meeste van die headsets. Die voldoen weliswaar prima voor een gesprek, maar ga je naar een opname luisteren dan valt elke gaming headset eigenlijk door de mand naast een half degelijke microfoon. Videocontent met ‘slechts ok’ geluid is echt pijnlijk en de lat moet hoger.

Razer haalt die lat wat ons betreft wel met de Seiren X. Op zichzelf is de opnamekwaliteit best goed, de stem komt aangenaam, een tikkeltje warmer dan neutraal voor de dag (De Yeti Pro is een uitstekend neutraal referentiekader), maar dat vinden we op zich niet erg. Dit is gewoon een prima bruikbare streaming en voice-over kwaliteit. Kwalitatief staan de Yeti Pro en Rode NT-USB er met ruime marge boven, maar dat was ook te verwachten. Het probleem echter: we waren unaniem dat de Blue Snowball de verschillende (mannen- en vrouwen-) stemmen die we hebben getest ook wat beter voor de dag brengt dan de Razer. Vooral in de scherpe klanken zoals de p’s of de s klinkt de Snowball wat zachter, wat mooier afgerond, terwijl ook de standaard ruisonderdrukking iets sterker is. Pak je de Seiren X op zichzelf dan valt het niet eens op, het is gewoon prima geluid, maar de vergelijking doet ons toch zeggen dat het ook beter kan voor wat minder euro’s.

Het is relevant te onthouden dat de tuning van de Seiren X en de Snowball elkaar niet gek veel ontlopen. Beiden zijn overigens niet heel erg ruis / achtergrondgeluid gevoelig (maar de Snowball nog iets minder), beiden zijn ietwat warmer onderin (net als de NT-USB overigens, de Asus en de Yeti Pro zijn wat neutraler). In detail en helderheid echter is de NT-USB een mijl voorbij zowel de Seiren X als de Snowball, daar zit echt een fors klasseverschil tussen. Als de Snowball één stap voorbij de Seiren X is zetten we de NT-USB minimaal 5 stappen voorbij beide, en de gaming headsets evenveel stappen onder de Razer.

De Seiren X moet dus hard aan de bak om ons met secundaire features te overtuigen van zijn bestaansrecht; geluid is tenslotte prioriteit één en twee. Toch denken we dat de aanwezige ‘andere’ features echt zo gek niet zijn om even over na te denken. Een compactere microfoon is echt zo gek niet, af en toe is het wel even stoeien met de Blue Mics in onze setup, en ook iets simpels als een mute knop welke de Seiren X heeft misten wij toch best snel op de Snowball. Nu zijn daar tal van oplossingen voor, software- en hardwarematig, maar als vader van twee kinderen die al te graag de kamer in rennen en weer twijfelachtige opmerkingen maken is een knopje op je microfoon best wat waard. Het is bijna bizar te noemen dat een luxere microfoon als de NT-USB die optie niet eens heeft.

Ook de 3,5mm uitgang die zoals geclaimd zonder lag de opname analoog uit kan voeren heeft meerwaarde voor de iets fanatiekere gebruikers. De NT-USB heeft die weer wel, maar de Snowball weer niet. Als je die denkt te gebruiken dan is het verschil in geluidskwaliteit op zich best weg te strepen.

Wacht, geen opnames om af te luisteren? Correct. Om de microfoons in perspectief te plaatsen hebben we getest met zo veel mogelijk verschillende omstandigheden. We testen met zowel mannen als vrouwenstem, fluisterend, zingend, af en toe hard roepend (Streamers laten zich soms goed horen nietwaar?), op verschillende afstanden en met verschillende bijgeluiden (ventilatiesysteem, open raam, tikkend op een mechanisch toetsenbord). Voor vijf microfoons (wat er nog meer zullen worden) plus vele gaming headsets leidt dat tot een te grote hoeveelheid aan opnames om eenvoudig te delen. Een conclusie trekken uit een aantal geselecteerde fragmenten zonder uitvoerige tekst en uitleg, uitvoerige kennis van de situatie, of kennis over hoe wij zelf klinken leidt in onze optiek tot verkeerde conclusies en aannames. Omdat verkeerde interpretaties ongewenst zijn kiezen wij ervoor om die interpretatie geheel intern te doen. Alle microfoonreviews worden wel zsm geupdate met een tabel waarin we wat details uiteenzetten zoals stemprofiel, ruisonderdrukking, features e.d. voor een beter overzicht van de besproken informatie. Mocht je twijfelen tussen bepaalde modellen en je zou graag wat meer informatie willen hebben, neem dan even contact met ons op (bijv een berichtje, of via Twitter @Foritain). Vragen mag altijd.

Met de Kiyo webcam met ingebouwde verlichting kwam Razer uit onverwachte hoek met een echte winnaar. Dat product had de mazzel dat er feitelijk nog maar één concurrent op gebied van webcams is (Streamers die semi pro camera’s inzetten laten we even voor wat het is), en die had nog niet bedacht dat wat LEDjes inbouwen in de praktijk waardevoller kan zijn dan een nog betere lens. Het resultaat, een terechte topwaardering.

Met de Seiren X zit Razer ook in een segment met een zeer beperkt aantal fabrikanten, maar concurrentie is er wel degelijk. Ook hier spreekt de Razer aan met wat ogenschijnlijk vanzelfsprekende features die in de praktijk vaak alsnog gewoon afwezig zijn, denk aan iets simpels als een mute knop of een 3,5mm headphone uitgang, zaken die op de populaire, iets goedkopere Blue Snowball simpelweg ontbreken.

Dat zijn echter wel secondaire features, en waar het primair om draait (de opnamekwaliteit) moet de Seiren X dan zijn meerdere erkennen in de Blue Snowball. Puur op zichzelf, als upgrade boven gaming headsets (sorry: de gaming headsets met de beste mics van dit moment) staat de Seiren X wel zijn mannetje. Heb je hem al gekocht dan zal je daar vermoedelijk niet ontevreden mee zijn. De stemopname is nog altijd zeer redelijk, onderdrukt ruis uitstekend, en de ietwat warmere lage tonen zijn subjectief verre van ongewenst.

De Snowball kent een vergelijkbaar warm profiel maar is gewoon nog wat zachter in de scherpere klanken en biedt wat meer helderheid onderin wat vooral bij de mannenstem gewoon nog wat beter klonk. En hoewel de NT-USB wel degelijk een flink stuk duurder is en geen directe concurrent lijkt op basis van de prijs vermoeden we dat iemand die een goede microfoon zoekt en de 109 euro overweegt uit te geven die Razer voor de Seiren X vraagt dat die persoon ook nog wel gecharmeerd zal zijn van een 150 euro model waarvan de opnamekwaliteit zonder enige discussie echt weer een flinke klap beter is. Want vergis je niet, die staat met ruime marge boven zowel de Seiren X als de Snowball. Duurder, sure, maar de upgrade is aanzienlijk en als je toch al 100+ uit gaat geven voor een mic voelt het een logische stap om dan nog maar een duidelijke stap beter te pakken.

Om bij de Seiren X uit te komen moet je dus budget technisch niet veel hoger willen gaan dan de 109 euro voor dit model, plus waarde moet zien in die secundaire features van de Seiren X: de mute knop (afwezig op de Snowball en NT-USB), de 3,5mm live monitoring uitgang (afwezig op de Snowball, aanwezig op de NT-USB), of de veel compactere afmetingen en footprint op je bureau van de Seiren X. Want vergis je niet, de Seiren X is een heel stuk kleiner dan de Snowball en dat merken we maar al te goed met die microfoon tussen onszelf en ons beeldscherm. Als je de microfoon mobiel wenst in te zetten zouden we het ook wel weten (maar doe je dat/). Fysiek is het eveneens een aangenaam, chique apparaat, al zijn geen van de door ons geteste microfoons minder dan ‘heel netjes’ gebouwd. Het voet allemaal net wat netter als bij de Snowball, en het is een aantrekkelijk apparaatje, maar of dat de doorslag geeft?

Geen geheel klare zaak voor deze Razer dus. Het is verre van een slechte mic, en met een paar duidelijke praktische plussen tegenover toch die lastige uitdaging dat hij op de absolute core feature pittige concurrentie ziet. Een beetje typisch Razer dus, waar een paar tientjes price premium ons enthousiasme toch een ebetje temmen. Aan jou om te beslissen of de specifiekere voordelen genoeg zijn om deze Razer, die wij een objectieve voldoende zullen noemen, om te draaien in een voor jou overtuigende aankoop.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Razer Seirēn X Gaming Microfoon?

Nette review weer! Ziet er lekker strak uit en is ook niet te groot. Echter moet de opname natuurlijk ook perfect zijn. Zoals je zelf al aangeeft zijn hier betere modellen voor. Tevens wel apart dat zoveel andere modellen geen mute knop hebben (deze wel). Dat zouden toch basis onderdelen moeten zijn imo.
Thanks Nemmy :D

Dat is ook precies mijn punt. Prio 1-2-3 is geluidskwaliteit, en hoewel best ok, zeker vergeleken met gaming mics, is de Snowball gewoon wat beter voor minder geld. Eens dat het HEEL apart is dat dingen als een mute gewoon niet standaard zijn, dat viel in mijn ervaring toch heel erg op.
Zoals ik het kan zien een net gemiste kans vanwege de prijs.

En qua mute knop zie ik het probleem niet geheel aangezien zo'n mic toch vaak voor gaming wordt gebruikt (helemaal als het een Razer is) en dan heb je vaak wel een muteknop ingame of op je muis gemapt. Dan is zo'n knop op de mic zelf veel te onhandig.
Oui :) Al is 'gemist' een wat groot woord I guess, zeker Razer fanaten kijken niet op een tientje of 2 wat feitelijk 'het probleem' is.

Mbt die mute. Zoals hierboven, ik merkte het gewoon direct op hoe fijn het is om die knop voor je neus te hebben. Kan je natuurlijk op tig manieren oplossen, dus het is geen drama, maar ik merkte het wel meteen omdat ik ook die Yeti Pro gewend was (Zeker als de kleine even de kamer in kwam rennen, toeterend over dat 'ie zo nodig moeten poepen... je weet wel ;) ). Geen drama, wel een overweging, waarbij veel mensen (zoals jij) het punt zullen negeren vanwege de vele manieren om het op te lossen :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 20 juni 2018 12:41]

Werkt die mute-knop als een normale mute toggle, dus drukken om mute in te schakelen en nogmaals om het uit te schakelen? Of als een 'cough button', dus mute zolang je de knop indrukt? Of kan je dat instellen? Tijdens streamen of podcasten lijkt me het cough button model veruit het handigste en dan kan ik me voorstellen dat deze feature voor sommige use-cases echt wel het verschil maakt, waardoor je iets mindere kwaliteit voor lief neemt.
Ik gebruik de mute ook vooral als anti-cough, maar het is 'gewoon' een aan/uit toggle. Ik zie geen mogelijkheid om dat aan te passen naar een 'active-while-holding' ding. Zou geen gekke optie zijn overigens.
Goede review, uiteraard ;-)

Puntje van kritiek vind ik toch wel de beargumentatie rondom de prijs, iets dat ik wel vaker terug zie komen.
Zo zeg je:
De goedkoopste Rode NT-USB zit net boven de 140 euro. Je kunt (bijna) 50 euro inderdaad 'wat tientjes meer' noemen, maar het moet wel in verhouding tot de Razer-prijs gezien blijven worden. De Rode NT-USB is namelijk 49% duurder. Vergelijk je twee notebooks, eentje van 1000 euro en eentje van 1495 euro, dan heb je het ook niet over 'een paar honderdjes meer'.

In de inleiding geef je dan weer wel netjes aan dat de Rode een "flink duurder model" is.
Zo bekeken denk ik dan ook eerder dat de Razer juist een prima prijsstelling heeft, aangezien the next best thing meteen 1,5x zo duur is.
Thanks :D

Wat veel/weinig geld is is een beetje subjectief inderdaad, waarbij termen als 'een paar tientjes' of 'veel geld' beide van toepassing (kunnen) zijn, afhankelijk van je interpretatie. Het probleem is echter dat de Snowball 30 euro goedkoper is en een net wat betere opname heeft. Dat is toevallig op dit moment ook het verschil tussen deze Seiren X (109) en de NT-USB (141, dus 32 euro meer, geen 50). Als je de zachte aanpak wilt nemen en de Seiren X niet direct wilt droppen vanwege de meerprijs, dan moeten we ook consequent zijn en dezelfde redenering toepassen op de NT-USB, zeker gezien de opnamekwaliteit daar een forse stap maakt vanaf de Snowball en Seiren X.

Daarbij is het toepassen van procenten harstikke leuk bij laptops, maar als ik 2 fans nodig heb dan pak ik makkelijk die van 10 euro per stuk ipv die van 5, zelfs als ze maar ietjes beter zijn. 100% duurder of niet, het is happy meal territory. Het belangrijkste in mijn optiek is dat je als potentiele koper hebt besloten dat je ca 100 euro uit gaat geven aan een microfoon. Dat doe je niet zo maar, dat doe je omdat je één specifiek onderdeel van je setup echt goed wilt doen. Ik denk dat de keuze om dan 32 euro erbij te doen om echt nog een klasse betere geluidsopname te hebben echt niet zo gek is. Heck, 50 euro ook niet. Ik blijf er dan ook bij dat wat stevig hameren op die prijs echt niet onterecht is.

Maar nogmaals, als je die 109 eigenlijk al het maximale vindt en wel meerwaarde ziet in de mute knop, monitoring en een compacte footprint, dan is deze echt niet gek. Maar volgens mij was dat ook wel op te maken uit het verhaal :D