Blue Microphones Snowball Wit

Specificaties Overig - Bekijk alle specificaties

Blue Microphones Snowball Wit Review

Foritain 28 juni 2018, 1.747 views

Blue Microphones Snowball Wit

Een redelijk betaalbare optie om 'gewoon goed' voor de dag te komen in streams of voice-overs. Los van wat verschillende opname patronen echter een basic featureset. Degelijk ding, lekker opvallend retro-ish design, maar wel een fors ding op tafel. Meerdere kleuropties te koop.

Pluspunten

• Prima baseline opname voor streaming en voice-overs; stevige upgrade boven (de betere) headset mics, laat de wat duurdere Seiren X ook achter zich.
  • Degelijk ding, staat goed op tafel
  • Meerdere opnamepatronen mogelijk.
  • USB: Plug&Play
  • Prijs-prestatieverhouding
  • Meerdere kleurstellingen te koop.

Minpunten

• Mist wat features voor de iets geavanceerdere gebruiker. Geen monitoring, geen gain knop.
  • Kan uiteraard niet op tegen wat duurdere opties (Rode NT-USB bijv)
  • Let op: Fors ding.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/BLUESNOWBALL/312.jpg

Blue Microphones Snowball review

- Inleiding
- Uitpakken
- Specificaties
- Inbouwen
- Test en resultaten
- Conclusie

De naam ‘Blue Snowball’ zagen en hoorden we het meest in onze zoektocht naar een aantrekkelijke, betaalbare desktop microfoon voor streaming en geluidsopnames, dus we waren positief verrast toen Blue ons de gelegenheid wilde geven dit model te testen, plus een populair high-end model.

Hoewel Blue de Snowball positioneerd als betaalbaar alternatief voor o.a. muziekopnames richten wij ons vandaag specifieker op één element, namelijk de stemopname voor streaming en voiceovers. Ik had graag muzikaal talent gehad, maar ik vrees dat zelfs de beste microfoon daar weinig van zal maken. Overigens zullen we het de Snowball niet te eenvoudig maken naast enkel gaming headsets en de (veel duurdere) Yeti Pro: we nemen ook de Razer Seiren X, Asus Magnus, en Rode NT-USB mee in de vergelijking.

Prijskaartje? We zien de Snowball zo rond de 80 euro in winkels, in verschillende kleurstellingen als onze witte variant wat te ingetogen voor je is.

Specificaties

De features en specs van Blue:

De Snowball is een twee-condenser microfoon welke ze richten op een neutrale opname, hierdoor was te verwachten dat ze zelf aangeven dat de Snowball feitelijk voor alle soorten opnames geschikt is. Werking-technisch niet al te complex als plug-and-play USB model: geen extra software, gewoon inprikken en gaan.

Omdat wij primair de nadruk leggen op de stemopname voor een stream of voiceover is een aanpassing van het opnamebeeld niet direct relevant, maar voor andere soorten opnames is het een plus dat de Snowball naast Cardoid (wat je gebruikt als je solo achter de mic ziet) ook een omni (360) en een “cardoid met pad” functie heeft; die laatste beperkt de gevoeligheid zeer luidruchtige geluiden; handig voor de streamende schreeuwlelijks onder ons.

Uitpakken, bouw en features

Van een plug and play mic hoeven we niet al te gek veel te verwachten in de doos; meer dan de meegeleverde USB stekker is tenslotte niet nodig. We meten 1meter80 op de kabel, dat zal veelal wel voldoen maar kan wat krap zijn met onder-de-tafel kabelmanagement. Standaard kabel echter, dus te vervangen als je meer nodig hebt.

De Snowball zelf is harstikke leuk om te zien, en voelt meer dan degelijk. Het gewicht verraade het al een beetje maar hij was toch een stuk forser dan we eigenlijk hadden verwacht. De moderne-retro look zal je moeten aanstaan, maar wij weten de goed te waarderen. Ledje bovenp, veel meer hoef je niet te weten.

Op het balletje zelf zien we achterop een eenvoudige schakelaar voor de opnamemodus, plus een standaard schroefdraad voor de meegeleverde voet, al kan je hem daarmee ook op arm mounts of tripods monteren.

Het verchroomde pootje past lekker bij het design, dat staat niet ter discussie. Onopvallend kunnen we hem in elk geval niet noemen. We merken wel wat speling op in de kop als we met onze handen aan de bal zitten, maar merken geen beweging op als we hardhandig tegen de tafel duwen. Het ziet er allemaal wel netjes uit verder.

Op de poot is de Snowball zelf draaibaar, kantelbaar en zelfs een beetje in hoogte verstelbaar; meer dan flexibel genoeg.

We hadden we de USB kabel liever dunner en flexibeler gehad, de opzichtige printer-stijl stugge USB kabel vereiste flink wat duw en trekwerk alvorens we hem naar onze wens hadden weggewerkt, iets wat bemoeilijkt wordt door de positie achterop; een neerwaardse plaatsing van de USB poort plus een flexibele kabel zoals op de Razer Seiren X was fijner geweest.

In de praktijk

USB stekker erin, Windows herkent de microfoon, en we kunnen gaan. Op het apparaat zelf valt in elk geval niets te tweaken, los van het opname patroon dus, en dus zal je even de geluidsinstellingen in willen gaan om het standaard volume naar wens te stellen. Op zich prima, en een ‘gain’ slider of optie tot 3,5mm headphones om direct te luisteren is zeker geen vanzelfsprekendheid in betaalbare microfoons. Het mag vanzelfsprekend zijn dat applicaties als OBS de microfoon ook direct herkennen; zelfs een reboot hoeft niet meer.

Waar het om gaat is natuurlijk de geluidskwaliteit. Ons referentiekader is de Blue Snowball (79 euro), Rode NT-USB (159 euro), Asus Magnus (199 euro), en Blue Yeti Pro (249 euro). Daarnaast vergeleken we ook met tien verschillende gaming headsets die we hier de afgelopen weken hadden:

Over het verschil met de gaming mics kunnen we kort zijn: De Blue is overtuigend beter, net als alle andere losse mics overigens. Moet ook voor de prijs, de bovenstaande headsets zijn nauwelijks duurder dan deze microfoon, maar als je je stem gaat opnemen dan is het een wereld van verschil. We vinden het relevant te melden dat gaming microfoons vaak goed klinken voor communicatie, maar de ervaring bij een stukje opgenomen video vereist een veel hoger niveau van geluid als je niet wilt dat het op negatieve wijze opvalt. Ik ben van mening dat een net geluid nog crucialer is dan een goede beeldkwaliteit, dus score 1 voor de Blue.

Als goedkoopste in de vergelijking leek de positie van de Blue Snowball niet eenvoudig. Gelukkig voor Blue bleek de Snowball echter beter dan de wat duurdere Razer Seiren X. Niks ruis, een overtuigend, redelijk helder geluid, en zowel een zachtere afronding van de scherpe s- en p- klanken als een overtuigend heldere stemopname dan de Razer. Veel en veel zachter in de rondingen dan de gaming headsets, maar ook duidelijk zachter dan de Razer. Razer heeft weliswaar het voordeel van een compactere, elegantere vormgeving, maar we wegen het geluid het zwaarst en wat dat betreft is de Snowball overtuigend. Het is, bij elke maatstaf, gewoon een nette opnamekwaliteit die ons vooral het gevoel weet te geven dat dit soort opnamekwaliteiten jouw luisteraars niet dwars zullen zitten.

Het eerstvolgende model in de ladder kost al bijna het dubbele van de Snowball, dus logisch dat we bij de NT-USB moeten zeggen dat de opname van dat model nog gewoon weer een stuk beter is. Vergeleken met de NT-USB is de snowball een tikkeltje meer ‘muddy’ in het laag-mid, het detailniveau van de duurdere units is gewoon wat beter. Datzelfde gaat natuurlijk ook op voor de Yeti Pro, waarvan de non-Pro variant (met dezelfde microfoon configuratie maar minder features dan de Pro) een directe concurrent is voor de Rode. Ook die vinden we zonder meer overtuigend beter.

Juist het feit dat we kunnen vergelijken geeft ons het inzicht dat de verschillen echt significant zijn, maar het is ook lastig te ontkennen dat eenmaal aan het geluid van de Yeti Pro gewend het toch wel even jammer voelt om ‘slechts’ met de Snowball te moeten werken. Maar goed, Max Verstappen zal ook niet heel warm worden als hij nu even in een nieuwe Golf GTi stapt terwijl voor iedereen die een dergelijke bak duur genoeg vindt daar toch echt meer dan blij mee zou zijn. En dat past eigenlijk bij dit plaatje, want als we de duurdere modellen uitsluiten dan staat de Snowball gewoon zijn mannetje.

Wel merken we dat de Yeti zich redelijk op het neutrale richt, waar Rode een wat warmer stelgeluid opneemt. De Snowball neigt wat meer naar het warme, zij het iets minder gedetailleerd onderin. Dat soort nuanceverschillen wil je toch wegen bij dit soort producten waarbij het om meer gaat dan om objectieve kwaliteit; een gelukkige gebruiker is de sleutel. Neutraler is beter zal je denken, en voor sommige opnames draait het natuurlijk meer om een natuurgetrouwe opname dan een subjectief aantrekkelijke, maar de subjectieve aantrekkingskracht van een iets warmere stem is lastig om te negeren en natuurgetrouw lijkt ons geen harde vereiste voor een (wannabe) streamer.

Als referentie nogmaals naast de nog wat forsere Blue Yeti Pro

Wacht, geen opnames om af te luisteren? Correct. Om de microfoons in perspectief te plaatsen hebben we getest met zo veel mogelijk verschillende omstandigheden. We testen met zowel mannen als vrouwenstem, fluisterend, zingend, af en toe hard roepend (Streamers laten zich soms goed horen nietwaar?), op verschillende afstanden en met verschillende bijgeluiden (ventilatiesysteem, open raam, tikkend op een mechanisch toetsenbord). Voor vijf microfoons (wat er nog meer zullen worden) plus vele gaming headsets leidt dat tot een te grote hoeveelheid aan opnames om eenvoudig te delen. Een conclusie trekken uit een aantal geselecteerde fragmenten zonder uitvoerige tekst en uitleg, uitvoerige kennis van de situatie, of kennis over hoe wij zelf klinken leidt in onze optiek tot verkeerde conclusies en aannames. Omdat verkeerde interpretaties ongewenst zijn kiezen wij ervoor om die interpretatie geheel intern te doen. Alle microfoonreviews worden wel zsm geupdate met een tabel waarin we wat details uiteenzetten zoals stemprofiel (neutraal, warm, etc), score ruisonderdrukking, features e.d. voor een beter overzicht van de besproken informatie. Mocht je twijfelen tussen bepaalde modellen en je zou graag wat meer informatie willen hebben, neem dan even contact met ons op (bijv een reactie, berichtje, of via Twitter @Foritain). Vragen mag altijd.

“Does what it says on the tin” is een aardige samenvatting van de Snowball. Klinkt misschien lullig, maar is zeker niet zo bedoeld. Je koopt een losse microfoon zodat je jouw stem op een nette manier kan presenteren, en dat doet de Snowball ook. Als upgrade op een gaming mic is het overtuigend.

Geluidstechnisch is het grootste ‘probleem’ dat wij met de Snowball hebben het feit dat de (duidelijk duurdere) Rode NT-USB en Yeti Pro gewoon nog duidelijk een stap beter zijn, de flink goedkopere Snowball voelt in vergelijking met zijn grote broer dan toch een beetje als een concessie. De duurdere Razer Seiren X wordt echter wel verslagen wat opnamekwaliteit betreft, en hoewel dat model wel een 3,5mm hoofdtelefoon aansluiting kent en een stuk kleiner is (de Snowball is eigenlijk best fors) biedt de Blue Snowball verschillende opnamepatronen wat we objectief minstens even zwaar zullen wegen en dingen zijn welkeje zelf af moet wegen. Met het oog op de prijs-prestatieverhouding heeft de Snowball dus gewoon een prima basis: goed geluid, goede prijs die wat meer ten koste gaat van features dan geluid, al hebben we hier wel weer meerdere opnamepatronen die de Seiren X en NT-USB niet hebben.

Het hippe design kans ons bekoren en valt er over de bouwkwaliteit en afwerking niet te klagen, al is het wel best fors allemaal. Wel vinden we de dikke, zeer stugge USB kabel toch een minpuntje op de presentatie op ons bureau, zeker vergeleken met de bescheiden afmetingen en USB kabel van de RAzer. Het is een standaard kabel die prima te vervangen is, maar we geven de voorkeur aan een praktijkervaring waarbij ook secundaire elementen voor een productervaring gewoon direct uit de doos zonder discussie positief zijn. Ik zou een paar euro voor een chiquere USB kabel reserveren.

Heb je budget te over dan vinden we de duurdere Yeti en NT-USB absoluut aantrekkelijker, niet alleen voor muzikanten en dergelijke maar ook wanneer het je enkel gaat om de kwaliteit van jouw stem als streamer of voice-over-rer. Handige extra's zoals een gain knop, mute knop of 3,5mm uitgang op de Yeti Pro tonen zich ook erg aantrekkelijk, die ontbreken op meerdere goedkopere alternatieven, maar de Yeti Pro is eigenlijk een geheel andere klasse. Wij zien de meerwaarde van die extra's zeker in, maar snappen ook dat voor velen de ca 80 euro die de Snowball kost eigenlijk al 'duur genoeg' zal zijn. Desondanks de kanttekening dat als je voor echt goed geluid wilt gaan, de ca 140 euro kostende NT-USB de investering waard is.

Wanneer we dan zien dat de Snowball voor zijn geld gewoon goed klinkt, de betere gaming headset mics ruimschoots achter zich laat (we hebben er net weer 10 getest, dus aan ervaring geen gebrek), en een iets duurdere directe concurrent achter zich laat, dan onderstrepen we de bestaande reputatie (hij gaat tenslotte al even mee) van de Snowball als aantrekkelijk, betaalbaar go-to desktop microfoon. Of het nu je eerste stap vooruit met een losse condenser mic is of dat je het gewoon niet te gek wilt maken, de Snowball doet het gewoon leuk.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Blue Microphones Snowball Wit?

Heb zelf de microfoon ook al een tijdje en kan me niet echt vinden in de review.
Ben zeer ontevreden over het volume van de opname, het is erg stil en ben vrijwel onhoorbaar als ik verder dan 20 cm van de microfoon afzit (met boom arm), en dit is dan in normale cardiod modus, met -10db is echt niets meer hoorbaar.
Microfoons die ik hiervoor had op headsets hadden weliswaar slechtere geluidskwaliteit, maar ben daarop wel heel goed hoorbaar.

Het probleem zit hem er blijkbaar in dat Blue weigert zelf USB drivers te leveren, en microsoft veel aanpassingen heeft gedaan aan de sound driver van 8.1 en 10, waardoor de Blue Snowball gewoon niet lekker werkt met windows 10.
Kan deze microfoon dus ook absoluut niet aanraden als je windows 10 gebruikt, een grote miskoop.
Op windows 7 werkt het echter prima (kwam er pas achter nadat ik mijn PC naar windows 10 heb geupgrade).

Wanneer de opname laterna nog door een mixer programma gegooit wordt, is dit niet zo'n probleem, maar in bijvoorbeeld VOIP programmas moet ik echt hard praten om uberhaupt verstaanbaar te zijn.

[Reactie gewijzigd door Crotchy op 29 juni 2018 12:38]

Apart. Ik heb het er niet bij vermeld, maar ik heb deze enkel met Windows 10 gebruikt. Zowel met- als zonder arm. Geen van de mics wil je overigens echt op meer dan een centimeter of 30 zetten, dan gaat er gewoon altijd te veel verloren / komt er te veel ander geluid een factor spelen.

In geen geval heb ik voorbij de Windows 10 volume setting op 100% hoeven te gaan. Voor de meesten zit je daar overigens wel op.

Ik hoorde vooraf ook wisselende verhalen, echter toen we begonnen met het maken van opnames met de verschillende mics in verschillende scenario's, kwam hij er toch echt keurig uit. Vraag mij af wat evt relevante factoren zouden kunnen zijn?

Is een bekend probleem wat al zeer lang loopt.
Heb ook al een tijd geleden contact gehad met Blue's support afdeling, maar dat was werkelijk waardeloos.
Trage, nietszeggende reacties enz.
Enige echte oplossing zou zijn als Blue eigen drivers gaat aanleveren, of Microsoft het oplost.
Maar het is dus niet voor alles en iedereen een probleem. Dat lost jouw situatie niet op, en maakt het des te lastiger omdat er dus een oplossing -moet- zijn ergens....

Clean install zal het verschil niet maken zeker, neem aan dat één van die 32 pages aan comments daar over zal gaan. Flinke stapel pages voor een ms support vraag, dat er wat speelt is duidelijk.
Ik gebruik deze microfoon al een maandje en heb er geen enkele issues mee, ook ik gebruik Windows 10 en heb 'm eerst op de standaard links naast mijn toetsenbord gehad en weekje erna een arm gekocht.
Hij hangt plusminus 15cm van mij af. Kan het geen defect zijn?
@Crotchy heeft het wel over een iets langere afstand, maar 15-30cm mag toch geen probleem zijn (al klinken ze allemaal het beste dichtbij).

Defect kan natuurlijk wel, maar klinkt eerder als een driver of setting die zit te fucken.
Weer een nette review +3

Even een random vraag, komt er binnenkort misschien een inwin A1 review?

[Reactie gewijzigd door DannyShot op 28 juni 2018 12:44]

Daaaaahm!!! Ik ben benieuwd!!
Stel het al erg lang uit om een nieuwe pc te bouwen. Ik hoop dat er een 120mm AIO in past en het er niet gelijk als een bende uitziet haha.
Hij staat nog in de doos, dat soort builds moeten maar net even uitkomen. Soon tho! Ben benieuwd, In Win stelt zelden teleur. Zal even kijken hoe een 120mm AIO uitkomt iig, maar volgens mij gaat dat echt heel lastig worden.
Weer jammer, gelukkig zijn er ook nog goed aircoolers (; jammer dat compact en AIO niet zo goed samenwerken :P
Ding zit in elkaar. Je kan in princiepe zelfs een 240mm AIO onderin kwijt, al twijfel ik of dat handig gaat passen met een dikke GPU er direct tegen aan. Ik neig toch echt naar luchtkoeling met dat ding hoor...

Maar idd, dat is toch niet zo'n probleem, of wel?
Vind een aircooler zo lomp haha. Ik ben benieuwd wat jij erin gaat zetten ^^
Stock AMD koeler. Achteraf gezien geen briljant plan. Ik zou zelf naar iets van Cryorig kijken bijv, maar helaas bleek de AM4 mounting kit van onze C7 gaar. Maar H5/H7 oid?

Also, mooi voorbeeld:
IJsboer, Doet u mij maar een 1 bolletje wit.
Toppert van een review!
De snowbal bestaat al een jaartje of 5 denk ik. Een erg gewilde microfoon onder gaming youtubers wie nog niet een yeti kon kopen/bestellen. Lang gekeken of ik deze ook kon krijgen, maar heb zelf maar wat in elkaar gestoken met een microfoon, mixer en wat verloopkabeltjes. En een hoop rotzooi achter mijn bureau :D
Leuke review! +3
Hij is ancient inderdaad, maar dat maakt natuurlijk niet gek veel uit voor een mic. Kwaliteit is kwaliteit, niet dat er mega technieken zijn die je nodig hebt in dat segment.

Pic van jouw DIY setup btw? :P
Ik heb 3 dagen geleden geformatteerd en nu wil mijn mic niet meer werken.
De mic is 1,5 maand oud nu en wordt niet gerecognised door Windows 10 Pro.

Het heeft ff gewerkt maar op magische wijze vindt Windows 'm nu niet meer.
Het internet staat er vol van, en heb nu spijt van een plug en play mic omdat ik 'm gewoon niet aan de gang krijg. Hij doet 't wel gewoon op mijn laptop, ben van plan de mic te verkopen en zelf een andere te kopen.
Wat een kut product, mocht het aan Blue liggen en niet aan Windows waarom het niet werkt.