Land Rover Explore Zwart

Specificaties 5" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Land Rover Explore Zwart Review

S-FaceTestpanel 15 juni 2018, laatste update op 13 juli 2018, 270 views Testpanel

Land Rover Explore Zwart

Doe je graag aan outdoor sporten, hiken of kamperen? Dan is dit misschien wel hét model waar jij mee op avontuur kan gaan. Met extra accu die gemakkelijk op de achterkant klikt transformeer je de Land Rover Explore van urban phone tot een mooi stuk outdoor gereedschap. Lees snel verder...

Pluspunten

• Aanpasbaar outdoor dashboard
  • Accu uit te breiden met bijgeleverde 'Adventure Pack'
  • Enorm stevig
  • Handig te bevestigen aan tas of kleding met kantonhaak

Minpunten

• Erg zwaar
  • Camera

Land Rover Explore, de multitool voor outdoor activiteiten

Na een dag kennis gemaakt te hebben met de Land Rover Explore tijdens het introductie event mag ik het toestel twee weken uitvoerig testen.

De Land Rover Explore is een toestel dat gemaakt is voor veelzijdig outdoor gebruik, ik zal in mijn review onder andere gaan testen hoe zeewaardig hij eigenlijk is.

Een aantal opvallende specificaties
Het is een transformer
Bijzonder aan deze telefoon is dat je hem in combinatie met een bijgeleverde extra 'Adventure pack' kan transformeren van een redelijk fors toestel voor dagelijks gebruik tot een telefoon die echt gemaakt is voor langdurige outdoor activiteiten.

De 'Adventure pack' heeft naast 3620 mAh extra batterijcapaciteit een ingebouwde Ceramic Patch GPS-antenne waar het toestel automatisch op over zal schakelen nadat je de pack op de achterzijde van het toestel klikt. Indien nodig laadt deze het toestel direct bij. Voor zowel de telefoon zelf als zijn getransformeerde alter ego krijg je een stevige beschermhoes waar direct een koppeling voor de fietshouder of kantonhaak aan te klikken is.

Is een betere GPS bepaling van minder groot belang maar heb je vooral zoveel mogelijk batterijcapaciteit nodig? Dan kan je binnenkort met het optionele 'Batterypack' erbij op pad. Deze zal je toestel voorzien van een extra 4370 mAh, samen met de ingebouwde accu beschik je dan in totaal over 8370 mAh!
Je kan er kokkels mee onder je boot vandaan beuken
Het is een telefoon die robuust gebouwd is. Naast een Ingress Protection (IP68)
wat hem zand-, stof- en vuilbestendig maakt is hij ook nog eens valbestendig tot 1,8 meter. Temperatuurverschillen tussen -30 °C en 65 °C kan hij prima aan en ook zoutnevel is geen probleem. Corning® Gorilla® Glass 5 zorgt ervoor dat je scherm flinke klappen kan weerstaan.

Voor de complete lijst met specificaties kijk je op de website van de fabrikant of natuurlijk in de pricewatch
Testscores met Geekbench die ik heb gedaan vind je hier (cpu) en hier (compute)
Ondersteuning van de fabrikant
Belangrijk bij een telefoon is zeker ook de ondersteuning die de fabrikant je geeft als je ergens een vraag over hebt of in het geval van problemen met je toestel.

Om hier een gevoel bij te krijgen heb ik aandachtig gekeken naar de website https://landroverexplore.nl, ga je daar naar de FAQ dan krijg je antwoord op uiteenlopende vragen. Natuurlijk geeft de fabrikant antwoord op vragen als: 'Wat moet ik doen als PUK-code invoeren wordt weergegeven?' maar je kan er bijvoorbeeld ook uitleg vinden over waarom je geluidskwaliteit even minder kan zijn als je het toestel in je rum cola laat vallen.

Op de vraag: 'Waar kan ik mijn ViewRanger voucher voor gebruiken?' geeft de FAQ antwoord in de vorm van een blok tekst waar menig consument zijn hoofd tegen zal stoten. Na het aanbrengen van wat alinea's begrijp ik dat het iets met landen, kaarten en punten te maken moet hebben maar echt duidelijk is anders.

Na het melden op de website kreeg ik een dag later een nette reactie. Ik hoop dat ze gauw wat alinea's maken in de tekst.
13-07-2018 Update - Inmiddels is hier verbetering aangebracht, waarschijnlijk nog work in progress want er staan nu nog maar 4 veel gestelde vragen.

Wat verder opvalt als je de 'Garantie en Reparatie' pagina gaat bekijken is dat er een 'Beperkte garantiebepaling' te downloaden zou moeten zijn, maar dat is niet het geval. Ook via de zoekfunctie is deze niet terug te vinden.
13-07-2018 Update - De garantiebepalingen zijn inmiddels te vinden onderaan op de support pagina, echter nog steeds niet via de zoekfunctie.

Hiken met de Explore?
Voor de hikers die hun veters afknippen om gewicht te besparen is natuurlijk dé belangrijkste vraag:
'Wat weegt het ding?'

Ga je dus voor minimaal gewicht met maximale accuduur dan zal je bovenstaande combinatie mee willen nemen, eventueel met de netvoeding en/of een eigen zonnepaneel erbij.
Op een onbewoond eiland..
We gaan op familiebezoek in Noorwegen, samen met een vriend ga ik daar op zoek naar avontuur. Uiteraard met de Explore telefoon aan mijn rugtas!

Met een bootje vertrekken we vanaf Bokn de Noordzee op. Er zijn vele kleine eilandjes tussen de Noorse fjorden te vinden en we willen een onbewoond eiland vinden waar we een paar dagen kunnen kamperen.

De keuze is gevallen op Nordre Vågholmen, waar we met een klein 15pk bootje naartoe varen. In een ver verleden hebben er wat huisjes gestaan. Het enige dat daar nu van over is gebleven zijn wat vervallen muurtjes en een verlaten boothuis.
We leggen aan bij een roestige steiger, te zien op de linkerzijde van de kaart.

Omdat muggen minder last geven als er wat wind staat besluiten we vlak naast de rotsen aan de andere kant van het eiland ons kamp op te zetten.

We hebben tijdens ons verblijf prachtig zonnig en warm weer, de keerzijde hiervan is dat er door groot risico op bosbrand geen open vuur gemaakt mag worden, aangezien de boete €600 zou bedragen houden we ons hier braaf aan.
De Weer app van de Land Rover Explore geeft netjes aan dat deze code oranje van kracht is.

De kantonhaak zag ik eerst als een leuk extraatje maar deze blijkt essentieel als je op pad gaat met de 'Adventure Pack'. Na een paar minuten gaat het gewicht me tegenstaan. De telefoon bevestig ik met de kantonhaak aan mijn broek, dit zorgt ervoor dat ik maar 1 hand nodig heb om hem even te pakken. Hij klikt gemakkelijk los aan de kant van de houder terwijl ik een vishengel in de andere hand heb. Op deze manier heb ik hem prima kunnen meedragen zonder dat het een belemmering vormt, ook over grillige rotsen lopen gaat zonder probleem. De Explore is zo altijd binnen handbereik.

Hier zie je de route die we hebben genomen om vanaf het eiland te tanken met het bootje. Met behulp van instructies door een lokale kapitein hebben we makkelijke een POI kunnen plaatsen en daar een route naartoe uitgezet.

De Land Rover Explore is volgens de fabrikant ontworpen om met handschoenen aan te kunnen bedienen, een functie waar met het mooie weer geen noodzaak voor was. Thuisgekomen heb ik dit wel even getest, zowel met een reguliere winterhandschoen als een dun pluizig handschoentje kreeg ik helaas nauwelijks reactie van het scherm.

Een andere outdoor gerelateerde functie is het kunnen gebruiken van de telefoon wanneer het scherm nat is. Dit werkt wél weer erg goed! Na de telefoon even onder de kraan te houden is het scherm direct net zo goed te bedienen met de vingers als wanneer hij kurkdroog zou zijn.
Wat ik nog mis
Een telefoon gemaakt voor langdurig gebruik in onherbergzame gebieden zou wat mij betreft meer mogen bieden in de vorm van stroomvoorziening. Het is een prachtig toestel om een paar weken of maanden mee door onbewoonde gebieden te trekken maar na een paar dagen is hij toch echt leeg.

Gebruik van een extern zonnepaneel op je rugtas zou een oplossing kunnen zijn. Als ze een 'Solar pack' zouden uitbrengen die bovenop je rugtas kan en ook magnetisch op je Land Rover geplakt kan worden dan zou het plaatje wat mij betreft compleet zijn.
Over het uiterlijk van de telefoon zijn de meningen erg uiteenlopend, ieder zo zijn eigen smaak natuurlijk. Persoonlijk vind ik het een prachtig ding om te zien. Vooral de speaker, ontworpen om op de grill van een Land Rover te lijken en de camera; waar de koplampen in terugkomen vind ik erg mooi.

Geluidskwaliteit van deze mooie speaker is trouwens superieur in vergelijking met mijn IPhone, lekker helder geluid en er komt een flink volume uit.

We moeten het toestel natuurlijk vooral beoordelen op zijn belangrijkste outdoor kwaliteiten:
Kan hij tegen een stootje?
Daar hoef je niet over te twijfelen met dit toestel, je kan de meest heftige activiteiten gaan doen zonder bang te hoeven zijn dat je telefoon kapot gaat!
Kan hij de elementen aan?
Regenbuitjes, hagel, sneeuw, stof of extreme temperaturen heeft hij volgens de leverancier geen last van.
Wij hebben de proef op de som genomen met behulp van een watergevecht!

Is hij makkelijk mee te nemen?
Ga je op de fiets, dan ja! De houder is erg degelijk en bovendien kantelbaar.
Als je te voet het avontuur op gaat zoeken is het totaalgewicht met de 'Adventure Pack' wel erg hoog, om in de hand te houden niet comfortabel voor langere tijd.
Het bevestigen aan de broekriem door middel van de bijgeleverde kantonhaak vergemakkelijkt dragen van het toestel echter aanzienlijk!
Voorziet hij je van de juiste informatie?
Jazeker, de aanpasbare Dashboard app is daar een goed voorbeeld van. In één oogopslag zie je de informatie die voor jou belangrijk is. Met apps als Viewranger is navigeren een genot.

Wel heb ik ervaren dat de aanpasbare Dashboard app problemen met het kompas heeft bij mij. Hij geeft deze melding, maar echter geen werkbare informatie hoe dit te verhelpen. Bij installatie krijg je een scherm met voortgang indicator maar dit heb ik niet terug kunnen vinden. Gewoon in een 8-figuur bewegen helpt niets.
Legt hij je mooiste momenten goed vast?
Hierin laat de Land Rover Explore het helaas echt afweten. Bijna alle foto's die ik er mee maak zijn onscherp of overbelicht, hij lijkt moeite te hebben met scherpstellen. Hopelijk is er softwarematig nog wat de verbeteren aan de autofocus.

Tijdens het maken van een video blijft hij proberen scherp te stellen, wat in essentie al je video's verpest.

Aangezien de doelgroep voor dit soort telefoons veel naar mooie plekjes zal reizen en deze prachtige locaties zal willen vastleggen is een goedwerkende camera belangrijker dan op de gemiddelde telefoon.

Hier staan nog wat meer foto's die ik heb gemaakt met het toestel.

Heb jij ook een Land Rover Explore Zwart?

Nu bijna een jaar verder.
Ik ben reuze benieuwd hoe je ervaringen het afgelopen jaar zijn geweest.
Kun je hier met ons nog iets over delen?
Mooi verhaal trouwens ;-)