Apple iPad Pro 10.5 (2017) WiFi 256GB Zilver Review

tom.cx 30 mei 2018, laatste update op 4 juni 2018, 661 views Product gekocht

Apple iPad Pro 10.5 (2017) WiFi 256GB Zilver

De iPad pro is een perfecte tablet. Alles wat ik op mijn Macbook deed kan ik ook goed op de iPad doen. Het gelamineerde scherm is erg fijn maar geeft wel snel vlekken en is lastig schoon te krijgen. Het tekenen met de Apple Pencil werkt ook erg goed.

Pluspunten

• Gelamineerd scherm met 120Hertz, Promotion en TrueTone
  • Stereo speakers
  • Het gewicht (469gram)
  • 4GB ram plus A10X maakt de tablet een beest
  • Apple Pencil

Minpunten

• Scherm geeft snel vet vlekken, Vetafstotende coating vergeten?
  • Uitsteken van Camera en fotokwaliteit

Voorwaarden

Ik ga een niet al te uitgebreide review schrijven. Doel is om toch nog even net wat meer informatie te geven op eigen ervaringen. Belangrijk is wel dat ik best een fanatiek Apple gebruiker ben.

Intro review

Met liefde heb ik de doos opgemaakt en de iPad hier uitgehaald. Wat is het toch een mooi apparaat. Het gewicht is fantastisch. Nog geen 500gram en hierdoor goed vast te houden. De Retina display met 120hertz (!!) maakt het beeld erg mooi tijdens scrollen. Helemaal het schrijven is het fantastisch om te zien. Er is vrijwel geen vertraging te zien. Tenzij je, net als ik, met je neus er boven op gaat zit om te kijken of er vertraging te zien is. Dan is er nog wel iets te zien. Het stereo geluid is goed en lekker luid. Ik kijk veel films op mijn iPad en het beeld is dan echt fantastisch. Behalve als je wat tegenlicht hebt. Al zorgt de anti­reflectie­coating er voor dat het beeld nog prima te lezen is. Zelf heb ik alleen wel het idee dat ze de vetafstotende coating zijn vergeten maar daar allemaal meer over later in deze review.

Het scherm ofwel "De Display"

De display van de iPad Pro is goed. Apple haalt het maximale uit de Retina display met een hoge resolutie (2224x1668), ProMotion, TrueTone, en Dolby Vision ondersteuning. Films uit de iTunes store met HDR ondersteuning zien er dan ook fantastisch uit op de iPad Pro. Vergeleken met mijn iPhone 8 Plus die geen Anti­reflectie­coating merk ik hier een groot verschil in. De reflectie vind ik persoonlijk bij veel licht nog steeds aan de hoge kant. Daarnaast blijft er veel vet op het scherm zitten, ondanks de Vingerafdruk­­bestendige, vetafstotende coating. De display is ook lastig schoon te krijgen. Wat misschien door de coating kan komen.

Performance van de iPad Pro

Ik heb met de iOS update van 11.4 nog even een Geekbanch laten draaien. De installatie van de app was binnen 40 seconden gedaan. Hier was ik erg tevreden over. Maar de uitslag die er daarna uit kwam was ook erg goed. Belangrijke note; Ik heb ondanks dat Apple aangeeft dit niet te doen alle apps op de achtergrond eerst afgesloten.

De CPU Test gaf 3926 punten voor de Single-Core en 9305 voor de Multi-Core Score. De iPad Pro 10,5 inch is zelfs met 4 punten sneller dan de 2e generatie iPad Pro 12,9 inch! Dit geeft dus duidelijk aan dat de iPad Pro van 10,5 inch gelijke prestaties levert.

Natuurlijk heb ik ook nog even de GPU laten puffen. De resultaten hiervan zijn natuurlijk ook prima. Zelf gebruik ik geen hoge grafische apps op mijn iPad Pro 10,5 inch (tenminste, nog niet). Ook hierbij verslaat de iPad Pro van 10,5 inch de 2e generatie iPad Pro van 12,9 inch. Met maar liefst 2 punten! Dit geeft toch maar weer aan dat de prestaties top zijn van de GPU.

De grote vraag is natuurlijk. Heb je zulke power wel nodig in een tablet. Een krant lezen kan prima op een iPad 2018. Tot nu toe heb ik hier nog geen antwoord op. Ik wil graag foto's gaan bewerken op mijn iPad maar heb hier nog geen tijd voor gemaakt.

De volledige GPU uitslag: https://browser.geekbench.com/v4/compute/2442949
De volledige CPU uitslag: https://browser.geekbench.com/v4/cpu/8461248

Netwerk snelheid

De snelheid op de iPad Pro vind ik meer dan prima. Op mijn werk even een test gedaan (thuis een te trage verbinding). Hier haalde ik de volgende snelheid na 5x een speedtest te doen op 5 verschillende tijdstippen: Ik haal gemiddeld 390 mbps download en 370 mbps upload. Uitgevoerd op de speedtest.net server van Qweb en KPN B.V. Kort om. De wifi prestaties zijn prima en misschien wel een beetje overkill.

Schrijven met een Apple Pencil

Bij mijn iPad heb ik ook een Apple Pencil gekocht. Het maken van notities op het scherm was in het begin wel even wenen maar daarna ging het steeds beter. Als ik wat wil noteren en hierbij mijn hand op het scherm leg negeert de iPad Pro mijn hand en kan ik lekker door krabbelen. De herkenning van de Apple Pencil met dikke lijnen tekenen en dunne is een mooie toevoeging. De prijs van €90,- is in mijn ogen nog wel te hoog. Het opladen van de Pencil vind ik ook nog steeds niet optimaal. Als ik hem in mijn iPad steek ben ik toch bang om hem te breken. Met de gratis app "Sketches School" kan je overigens leuk het een en ander uitproberen zonder dat je geld hoeft te besteden aan andere apps.

Tip: Als je de iPad aanzet op het beginscherm en je tikt twee keer met de Pencil kan je gelijk notities maken.

TouchID

TouchID werkt prima op de iPad en is een leuk meerwaarde. Wat ik alleen wel mis is dezelfde functies die op de iPhone 8 Plus wel zitten. Zoals het dubbel tappen op de TouchID om het scherm te laten zakken. Maar dit is een luxe probleem. Verder werkt hij snel en vrijwel foutloos. De foto van mijn vinger werkte in elk geval niet. (*slechte grap*).

De Camera en foto kwaliteit

Dit is toch altijd weer een lastig punt. Want hoe belangrijk is het dat je met een iPad foto's kan maken. Ik zie dat mijzelf namelijk helemaal niet doen. Daar gebruik ik liever mijn iPhone 8 Plus voor. Het lastige ik zelf wel een verschil zie tussen foto's gemaakt op mijn iPhone 8 Plus en iPad. Ze hebben alleen beide dezelfde camera. De iPhone 8 Plus kan echter wisselen tussen beide camera's waardoor ik van mening ben dat het vergelijken erg moeilijk is.

Ik heb een paar test foto's gemaakt waar wel wat verschil in te zien is. Het verschil die ik zie is puur kleur. De ene foto Kwan op de iPad net wat beter kleuren hebben dan de iPhone 8 Plus maar ook andersom. Kortom: Ik vind dit een lastig stuk en geef hier daarom verder geen uitleg over. Wel vind ik het overigens bij de iPad Pro vervelend dat de camera uitsteekt. Meer dan bij mijn iPhone 8 Plus.

Accu ofwel "De Batterij"

Nou, deze is in mijn ogen prima. Ik gebruik hem meerdere uren per dag voor het kijken en luisteren naar media. Maar ook het tekenen en browsen op het internet. Dat houdt hij ongeveer 3 dagen vol. Daarna moet hij weer aan de lader.

Het opladen van de iPad kan sneller met een snellader. Helaas levert Apple deze niet mee met de iPad Pro en zou ik deze los moeten kopen. Ik laad mijn iPad in de nacht op dus zie hier eigenlijk geen meerwaarde voor.

iOS11

iOS 11 op de iPad is in mijn ogen zeer compleet en heeft veel handige functies. De Dock onder aan het scherm is erg handig, zeker omdat je veel gebruikte apps hier automatisch in komen te staan en dus ook mee veranderen met je gebruik. Ook het omhoog vegen beneden het scherm om een overzicht te krijgen van de openstaande apps is super handig. Maar ook het plaatsen van apps over een app is erg handig. De PIP (Picture in Picture) is ook erg fijn. Alleen jammer dat Google hier met Youtube weer niet aan mee doet. Waarschijnlijk omdat ze dan geen statistieken kunnen meten.

De apps die Apple standaard meelevert en waar ik zelf ook gebruik van maak zijn prima. Hiermee doel ik op Keynote, Numbers, Pages

Anyway. iOS11 is zeer compleet. Wat ik alleen wel mis is een optie om zelf een 'vergrendelingsbericht' te kunnen plaatsen op het beginscherm. Puur persoonlijk overigens.

Is de iPad een laptop vervangen?

Het antwoord op deze vraag is zowel Ja als Nee. Want voor de een kan het een vervanging zijn van zijn laptop maar voor iemand anders niet. Apple heeft er erg veel werk van gemaakt om het voor meer mensen een laptop vervangen te maken. Ik heb zelf mijn Macbook verkocht. Voor wat ik deed is het een prima laptop vervangen. Daarnaast heb ik nog een laptop van het werk dus daar kan ik altijd naar terug vallen mocht het nodig zijn. Antwoord op de vraag is het niet echt. Als je alleen films kijkt, teksten schrijf (doe ik met een Apple Bluetooth toetsenbord), tweeakters leest, ect dan is het meer dan voldoende.

Einde

Dit is dan mijn korte uitgebreide review. Heb je vragen laat dit vooral horen en waar nodig geef ik extra aanvullingen!

Heb jij ook een Apple iPad Pro 10.5 (2017) WiFi 256GB Zilver?